Annons

Urusel information av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle Camp

Aktiv medlem
Chat med Nikon idag

Daniel U: Hej jag heter Daniel U. Hur kan jag hjälpa dig?
Calle Camp: Vill veta leveranstid på D800, mao när den kommer att finnas i butik
Daniel U: Tyvärr har jag ingen datum på när leveranser sker och vet ej vilka butiker som fått eller inte.
Calle Camp: Vem kan man fråga för att få ett svar
Daniel U: När det gäller butikernas lager så har vi ej tillgång till deras saldo.
Calle Camp: Det vet jag, men någon hos er måste veta när det kommer in och när de distribueras
Daniel U: Det kommer in kameror hela tiden och de skickas så fort de kommer.
Calle Camp: Till vem skickas de till
Daniel U: De skickas till de återförsäljare som har lagt ordrar.
Calle Camp: OK, vilka har fått den senaste veckan i Gbg-området
Daniel U: Den informationen är konfidentiell information och den informationen kan vi inte ge ut.
Calle Camp: OK, tala då om var jag kan köpa en
Daniel U: Det är bara att gå in till vilken fotobutik som helst och beställa en.
Daniel U: Det är stor efterfrågan på dem så man får nog räkna med att stå i kö.
Calle Camp: Min huvudfråga är om ett fysiskt exemplar
Calle Camp: Jag har haft Nikonsystem i 40 år och tycker att detta är fruktansvärt dåligt
Daniel U: Vilken butik som har en att leverera direkt vet vi inte och är inget som vi kan ta reda på. Många butiker har beställningar som de vill tillgodose först.
Calle Camp: Sålde D700a i Mars för byte, så kan ni inte leverera
Daniel U: Det är tråkigt att du känner så men vi har en stor efterfrågan på denna kamera modellen och vi har inte haft möjlighet att tillgodose hela världsmarknaden.
Calle Camp: Nej det förstår jag, men information borde ni ha ang tillgång och leveranser. Jag vet ingenting ska jag behöva byta system?
Daniel U: Vi levererar så fort vi får in i lager. Sedan hur stor efterfrågan vi får är svårt att bedömma innan. Vår fabrik tillverkar så många D800 som de bara kan och skickar så ofta de kan.
Calle Camp: Har ni ingen logistik över huvud taget
Calle Camp: Jag vill bara ha ett besked när jag kan påräkna ett köp
Daniel U: Jo det har vi och vi levererar så fort vi har i lager till de återförsäljare som har lagt order och dessa i tur ordning. Jag har ingen information om hur många eller har ingen möjlighet att ge dig ett datum för leverans.
Calle Camp: Kan jag erhålla en D800 före Maj månads utgång?
Daniel U: Det är omöjlig att säga om du kan få den innan dess. Jag skulle rekommendera att du sätter upp dig på en D800 i någon butik. Butikerna har säkert många i kö.
Calle Camp: Jag sitter redan uppsatt på en men funderar på att avbeställa
Daniel U: Det är något du själv får ta ställning till.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad du vill.
Nikon har ett trevligt problem och du sitter i samma båt som många andra.
Jaha?
 

Graylingman

Aktiv medlem
De skulle naturligtvis tillverkat en jäkla massa kameror och lagt på lager utan att sälja en enda ända tills de kunde leverera samtidigt till alla som ville ha.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mja, mycket kan man ju gnälla på, men att Nikon ska ha en komplett bild av föreliggande köer, dubbelbeställningar som kommer att annuleras och därtill tala om vilken lagerhållning återförsäljarna har är rätt mycket begärt.

Problemet här är att du, mot välkänd kunskap om att köer ofta uppstår i dessa sammanhang, valde att sälja din D700. Jag förmodar att det var för att få ut några kronor extra jämfört med att vänta.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Urusel information står det i rubriken. Tycker han gav dig bra information, även om du inte gillar innehållet i vad han sa. Troligtvis sitter han inte & ljuger - så vad ska han säga? Så här är läget på den här produkten nu. Ställ dig i kö & invänta en lyckad kamera! Lycka till. /
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Du anser att det är dålig information från Nikons sida när de ger dig det svar de har möjlighet att ge. Det är ju en sak du givetvis får anse,

Det troligen ingen fabrikant som kan eller ens har anledning att offentliggöra sina affärer och affärskontakter. Men du tycks ju inbilla dig att det är något som är offentligt. Sekretess tycks du ju inte ha en aning om, så varför skulle man bli förvånad över ditt barnsliga agerande.

Egentligen finns det ingen vettig anledning att replikera på ett så intelligensbefriat inlägg som det du presterat. Tycker dock synd om den person som du har drabbat vid din kontakt med Nikon.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Att sälja sin kamera innan ny har levererats är inte det att jämföra med att sälja bilen på gatan och gå till bilfirman och kräva att den nya fabrikstillverkade bilen, med exakt de specar (tillbehörspaket, klädsel, inredning och färg) man vill ha skall finnas i butik, så man kan köra hem den samma dag?

Det kan fungera om man har tur, men man får skylla sig själv om det inte fungerar.

Jag ser inget konstigt, elakt eller så i svaren från Nikon.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
"Pappa - vad menar du när du säger att du blir mörkrädd?"
"Jag menar att man ibland börjar fundera på hur en del beter sig. "
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Ett bolag av Nikons dignitet bör ha bättre koll på sin logistik

Jag önskar bara att erhålla ett besked, det kan tex se ut så här
"förhandsbeställningarna bör vara avklarade under maj månad därefter bör de finnas i butikernas hylla"

Ett svar snarlikt detta borde Nikon kunna prestera med den info de själva sitter inne med.
 

iblis

Aktiv medlem
Ett bolag av Nikons dignitet bör ha bättre koll på sin logistik

Jag önskar bara att erhålla ett besked, det kan tex se ut så här
"förhandsbeställningarna bör vara avklarade under maj månad därefter bör de finnas i butikernas hylla"

Ett svar snarlikt detta borde Nikon kunna prestera med den info de själva sitter inne med.
tyvärr men hur dum får man vara?
kontakta snarare butiken du beställer från och fråga dem "hur många får ni in denna veckan". "hur lång är kön"
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
"förhandsbeställningarna bör vara avklarade under maj månad därefter bör de finnas i butikernas hylla"

Ett svar snarlikt detta borde Nikon kunna prestera med den info de själva sitter inne med.
Hur ska Nikon kunna veta det? De vet ju inte hur långa listor med reserverade kameror som finns ute i butikerna. Innan dessa listor är avklarade förblir hyllorna tomma.
 

PMD

Aktiv medlem
De skulle naturligtvis tillverkat en jäkla massa kameror och lagt på lager utan att sälja en enda ända tills de kunde leverera samtidigt till alla som ville ha.
Apple är väldigt duktiga på produktlanseringar. När produkten annonseras finns den också att köpa i Apples butiker.

Kameratillverkare, inte bara Nikon, tycks ha en helt annan inställning.
 

Wonkylens

Aktiv medlem
Frågar man butikerna vet dom ingenting heller för dom får ingen information från Nikon Sverige som i inte får någon information från Nikon Europa som i sin tur inte får någon info från Nikon Japan. Butikerna tycks endast få några dagars varsel att en leverans kommer till dem.

Måste hålla med TS att Nikon borde kunna vara bättre på att estimera leveranser och jag tror Nikon Japan har den informationen internt men av olika anledningar vill de inte dela med sig till Nikon Europe etc etc. Kanske beror på Japansk företagskultur eller att de vill kunna ändra allokeringar in i det sista.

