Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjusningen med Leica M-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Jag har både den senaste pre asfäriska och den asfäriska summilux 50. Sanningen är enkel, den asfäriska presterar på full öppning ungefär likvärdigt med vad den preasfäriska gör på f/5,6. Dessutom har den ett snyggt skärpesläpp och snygg bokeh och presterar mycket bra på alla avstånd beroende på den flytande linsgruppen. Den har inte heller några problem med front eller back fokus, vilket kan vara ett problem för M8/M9 med den preasfäriska. Den preasfäriska är en underbar glugg på många sätt och har sitt egna unika tumavtryck, därför behåller jag bägge. Men sanningen är den att jag nästan uteslutande använder den asfäriska numera, den är helt enkelt så mycket bättre.
 

pgmj

Aktiv medlem
Jag har både den senaste pre asfäriska och den asfäriska summilux 50. Sanningen är enkel, den asfäriska presterar på full öppning ungefär likvärdigt med vad den preasfäriska gör på f/5,6. Dessutom har den ett snyggt skärpesläpp och snygg bokeh och presterar mycket bra på alla avstånd beroende på den flytande linsgruppen. Den har inte heller några problem med front eller back fokus, vilket kan vara ett problem för M8/M9 med den preasfäriska. Den preasfäriska är en underbar glugg på många sätt och har sitt egna unika tumavtryck, därför behåller jag bägge. Men sanningen är den att jag nästan uteslutande använder den asfäriska numera, den är helt enkelt så mycket bättre.
Du kan ju PM'a när du vill sälja din pre-ASPH (om det är E46 med inbyggt motljusskydd). :)
 

Ockie50

Medlem
Leica M9 - trodde aldrig jag skulle få uppleva....

Hej,
har läst igenom alla inlägg "Tjusningen med Leica M-serien" med stort intresse. Nu senast har det varit mycket objektivsnack men tillbaka till "Tjusningen". Är amatörfotograf med orkidéer som specialitet (Fuji S5 med Nikkor 105/2.8 VR). Har också en 18-70 Nikkor zoom. "Tunga kombinationer" som ger fantastiska färger och bra skärpa. Inte nöjd? Jodå, men det blir tungt att släpa på... För två veckor sedan köpte jag en M9 och Summicron 50. Nu efter ca 400 bilder kan jag bara säga "Wow !!!" . Jag är pånyttfödd som "fotograf". Strövade runt i Ystad i helgen och fotade människor, färgglada gamla hus mm och det var ett sant nöje. Kameran är lätt att bära och lätt (och snabb) att hantera. Jag vill nästan påstå att jag kan fokusera nästan lika snabbt med M9 manuellt som med Fuji S5 med autofocus! Bildfilerna blir fantastiska - både en skärpa jag inte upplevt tidigare och färger som matchar S5 (har dock inte testat ett rent porträtt än och det är ju där som S5 briljerar). Att bara hålla i M9an, denna "engineering masterpiece" är härligt. Kameran verkligen utstrålar mekaisk precision. Trodde aldrig att jag skulle kunna känna så här inför en kamera, men det är nästan "Love" ! Ångrar inte för ett ögonblick att jag gjorde investeringen .
 

pgmj

Aktiv medlem
Grattis! Det var faktiskt min upplevelse redan när jag köpte min tidigare Epson R-D1s. Det var bara så mycket roligare att plåta med den! Sedan gav den iofs inte de mest fantastiska filerna med sin 6mpix sensor med starkt AA-filter, men känslan var fantastiskt. Det är något speciellt med mätsökare...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Oscar o Magnus! Nu är ni rätt taskiga mot en annan stackare som försöker låta bli att köpa en M9 med ett 28 eller 35 plus ett 90 mm. Det är inte lätt men det som avhållit mig är (utöver priset) att kameran saknar damskak och kanske man skulle vilja ha stabilisering i huset också. Hur är det för er? Problem med damm på sensorn? Sakanar ni stabilisering (om ni har varit vana vid det förstås)?
 

snap01

Aktiv medlem
jag blev oxå sugen på M9 o gillar mätsökarkameror o har x-pan Hasselblads panorama kamera där du kan välja antingen 65x24 eller 36x24. Jag har gått från tegelstenshusen D3x o 1ds mark 2 o kör idag 5D mark 2 o D700 som är lättare en prohusen med Leica så är det fortfarande tungt/stort.
Det som gör att jag inte köpt Leica ännu är den inte presterar lika bra som tex 5D mark 2 med zeiss på något högre iso. Jag jobbar en hel del på högre iso. Man vill ha alla funktioner blixtar etc som tex canon/Nikon erbjuder så det är lite tveksamt till köp nu.
Men lättare mindre kamera vill jag verkligen ha o om det inte blir M9 nu så kanske det blir en M10 i stället om nu inte canon/Nikon kan få tummen ur ars... o ta fram en ff i storlek med 500D. Den med zeiss blir betydligt smidigare men inte i leica storlek men lite närmare.
Däremot så är man ruskigt sugen på leica :))
kan man köpa en bara för att man vill ha? Jag får väl trösta mig med att ladda x-pan med en rulle o knäppa av några bilder.
 

pgmj

Aktiv medlem
Sven, förlåt! ;)

Jag har inte haft några större problem med damm på sensorn, men jag är förmodligen lite försiktigare än del flesta när jag byter objektiv. Köpte en sån där pensel man "laddar statiskt" och drar över sensorn, som är lätt att använda på M-kameror (eftersom huset inte är så djupt). Arctic Butterfly heter den, tror jag.

Stabilisering är mindre intressant eftersom jag inte har några objektiv med längre brännvidd än 90mm, och de flesta bilderna tar jag med 21-50mm. Eftersom ingen spegel slår runt i huset blir man en aning stadigare än med SLR (Thumbs-Up är dock ett måste som tillval för bra grepp!) och det är ibland förvånande hur långsamma tider man kan köra och ändå få skarpa bilder.

Jag skulle kolla på Zeiss 25/2.8 och 35/2.8, alternativt Leica 28/2.8 ASPH, samt en Zeiss 50/2.0 och Voigtländer 75/2.5 eller Leica Tele-Elmarit 90/2.8. Om du vill ha bästa möjliga pris/prestanda, d.v.s... Beg. marknaden ger iofs fler möjligheter, beroende på budget.

Ove: Tyvärr verkar ingen ha uppfunnit den perfekta kameran ännu... Som jag tror att jag skrev tidigare har jag min D700 och M8 som komplement till varandra. De har ju helt olika styrkor och svagheter. En M-kamera kommer aldrig att kunna ersätta en avancerad SLR fullt ut, så det ska man inte vänta sig heller. Men byt ut en av dina SLR mot en M9 och t.ex. Voigtländer 50/1.1 eller (det mindre billiga) Leica 24/1.4 så har du ett bra komplement även när ljuset är frånvarande. Det är ju framför allt på vidvinkelsidan (upp till 50mm) som man får ut mer av mätsökarna, imho. Men vänta dig inga underverk på hög ISO, särskilt inte med M8 som knappt är användbar i färg på ISO 640 (återigen, imho).

Köp en M9 och ett 50mm (eller 35 om det passar dig bättre), eller till ett otroligt mycket rimligare pris - en begagnad M8 och en brännvidd "kortare", så får du testa upplevelsen. Klart man kan köpa för att man vill ha! :)

Både Zeiss och Voigtländer gör, som tidigare nämnt, prisvärda objektiv med några guldkorn i sortimentet.

edit: Glömde att du har en XPan! Så upplevelsen med mätsökare har du väl viss erfarenhet av, även om det inte är den minsta och smidigaste mätsökarkameran.
 

Olle

Aktiv medlem
Det är inte lätt men det som avhållit mig är (utöver priset) att kameran saknar damskak och kanske man skulle vilja ha stabilisering i huset också. Hur är det för er? Problem med damm på sensorn?
Nu har jag ingen M9, men tänk på att du inte bara blir utan dammskak utan du slipper även "spegelskak" som sätter dammet i rörelse. Så det kanske jämnar ut sig?
Och till skillnad från den nya typen av spegellösa kameror med EVF så är slutaren endast öppen under exponeringen.

Olle
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Magnus!

Jag kommer att köpa Leica gluggar och inget annat. Det skall stå Leica på grejerna.... hur dumt det än kan vara. Närmast ligger 28/2,8 Asph plus 90/2,5. Se där nu är man på G.

Tack för det svaret Olle!
Jag har kört med Canon 10D, 40D och numera med 5D mkII och har alltid varit försiktig vid objektivbyte. Bara ett fåtal "prickar/ fläckar" på min 10D varav den mest synliga nog var från en regndroppe i alperna. Ingen på min 40D eller 5D så problemet är väl inte så stort. Jaha, då kan jag inte skylla på det för att inte köpa!
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Jag får avsluta prenumerationen på tråden nu, har inte råd att höra några fler positiva omdömen. :)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Samma här. Man närmar sig med raska steg 100 000!!! För en grej som egentligen inte behöver.... Helknäppt. Tur att man inte är gift - det hade väl blivit skilsmässa direkt eller motkrav på samma belopp.
 

matlep

Aktiv medlem
Jag får avsluta prenumerationen på tråden nu, har inte råd att höra några fler positiva omdömen. :)
Har just tillbringat 4 dagar i Berlin med Leica M9, 28 Summicron och Summilux 50. Det var en riktigt trevlig upplevelse ;) Vi tre hade det riktigt fint tillsammans. Körde faktiskt för första gången ISO 1600 på kameran och det blev mycket bättre än vad jag hade hoppats på :D
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
Sven, förlåt! ;)

Jag har inte haft några större problem med damm på sensorn, men jag är förmodligen lite försiktigare än del flesta när jag byter objektiv. Köpte en sån där pensel man "laddar statiskt" och drar över sensorn, som är lätt att använda på M-kameror (eftersom huset inte är så djupt). Arctic Butterfly heter den, tror jag.

Stabilisering är mindre intressant eftersom jag inte har några objektiv med längre brännvidd än 90mm, och de flesta bilderna tar jag med 21-50mm. Eftersom ingen spegel slår runt i huset blir man en aning stadigare än med SLR (Thumbs-Up är dock ett måste som tillval för bra grepp!) och det är ibland förvånande hur långsamma tider man kan köra och ändå få skarpa bilder.

Jag skulle kolla på Zeiss 25/2.8 och 35/2.8, alternativt Leica 28/2.8 ASPH, samt en Zeiss 50/2.0 och Voigtländer 75/2.5 eller Leica Tele-Elmarit 90/2.8. Om du vill ha bästa möjliga pris/prestanda, d.v.s... Beg. marknaden ger iofs fler möjligheter, beroende på budget.

Ove: Tyvärr verkar ingen ha uppfunnit den perfekta kameran ännu... Som jag tror att jag skrev tidigare har jag min D700 och M8 som komplement till varandra. De har ju helt olika styrkor och svagheter. En M-kamera kommer aldrig att kunna ersätta en avancerad SLR fullt ut, så det ska man inte vänta sig heller. Men byt ut en av dina SLR mot en M9 och t.ex. Voigtländer 50/1.1 eller (det mindre billiga) Leica 24/1.4 så har du ett bra komplement även när ljuset är frånvarande. Det är ju framför allt på vidvinkelsidan (upp till 50mm) som man får ut mer av mätsökarna, imho. Men vänta dig inga underverk på hög ISO, särskilt inte med M8 som knappt är användbar i färg på ISO 640 (återigen, imho).

Köp en M9 och ett 50mm (eller 35 om det passar dig bättre), eller till ett otroligt mycket rimligare pris - en begagnad M8 och en brännvidd "kortare", så får du testa upplevelsen. Klart man kan köpa för att man vill ha! :)

Både Zeiss och Voigtländer gör, som tidigare nämnt, prisvärda objektiv med några guldkorn i sortimentet.

edit: Glömde att du har en XPan! Så upplevelsen med mätsökare har du väl viss erfarenhet av, även om det inte är den minsta och smidigaste mätsökarkameran.
jag har rätt stor erfarenhet av mätsökarkameror.
 

Bilagor

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Jag har både den senaste pre asfäriska och den asfäriska summilux 50. Sanningen är enkel, den asfäriska presterar på full öppning ungefär likvärdigt med vad den preasfäriska gör på f/5,6. Dessutom har den ett snyggt skärpesläpp och snygg bokeh och presterar mycket bra på alla avstånd beroende på den flytande linsgruppen. Den har inte heller några problem med front eller back fokus, vilket kan vara ett problem för M8/M9 med den preasfäriska. Den preasfäriska är en underbar glugg på många sätt och har sitt egna unika tumavtryck, därför behåller jag bägge. Men sanningen är den att jag nästan uteslutande använder den asfäriska numera, den är helt enkelt så mycket bättre.
Eller när du tröttnat på den "nya" lch längtar efter den nya 35 1.4:an. Det var den enda ljusstarka de kunde fixa mig. Jättefin , MEN jag vill 50:an. suuuuuuck!
 

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Oscar o Magnus! Nu är ni rätt taskiga mot en annan stackare som försöker låta bli att köpa en M9 med ett 28 eller 35 plus ett 90 mm. Det är inte lätt men det som avhållit mig är (utöver priset) att kameran saknar damskak och kanske man skulle vilja ha stabilisering i huset också. Hur är det för er? Problem med damm på sensorn? Sakanar ni stabilisering (om ni har varit vana vid det förstås)?
KöpKöp! Jag har sålt min D3a och min 5dmark2. Jaja, bättre iso och IS på några gluggar men jag plåtade ett kvällsjobb med m9:an 35 1.4 på 1/3 sek. Snyggt. Ingen spegel säger jag bara :) Skulle bara ha en glugg, egentligen bara en 50a och ha den som cocktailkamera och snyggplåta med men jag älskaar filerna. köpte 21 2.8, 28 2.0 och 50 2.0 och kompletterade med. Sålde resten av all plast. Plåtat nattjobb. Fotbollsmatch till kommunen och 2 inredningsjobb till magasin i hufvudstaden. Funkar perfekt. Det tråkiga är displayen, man vet inte hur det egentligen ser. Och den eviga kampen för att jaga optik. Det verkar vara stopp överallt på ljusstarka gluggar.
 

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Å det värsta är..

Nu har jag mailat de 15 största Leica handlarna i UK, Tyskland. 5 i Frankrike och 2 i Italien. Kacklat med Leica i Danmark. Chattan med en handlare i HongKong. Alla är snälla och svarar MEN nope.. inga 50 1.4or i sikte. Kanske inom 6 månader MEN de har kunder i London och Hamburg som betalat HELA summan i förskott och köat i 8 månader.. Finns det inga arbetslösa i Tyskland? Får man rabatt om man åker ner och bygger sin egen?
 

Stickan1

Medlem
I samma båt

Upptäckte den här diskussionstråden i går kväll. Jag drogs till M9 någon gång tidigt i våras och var inne och testade en kamera hos Wibergs. Då hade jag precis köpt en Panasonic GF1 för att ha som andra kamera, jag använder mest en Sony A900. Jag använder alltmer fasta brännvidder och har två Carl Zeiss objektiv och jag tror att det var på den vägen jag började titta mer på M9.

Sedan har jag intalat mig själv ett antal gånger att det är onödigt och dyrt att skaffa en M9 och försökt sluta att följa L-camera forum och andra Leicasidor. Nu verkar det ju som att det finns M9 i lager lite varstans i Sverige och priset har sänkts 10%. Jag har råd, men är i grunden en ganska sparsam person som inte köper onödiga eller "vräkiga" saker.

Jag kommer att fortsätta följa denna tråd och gå in och testa en M9 igen någon gång under de närmaste veckorna. Sedan får vi se hur länge jag håller emot frestelsen att göra ett skarpt test.
Mina skäl för att fundera på M9 är den höga bildkvalitén i det kompakta formatet. Oron gäller hur jag kommer att trivas med mätsökare och risken att få en kamera som inte fungerar felfritt från början. /Stig
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hej Stig!

Samma båt här med! Jag har hittills lyckats att låta bli att köpa en M9, men kan inte släppa tanken lik förb-t. Mätsökare har ju sina fördelar efter vad jag kommer ihåg sedan låååång tid tillbaka och från att använda kompakter med optisk sökare. När jag köpte min första spegelreflex var det den exakta (Exakta Varex IIA) sökaren som visade precis vad som senare dyker upp på filmen (då). Man kunde kolla skärpedjup mm.
För mig är argumentet framförallt att jag gillar fullformat (sitter med en 5D mkII) men DSLR är vansinnigt stora och tunga. 5D mkII får ofta stanna hemma av det skälet. En M9 väger visserligen en del, men är mindre till formatet och får plats innanför jackan om det behövs.
Hade den haft sensorrengöring och en högupplöst display, då hade jag haft en Leica M9 med ett par objektiv 28/75 eller 35/90. Nästa generation kommer kanske inom ett par år med önskade förbättringar och då slår jag till!?
 

elgenper

Aktiv medlem
.....
Hade den haft sensorrengöring och en högupplöst display, då hade jag haft en Leica M9 med ett par objektiv 28/75 eller 35/90. Nästa generation kommer kanske inom ett par år med önskade förbättringar och då slår jag till!?
Tycker definitivt inte Du ska avstå bara för dessa smågrejor.... Fick min levererad 5 februari, och den har varit med dagligen sen dess, överallt utom i duschen.... Ingen annan kamera är helt enkelt intressant sen jag fick den, så är det. Har Summicronerna 35 o 75 till vardags; äger gamla 50 o 90 sen M2-tiden, och dom fungerar iofs utmärkt, men inte så ofta framme.

Sensorrengöring: har bytt objektiv i alla väder o situationer där det behövs, alltså i snart 10 månader. Under den tiden har jag ´torrblåst´ sensorn 3 - 4 gånger med en Giotto Rocket, that´s all. Leica kommer troligen aldrig att sätta in sensorskak, eftersom man då får sämre koll på exakt sensorläge, och för de ljusstarka Leicagluggarna är det ett måste att ha snäva toleranser.

Displayen ÄR halvtaskig, men när man är inkörd behöver man sällan kolla skärpan, bara histogrammet, och det duger sensorn fint till. Ingen tretumssensor hade kunnat göra Leicabilderna rättvisa ändå... Man har ju heller ingen ´live view´ att ta hänsyn till (och saknar ingen; man plåtar helt enkelt på ett annat sätt med mätsökare).

Själv är jag gammal Leicafotograf (både M o R), men släppte märket för digital tekniken - tills jag fick min Digilux 2, som blev ´huvudkameran´ i bortåt 5 år, tills M9 levererades. Nu känns det som att ha kommit hem igen!
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Klämde för ett tag sedan på en M6 med en Summicron 35.

Som gatufoto- eller dokumentär/reportagekamera är den ju supermysig. Däremot kanske inte i studion eller liknande.

Kameran var inte så liten som jag mindes dem, men snabb och lätt att fokusera. Mycket snabbare än mina spegelreflexer med manuella gluggar. Mjuk och fin gång i frammatningen och så en underbart tyst slutare (jämfört med spegelreflexer).

Kult är den ju också och M9 är ju säkert en värdig fortsättning på Leica-arvet.


Habegäret vaknade ju som hos de flesta fotointresserade. Däremot är det ju detta med prislappen. Det får stanna vid drömmtänket ett tag till.


/Johan
 
Senast ändrad:
ANNONS