Annons

Skall vi ta bort betygen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skall vi ta bort betygen?

  • Ja

    Röster: 61 39.1%
  • Nej

    Röster: 95 60.9%

  • Totala väljare
    156
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

RobGum

Aktiv medlem
Jag tycker betygen ger en betydligt bättre uppfattning om vad en medlem tycker om bilden än en ensam kommentar.

Tror inte favorisering/hämdaktioner har med betygen att göra alls. Det ligger minst lika mycket i kommentarerna.

Som sagt, jag hoppas verkligen inte betygen slopas. Tycker nog också att det bör vara lika för alla när det gäller betygsättningen...
 

Arleklint

Aktiv medlem
Skott skrev:


Utmärkt ändring! Om betygen ska vara kvar eller inte spelar ingen större roll, särskilt inte efter den ovannämnda ändringen och borttagandet av topplistorna. Kanske är Arleklints förslag om att enbart fotografen ska kunna se betygen också en bra idé?
Du missförstod mig, men din tolkning var riktigt bra :)

Min tanke blir då följande:

- Behåll det nu införda att man kan välja om man vill att en utlagd bild (eller alla kanske) skall kunna betygsättas.

- Inför möjligheten att man i sin profil kan välja om man vill visa sina betyg utåt.

- Väljer man att visa sina betyg kan man också se andra betyg som visas utåt.

Det blir bättre och bättre. Detta bör som jag ser det alla kunna acceptera :) Vad tror ni?
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Är det inte lite fel att rösta för om betygen skall tagas bort nu när det är frivilligt både att ge och att få betyg?
(för övrigt kanonbra att de som inte vill ha betyg kan välja bort det)
ser lixom ingen anledning att nu hålla på att rösta bort betygen för de som vill ha kvar dem..när det är helt frivilligt att använda dem?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag upplever inte att betygssättningen är något problem på fotosidan. Snarare som en kul grej som faktiskt tillför något om hur bilder uppfattas av andra betraktare.

Det som jag tycker är viktigare och som kan tendera till att bli ett betydligt större problem är den ton som utvecklats i bildkommentarer, och det diskussionsklimat som håller på att utvecklas i forumen. Jag tror det är viktigt att redaktionen i tid försöker fundera på hur man kan rätta upp detta.

Risken finns att medlemmar inte vill/törs skriva i forumen om det klimat som förekommit i diskussioner kring beskärande av bilder skall spridas. Kanske vill man heller inte lägga ut bilder om man riskerar dråpliga låga påhopp i bildkommentarer.

Lägg energin här - i tid. Och naturligtvis skall redaktionen föregå med gott exempel i forumen.
 

henab

Aktiv medlem
Sådär, nu när det är upp till fotografen att välja om han eller hon vill ha betyg så tycker jag det här är en irrelevant diskussion.

Nu får alla precis som dom vill, och att ändra något mer gör bara en stor del av medlemmarna irriterade.

Varför fortsätta omröstningen nu?
 

RobGum

Aktiv medlem
Jag håller med. Det känns som om problemet redan är löst. Fast och andra sidan kanske det är intressant att veta var alla medlemmar står...
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Även jag anser problemet vara löst eftersom man nu har möjlighet att slippa få betyg, speciellt om man även inför möjligheten att inte behöva visa upp sina betyg utåt.

I ett sådant läge kan ju även topplistor finnas kvar - för dem som valt att visa upp sina betyg
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
- Anonyma bilder, ja kanske det. Ett helt nytt tänk som vi för fundera på.
Idén med anonyma bilder är intressant. Jag skulle gärna pröva att låta bilder vara anonyma de första 2-3 dygnen efter uppladdning. Under denna period skulle både betyg och kommentarer vara tillåtna (förutsatt att fotografen accepterat att få betyg). Efter 2-3 dygn avslöjas fotografens namn och därefter kan bilden enbart kommenteras.

Vore det inte spännande att bedöma/kommentera bilder helt utan förutfattade meningar om fotograf, utrustning, m.m.? Då hamnar ju BILDEN i fokus.

Förövrigt tycker jag att möjligheten att välja bort betygen är toppen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Fotosidans redaktion består av tre personer som sitter på olika håll på kvällarna och ibland på dagarna. Via mail och Icq diskuterar vi dagligen vad som händer på sajten och vad som behövs göras.

Betygen diskuteras på olika ställen och jag behövde byta Fotosidan frågar. Jag tänker att det skulle vara intressant att kolla efter om det har hänt något i åsikter om detta sedan sist. Efter ett tag sitter vi och testar och Christer upptäcker att ej påloggade medlemmar kunnat rösta i ALLA tidigare forumfrågor.

Jag ändrar detta men för att det skall slå igenom i den senaste röstningen, måste jag skapa röstningen på nytt. Jag gör detta. Under tiden som vi gör detta så diskuterar vi också olika kreativa varianter för att göra alla nöjda och glada. Vi kommer fram till att man kanske skall göra betygsättning valbart. Christer fnullar lite och snabb som han är det snart implementerat. Han meddelar detta och genast undrar medlemmar varför vi inte stoppar omröstningen och kräver att jag skall motivera varför jag ville behålla den? Måste jag motivera allt vi gör egentligen undrar jag då? Men här kommer det, anledningen till att vi frågor om betygen är för att det är uppenbart att medlemmar blir helt uppslukade av betygen och denna betygshets förstör det som jag vill att fotosidan skall stå (nämligen ingen tävling i vem som tar den, i siffror, bästa bilden). Jag är inte säker på att vår senaste ändring verkligen tar bort den hets och vill därför veta vad medlemmarna står i frågan. Tyvärr ser jag redan tenderar till att betygshetsen är tillbaka.

Totalt ger detta två omröstningar med ett tidsmellanrum och det är väldigt intressant.


På sistone så börjar jag bli skeptisk till att vara så öppen mot medlemmarna mot vad jag personligen tycker om saker och ting och likaså vad vi har på gång och diskussioner om vad ni tycker om det. Anledningen till min skepsis mot att vara öppen är att medlemmar då kanske tror att de alltid kan kräva att få veta allt och få svar på allt och kanske t.o.m bli förnärmade om vi inte gör som de tycker. Jag personligen blir väldigt förnärmar när jag i andra medier läser att medlemmar tycker det är dålig stil att jag inte direkt motiverar min beslut.

Likaså finns det en risk för att medlemmar tror att de är fotosidan.se. Men det finns ingen som är fotosidan.se, utan de är en gemenskap som vi delar med alla, där alla har samma värde och rättigheter, och där redaktionen står för och bestämmer över verktyget.

Observera också att fotosidan inte är demokrati utan det är redaktionen som bestämmer exakt vad vi vill göra. Med andra ord även om betygsomröstningen visar att alla vill ta bort betygen så kan vi välja att behålla dem, för vi på redaktionen tycker om dem (och tvärtom). Men som alltid lyssnar vi gärna först med er och brukar göra som ni tycker.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
clindh skrev:
Som en första åtgärd har jag fixat lite så att nu kan man välja om en bild skall kunna betygssättas eller inte. Då kan ni som verkligen inte gillar att få era bilder betygsatta också slippa det. Bra/dåligt?
Inte bra. Det ska vara lika för alla bilder; alltså ett antingen/eller-läge.


...och jag vill slopa betygen helt. Inte bara på vissa bilder.
 

henab

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:

På sistone så börjar jag bli skeptisk till att vara så öppen mot medlemmarna mot vad jag personligen tycker om saker och ting och likaså vad vi har på gång och diskussioner om vad ni tycker om det. Anledningen till min skepsis mot att vara öppen är att medlemmar då kanske tror att de alltid kan kräva att få veta allt och få svar på allt och kanske t.o.m bli förnärmade om vi inte gör som de tycker. Jag personligen blir väldigt förnärmar när jag i andra medier läser att medlemmar tycker det är dålig stil att jag inte direkt motiverar min beslut.
Var försiktig här, du håller på att göra ett klassiskt misstag. (dvs, att sluta lyssna på "kunderna"). Jag tycker inte redaktionen är särskilt öppen idag med internetmått mätt, och nu vill du göra den ännu mer stängd?

