Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjusningen med Leica M-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Jag tycker att det är befriande att M-kameran har ett begränsat antal funktioner och reglage. Det gör fotograferingen lite behagligare jämfört med de kompetenta DSLR som har funktioner och finesser för världens alla människor inbyggt i en och samma kamera.

Det är lite svårare att fotografera med en kamera utan automatiska funktioner, men det gör det hela mer belönande. För mig är fotograferingen en stor del av målet. Fotoutrustningen är inte enbart ett redskap att göra bilder med, utan även ett redskap att njuta av vid användningen.

Sen har vi det här med kompakt kamerahus och små kompakta objektiv.
Se denna länk för storleksjämförelse med bra systemkompakter och bra DSLR:er. Tänk på att sensorn i de jämförda systemkompakterna endast har en fjärdedel av arean i M9 och de jämförda DSLR:erna.

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2009/09/the-worlds-most-compact-fullframe-digital-system-camera/comments/page/2/
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hej Erik!
Det är inte snällt att promota M9 så där och med en länk för storleksjämförelse. Jag hade precis lyckats kommar ur Leicasuget men nu kom det tillbaka! Finns det ett Anonyma Leicaholics?
 

eon

Aktiv medlem
Sven,

Det kanske finns olika grupper för de som vill vara fast (jag) och de som inte vill fastna (du)....
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Se denna länk för storleksjämförelse med bra systemkompakter och bra DSLR:er. Tänk på att sensorn i de jämförda systemkompakterna endast har en fjärdedel av arean i M9 och de jämförda DSLR:erna.
Det saknas bild på en Sony NEX-5. Hur står sig en M9 mot en NEX-5 med adapter för Leica-objektiv? :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det är bara det att jag känner att jag håller på att byta grupp... och jag sitter emd en rejäl hög med Canonprylar. Men, det är som någon skrev, det flesta vill nog äga en Leica någon gång i sitt liv och gammal som man är får man kanske snabba sig. Som dansken "man skall vara go ved sig medan man finns".

Sven,

Det kanske finns olika grupper för de som vill vara fast (jag) och de som inte vill fastna (du)....
 

x-country

Aktiv medlem
Som en sann Pentax-entusiast sneglar jag ofta på Leica. De har något gemensamt som jag inte kan sätta fingret på. Om inte Pentax uppfyller min dröm om ett litet kompakt och retro-designat kamerahus för deras limited-gluggar så kommer jag nog att investera i en Leica så småningom. Det hade varit kul att träffa någon med en M9 så att man fick prova den. Det är ju inget man kan klämma och känna på hos MM direkt.
 

matlep

Aktiv medlem
Som en sann Pentax-entusiast sneglar jag ofta på Leica. De har något gemensamt som jag inte kan sätta fingret på. Om inte Pentax uppfyller min dröm om ett litet kompakt och retro-designat kamerahus för deras limited-gluggar så kommer jag nog att investera i en Leica så småningom. Det hade varit kul att träffa någon med en M9 så att man fick prova den. Det är ju inget man kan klämma och känna på hos MM direkt.
Nä, men om du någon gång är i Stockholm så har både Schönherrs foto och Wibergs foto demokameror hemma som man få känna och klämma på.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Men med en M-kamera är det å andra sidan extremt svårt att fokusera, och över huvud taget se något, vid makrofotografering eller fotografering med långa brännvidder. En mätsökarkamera fungerar endast med ett snävt intervall av brännvidder och passar därmed inte alla.
Helt rätt, passar inte alla! ;)
För det är en snapshoot, eller vidvinkelkamera, helt klart!

Men nu har man gjort den digital, för att få den mer lättanvänd.. ;)
Men även om det står ett M på kameran,
så tycker jag den är för dyr, och för känsligt,
så en riktig M Leica är analog för mig! ;) :)
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Tyvärr så upplevde jag att det var nästan omöjligt att ställa skärpan på M9 när jag prövade.. Den lilla lappen i mitten var inte störren än en baksidan på ett häftstift och kändes som om den låg 3 meter bort. Det var nästan omöjligt att se när de två bilderna gick tillsammans. SYND att Leica inte gjorde åtminstone mätsökar-fokuseringen ordentligt när de ändå gjorde en FF mätsökare.

Jag blev verkligen ledsen.. :( Jag var verkligen sugen på en mätsökare, men när det inte går att fokusera, då är det verkligen inte värt 59990 kronor.

Måste även tillägga det värdelösa dynamiska omfånget. Med min D5000 är svårt att fokusera manuellt, men det är ljusår lättare än med M9, dessutom ett mycket större dynamiskt omfång.

Jag blir så ledsen så ledsen.. Hoppas verkligen nån annan tillverkare också ger sig in på mätsökarkameror i den digitala eran så Leica får lite konkurrens.

Och då pratar jag inte nån hemsk Evil-mätsökare, utan en riktig.
Jag blir alltid lite förvånad när jag ser den här typen av inlägg då jag själv tycker att det är ganska lätt att fokusera leican. När jag tittar i mina album så har jag väldigt få kort där skärpna är off till och med på full bländaröppning. Då och då ser jag inlägg där folk har svårt att få korten skarpa, min teori är att antingen front eller bakfokuserar objektivet, då får man skicka kamera och objektiv till Leica eller till DAG i staterna (de verkar vara extremt duktiga på denna typ av justering, tydligen bättre än leica), eller så behöver man korrigera synen. Själv har jag glasögon och ser nedersta raden på syntesterna. Jag har en känsla av att har man något halvkackig syn blir det nog ganska hopplöst att fokusera en mätsökarkamera.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Tråden fick mig att titta lite närmare på Leicasortimentet. Jag vet inte om just en Leica M9 skulle vara så lockande, men väl en Leica MP. Helmekanisk, förvisso inbyggd ljusmätare. Tygridåslutare och så tillbaka till rötterna med returspolningsknopp istället för vev.

Kruxet, 39 lakan för ett kamerahus. Men utslaget över de 40 år som kameran kommer hålla för mig blir det ju bara knappt 80 spänn i månaden. Därtill någon rulle svartvitt i månaden.

Och så möjligheten att göra den a'la carte.


Nä, det får stanna vid drömmen.
 

Joel.S

Aktiv medlem
Tyvärr så upplevde jag att det var nästan omöjligt att ställa skärpan på M9 när jag prövade.. Den lilla lappen i mitten var inte störren än en baksidan på ett häftstift och kändes som om den låg 3 meter bort. Det var nästan omöjligt att se när de två bilderna gick tillsammans. SYND att Leica inte gjorde åtminstone mätsökar-fokuseringen ordentligt när de ändå gjorde en FF mätsökare.
Dom tio första bilderna jag tog med en M8 upplevde jag lite jobbiga. Där efter tycker jag det bara gick bättre och bättre. Efter ett par hundra bilder med M8 och ca 2500 med M9 är det ruggigt lätt. Jag upplever inte alls det svårt att ställa fokus, snarare tvärtom. Men visst finns det motiv som är knepigare än andra men med tiden lär man oxå känna på avståndsringen ungefär motivet ligger och därmed får man upp hastigheten mycket. Att rutan är för liten håller jag nog inte med dom. Jag tycker den är alldeles lagom. Ibland råkar man dock få fingret för det lilla fönstret och då kan det vara segt ;)

Smaken är som baken - Delad.
 

voitcanon

Aktiv medlem
En leica-m är väl inte riktigt lika onödig som en rolex klocka man får ju lite bättre bilder (skärpa) med leicas snordyra glas men en rolex klocka går inte mer rätt än min casio :p
 

Anders Östberg

Guest
Den kanske inte går mer rätt, men den är mer rätt.

Kameror är inte bara till för bilder, och klockor inte bara för att visa tiden. ;-)
 

x-country

Aktiv medlem
Citat:

The Online Photographer är en trevlig blogg att följa. Läste en post om Leica och tyckte att detta måste förmedlas hit för er som inte redan läst det.

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2010/09/the-secrets-of-the-leica.html

Hur skön var inte denna kommentar...

"Lenses are expensive, so chances are better you'll only own one or two. Three at most. If you are lucky enough to acquire a Leica but you also acquire too many lenses for it — too bad! You lose. Lenses are like women: one main one and maybe one on the side are enough for any real man, as long as they're the right ones for you. Too many and you're either just playing around or busy making yourself and everyone around you unhappy."
 

Johan Okker

Aktiv medlem
"Lenses are expensive, so chances are better you'll only own one or two. Three at most. If you are lucky enough to acquire a Leica but you also acquire too many lenses for it — too bad! You lose. Lenses are like women: one main one and maybe one on the side are enough for any real man, as long as they're the right ones for you. Too many and you're either just playing around or busy making yourself and everyone around you unhappy."
Hahaha!!
Underbar kommentar!!


Härligt att tråden vaknat till liv igen.


/Johan
 

Makten

Aktiv medlem
Tråden fick mig att titta lite närmare på Leicasortimentet. Jag vet inte om just en Leica M9 skulle vara så lockande, men väl en Leica MP. Helmekanisk, förvisso inbyggd ljusmätare. Tygridåslutare och så tillbaka till rötterna med returspolningsknopp istället för vev.

Kruxet, 39 lakan för ett kamerahus. Men utslaget över de 40 år som kameran kommer hålla för mig blir det ju bara knappt 80 spänn i månaden. Därtill någon rulle svartvitt i månaden.

Och så möjligheten att göra den a'la carte.


Nä, det får stanna vid drömmen.
En M6 är till största delen precis samma sak som en MP. Det finns till och med de som anser att MP:n har uslare känsla i vred och reglage, trots att det är just där man lagt ner lite extra krut. M6 har också tygridåslutare och är därtill lite, lite mindre än MP. Kostar 5-10 lakan. Det enda jag egentligen stör mig på är att det är bökigt att ställa in slutartiden, och i stort sett omöjligt utan att ta kameran från ögat.
 

bjr

Aktiv medlem
En M9 är dyr, ja, men det finns ingenting liknande till något pris.

Det finns dock något som är bättre att fokusera med än en M9:a, och det är en M3. Hade det gått att få en M9:a med M3-sökare hade jag sålt vad som krävts för att få råd :)
 

Johan Okker

Aktiv medlem
En M6 är till största delen precis samma sak som en MP. Det finns till och med de som anser att MP:n har uslare känsla i vred och reglage, trots att det är just där man lagt ner lite extra krut. M6 har också tygridåslutare och är därtill lite, lite mindre än MP. Kostar 5-10 lakan. Det enda jag egentligen stör mig på är att det är bökigt att ställa in slutartiden, och i stort sett omöjligt utan att ta kameran från ögat.
Klämde på en M6TTL idag.
Otäck känsla av att jag skulle kunna bli van med att ha en sån ganska snabbt. =)

Större i handen än jag mindes från tidigare dock.
 
ANNONS