Det kan inte vara så att Nikons logistikavdelningen i Japan får in några pallar kameror och drar slumpmässigt några orderlappar ur en tombola och skickar iväg dessa. Dom vet mycket väl hur många beställningar respektiv Nikon organisation i respektive världsdel har lagt, hur många kameror de förväntas producera varje dag/vecka månad och måste ha en idé om hur dessa kameror de skall allokera till dessa vid varje sändning.

Sen förekommer naturligtvis störningar som exemeplvis EN-EL15 återkallningen och annat som påverkar leveranserna men det är inte så att Nikon inte kan ge information dom vill (kanske av goda skäl) inte dela med sig av den informationen.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Tacka vet jag Canon!
Inte nog med att chefen för Canon ringer upp och gratulerar till beställningen,
han har även övat att säga det på svenska.
Sen bifogar Canon släktträden över de medarbetare som sätter ihop just din kamera så medan man väntar kan man forska i deras historia och ringa upp chefen om Xuin Ping inte har tillräckligt bra armstyrka för att montera batteriluckan så får någon bättre lämpad medarbetare ta över.

OBS skämt!
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Apple är väldigt duktiga på produktlanseringar. När produkten annonseras finns den också att köpa i Apples butiker.

Kameratillverkare, inte bara Nikon, tycks ha en helt annan inställning.
De är bättre än andra med tanke på vilket intresse och tryck det är när en ny produkt lanseras, men jag har själv haft problem. Den första macbooken fick jag vänta med och jag lade beställning så fort som deras hemsida uppdaterades. Likaså hade min bror problem med första Ipaden veckor efter lansering.

Man får räkna med när en produkt är väldigt populär och det inte går snabbt nog att tillverka + frakta så blir det många besvikna.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Själv så har jag gått ett tag och blivit mer & mer sugen på en D800. så i förmiddags ringde jag lokala handlaren i mitt fall Scandinavianphoto i Malmö. och ställde frågan, hur ser det ut med leveranserna på Nikons D800,

Svar:
jag har inte listan framför mig just nu, men om ungefär 3-4 veckor så är nog värsta rusningen över, skall jag boka en åt dig?...

det behöver inte vara svårare än så här..
ps. samtalet tog inte mer än 1 minut.
 

Photosession

Aktiv medlem
I det här fallet så verkar det ju som att TS gjort bort sig grundligt i och med försäljning av den D700 han hade vilket då innebär att han står utan för tillfället.

Tror den anledningen irriterar honom mer än något annat vilket då gör att han går omkring och surar på Nikon.

I en perfekt värld så hade även TS fått dom svar han önskat på sina frågor och även leverans av kamera. Men så som världen ser ut så får man räkna med uteblivna eller sena leveranser och att inte få dom svar man allra helst hade velat ha.
 

ziggys

Aktiv medlem
Själv så har jag gått ett tag och blivit mer & mer sugen på en D800. så i förmiddags ringde jag lokala handlaren i mitt fall Scandinavianphoto i Malmö. och ställde frågan, hur ser det ut med leveranserna på Nikons D800,

Svar:
jag har inte listan framför mig just nu, men om ungefär 3-4 veckor så är nog värsta rusningen över, skall jag boka en åt dig?...

det behöver inte vara svårare än så här..
ps. samtalet tog inte mer än 1 minut.
Det är busenkelt att få svar på en fråga. Sedan vore det ju trevligt om det var ett hyfsat pålitligt svar också. Med den information jag fått är jag supernöjd om jag har min kamera om 3-4 veckor. Och då beställde jag ändå den 8/2. Det är just bristen på samstämmig information som kan väcka en viss frustration. Och det kan man inte få om inte de som sitter på fakta - dvs Nikon tar ansvar för den och ser till så att den kommuniceras.
Och det är inte särdeles svårt. Inte om man verkligen vill. Som någon sa tidigare; det är ju ingen tombola det här och man borde ha rätt bra koll på hur många kameror som kommer till tex Sverige. Och när de kommer.
 
ANNONS