Nej, ingen blir förnärmad om ni inte alltid gör som vissa enskiljda medlemmar tycker. Tro det eller ej, men de flesta inser att man måste kompromissa. Däremot blir jag i alla fall irriterad när ni låter personliga åsikter gå före medlemmarnas. Eller kräver saker av medlemmarna och hotar med straff om det inte uppfylls.

I tre omröstningar har en majoritet av medlemmarna sagt att de vill ha kvar betygen, och flera tycker att systemet där medlemmarna får välja om deras bilder ska betygsättas är bra. Att då komma och säga att du blir förnärmad av att vi tycker Christers ändringar är bra är snudd på förolämpande.

Om redaktionen regelmässigt börjar tvinga fram saker och stöta sig med en stor andel medlemmar så blir fotosidan ej något trevligt ställe att vara. På de lyckade siter jag sett är ledningen så långt det går neutral och låter medlemmarna styra utvecklingen utan att försöka tvinga den att passa i personliga mallar. En lyckad redaktion består i att guida, inte styra.

Sen är det förstås er site, och ni kan göra vad fan ni vill. Men jag börjar tappa intresset för fotosidan.. mer och mer bråk om hur folk "ska" uppträda, och mindre om vad det egentligen ska handla om.

Jag hoppas att ni lyckas ordna upp den här situationen på ett tillfredställande sätt, och önskar er lycka till. Fast vad jag sett hittills gör mig tyvärr inte hoppfull.
 
Senast ändrad:

Jöörgen

Guest
Skitsnack! -- Redaktionen har alltid lyssnat på sina medlemmar och Elmfeldt skrev att de även tänker göra det i fortsättningen.

Redaktionen är bra och Fotosidan är imponerande. Vem har tillräcklig fritid för att driva Fotosidan? Inte jag iallafall. Sedan kanske inte Fotosidan passar alla men det är en helt annan sak och jag tror inte att det är meningen.

Om vi sedan kan återgå till ämnet så förstår jag fortfarande inte vad betygen är bra till. Visst är det roligt att se en siffra men jag kan inte säga att den säger mig någonting, att den utvecklar mig. Med tanke på hur olika vi sätter våra betyg så kan man, på sin höjd, bara se betyget som en accentuering till en kommentar. Dessutom säger det givna betyget mer om betygsättaren än om fotografen. Att sedan räkna ut ett snitt på det är helt vansinnigt, speciellt med tanke på hur få betyg som sätts.

En del verkar leva i en naiv konstnärsvärld där Verket står framför allt. Det är nästan vackert i sin oskyldighet. Även om vi andra hade levt i samma värld och även om vi hade kunnat sätta betyg på samma sätt så kan man fråga sig om det är önskvärt. Varför ska vi ha betyg? Kan man överhuvudtaget sätta betyg på konst?
 

pettersson

Aktiv medlem
Jag kommer ihåg att vi diskuterade om kameraprylar och att man kunde dölja utrustningen innan man komenterat. Hur vore det om man dolde betyg och eventuelt komentarer tills man själv har komenterat bilden???
 

Jöörgen

Guest
Visst skulle det bli mer rättvist men varför ska vi ha betyg, vilken funktion fyller de?

Jag upplever det ofta som om betygen snarare speglar betraktarens bildsyn än bildens kvalité. Vi tycker helt enkelt om olika typer av bilder och vi sätter våra betyg därefter.

Hur många bilder får mer än 10 betyg? Jag tror inte att det är så många. Det är befängt att jämföra bilder med det underlaget. Speciellt när underlaget inte säger så mycket om bilden i fråga utan snarare om vilka personer som har betraktat den.

