Annons

Analog Canon F-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Jag har en F1 old som jag fortfarande använder idag, batteri är inget problem, det finns olika lösningar, själv använder jag en speciell omvandlare man placerar ett vanligt 1.5v silveroxid batteri i som tar ner volten till 1.35v, jag har en del F1 prylar över, som tex, Winder F, samt ett par väldigt fina FD gluggar, hör utav dig om du är intersserad eller vill veta mer om systemet, robustare kamera får man leta efter.

mvh kent.
 

Bilagor

Senast ändrad:

keckax

Aktiv medlem
Sjukt var ordet, sa Bull. En gräslig klumpedump jämfört med Canons F-1.

Men den designfördelen lever ju även idag.
Ännu en som inget sinne för skönhet har. Att Canon F1 är snygg håller jag med om (inte i närheten av motsvarande Nikon dock), men dom nya Canon eos 1-seriekamerorna är ju gräsliga med sin huvudlösa form.

/K
 

klerk

Aktiv medlem
Dessutom är Canon EF en av de få Canonkamerorna från den tiden som fungerar perfekt med dagens batterier.
Jag vårdar min ömt, och den fungerar också precis som när den var ny. Till skillnad från den mycket kompetenta T90, som rullade runt och dog.

EF är mycket snarlik den ursprungliga F-1. Lika gedigen, men utan utbytbar sökare, möjlighet till motordrift och 1/2000 sekund.
Å andra sidan har den inbyggd bländarautomatik (kräver Servo EE sökare på F-1), kiselfotocell med mätområde långt in på natten och slutartider därefter, till 30 sekunder (kräver Booster T sökare på F-1) och blixtsynk på 1/125 (F-1 har 1/60).
Och dessutom är den synnerligen snygg!
 

keckax

Aktiv medlem
Min utrustning idag består av en Nikon D300, 17-55/2,8, SB-800. Jag har svårt att se att något ur min nuvarande utrustning kommer att passa till den kamera jag letar efter. Det jag gärna tänker mig är en gammal vintagekamera, med andra ord är det ett stort plus om den ser ball ut ;). Jag kan tänka mig att lära mig helmanuellt läge och skippar gärna batterier. Det borde väl inte vara så svårt att lära sig. Jag vill gärna att bilderna ska utge skön känsla men det kanske har lite med filmval att göra också.

Leica? :p
Nikon EM, FM, FM2 osv. De ev manuella gluggarna du köper till filmhuset kommer du naturligtvis även att ha glädje av till digitaldelen av ditt fotande.

/K
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag har alltid fotograferat digitalt men är förbannat intresserad av att börja plåta analogt. Jag spanade in en begagnad analog Canon F-1 kamera men har ingen erfarenhet av dessa skönheter. Jag kan få en för 1500 kr, är det värt det? Är det en bra kamera och är det något annat jag bör tänka på innan köp?

Tack på förhand!
Är det en manuell eller mekanisk kamera du egentligen är ute efter? Det är två vitt skilda saker men ibland går de att kombinera. Eller är du bara ute efter en riktigt bra analog kamera oberoende av automatik etc? Med tanke på att du idag använder en D300 så är rådet att stanna hos Nikon. Delar av det du köper går ju att återanvända på din D300.

Vill du ha en kamera som nästan känns som din D300 och är modern så kan du få en F80 för en spottstyver idag. Såg en fräsch för 900 kr i en butik i Stockholm. Vill du ha en äldre (med mer känsla) så är alla Nikons hel och halvproffsmodeller rasande trevliga. F, F2, F3 samt FE och FM serien är riktigt riktigt bra. Jag har medvetet struntat i F4 - F6. De andra FG, EM etc är bra men inte i samma liga. En annan rolig modell är FA som var först med matrixmäting (flerfältsmätning) på marknaden. Systemet kallades för AMP på den tiden. När det gäller Canon så hade de enligt min mening en enda modell som är väl så bra som ovan uppräknade Nikon och det är F1 serien och då speciellt F1N. EF etc är för gamla för att jag skall ha någon erfarenhet av dem men jag hade en AE-1 i min barndom och även om den var bra så var den ingen match för en Nikon FE :)

Så vad är du egentligen ute efter? Av någon anledning så kommer JAG inte överens med lysdioderna i FM och FM2. Samma skit med den knepiga LCD displayen i F3. Jag föredrar alla gånger följevisarsystemet i F1, F1N, Nikon FE serien. Speciellt där man även kan se värdena överlagda bland mätarnålarna så F1 old faller bort. Dessutom tycker jag den är gräsligt ful :) till skillnad från den riktigt vackra F1N.

Själv har jag en fantastisk FM3A som tyvärr aldrig används. Den är annars en riktigt trevlig korsning mellan FE och FM. Både tidsautomatik och helt mekanisk på samma gång OCH med följevisarsystemet från FE.

Hade tidigare en F1N som jag tyvärr sålde av vilket jag ångrar skarkt idag. Funderar på att köpa en ny bara för att. Samt även en F3. Jag gillar som sagt inte mätarindikatorerna utan detta ev köp motiverar jag enbart med att den är en ikon som dessutom är billig :) och ATT JAG GILLAR ATT HÅLLA I DEN.
 

klerk

Aktiv medlem
Minolta?

Såg en riktigt trevlig Minolta på Blocket i går. En Dynax 60 för facila 400 kr.

Visserligen inte alls samma känsla som "de gamla", men med mer automatik. Batteriberoende, javisst. Men det kanske inte spelar roll?

Har själv både Dynax 600si och 800si och det är bra och hållbara kameror med mycket bra och relativt billiga objektiv till.

Själv vill jag inte vara beroende av batteri (som inte går att ladda i alla fall...) så jag litar på min Canon EF eller Rollei 35S om det ska vara lätt och film.
 

lagus

Aktiv medlem
Om det bara är en analog kamera och inte "vintage" du är ute efter är Nikon F100 ett alternativ. Finns till bra pris numera
 

Bilagor

Konke

Aktiv medlem
Är det en manuell eller mekanisk kamera du egentligen är ute efter? Det är två vitt skilda saker men ibland går de att kombinera. Eller är du bara ute efter en riktigt bra analog kamera oberoende av automatik etc? Med tanke på att du idag använder en D300 så är rådet att stanna hos Nikon. Delar av det du köper går ju att återanvända på din D300.

Vill du ha en kamera som nästan känns som din D300 och är modern så kan du få en F80 för en spottstyver idag. Såg en fräsch för 900 kr i en butik i Stockholm. Vill du ha en äldre (med mer känsla) så är alla Nikons hel och halvproffsmodeller rasande trevliga. F, F2, F3 samt FE och FM serien är riktigt riktigt bra. Jag har medvetet struntat i F4 - F6. De andra FG, EM etc är bra men inte i samma liga. En annan rolig modell är FA som var först med matrixmäting (flerfältsmätning) på marknaden. Systemet kallades för AMP på den tiden. När det gäller Canon så hade de enligt min mening en enda modell som är väl så bra som ovan uppräknade Nikon och det är F1 serien och då speciellt F1N. EF etc är för gamla för att jag skall ha någon erfarenhet av dem men jag hade en AE-1 i min barndom och även om den var bra så var den ingen match för en Nikon FE :)

Så vad är du egentligen ute efter? Av någon anledning så kommer JAG inte överens med lysdioderna i FM och FM2. Samma skit med den knepiga LCD displayen i F3. Jag föredrar alla gånger följevisarsystemet i F1, F1N, Nikon FE serien. Speciellt där man även kan se värdena överlagda bland mätarnålarna så F1 old faller bort. Dessutom tycker jag den är gräsligt ful :) till skillnad från den riktigt vackra F1N.

Själv har jag en fantastisk FM3A som tyvärr aldrig används. Den är annars en riktigt trevlig korsning mellan FE och FM. Både tidsautomatik och helt mekanisk på samma gång OCH med följevisarsystemet från FE.

Hade tidigare en F1N som jag tyvärr sålde av vilket jag ångrar skarkt idag. Funderar på att köpa en ny bara för att. Samt även en F3. Jag gillar som sagt inte mätarindikatorerna utan detta ev köp motiverar jag enbart med att den är en ikon som dessutom är billig :) och ATT JAG GILLAR ATT HÅLLA I DEN.
Jaha då har jag missat skillnaden mellan mekanisk och manuell, lust att upplysa? Jag tänker mig gärna något som kräver lite skicklighet från min sida där jag kan utvecklas på ett konstruktivt sätt och senare tillämpa min digitala fotografering med min nuvarande systemkamera. Om tillbehöver senare kommer fungera på min Nikon D300 kan ju ses som en bonus, men om t ex ett objektiv är för gräsligt ser jag ingen anledning att ens prova montera det på min nuvarande systemkamera.
 

keckax

Aktiv medlem
Jag har köpt på mej ett par barndomsdrömmar. En F2 och en F3 (nåja, även FM2, Nikkormat och en F4 om jag ska vara noga). Alla i kalasskick. F2:an var faktiskt helt oanvänd!! Men jag har petat in en rulle T-max för den ska naturligtvis användas. Den ska väl in till Lasses för klockning va det lider, men på en höft tycker jag iaf att dom längre tiderna "känns" bra. F_n va kul det är med dessa "urverk".
På husen sitter tidsenliga 50mm -gluggar..

Dessa pojkdrömmar har jag köpt under en 4 till 5-årsperiod för kaffepengar (nästan) ska tilläggas.

/K
 

Konke

Aktiv medlem
Jag har köpt på mej ett par barndomsdrömmar. En F2 och en F3 (nåja, även FM2, Nikkormat och en F4 om jag ska vara noga). Alla i kalasskick. F2:an var faktiskt helt oanvänd!! Men jag har petat in en rulle T-max för den ska naturligtvis användas. Den ska väl in till Lasses för klockning va det lider, men på en höft tycker jag iaf att dom längre tiderna "känns" bra. F_n va kul det är med dessa "urverk".
På husen sitter tidsenliga 50mm -gluggar..

Dessa pojkdrömmar har jag köpt under en 4 till 5-årsperiod för kaffepengar (nästan) ska tilläggas.

/K
Om du köpt kamerorna för kaffepengar så blir jag på en gång nyfiken var någonstans. Antar att du letat på fler ställen än blocket och tradera, inte?
 

Fotosailor

Avslutat medlemskap
Han drikker sikker mye kaffe, Konke.

Jo det finnes gjømt i krokene mye fint gammelt, også på Trad. og Blocket, men på engelske e-Bay kan det finnes "skatter"
Optikk skal man være forsiktig med å kjøpe fra tropiske områder, man kan få mye svamp og møgel på kjøpet.........

Jeg har en god gubbe i New Jersey som selger mye Nikon og Canon. Alt er overhalt og i prima stand, og han er 100%.
Du finner han på:http://shop.ebay.com/swordsnswords/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=25

Litt mer en kaffepenger, men absolutt verd prisen.
 

keckax

Aktiv medlem
Om du köpt kamerorna för kaffepengar så blir jag på en gång nyfiken var någonstans. Antar att du letat på fler ställen än blocket och tradera, inte?
Bara blocket och mest med köpesannons ute. Ibland bara huset och ibland som helt paket med objektiv mm. Objektiv som jag med fördel använder på digitalhuset.

Men nåja, jag gick på en mina för ett tag sedan då en dam annonserade ut 2st hus (varav en F2) inkl ett par gluggar till högstbjudande. Jag bjöd 1000kr och fick skräpet... För skräp var vad jag fick! Ok, en 50mm f2 var väl "användbar".

/K
 

Walle

Aktiv medlem
Du har inte funderat på mellanformat annars? Brukar gå att hitta gamla Pentax 6x7'or med nåt eller ett par objektiv för ett par lusentappar. Jag har köpt ett par via tradera.

Det är en oerhört trevlig kamera tycker jag, formatet 6x7 tycker jag är de perfekta proportionerna för porträtt.

Vill man ha ljusmätare så måste man kolla att det sitter ett ljusmätarprisma på, det finns prisman både med och utan ljusmätning. Ljusmätaren är dock en oerhört enkel historia, men den funkar! :)

Stativ är väl också att rekommendera till den kameran. Spegeln är väldigt stor och tung, man känner vridmomentet från spegeln i kamerahuset när man trycker av om man håller kameran i händerna :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ännu en som inget sinne för skönhet har. Att Canon F1 är snygg håller jag med om (inte i närheten av motsvarande Nikon dock), men dom nya Canon eos 1-seriekamerorna är ju gräsliga med sin huvudlösa form.
Som jag skrev i en annan tråd så har det bara gått utför med estetiken i EOS-serien sen 600-serien (650, 620, 600/630 och RT). De var de snyggaste EOS-arna genom tiderna.
 

Bilagor

klerk

Aktiv medlem
Mekanisk eller manuell...

Du frågade om mekanisk eller manuell... Vad skillnaden är.

Det är varken eller, eller hur jag ska säga. Mekanisk betyder att slutarten inte är batteriberoende, dvs man kan använda kameran även om batteriet är dött. Ljusmätningen funkar dock inte om man inte har en mätare med en selen (?)cell.

Pentax MX mfl har sådan slutare. Pentax ME mfl har en batteriberoende slutare.

Manuell betyder att du kan ställa både slutare och bländare var för sig. Annars finns bländarförval eller slutarförval eller helt automatisk (program) som oftast återfinns på nyare kameror typ Nikon F100, Canon EOS osv.

Bara kortfattat. Finns massor av varianter. Canon EF är smart såtillvida att man har mekaniska slutartider från 1/2 sek upp till 1/2000 medans de längre är batteriberoende. Pentax LX är en liknande lite mer modern kamera men med vissa kvalitetsbrister (hos en del exemplar i alla fall).
 

apersson850

Aktiv medlem
Ännu en som inget sinne för skönhet har. Att Canon F1 är snygg håller jag med om (inte i närheten av motsvarande Nikon dock)
Man ska ju vara vanskapt själv för att älska en massa knottror och pucklar, som på en annan trollpacka. En Nikon ser ju alltid ut som en finnig tonåring, med knottror och kvisslor överallt.
Sånt som bara en mor kan älska.
 
ANNONS