Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nitr2ox

Aktiv medlem
Kanske är en allmän fråga som inte rör enbart bilar men vet ju att tekniken är ganska populär och gör sig bra på bilar. Har gjort några försök men tycker inte att mina bilder blir så lyckade, hur gör ni? Vilka program använder ni och hur redigerar ni?
 

AndersD70

Aktiv medlem
Ärligt talat så har jag aldrig gjort en HDR-bild. Men när du säger att du inte blir nöjd och att det inte blir bra så verkar det som om du är på rätt väg! För många HDR bilder ser ut som skit. Och jag måste nog säga att en bil är det sista jag vill se i en HDR-bild. De bästa HDR-bilderna tycker jag verkar vara gjorda efter principen "less is more" och endast då kan det framkalla en Wow-känsla.

-Anders, som ger endast sin åsikt
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag använder också Photomatix Pro, men bara när jag måste. Med "måste" menar jag att rädda svåra situationer med motljus och andra högkontraster. Mitt mål är att få bilden att se ut som våra ögon uppfattar den i verkligheten.

När alla reglagen dras till sin fulla kapacitet får man dessa ointressanta och billiga bilder man ser lite varstans här på fotosidan. Effektsökeri som man snabbt tröttnar på. I alla fall enligt mig :)
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Själv tycker jag den här lite drömska konstgjorda känslan kan vara lite häftig ibland. Men kort och gott är HDR egentligen tänkt att användas för att balansera upp bilder? Och inte ge dessa "skumma" effekter, eller är jag fel ute?
 

iBoat

Aktiv medlem
Själv tycker jag den här lite drömska konstgjorda känslan kan vara lite häftig ibland. Men kort och gott är HDR egentligen tänkt att användas för att balansera upp bilder? Och inte ge dessa "skumma" effekter, eller är jag fel ute?
Det är nog svårt att svara på vad som är tänkt ang HDR. Men som namnet antyder "Högt Dynamiskt Omfång" så är det nog först och främst ett sätt att återskapa det som våra ögon kan se och som inte kamerans omfång förmår att visa. Att det sedan kan användas till effekter är såklart en följd av funktionerna som tekniken medger. Men som alla effekter, mallar och stereotypa funktioner som kan användas i många sammanhang, tröttnar man ganska snabbt när man sett för många.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Om inte ja är helt ute å cyklar får man nog skilja lite på HDR och överdriven tonemapping.. Att bilden ska ha högt dynamiskt omfång har ju inget med effekter att göra. Vad ja tror många snöat in på är dom datorspel som har HDR grafik. Vilket gör grafiken extrem å lite halvluddig å så. :)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ärligt talat så har jag aldrig gjort en HDR-bild. Men när du säger att du inte blir nöjd och att det inte blir bra så verkar det som om du är på rätt väg! För många HDR bilder ser ut som skit. Och jag måste nog säga att en bil är det sista jag vill se i en HDR-bild. De bästa HDR-bilderna tycker jag verkar vara gjorda efter principen "less is more" och endast då kan det framkalla en Wow-känsla.

-Anders, som ger endast sin åsikt
Lok och tåg däremot är något som det finns många fin fina HDR-bilder på. BIlar, nja... I lador och liknande övergivna stuket så kan det nog passa, men för vanliga bilar vette tusan om HDR har så mycket att hämta.
 

Sebee

Aktiv medlem
Det kan vara snyggt om det är gjort smakfullt och med känsla för detalj, inte för mkt - då förstör man bilden direkt! Ytterst lite för att höja känslan i bilden, den kan bli mkt fräsh då - men oftast förstörs bara bilderna genom dessa försök till bra bilder..

En bild blir sällan bättre med hjälp av hdr, är den inte bra från början blir den inte heller bra i hdr!

Hdr är nästa nivå anser jag, att först lära sig fota bilar på proffsnivå - sedan kan man gå vidare till hdr..

IMO

/ Sebastian
 

J Lennartsson

Aktiv medlem
Svartvita bilder, snea bilder från olika stadsgator, solnedgångar, soluppgångar, svartvita bilder igen, sepiatonade bilder, suddiga bilder, ännu suddigare bilder.

Vad är man inte trött på om inte "djupa" bilder och mediokra landskapsbilder av fullblodsamatörer.

Det har blivit ett slags mantra; effektsökeri, nyhetens behag men du tröttnar; overklig och allt annat som de självutnämnda fotokännarna kommer med.

Självklart finns det dåliga tone mappade bilder, vare sig det är äkta HDR-bilder eller enkelbildsmontage, men det finns jävligt mycket bra. Less is more? Varför då? Det kan bli skit med lite också, precis som jag tycker det är bra med mycket effekt som skapaqr det där måleriska, lite sureakistiska i bilderna.

Till ämnet; du vill göra bilder av bilar med effekt, HDR-bilder med efterbehandling. Photomatix som de flesta använder är faktiskt lite lurigt. Har man inte rätt utgångsmaterial så blir det svårt att få till en bra bild. Ett annat program som har stora fördelar är Dynamic Photo HDR och det använder jag för det mesta. Det har helt klart bättre egenskaper än photomatix; lägre brus och det håller ursprungskvalitén på bilderna bättre. Undrar om det är någon annan som upptäckt det eller om jag är ensam...

Utgå aldrig från jpg-bilder, minst Tiff med högsta upplösningen. Jag gör allt förarbete i Camera Raw; skärpa, brus, kontrast osv.
Dra ner saturation och andra färgförstärkare i HDR-programmet. Gör den behandlingen i Photoshop i stället. Sänk kontrasten och "blacks" till minimum och justera dessa i photoshop i stället. Bilderna kommer att må mycket bättre av det!

Lycka till!/Jocke
 

Tell

Aktiv medlem
Blanda INTE ihop HDR och tonemapping. Det är inte synonymer. Så snälla, döp om topicen till "Tonemappade bilder" istället.
 

nitr2ox

Aktiv medlem

Miklen

Avslutat medlemskap
Ni får ursäkta mig nu men ja kan inte hålla mig. Att diskutera Tonemapping på fotosidan är som att diskutera eftermarknadsplastspoilrar å effekt ljus på autopower. Man blir hatad efter 2 inlägg :) Underbart att se.

Antingen så gillar man TM eller så gör man inte. Dock som nån skrev. Dessa über kontrast bilderna med massa "ljuseffekter" bör inte mixas med HDR då dom bara är tonemappade som man visserligen gör i ett hdr program.. men..
 

Tell

Aktiv medlem
Ni får ursäkta mig nu men ja kan inte hålla mig. Att diskutera Tonemapping på fotosidan är som att diskutera eftermarknadsplastspoilrar å effekt ljus på autopower. Man blir hatad efter 2 inlägg :) Underbart att se.

Antingen så gillar man TM eller så gör man inte. Dock som nån skrev. Dessa über kontrast bilderna med massa "ljuseffekter" bör inte mixas med HDR då dom bara är tonemappade som man visserligen gör i ett hdr program.. men..
Japp, jag känner igen det från garaget. Känner mig faktiskt inte speciellt gillad där efter mina HDR-diskutioner. ;)
 
ANNONS