Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urusel information av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

ziggys

Aktiv medlem
tyvärr men hur dum får man vara?
kontakta snarare butiken du beställer från och fråga dem "hur många får ni in denna veckan". "hur lång är kön"
Här är jag nästan sugen på att citera din första mening men jag låter bli. Hela problematiken grundar sig ju till mångt och mycket på att butikerna inget får veta. Hade de det hade detta varit en ickefråga.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Tacka vet jag Canon!
Inte nog med att chefen för Canon ringer upp och gratulerar till beställningen,
han har även övat att säga det på svenska.
Sen bifogar Canon släktträden över de medarbetare som sätter ihop just din kamera så medan man väntar kan man forska i deras historia och ringa upp chefen om Xuin Ping inte har tillräckligt bra armstyrka för att montera batteriluckan så får någon bättre lämpad medarbetare ta över.

OBS skämt!
HAHA, bland det roligaste jag läst på länge!
 

Jimmy Thörne

Avslutat medlemskap
Vilken snubbe alltså! HUR ska Nikon veta hur många Japan Photo och Scandinavian har i kö?

Väx upp lilla pojke och håll ut en månad har du nog snart en kamera.
 

denstorre

Aktiv medlem
Inte för att försvara kritiken mot Nikon, men....

...det kan vara ganska frustrerande att svenska detaljister och grossister inte verkar vilja ha något i lager överhuvudtaget. De vill att man ska beställa och vänta hela tiden. Sedan gnäller de när man väljer att handla online eller från andra länder istället. Dax att vakna kanske, och inse att hela idén med fysisk butik är att kunna få sakerna direkt.....
 

PMD

Aktiv medlem
Det är som med nästan allt annat, småskalighet fungerar inte. Stora butiker kan ha lager, men inte små.
 

denstorre

Aktiv medlem
Det är som med nästan allt annat, småskalighet fungerar inte. Stora butiker kan ha lager, men inte små.
Problemet är att små inte kommer att överleva i längden utan heller, och problemet växer i och med att kundkretsen hittar nya kanaler för sina inköp. Jag vet att många av de detaljister jag springer hos blir topp tunnor förbannade närt man säger att man beställt på nätet, men samtidigt får de ju då anpassa sig och ha grejer hemma, och då kanske framförallt när det är nytt. Jag bedriver ingen stödverksamhet. Kan jag få tag i grejerna snabbare och billigare på nätet, så finns det ingen chans i världen att jag köper lokalt. De får erbjuda det ena eller det andra.
 

millgard

Aktiv medlem
Inte för att försvara kritiken mot Nikon, men....

...det kan vara ganska frustrerande att svenska detaljister och grossister inte verkar vilja ha något i lager överhuvudtaget. De vill att man ska beställa och vänta hela tiden. Sedan gnäller de när man väljer att handla online eller från andra länder istället. Dax att vakna kanske, och inse att hela idén med fysisk butik är att kunna få sakerna direkt.....
Så länge som kunderna inte vill betala för att butikerna skall ha lager så kommer de inte att ha det heller. För många är det värt att vänta en månad på leverans för att spara 3-4.000kr, för andra inte.

Jag minns när jag beställde mitt Nikkor 18-200VR vintern 2005. Det var då väntetid på "minst sex månader" och jag blev verkligen GLAD när det kom redan efter fyra... :)
 

larsten

Aktiv medlem
Apple är inte bättre

Apple är väldigt duktiga på produktlanseringar. När produkten annonseras finns den också att köpa i Apples butiker.

Kameratillverkare, inte bara Nikon, tycks ha en helt annan inställning.
Vi i Sverige brukar inte ligga bland de länder där Apple lanserar först. Jag åkte mycket till USA för två år sedan när IPAD levererades och var där ett tag. Pga tur fick jag tag på en efter fyra veckor. När väl de nya produkterna kommer till Sverige har det oftast fatta vad efterfrågan blir är det enkelt. Jag tror faktiskt att en av Apples marknadsföringsknep är att hålla igen så att man får igång in längtan som alla pratar om.

Hade du blivit gladare om de väntat med lanseringen i Sverige i 6 månader och bara satsat på USA som Apple?

Tycker att Nikons representant svarat ypperligt på de otåliga frågor du ställde!
 

denstorre

Aktiv medlem
Så länge som kunderna inte vill betala för att butikerna skall ha lager så kommer de inte att ha det heller. För många är det värt att vänta en månad på leverans för att spara 3-4.000kr, för andra inte.
Problemet där är väl att det sällan är så att väntetiden medför lägre pris. Att handla i fysisk butik i Sverige idag är ju i stort sett meningslöst, då det både är väntetid och dyrare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Problemet där är väl att det sällan är så att väntetiden medför lägre pris.
Jo, väntetiden (eller rättare sagt risken för väntetid) medför lägre pris än det skulle vara annars. Om butiken skulle ha allt i lager måste den antingen ta väldigt mycket betalt eller ha extremt hög omsättning.
 

alfred k

Aktiv medlem
Nikon kan skratta sig lycklig över alla "förstående" kunder.

Mängder med kunder upptar butikernas tid med samma frågor.
Frustrerande för handlarna som spiller tid och inte kan sälja varor.

Nikon skulle på ett enkelt sätt vårda sina kunder bättre.
Att hålla en kund uppdaterad kallas hos serviceinriktade företag newsletter.

För egen del blir det som förra gången när jag skulle köpa min D3.
Togs direkt från Tyskland och betydligt billigare.Nu väntar jag inte längre
utan köper min D4 på Måndag utan NPU i Tyskland.
Som NPU-medlem anser jag att man kan förvänta sig en skvätt
service och kundvård.

Våra vänner i Japan och Thailand har haft det mycket svårt
och är naturligtvis ursäktade. Men en liten känga till Nikon.se
är kanske på plats....

Musikinstrumentbranchen har sett samma kundbemötande
och idag väljer de flesta att köpa från Thomann i Tyskland.
Kundvård och service tycks ha olika innebörd beroende på land.

Men, grattis Nikon.se som fortfarande har kvar kunder som står med stora belopp
i handen och bara väntar.
 

Gården

Aktiv medlem
I det här fallet så verkar det ju som att TS gjort bort sig grundligt i och med försäljning av den D700 han hade vilket då innebär att han står utan för tillfället.

Tror den anledningen irriterar honom mer än något annat vilket då gör att han går omkring och surar på Nikon.

I en perfekt värld så hade även TS fått dom svar han önskat på sina frågor och även leverans av kamera. Men så som världen ser ut så får man räkna med uteblivna eller sena leveranser och att inte få dom svar man allra helst hade velat ha.
Jag gjorde också bort mig, och sålde min D700 i början av Mars. Hade ju ingen susning om att det skulle bli ett så häftigt sug efter D800
Har under tiden hunnit införskaffa 2 nya CF-kort, 1 SD-kort, 1 extra batteri samt L-platta från RRS.
Går nu och väntar på kameran. Men har ingen tanke på att ringa till Nikon och grina !
Bara gilla läget !
 

iblis

Aktiv medlem
Här är jag nästan sugen på att citera din första mening men jag låter bli. Hela problematiken grundar sig ju till mångt och mycket på att butikerna inget får veta. Hade de det hade detta varit en ickefråga.
Fabriken/Nikon kan inte hålla sig ansvarig att hålla koll på alla 1000-tals återförsäljare.. eller hur? det är inte deras jobb eller ansvar. det är envar återförsäljares ansvar att ta reda på hur många de får in i lager i varje vecka.. de bör ha en standard leveransdag på 1 leverans eller 2 i veckan beroende på hur pass stora de är...

Nikon kan och får förmodligen inte ge ut konfidentiell information om hur många varje enskild etablerad återförsäljare köper av dem.. det är inte deras plats.

de kan inte heller hålla koll på om det finns många i kö på varje individuell produkt återförsäljarna har eller hur?


butikerna har förmodligen en möjlighet att spåra upp hur många de kan få in på en månads tidsperiod, men jag slår vad om att de flesta har fullt upp med annat som är viktigare än att leka detektiv åt en rastlös bortskämd "unge"?
 

ziggys

Aktiv medlem
Fabriken/Nikon kan inte hålla sig ansvarig att hålla koll på alla 1000-tals återförsäljare.. eller hur? det är inte deras jobb eller ansvar. det är envar återförsäljares ansvar att ta reda på hur många de får in i lager i varje vecka.. de bör ha en standard leveransdag på 1 leverans eller 2 i veckan beroende på hur pass stora de är...

Nikon kan och får förmodligen inte ge ut konfidentiell information om hur många varje enskild etablerad återförsäljare köper av dem.. det är inte deras plats.

de kan inte heller hålla koll på om det finns många i kö på varje individuell produkt återförsäljarna har eller hur?


butikerna har förmodligen en möjlighet att spåra upp hur många de kan få in på en månads tidsperiod, men jag slår vad om att de flesta har fullt upp med annat som är viktigare än att leka detektiv åt en rastlös bortskämd "unge"?
Självklart kan man inte förvänta sig det av fabriken, det säger sig självt. Jag har ingen erfarenhet av kamerabranschen men funkar Nikon som ungefär vilket annat företag som helst borde det se ut ungefär såhär:
1. Fabriken / Nikon HK gör en prognos vad gäller tillverkning
2. Utifrån denna görs en fördelning av leveranser, låt säga på världsdel.
3. Denna kommuniceras sedan till - i det här fallet Nikons Europeiska kontor som sedan fördelar per land.
4. När Nikon Sverige får vet hur många kameror de får och när de får dem gör de fördelningen per butik/kedja.
5. Detta kommuniceras sedan till butikerna
6. Butikerna kan sedan utifrån infon ovan och sin kölista ge sin kunder ett rätt hyfsat besked.

En väldig enkel arbetsgång alltså. Tyvärr verkar det brista lite i en eller flera av punkterna 1-5 ovan varpå det är helt omöjligt för butikerna att kunna ge några som helst besked.
 

snap01

Aktiv medlem
har man bara en kamera o vill sälja den snabbt för att få ut så mycket som möjligt så får man nog acceptera ett glapp däremellan innan man får D800 om man inte är Npu kund. Att tro att alla ska få sina kameror pronto är nog en dröm speciellt som det är första högupplösta ff från Nikon för billiga pengar. Canon hade långa tider på sin 5D mark 2 när den kom, visserligen fick jag min snabbt precis som med D800 ;-)
 
ANNONS