Annons

Analog Canon F-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har alltid fotograferat digitalt men är förbannat intresserad av att börja plåta analogt. Jag spanade in en begagnad analog Canon F-1 kamera men har ingen erfarenhet av dessa skönheter. Jag kan få en för 1500 kr, är det värt det? Är det en bra kamera och är det något annat jag bör tänka på innan köp?

Tack på förhand!
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag har alltid fotograferat digitalt men är förbannat intresserad av att börja plåta analogt. Jag spanade in en begagnad analog Canon F-1 kamera men har ingen erfarenhet av dessa skönheter. Jag kan få en för 1500 kr, är det värt det? Är det en bra kamera och är det något annat jag bör tänka på innan köp?

Tack på förhand!
Mycket trevlig kamera MEN man vill man ha New F1 eftersom den använder batterier som går att få tag på. Tänk även på att det är canons gamla objektivfattning på den så inga EOS gluggar passar.

Läs på här:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/canonf1n/index.htm
 

Mankan G

Aktiv medlem
Glöm inte att kontrollera skicket mycket noga. F1 är en yrkeskamera och gissningsvis har de flesta gått hårt.

Jag hade en F1nAE en gång i tiden som var undantaget. Köpte den under gymnasietiden och använde den hårt (tyckte jag då) men med dagens mått så var det en söndagsskola för kameran. Tyvärr sålde jag av mitt FD system när Minolta lanserade Dynax 7000i. Hmmmm vad jag ångrar detta. Då var det givetvis en annan sak men nu!!!!
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Mycket gedigen kamera! Jag skulle gått på f1 old, för att slippa allt vad automatik heter. För en mer prisvärd kamera skulle jag rekkomenderat en FTb Ql istället, dock långsammare snabbaste tid.
 

Konke

Aktiv medlem
Fina tips, tack! Blir att läsa på lite mer om dessa skönheter, men det är främst Canon ni rekommenderar. Jag vet att jag skapade inlägget i Canonkategorin men finns det andra tillverkare som är mer prisvärda, bättre, sämre? Dessa tips skulle också uppskattas oerhört.

Eftersom jag är nybörjare bör nämnas att jag inte vill lägga ut för mycket pengar på utrustning. Sedan tillkommer ju givetvis också film och även där är jag helt vilsen. Har ingen koll på vad en rulle kostar i dagsläget och vilken typ jag ens bör använda för den delen.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Fina tips, tack! Blir att läsa på lite mer om dessa skönheter, men det är främst Canon ni rekommenderar. Jag vet att jag skapade inlägget i Canonkategorin men finns det andra tillverkare som är mer prisvärda, bättre, sämre? Dessa tips skulle också uppskattas oerhört.

Eftersom jag är nybörjare bör nämnas att jag inte vill lägga ut för mycket pengar på utrustning. Sedan tillkommer ju givetvis också film och även där är jag helt vilsen. Har ingen koll på vad en rulle kostar i dagsläget och vilken typ jag ens bör använda för den delen.
Vad har du för system i dag? Det kan ju vara ide att köpa något som är kompatibelt. Annars är ju jag egentligen en Nikonkille. Vad har du för budget? Vill du ha en helmanuell kamera eller med auto? Det finns en del rätt trevliga kameror som inte har helmanuellt läge.

Ska du bara testa på lite analogt så an man ju köpa ett "dött" system som gamla canon, gamla minolta, konica, contax/yashica mm. Objektiven brukar vara billigare där. Gamla Olympus är rätt fina tycker jag och även gamla Konica fin känsla i deras objektiv men tänk på att vissa av dem går på 1.35V kvicksilverbatterier som man inte kan få tag i.

M
 

Fogel70

Aktiv medlem
Ett billigare alternativ är Pentax MX som man kan få för några hundralappar. MX är väldigt kompakt och Pentax gluggar är också kompakta.

En Pentax MX med pannkakan M 40/2.8 blir rätt fickvänlig. Det finns heller inga problem att få tag på batterier till MX, och som på en "riktig" analog kamera är det bara ljusmätningen som använder batteriet.
 

Konke

Aktiv medlem
Vad har du för system i dag? Det kan ju vara ide att köpa något som är kompatibelt. Annars är ju jag egentligen en Nikonkille. Vad har du för budget? Vill du ha en helmanuell kamera eller med auto? Det finns en del rätt trevliga kameror som inte har helmanuellt läge.

Ska du bara testa på lite analogt så an man ju köpa ett "dött" system som gamla canon, gamla minolta, konica, contax/yashica mm. Objektiven brukar vara billigare där. Gamla Olympus är rätt fina tycker jag och även gamla Konica fin känsla i deras objektiv men tänk på att vissa av dem går på 1.35V kvicksilverbatterier som man inte kan få tag i.

M
Min utrustning idag består av en Nikon D300, 17-55/2,8, SB-800. Jag har svårt att se att något ur min nuvarande utrustning kommer att passa till den kamera jag letar efter. Det jag gärna tänker mig är en gammal vintagekamera, med andra ord är det ett stort plus om den ser ball ut ;). Jag kan tänka mig att lära mig helmanuellt läge och skippar gärna batterier. Det borde väl inte vara så svårt att lära sig. Jag vill gärna att bilderna ska utge skön känsla men det kanske har lite med filmval att göra också.

Leica? :p
 

FiCa1

Aktiv medlem
Nikon F2 Photomic är sjukt snygg :)
Bästa mekaniska SLR någonsin. Och vacker. Den som inte uppskattar skönheten hos detta mekaniska underverk, är det synd om. / Tycker FiCa1 vars F2 efter den digitala erans inträde, lever ett lugnt pensionärsliv. Åldringen (*1972) är pigg och kry och långt ifrån död.
 

Erik_N

Aktiv medlem
Min utrustning idag består av en Nikon D300, 17-55/2,8, SB-800. Jag har svårt att se att något ur min nuvarande utrustning kommer att passa till den kamera jag letar efter. Det jag gärna tänker mig är en gammal vintagekamera, med andra ord är det ett stort plus om den ser ball ut ;). Jag kan tänka mig att lära mig helmanuellt läge och skippar gärna batterier. Det borde väl inte vara så svårt att lära sig. Jag vill gärna att bilderna ska utge skön känsla men det kanske har lite med filmval att göra också.

Leica? :p
Visst. Jag har precis köpt en gammal Leicaflex SL på LP-Fotos auktion, om den är snygg vet jag inte men den har onekligen en massa karaktär. Fast mest av allt har den en makalös sökare, otrolig mekanisk kvalitet och objektiven är bland de bästa som finns. Ljusmätaren använder kvicksilverbatterier men den kan man ju strunta i...

Kolla här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=6620
 

VW-55

Aktiv medlem
Min utrustning idag består av en Nikon D300, 17-55/2,8, SB-800. Jag har svårt att se att något ur min nuvarande utrustning kommer att passa till den kamera jag letar efter. Det jag gärna tänker mig är en gammal vintagekamera, med andra ord är det ett stort plus om den ser ball ut ;). Jag kan tänka mig att lära mig helmanuellt läge och skippar gärna batterier. Det borde väl inte vara så svårt att lära sig. Jag vill gärna att bilderna ska utge skön känsla men det kanske har lite med filmval att göra också.

Leica? :p
Jag har en praktica BC1 halvatomatisk med ett zoomobjektiv till salu. Det är en Östtysk kamera från 80-talet. Googla så hittar du lite info om den. Man kan köra helt manuellt eller så ställer man tiden på AUTO och väljer bländare själv och kameran gör jobbet. Bra kamera om man vill lära sig köra analogt och inte slänga ut för mycke pengar. Det finns carl Ziess objektiv till den, lättast att hitta på E-bay.
Annars är canon FTb, canon A1, canon AE fina kameror. Konika Autoreflex T3 är oxå en bra kamera, deras bästa objektiv är lika skarpa som canon och nikon i samma åldersgrupp. De var inte så bra att marknadsföra sig på 60&70-talet och fick därför inte så stort namn.
MVH David.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Min utrustning idag består av en Nikon D300, 17-55/2,8, SB-800. Jag har svårt att se att något ur min nuvarande utrustning kommer att passa till den kamera jag letar efter. Det jag gärna tänker mig är en gammal vintagekamera, med andra ord är det ett stort plus om den ser ball ut ;). Jag kan tänka mig att lära mig helmanuellt läge och skippar gärna batterier. Det borde väl inte vara så svårt att lära sig. Jag vill gärna att bilderna ska utge skön känsla men det kanske har lite med filmval att göra också.

Leica? :p
Nä av de grejerna så passar möjligtvis blixten. Men om du vänder på det, skulle du köpa analog Nikon så skulle ju de grejerna passa på din D300.

På de premisserna du skriver så är det ju en Nikon F2, FM, FM2, FM2n eller F3 jag skulle letat efter. Helst FM-serien då de har normal ISO-blixtsko så att du kan använda din SB800 i A-läge. F3 och F2 har special blixtsko även om det finns adaptrar. F3 är halvautomatisk om man vill men jag tycker inte att den har lika bra indikeringar i sökaren för manuellt. F2 finns i massor av versioner och de bästa är F2A och F2AS då de fungerar med AI utan gaffel vilket innebär att även AF-objektiv fungerar (utan AF förståss).

En viktig sak att tänka på om man har glasögon är att man vill ha en HP-sökare för att se hela sökarbilden och det är bara F2 och F3HP som har. F4 kan vara ett alternativ också. Sedan är alla F* kameror stora och tunga även utan motor.

Om jag var du skulle jag börjat med ett Nikon FM (utan 2) eftersom den kan nästan allt som FM2 men till ett mycket lägre pris. Visar det sig senare att du vill ha något annat så vet du mera vad du vill åt då.

Ett 50mm objektiv och kanske ett 28 eller 35 kanske även ett kortare tele 85, 105, 135 och man har ett kanonkit.

Lycka till.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Mycket gedigen kamera! Jag skulle gått på f1 old, för att slippa allt vad automatik heter. För en mer prisvärd kamera skulle jag rekkomenderat en FTb Ql istället, dock långsammare snabbaste tid.
Nja... F1 old är helmekanisk och helt manuell vilket delar av F1n faktiskt också är. En F1n i grundutförande är helt manuell. Dessutom är tiderna mellan 1/90 - 1/2000 (tror jag det var) helt mekaniskt styrda och således batterioberoende om du tar ut batteriet. Tom avtryckaren förvandlas från elektrisk till mekanisk när du tar ut batteriet. Även känslan i avtryckaren förvandlas från mjuk och skön till hård.

Sätter du på ett AE prisma (så kallas den för F1AE) så får du elektroniskt styrd tidsautomatik samt ovan nämnda manuella funktion. Sätter du på en motor eller winder så får du bländarautomatik. Dock går det inte att kombinera A-läget på slutarratten med A-läget på bländarringen. Dvs P är inget som funkar på en F1n

Ett annat mcyket trevligt exempel dock rätt dyrt är Nikon FM3A En Nikon FM3A fungerar på samma sätt som F1N...nästan. De manuella tiderna är alltid mekaniskt styrda medan de automatiska tiderna är elektroniskt styrda.....
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag har alltid fotograferat digitalt men är förbannat intresserad av att börja plåta analogt. Jag spanade in en begagnad analog Canon F-1 kamera men har ingen erfarenhet av dessa skönheter. Jag kan få en för 1500 kr, är det värt det? Är det en bra kamera och är det något annat jag bör tänka på innan köp?

Tack på förhand!
Ursäkta jag kommer in se'nt i debatten! :)
Men vad gäller Canon F1, så har jag ingen erfarenhet av den modellen. Vad gäller Canon, bara litet av Canonflex från 1960-talet! ;)

Men om jag skulle köpa en analog spegelreflex (igen) så skulle jag nog titta på en Nikon! Inte för att den skulle vara bättre, den diskussionen ger jag mig inte in på, utan att det finns mängder av billiga, begagnade och ofta bra objektiv att köpa, och vissa Nikon-kameror är yrkeskameror!
Och jag är svag för 1980-talets Proffskamera, Nikon F3!!
/B

Ps. Men är man intresserad av en Canon F-1,
så vet jag hur det kan vara om man är intresserad av en viss sak...
Men som sagt, om den kan jag inget! :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon F-1 var Canons yrkeskamera på den tiden. Systemet var mycket omfattande och förmodligen likvärdigt med Nikons, men Canon hade på den tiden inte alls lika starkt fotfäste bland yrkesfolket som Nikon hade.

Till och med den äldsta versionen av Canon F-1 (1971) kunde erbjuda bländarautomatik, om den utrustades med den nu extremt sällsynta Servo EE Finder. Men då såg den minst lika klumpig ut som en Nikon F2 med Photomic-sökare. New F-1 (1981) hade en smidigare lösning.
 

klerk

Aktiv medlem
Canon EF?

Om du redan har Nikonoptik så passar väl dessa även på gamla hus, eller? I så fall skulle jag köra på det.

Annars är min favorit Canon EF. Snäppet under F1 men mycket kompetent, men både batteriberoende tider, men helt mekaniska finns. Dessutom spegelfällning och annan godis. Kolla recensionerna på den här sidan!
 

apersson850

Aktiv medlem
Dessutom är Canon EF en av de få Canonkamerorna från den tiden som fungerar perfekt med dagens batterier.
Jag vårdar min ömt, och den fungerar också precis som när den var ny. Till skillnad från den mycket kompetenta T90, som rullade runt och dog.

EF är mycket snarlik den ursprungliga F-1. Lika gedigen, men utan utbytbar sökare, möjlighet till motordrift och 1/2000 sekund.
Å andra sidan har den inbyggd bländarautomatik (kräver Servo EE sökare på F-1), kiselfotocell med mätområde långt in på natten och slutartider därefter, till 30 sekunder (kräver Booster T sökare på F-1) och blixtsynk på 1/125 (F-1 har 1/60).
 
ANNONS