Om varje bild hade fått 100 betyg så hade underlaget börjat att bli statistiskt intressant. Då kan man istället fråga sig om Fotosidan ska lära oss att göra bilder som uppskattas av massorna eller om Fotosidan ska lära oss att utveckla vår personliga stil.

Nej... bevisligen upplever många betygen som problematiska. När jag då inte kan se att betygen fyller någon funktion så anser jag att de bör avskaffas.
 

RobGum

Aktiv medlem
Jörgen skrev:
Visst skulle det bli mer rättvist men varför ska vi ha betyg, vilken funktion fyller de?

Jag röstade NEJ i frågan. Anledningen till det är inte för att jag tänker jämföra mitt betygssnitt med någon annan i en sorts inbördes tävling. Anledningen att åtminstone jag vill ha kvar betygen är för att värdesätta bilden på ett sätt som jag inte kan göra med en ensam kommentar. Även jag har bilder där jag uppskattar detsamma av medlemmar för att få ett någorlunda humm av vad dom tycker är bra resp. dåligt bland mina bilder.

Och visst, kommentarerna talar ofta mycket för sig själv också. I många fall är det kommentarerna man lär sig av. Men en bild som får en kommentar i stil med "Snygg bild, jag hade beskurit nedre delen av bilden. Gillar blah blah blah men retar mig en aning på blah blah..." kan få både en tvåa eller en fyra. Detta tycker åtminstone jag spelar stor roll för att få en uppfattning. Även en mycket bra bild kan ha mindre missar som kan låta som stora i en kommentar....

Jag upplever det ofta som om betygen snarare speglar betraktarens bildsyn än bildens kvalité. Vi tycker helt enkelt om olika typer av bilder och vi sätter våra betyg därefter.

Här håller jag delvis med dig.

Hur många bilder får mer än 10 betyg? Jag tror inte att det är så många. Det är befängt att jämföra bilder med det underlaget. Speciellt när underlaget inte säger så mycket om bilden i fråga utan snarare om vilka personer som har betraktat den.

Om varje bild hade fått 100 betyg så hade underlaget börjat att bli statistiskt intressant. Då kan man istället fråga sig om Fotosidan ska lära oss att göra bilder som uppskattas av massorna eller om Fotosidan ska lära oss att utveckla vår personliga stil.


Detta problemet tycker inte jag ligger i betygen överhuvud taget. Detta ligger lika mycket i kommentarerna. Själv bryr jag mig inte om snittbetygen särskillt mycket utan läser bedömningarna var och en för sig.

Nej... bevisligen upplever många betygen som problematiska. När jag då inte kan se att betygen fyller någon funktion så anser jag att de bör avskaffas.

Anledningen att jag skriver är inte för att såga utan bara ge en annan vinkel på hur andra kan se det. Så jag antar att min sammanfattning är att jag får ett bättre intryck av vad en medlem tycker om själva bilden med ett betyg inkluderat med kommentaren.

Sedan finns det givetvis medlemmar som inte behöver sätta betyg pga ett djupare kommenterande men det är LÅNGT ifrån alla....

/Robert
 
Senast ändrad:

gunte

Aktiv medlem
Jag uttrycker min betygssättning med hjälp av ord i en kommentar,mer eller mindre kritisk,rosad eller risad..betyg bort...
mvh/gunte..
 

claes

Ny medlem
jag måste säga att betygen fungerar bra i flesta fall, men det finns ju självklart dom där speciella fallen där det antingen är någon i ens bekantskapskrets som antagligen ger en för högt betyg. Eller så kan man råka ut för anti människor som ger en ett skit betyg baserat på en ostadig grund minst sagt och ingen kritik för att rättfärdiga hon/hans dåliga beteende.

ps: jag har själv råkat ut för båda och det är dessa själ som är undantagen för en annars väl fungerande regel ds:

MVH claes
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS