Annons

Tamron SP 150-600mm VC

afe

Aktiv medlem
1000 inlägg kring det här objektivet på ganska kort tid tycker jag säger en del om populariteten och att Tamron lyckats få till något tämligen ovanligt :)

Skulle vara kul att prova objektivet, men det gör sig nog inte jättebra på mina kameror med Sony E-fattning ...
 

eskil23

Aktiv medlem
Ni som står i kö för bigron har ni tänkt komplettera med UV-filter? I denna dimension är de inte helt gratis och kan i sämsta fall sänka bildskärman något men ger ju visst skydd. Hur tänker ni?
På de brännvidderna som det är frågan om borde motljusskyddet duga som skydd.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Spännande.
Skriv referat här .. vilket hus du använder samt hur bra följfokusen är osv/etc!
KUL & gratti!
För den som månne undra så är jag själv kvar med fast tele. Den smidiga vikten och formatet lockar med denna zoom men jag lyckas inte övertyga mig själv helt och hållet, mest pga ljusstyrkan och den ojämna kvaliteten.
/N
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Spännande

Ska bli spännande att följa om den kontinuerliga AF:en är bättre med Nikonhus. För fågelfotografen med canonhus är ju bara objektivet ett (ibland våldsamt irriterande) komplement och definitivt inte ett förstahandsval.
 

Falumas

Aktiv medlem
Förhoppningsvis var Canonkunderna försökskaniner och att Tamron löst problemen nu. Dom verkar ju ha hållt på lanseringen pga av mjukvaruproblem i objektivet för Nikon.

/Karl
 

professorb

Aktiv medlem
Tog lite bilder på fåglar med Nikon-versionen idag. Ser OK ut tycker jag men det kan säkert bli bättre när jag haft tid att justera in och lärt mig hur man använder 600 på Dx-hus. Bilderna är med ett D7100 hus. Bilderna är 100% crop förutom bild två som är hela sensorn med 600mm för att få en känsla för hur stor del som är med i utsnitten.
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Hur upplevde du tiden till den sätter skärpa, använde du AF-C med de 9 centrumpunkterna. Nu var måsarna en bit bort kanske eller hade du några utmanade i närheten
 

professorb

Aktiv medlem
Hur upplevde du tiden till den sätter skärpa, använde du AF-C med de 9 centrumpunkterna. Nu var måsarna en bit bort kanske eller hade du några utmanade i närheten
Den kändes OK men 600 mm (900mm på DX) är något jag inte använt förr och det är "lite svårt" att överhuvudtaget få in en fågel i sökaren.

Jag använde AF-C med 3D tacking. Det var nog inte helt rätt men jag kände att fokus hittades snabbt när jag väl kunde sätta punkten på en fågel. Stillastående var inga problem alls.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Den kändes OK men 600 mm (900mm på DX) är något jag inte använt förr och det är "lite svårt" att överhuvudtaget få in en fågel i sökaren.

Jag använde AF-C med 3D tacking. Det var nog inte helt rätt men jag kände att fokus hittades snabbt när jag väl kunde sätta punkten på en fågel. Stillastående var inga problem alls.
Nä, jag har fotat flygande fågel med 300 och det är inte lätt, troligen inte enklare med 600 :). Det är väl 9 punkter dynamiskt eller 3D som borde vara bäst, man får väl prova sig fram
 

Pisquare

Aktiv medlem
Vad roligt det börjar dyka upp bilder, med Nikonfattning, från FS-medlemmar! Bengts bilder inte så övertygande, och det blir tyvärr för mycket gissningslek över varför. Min önskan är att få se bilder med olika brännvidder och att få dessa deklarerade. Helst länk till originalfoto i dess fulla storlek. Ta dessa bilder så att EJ kamerahus/autofokus/inställningar och/elller fotografens skicklighet spelar in på exponeringens kvalité = stativ+stilla/långsamma objekt. /Richard
 

professorb

Aktiv medlem
Jo, flygande fågel och motsvarande 900mm gör att det inte bara är objektivets förmåga som spelar in. Jag får se om jag har en tjuga...
 

professorb

Aktiv medlem
Tänkte visa lite bilder på en hundralapp (hittade ingen tjuga) med Tamron 150-600 och en jämförelse med Nikon 70-200/2.8 med en 2.0 konverter och utan. Tagit med stativ och kontrastfokus och självutlösare.

Först en bild på hela hundralappen med 150mm och 5.0 bländare
 

Bilagor

ANNONS