Annons

HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

J Lennartsson

Aktiv medlem
Merge to HDR i PS

När man gör en HDR i PS så gör programmet en 32 bitars bild. Det klarar inte skärmen av att visa, därför blir det väldigt konstigt. Det är med efterbehandlingen som det blir en 16 eller 8 bitars bild som kan visas på skärmen. Det är med tonmappningen man fixar till detta.

Har man problem med att få bilderna att stämma överens så finns det en jättebra funktion för detta i Dynamic Photo HDR. Där finns det justeringsmöjligheter för allt. Man kan i princip ta flera exponeringar handhållet och med lite jobb få dessa att passa ihop.
 

StarGate

Aktiv medlem
Skaffa Ben Willmores DVD om HDR, den är jättebra. Jag skulle kunna göra en kopia och skicka till dig men jag är inte hemma förrän om tre veckor. Det är okej, Ben Willmore är en god familjevän "over there" så jag ger bara han några dollar för varje kopia....
J Lennartsson, du har ett meddelande från mig sedan någon månad tillbaka eller så...
 

jelu1661

Aktiv medlem
Är inte HDR ett väldigt missbrukat begrepp?

De flesta bilder som kallas HDR-bilder är vanliga jpegs med 8-bitars djup. De visas därtill på skärmar som inte klarar större omfång än så. Att de sedan är ett resultat av någon slags komprimerad HDR-bild gör dem inte mer HDR än en vanlig "jpeg-direkt-ur-kameran" som ofta är skapad av en 14-bitars raw.

Vad ska vi kalla riktiga HDR-bilder när vi har skärmar och grafikkort som klarar ett större bitdjup?
 

Mistah

Aktiv medlem
Att kalla en bild som är ton-mappad från floating-point (32-bit) är t.o.m. att våldföra sig grovt på termonologin. HDR står för High Dynamic Range är är just en bild i float som används bl.a. inom visual effects. Dock har HDR blivit synonymt med just tonmappade bilder, något jag varken gillar mer eller mindre än att 'ultra-rapid' i film-sammanhang är synonymt med 'slow-motion' enl. SAOL...
 

StarGate

Aktiv medlem
J Lennartsson skrev: Skaffa Ben Willmores DVD om HDR, den är jättebra. Jag skulle kunna göra en kopia och skicka till dig men jag är inte hemma förrän om tre veckor. Det är okej, Ben Willmore är en god familjevän "over there" så jag ger bara han några dollar för varje kopia....

J Lennartsson, du har ett meddelande från mig sedan någon månad tillbaka eller så...
Saknar fortfarande livstecken från dig men är fortfarande intresserad av DVD:n... Om någon annan läser detta (som är bekant med J Lennartsson) vore det bussigt om ni ville stöta på honom...
 

Andreas Edman

Aktiv medlem
Hej, jag har länkat till en av mina egna bilder. Vet inte om det blev nåt fel nånstans. Jag försöker dock att få ett naturligt resultat i behandlingen. Det var det jag ville visa på.
 

Walle

Aktiv medlem
Hej, jag har länkat till en av mina egna bilder. Vet inte om det blev nåt fel nånstans. Jag försöker dock att få ett naturligt resultat i behandlingen. Det var det jag ville visa på.
Felet blir för att du länkar till din bild från fel ställe. Du länkade till den sidan där man gör inställningar för sina bilder. "Visa egen bild" står det då. Men det går inte, eftersom det bara är du själv som har behörighet att göra förändringar med dina bilder, så du måste länka till albumvyn. Klicka på textlänken "Se bilden som andra ser den" innan du kopierar URL'en.

nolink.jpg

Ser det ut såhär ovanför din bild så står du i portfolievyn där du t.ex. kan lägga in bilden i en pool, radera den, eller redigera den. Bara du har behörighet att visa denna sidan. Klicka på "Se bilden som andra ser den" så kommer du till albumvyn.

link.jpg

Ser det ut så ovanför din bild så står du i rätt vy (den vy som alla har behörighet att visa, inte bara du).
 

StarGate

Aktiv medlem
StarGate skrev: J Lennartsson skrev: Skaffa Ben Willmores DVD om HDR, den är jättebra. Jag skulle kunna göra en kopia och skicka till dig men jag är inte hemma förrän om tre veckor. Det är okej, Ben Willmore är en god familjevän "over there" så jag ger bara han några dollar för varje kopia....

J Lennartsson, du har ett meddelande från mig sedan någon månad tillbaka eller så...

Saknar fortfarande livstecken från dig men är fortfarande intresserad av DVD:n... Om någon annan läser detta (som är bekant med J Lennartsson) vore det bussigt om ni ville stöta på honom...
Någon kanske...
 

Laxxen

Aktiv medlem
Eftersom bilen är vit så tror HDR programmet att bilen är överexponerad och därför blir bilen grå på det flesta ställen, vilket blir helt fel som du ser.

Jag har aldrig gillat "automatiskta" HDR-bilder just för att det sällan blir bra, om du kollar på trädet till exempel så har gräset mycket ljusare precis runt trädet än vad resten av gräset är.
Samma problem med asfalten precis framför.

Du kan rädda dessa problem lätt dock genom att klistra in rätt exponerad bild och sudda ut de områden du vart nöjd med.


Mvh
 

StarGate

Aktiv medlem
StarGate skrev: J Lennartsson skrev: Skaffa Ben Willmores DVD om HDR, den är jättebra. Jag skulle kunna göra en kopia och skicka till dig men jag är inte hemma förrän om tre veckor. Det är okej, Ben Willmore är en god familjevän "over there" så jag ger bara han några dollar för varje kopia....

-----

J Lennartsson, du har ett meddelande från mig sedan någon månad tillbaka eller så...

-----

Saknar fortfarande livstecken från dig men är fortfarande intresserad av DVD:n... Om någon annan läser detta (som är bekant med J Lennartsson) vore det bussigt om ni ville stöta på honom...

-----

Någon kanske...
Bumpar inlägget - intresset kvarstår.
 

Jonatan96

Aktiv medlem
Inte allt det jag har gjort på den, vad jag vet.

Visade bilden för att visa att många vill göra såna bilder med HDR.
 
ANNONS