Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjusningen med Leica M-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Försiktigt. Det är lätt att gnälla. Jag har plåtat med Hasselblads H kameror och klev ned till Nikon D3 när den kom. Tröttnade på yrket och köpte en Eos 5a mark2 med några små fasta gluggar 24 1.4 osv. Allt var frid och fröjd tills jag petade på en M9. Jag bad affären att få låna den över helgen .Snygga filer och tokskönt att inte släpa på en väska med 7 gluggar i på helgerna för att plåta barnen. Men vilken känsla. Det fanns inga alternativ. En m9 senare och en 35 1.4 senare har jag hittat hem. Jag plåtade faktiskt jobb med den häromdagen. Ett bilreportage till en tidning och en porträttserie. Hahaha. Med en glugg!! Underbart.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja för 90.000+ får man ju hoppas att du är nöjd. ;-)
Tack och lov är inte 90000 kr riktigt så mycket som det låter som. Om en företagare (t ex yrkesfotograf) skulle avstå från Leican och istället ta ut pengarna i lön skulle han få ungefär 30000 kr i handen (lite beroende på aktuell marginalskatt, förstås).
 

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Och en kopp kaffe? Då förstår jag att du är nöjd. :)

Jag är själv Leica-ägare, och jag vet att "det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den".

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
Trevligt Johan!! Du får tipsa mig om gluggar. Jag köpte en 35 1,4 men funderar på en 50 1.4 och en 21:a också. Får nog vänta en liten stund, för min fru tycker att det finns annat att köpa. Jag fattar inte vad dock. Jag har släng ut canon gluggar och 5D:n för nya inköp.

Jag vet inte hur man "addar" eller kollar varandras bilder. Jag ska kika runt och kolla hur man gör..
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Trevligt Johan!! Du får tipsa mig om gluggar. Jag köpte en 35 1,4 men funderar på en 50 1.4 och en 21:a också. Får nog vänta en liten stund, för min fru tycker att det finns annat att köpa. Jag fattar inte vad dock. Jag har släng ut canon gluggar och 5D:n för nya inköp.

Jag vet inte hur man "addar" eller kollar varandras bilder. Jag ska kika runt och kolla hur man gör..
Jag kör med tre relativt billiga gluggar: Voigtländer 28/1,9, Jupiter-12 (35mm) och Industar-61 (52mm). Eftersom jag fotograferar analogt har jag inte riktigt lika stora krav som digitalfotografen. Men snart (när sambon tillåter) blir det en Leica-35:a. :)

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag kör med tre relativt billiga gluggar: Voigtländer 28/1,9, Jupiter-12 (35mm) och Industar-61 (52mm). Eftersom jag fotograferar analogt har jag inte riktigt lika stora krav som digitalfotografen. Men snart (när sambon tillåter) blir det en Leica-35:a. :)

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
Jag använder också Voigtländer 28/1,9, den e mycket bra!!!

Summicronerna ligger oftast i skåpet, dom e överreklamerade! ;) :) ;)

/Bengan

Ps. Fast senaste halvåret har jag haft ett Canon 1,8/35 mm på min M2:a, nostalgi liksom! ;)
 

jean_per

Medlem
Jag kör med tre relativt billiga gluggar: Voigtländer 28/1,9, Jupiter-12 (35mm) och Industar-61 (52mm). Eftersom jag fotograferar analogt har jag inte riktigt lika stora krav som digitalfotografen. Men snart (när sambon tillåter) blir det en Leica-35:a. :)

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
använder också lite ryska gluggar. har en jupiter 8, en industar-50 och en industar-69. ingen av dem e direkt superskarpa, fokuserar aningen fel men är fruktansvärt billiga. kul om man vill ha lite extra gluggar för bråkdelar av vad voigtländer/zeiss eller leica kostar

http://jeanper.tumblr.com/
 

pgmj

Aktiv medlem
Zeiss ZM är liksom Voigtländer mycket prisvärda. Hade jag en M9 skulle nog 25/2.8 ligga nära till hands, trots att den är relativt stor för en mätsökarglugg. 50/2 Planar är ett gott alternativ till 50mm Summicron. 21/2.8 är också i princip likvärdig 21mm Elmarit. Tyvärr verkar inte ZM 21/4.5 fungera helt bra till färgfoto på M9, den är annars extremt välpresterande.

Andra intressanta objektiv är t.ex. Voigtländer 75/2.5 eller Summarit 75mm.

Sedan kan man ju alltid fundera över kompromissen mellan storlek och ljusstyrka, och vad man prioriterar högst.
 

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Well..

