Annons

HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebee

Aktiv medlem
Men va? Handlade inte tråden om att få till en HDR och hur man tone mappade?

Men i så fall, måste det bara handla om funktionsdugliga bilar?

Visa bilaga 87305

För den som undrar; äkta HDR som är tone mappad. Tre exponeringar +/-2 EV och Dynamic Photo HDR.

Nej, den handlade om bilar fotade i HDR, inte tjafsa om vad som är vad för det vet alla nu! Diskutera istället vad som lämpar sig för bilfoto samt vad som är snyggt redigerat ihop med just bilar.. Funkar inte detta så får vi låsa tråden och ni får hålla er till HDR-poolen!

/ Sebastian
 

J Lennartsson

Aktiv medlem
Har det någon betydelse vad man hänvisar till när man vill dela med sig av tips och erfarenheter? Är det bara de med bilbilder som får skriva? Det har ju ingen betydelse om man fotar en trälåda eller en bil, arbetsgången är ju densamma för att få till en tone mappad HDR-bild.

Av de som skriver kan jag knappast påstå att det är någon som bemästrar tekniken på sina bilbilder, varken i HDR eller "normalt" bearbetade bilder.
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Respekt? Oseriöst? Det är 99% hobby och amatörfotografer som klämmer fram den typen av bilder. Hur kan man ta det på sådant sätt att man använder ordet respekt och oseriöst? Jag vet inte om ni sitter och bläddrar i produktkataloger och jämför, men de flesta ska eller kan inte sälja sina bilder. Ta det lite med ro!

I stället för respekt kan man väl uttrycka sig på ett sätt som visar att man inte tycker om den typen av bilder. Det är en horibel exempelbild, men det finns otroligt många bra bilder på fotosidan. Likaså på flickr till exempel. Likaså finns det horibla bilder folk publicerar som egentligen borde passerat deleteknappen, men det handlar fortfarande om amatörer.

De som nu är sådana mästare visa hur en bra bild ska se ut och berätta hur man når dit, det är ju det som var syftet från början med tråden!
På samma sätt får du ta mina ord med ro, yttrar bara min åsikt om det hela. Men jag får väl hålla min trut om det ska bli någon ro i den här tråden. Tror för övrigt att det inom bilfoto är vanligt med en önskan om att kunna sälja sina bilder även om det inte hör till detta ämnet.

Jag kan inte mycket om HDR och låter därför folk som du som är hemma på HDR/TM tillföra de mer informativa inläggen i den här tråden och själv kan jag bara erbjuda mina åsikter.
 

Sebee

Aktiv medlem
Har det någon betydelse vad man hänvisar till när man vill dela med sig av tips och erfarenheter? Är det bara de med bilbilder som får skriva? Det har ju ingen betydelse om man fotar en trälåda eller en bil, arbetsgången är ju densamma för att få till en tone mappad HDR-bild.

Av de som skriver kan jag knappast påstå att det är någon som bemästrar tekniken på sina bilbilder, varken i HDR eller "normalt" bearbetade bilder.
Mycket svårt att definera vad som hör till tråden eller ej, vi har ju som sagt en hel pool för HDR om man nu är intresserad av det.. Men kör på, ni kan ju försöka att ha bilbilder i tråden iaf! =)

/Sebastian
 

Tell

Aktiv medlem
Av de som skriver kan jag knappast påstå att det är någon som bemästrar tekniken på sina bilbilder, varken i HDR eller "normalt" bearbetade bilder.
I och med att jag inte vill flamea sönder dig så kan jag väl kort och gott säga att du har ganska fel.
Så nu lämnar jag just den här diskutionen, för annars kommer det bara bli en ganska jobbig stämning här.
 

Tsukuyomi

Avslutat medlemskap
I och med att jag inte vill flamea sönder dig så kan jag väl kort och gott säga att du har ganska fel.
Så nu lämnar jag just den här diskutionen, för annars kommer det bara bli en ganska jobbig stämning här.
Jag gör som Gustav. Flertalet arroganta personer här i tråden...
 

Anders Östberg

Guest
Känner tyvärr igen den här kaxiga attityden från andra motorcykel- och bilforum, det måste vara något med yngre män och bilar. Dom fordon jag fotar deltar i tävlingar så då kan man som tur är hålla sig till sportpoolen som har en annan stämning.
 

Fiilip

Medlem
Jag är nybörjare på HDR och använder mig av Photomatix Pro 3 för att göra om mina bilder. Jag läste runt lite och fick tips om att det programmet var det som var mest enkelt att använda sig utav som nybörjare. Jag lägger in mina bilder, gör en "tone-mapping" och sen drar jag fram och tillbaka i alla reglage tills jag är nöjd..! :) Det brukar oftast bli väldigt klara och fina bilder.

Här är ett exempel på en HDR-bild på en bil:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1564188.htm?set=mp
 

Tell

Aktiv medlem
Jag gillar också HDR men har börjat använda det mindre och mindre. Här har ni en bild vad tror ni, hdr eller inte?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1341591.htm?set=mp
Clean och bra bild. Som nån sa så kan det behövas med kontrast, är väl just det som kan försvinna när man trycker ner hela rangen ner mellan 0 och 255.
Det du kan göra är att köra lite lokal kontrast, alltså en unsharpen mask i photoshop med hyfsat lite amount men ganska hög radius.
Är väl ungefär en liknande grej som tonemapping-programmen använder sig av, local adaptation heter det. Simulerar ögat till viss del, som egentligen bara bryr sig om lokal kontrast och inte kontrasten över hela bilden. Det är alltså den som skapar alla konstiga halos som uppstår och som folk gillar att överdriva. Så använd den lite subtilt, alltså så man märker det, men att det inte syns, så kommer den nog sitta som ett smäck!
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Har inte läst igenom varenda post i denna tråd, så det kanske är nämnt redan.

HDR och tonemapping,ja det är samma sak *duckar*.
Normala CRT och LCD skärmar kan inte visa så stort dynamiskt omfång som en full HDR bild, därför har man utvecklat ett system som konverterar bilderna så att man kan se bilderna på en vanlig LCD.

Summan av kademumman, Tonemapping är ett sätt att konvertera traditionella HDR bilder med. Så HDR och tonemapping är inte 2 helt olika saker som vissa påstår, Så jag tycker både HDR och tonemapping är bra val att använda.

Sen tycker jag personligen att HDR "missbrukas" en aning. Folk tar sina relativt vanliga bilder, kanske inte nå tid alls nerlagt på varken komponering eller dyl och sen slänger dom in den i photomatix och ja, vissa tycker det är snyggt. Jag håller med Martin (bilbilder).


jag rekomenderar att du använder dig av flertal exponeringar och lägger ihop dom i PS. BLir snyggast så !
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hoppas jag fick med bifogningen.
Denna bild är gjord med Photomatrix blandat med ps.
Är gränsfall för vad jag tycker är acceptabelt.

Dåligt liten bilden blev, verkar som att FS minskar ner den.
 

Bilagor

Sebee

Aktiv medlem
Räknas det som hdr när man tar mellan 3-10 exponeringar o lägger ihop till en bild? Jag brukar nämligen göra så om jag vill ha med ljusa partier i en annars mörk bild som inte går att fånga med en exponering. Jag använder inte tonemapping eller liknande, bara PS! Tycker det går att få riktigt snygga bilder, helt annorlunda.. :)
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Räknas det som hdr när man tar mellan 3-10 exponeringar o lägger ihop till en bild? Jag brukar nämligen göra så om jag vill ha med ljusa partier i en annars mörk bild som inte går att fånga med en exponering. Jag använder inte tonemapping eller liknande, bara PS! Tycker det går att få riktigt snygga bilder, helt annorlunda.. :)
Jag skulle säga nej. HDR är ju en stil i sig, man får inte samma utseende på bilden om man slår ihop delar från olika exponeringar på det sättet du säger.
 

Tell

Aktiv medlem
HDR är inte en stil, det är en teknik för att få ett extremt högt dynamiskt omfång. Vissa verkar inte vilja få in det riktigt.

Dock förstår jag inte riktigt vad Sebbe menar. Är väl inga större problem att ljus upp vissa partier i en mörk bild om man bara har en exponering. Eller så kan man möjligtvis göra tvärt om att mörka ner vissa delar i en ljus bild för att få det du vill. Eller har jag missuppfattat dig helt? Ett bildexempel vore roligt!
 

Gimbal

Aktiv medlem
Räknas det som hdr när man tar mellan 3-10 exponeringar o lägger ihop till en bild? Jag brukar nämligen göra så om jag vill ha med ljusa partier i en annars mörk bild som inte går att fånga med en exponering. Jag använder inte tonemapping eller liknande, bara PS! Tycker det går att få riktigt snygga bilder, helt annorlunda.. :)
Jag skulle säga ja...
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
HDR är inte en stil, det är en teknik för att få ett extremt högt dynamiskt omfång. Vissa verkar inte vilja få in det riktigt.

Dock förstår jag inte riktigt vad Sebbe menar. Är väl inga större problem att ljus upp vissa partier i en mörk bild om man bara har en exponering. Eller så kan man möjligtvis göra tvärt om att mörka ner vissa delar i en ljus bild för att få det du vill. Eller har jag missuppfattat dig helt? Ett bildexempel vore roligt!
Kan man säga att det är en teknik/verktyg som oftast ger en viss stil på bilderna?

Ofta när man ska ljusa upp partier drar det med sig brus, skulle gissa på att det är det Sebbe vill undvika. Jag tror dock det är desto vanligare att man tar en mörkare exponering extra för att få en bra icke överexponerad himmel.
 

J Lennartsson

Aktiv medlem
Viss blir bilden klart annorlunda, men du har fått många bieffekter av tonmappningen. Halos, en ljus gloria kring mörka objekt mot ljus bakgrund eller tvärtom är det vanligaste. Här hade du behövet en ganska underexponerad bild för att få fram himlens struktur. Nu är det omöjligt att avgöra om det är mulet eller blå himmel.

Dessutom är bilden ganska platt. Ser man en förstoring av bilden så kanske det är svårt att se, men tittar man på bilden som tumnagel så syns detta fenomen snabbt. Speciellt om man jämför med andra bilder.

Det är just sådana här bilder som många kritiserar, och även varit den typ av bilder många tänker på när de spolar hdr-tekniken. Många av mina första bilder såg ut på det här sättet, men nu gör jag bilderna på ett helt annat sätt. Ofta gör jag flera olika tonmappade bilder som jag lägger i flera olika lager och sedan maskar och använder olika blending-modes. Jag gör en tonmappad bild för himlen, en för själva motivet och kanske en för omgivningen. Totalt kan det utifrån detta bli fem-sex olika lagerkopior där jag använder olika färgjusteringar. Detta kan jag ofta göra från en enda raw-fil.
 

Bilagor

AndersD70

Aktiv medlem
....Många av mina första bilder såg ut på det här sättet, men nu gör jag bilderna på ett helt annat sätt. Ofta gör jag flera olika tonmappade bilder som jag lägger i flera olika lager och sedan maskar och använder olika blending-modes. Jag gör en tonmappad bild för himlen, en för själva motivet och kanske en för omgivningen. Totalt kan det utifrån detta bli fem-sex olika lagerkopior där jag använder olika färgjusteringar. Detta kan jag ofta göra från en enda raw-fil.
Jag har läst lite i diskussionen emellanåt och förvånas över allt snack men jag måste ju säga att bilden på båten i hamnen är trots att den är helt olik originalet är grymt snygg..
 
ANNONS