Annons

Analog Canon F-1

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Man ska ju vara vanskapt själv för att älska en massa knottror och pucklar, som på en annan trollpacka. En Nikon ser ju alltid ut som en finnig tonåring, med knottror och kvisslor överallt.
Sånt som bara en mor kan älska.
Jo, jag har ju puckelrygg och lite bölder å sånt. Kanske är det därför jag gillar formen på Nikon bättre??

/K
 

PMD

Aktiv medlem
Mekanisk eller manuell?

Frågan är lite större än så. Det finns många parametrar att ta hänsyn till.



  • Digital vs. analog.

  • Mekaniskt eller elektroniskt styrd slutare.

  • Automatisk eller manuell exponering.

  • Automatisk eller manuell fokusering.

  • Spegelreflex eller genomsiktsökare (den senare eventuellt med mätsökare om kameran har manuell fokuseing).

Ibland finns båda alternativen som jag ställt mot varandra ovan i en och samma kamera.

Dessutom har jag säkert glömt en hel del fler parametrar.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ok . jag kanske var lite för otydlig när jag frågade om mekanisk eller manuell. Hur som helst så känns frågan som besvarad i ett tidigare inlägg.

Jag skulle istället kunna ställa frågan så här:
Vill du ha en "modern" analog kamera som känns i princip som din D300 och klarar av alla moderna objektiv (minus DX) så är F80 ett kanonval. F100 är ännu bättre men tyngre och dyrare. Bägge dessa fungerar i princip på samma sätt som din D300. Tex så har bägge AF och klarar av att driva de moderna AF-S fokusmotorerna samt ger VR med gluggar som har det.

Vill du gå tillbaka till den gamla goda tiden med en helt annan känsla i prylarna (fa metallhus) så är FA, FE, FM serierna tillsammans med F3 och F1 väldigt trevliga val. Finns även modeller bland Pentax och Olympus som är riktigt trevliga. Dessa kräver dock oftast lite mer av dig som fotograf då de har en avsevärt enklare ljusmätare än F80/F100 och oftast avsevärt mer begränsade automatikmöjligheter om ens några
 

Bokeh

Aktiv medlem
En fin FDn 35mm f2 som förblev osåld trots det facila utropspriset 4-500 kr
Jag har två stycken mycket fina FD 35mm f2 (konkav) med fint gulnat Thorium glas = inbyggt gulfilter, jag funderar på att sälja en utav dom, men den rariteten vill jag nog ha lite mer för, minst det dubbla i alla fall :)

kent/
 
ANNONS