Jag fick låna en Leica 21 2.8 och en zeiss 21 2.8 och jag tycker faktiskt att Zeiss var lika vass, även fullt öppen. 23 tusen spänn billigare och jag såg ingen skillnad på det jag hade plåtat. Så nu är jag zeissägare :)
 

pgmj

Aktiv medlem
Trevligt med pengar över :)

Det finns f.ö. inget fullgott alternativ till 50mm Summilux, eftersom alla andra objektiv med liknande ljusstyrka har sämre närfokusgräns (0.7m hos luxen). Däremot gillar jag pre-ASPH-versionen (v3, med inbyggt motljusskydd), som blir bra mycket billigare begagnad än den nya ASPH.

Min kompromiss i 50mm är en Konica L-Hexanon 50/2.4 Collapsible, som fokuserar till 0.8m och blir mycket kompakt när man fäller ihop den. Annars är Voigtländer 50/2.5 Skopar ett bra komplement till en Summilux, när man vill ha en lättare och mindre glugg och inte behöver f/1.4. Jag har även en 50/1.5 Voigtländer Nokton, men den har 0.9m närgräns.
 

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Vilken djungel..

Har kollat på Ebay och sökt HELA världen men inte en Summilux finns att uppbringa. Summicron 2.0 verkar väl bra? Folk hyllar den som näst bästa gluggen. Det blir nog en sån eftersom jag inte hittar något annat.
 

pgmj

Aktiv medlem
Har kollat på Ebay och sökt HELA världen men inte en Summilux finns att uppbringa. Summicron 2.0 verkar väl bra? Folk hyllar den som näst bästa gluggen. Det blir nog en sån eftersom jag inte hittar något annat.
Eller Zeiss Planar som sagt. Eller så har man lite tålamod ;)

Rangefinderforum och getdpi brukar ha bra annonser, dock mycket USA.

Men visst är summicronen fin. Prisvärd vet jag inte.

Ett måste är att läsa reidreviews.com och i viss mån även diglloyd.com
 

Graal

Avslutat medlemskap
Lite kompletteringar angående Voigtländers optik till Leica M:

Skopar 21mm/4 är mycket skarp på samtliga bländare och ett fullgott alternativ till de betydligt dyrare Leitz och Zeiss.

Skopar 50mm/2,5 är helt slut och tillverkas inte längre. Svår att hitta annat än begangnad. Däremot finns de äkta 50mm Heliarerna att få tag på fortfarande, med ljusstyyrka 2 och 3,5 att välja mellan. Mycket skarpa objektiv som inte gör någon besviken.3,5:an är t.ex det skarpaste och bästa 50mm-objektivet som den amerikanska tidningen Popular Photography har testat. Även den ljusstarka 50mm/1,1 finns som alternativ.

Den relativt nya 75mm/1,8 är också något som ni inte tog upp, men den finns att köpa relativt billigt i jämförelse med Letz och zeiss motsvarigheter.
 

pgmj

Aktiv medlem
Lite kompletteringar angående Voigtländers optik till Leica M:

Skopar 21mm/4 är mycket skarp på samtliga bländare och ett fullgott alternativ till de betydligt dyrare Leitz och Zeiss.

Skopar 50mm/2,5 är helt slut och tillverkas inte längre. Svår att hitta annat än begangnad. Däremot finns de äkta 50mm Heliarerna att få tag på fortfarande, med ljusstyyrka 2 och 3,5 att välja mellan. Mycket skarpa objektiv som inte gör någon besviken.3,5:an är t.ex det skarpaste och bästa 50mm-objektivet som den amerikanska tidningen Popular Photography har testat. Även den ljusstarka 50mm/1,1 finns som alternativ.

Den relativt nya 75mm/1,8 är också något som ni inte tog upp, men den finns att köpa relativt billigt i jämförelse med Letz och zeiss motsvarigheter.
Bra kompletteringar. Det finns naturligtvis fler att nämna, men då 50 och 21 var av intresse skippade jag 28, 35 och 90mm...

Jag har en 21/4 Skopar som presterar utmärkt på min M8. Men jag misstänker att den kan ha liknande problem som ZM 21/4.5 på M9?

Apropå 50mm-objektiven så är de du nämner mycket fina objektiv, men de delar begränsningen gällande närgräns på 90-100cm, som jag personligen upplever begränsande när man vill kunna använda 50mm som kort tele för porträtt. På en M9 så kanske inte det användningsområdet är lika intressant, så närgränsen kanske är mindre störande där.

Håller med om att den nya 75/1,8 ser väldigt trevlig ut, bortsett från storlek/vikt. Den är rejält stor med motljusskydd.
 
ANNONS