Annons

Skall vi ta bort betygen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skall vi ta bort betygen?

  • Ja

    Röster: 61 39.1%
  • Nej

    Röster: 95 60.9%

  • Totala väljare
    156
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Toste

Aktiv medlem
Betyget ger en bra uppfattning om hur bra en bild upplevs av fotosidans medlemmar i förhållande till andra bilder. Utan betyg så blir det en gissningslek.
För egen del tycker jag det är intressant och lärorikt att se vilka bilder som uppfattas som bra, oavsett om det är mina eller andras.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
henab skrev:


eh? Jaa.. kanske för att de är bättre bilder? Det har inget med betyget utan bilden att göra. Omvänd kausalitet dvs.

Eller är det en orimlig tanke att bra och intressanta bilder får bättre betyg än dåliga?
Självklart. Jag förstår också att det är bilden som skapar betyget. Vad vi pratar om är att om du ser en översikt med 10 bilder där 1 bild har 4,5 i snitt och de andra inget betyg. Tror du då att du kommer att klicka på den bilden?
 

sagan

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:

Vad vi pratar om är att om du ser en översikt med 10 bilder där 1 bild har 4,5 i snitt och de andra inget betyg. Tror du då att du kommer att klicka på den bilden?
Kan naturligtvis bara svara för mig själv, men om jag kollar i ett album så klickar jag på den bild jag finner intressantast OAVSÄTT betygsnittet!

sedan går jag även igenom hela albumet för att se de andra bilderna oxå.
mvh/Kim
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Delar Davids uppfattning av att man påverkas av andras betyg, omedvetet eller ej.

Man påverkas även av vem som tagit bilden, har man börjat tycka om bilder och framförallt kanske motivserier hos en av Er, så följer, åtminstonde jag, med av bara farten och känner mig trygg med dessa bilder.

Tror, på fullt allvar, att om Terje la ut, säg 10 bilder, under en tid och 5 av dessa var anonyma, så skulle medelbetyget på de som hams namn finns angivet, automatiskt få bättre betyg.

Dock kanske ingen bild fick betyg pga rådande förlamning kring bildkommenterandet, men om det kommer igång igen....
 

sagan

Avslutat medlemskap
roinek skrev:
Hej

Delar Davids uppfattning av att man påverkas av andras betyg, omedvetet eller ej.
Då håller du även med mig..för det har jag sagt hela tiden!

Men det samma gäller ju kommentarerna..så vad gör det för skillnad att ta bort betygen??

eller vill du dölja kommentarerna oxå? och vem som tagit bilden oxå?

då säger jag adjö iaf.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej Kim

Som jag skrev i ett annat forum så ser jag inget behov att vi rangordnas horisontellt, har toplistor på betugen. Det skapar en tävling och kan skapa taktikröstning. Har dock inte sett nått sådant, utan är bara en hypotes.

Dock är ju kommentarerna kärnverksamheten för fotosidan förutom forumet. Tillsammans skapar det ju den sociala grunden för vårat ungänge.

Försvinner kommentarerna så dör själen i fotosidan. Då kan man ju återgå till newsgrupperna.

Att man färgas av de andras kommentarer får vi leva med, jag brukar öppet ange detta genom att skriva instämmer med....

Roine
 

xxx

Guest
Kim!

Skillnanden är ju att betygen leder till betygshets som i sin tur leder till en massa helt onödiga bråk (hämdaktioner o.s.v.) här på fotosidan.

Ska betygen vara kvar (vet som sagt var inte vad jag tycker i den frågan) anser jag att ALLA topplistor bör avskaffas. Det skulle nog i alla fall minska allt onödigt tjafs?

/ Fredrik
 

sagan

Avslutat medlemskap
Skott skrev:
Kim!

Skillnanden är ju att betygen leder till betygshets som i sin tur leder till en massa helt onödiga bråk (hämdaktioner o.s.v.) här på fotosidan.
Ser inget problem med betygshets..visste inte att det fanns..har du bevis på det?

Hämndaktioner kan precis lika gärna ske med kommentarer..ingen skillnad.

Skott skrev:

Ska betygen vara kvar (vet som sagt var inte vad jag tycker i den frågan) anser jag att ALLA topplistor bör avskaffas. Det skulle nog i alla fall minska allt onödigt tjafs?

/ Fredrik
Tror inte det har någon som helst påverkan på "tjafsnivån"
vilket fall som helst tycker jag betygen fyller en viktig funktion.
 

xxx

Guest
Visst. Hämdaktioner kan även ske med kommentarer men jag tror att det är vanligare när det gäller betygen. Hämdaktioner som jag tror har att göra med betyg har jag exempel på .... men de kanske är onödiga att dra fram?

Att betygshets förekommer är jag tämligen säker på. Givetvis kan jag inte "bevisa" det.

Men vad tycker du om att slopa topplistorna? Särskilt den med "mest kommentarer" säger ju absolut ingenting....

/ Fredrik
 

sagan

Avslutat medlemskap
Skott skrev:
Visst. Hämdaktioner kan även ske med kommentarer men jag tror att det är vanligare när det gäller betygen. Hämdaktioner som jag tror har att göra med betyg har jag exempel på
Vanligare därför att betygen finns..japp..finns inte de längre som kommer den andra varianten att öka i motsvarande grad..var i ligger vinsten?
 

xxx

Guest
Tror inte att de kommer att öka i motsvarande grad (om nu betygen försvinner). Betyg är betydligt mer "laddade" än kommentarer.

Elmfeldt - vad tycker du om att ta bort topplistorna då? Är det en mellanväg som skulle vara vettig? Skulle inte mycket att "betygshetsen" försvinna då?

Eller kanske kan betygen vara kortlivade, dvs. att de försvinner automatiskt efter en vecka eller två. På så sätt kan ju knappast någon betygshets förekomma?

Eller kanske bör alla bilder vara anonyma den första månaden?

Många frågor.......

/ Fredrik
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kim7i skrev:


Vanligare därför att betygen finns..japp..finns inte de längre som kommer den andra varianten att öka i motsvarande grad..var i ligger vinsten?
Det tror jag knappast. Det är mångfalt fler tillfällen där det är betygen som man hämnas genom. Anledningen är naturligtvis att det är mycket enklare och effektivare.

Med betygshets menar jag att medlemmar hela tiden vill ha betyg på sina bilder, man nöjer sig helt enkelt inte med en kommentar.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Skott skrev:
Tror inte att de kommer att öka i motsvarande grad (om nu betygen försvinner). Betyg är betydligt mer "laddade" än kommentarer.

Elmfeldt - vad tycker du om att ta bort topplistorna då? Är det en mellanväg som skulle vara vettig? Skulle inte mycket att "betygshetsen" försvinna då?

Eller kanske kan betygen vara kortlivade, dvs. att de försvinner automatiskt efter en vecka eller två. På så sätt kan ju knappast någon betygshets förekomma?

Eller kanske bör alla bilder vara anonyma den första månaden?

Många frågor.......

/ Fredrik
- Topplistorna sjunger på sin sista refräng.
- Betygen har jag inte tagit ställning till.
- Anonyma bilder, ja kanske det. Ett helt nytt tänk som vi för fundera på.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS