Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall vi ta bort betygen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skall vi ta bort betygen?

  • Ja

    Röster: 61 39.1%
  • Nej

    Röster: 95 60.9%

  • Totala väljare
    156
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag funderar på om vi inte skall ta bort betygen på bildkritiken. Med tiden så tycker jag att det visar sig att dessa inte betyder något. Olika medlemmar har helt olika preferenser och detta gör att det inte säger något.

Det finns en betygsdefintion framtagen, men jag är tveksam om den verkligen efterföljs.

Inte heller så utvecklar betyget fotografen nämnvärt. Det är de konstruktiva kritikkommentarerna som utvecklar fotografen.

Likaså känns det som om betygen blir någon form av tävling i högst betyg. Väldigt ointressant och inte syftet med bildkritiken.

Jag lutar mot att ta bort betygen, men tänkte kolla med er innan.
 

pettersson

Aktiv medlem
nja, det kan vara kul som ett litet lomplement till komentaren för att visa hur bra man tycker bilden är, hur bra den känns. Men egentligen så är det väl inte nödvändigt att ha kvar...

Det är inte alltid jag tycker jag vet vad jag ska sätta och då skriver jag bara en komentar. Men om jag tycker att bilden är väldigt bra kanske jag vill stryka under det med att sätta ett lite högre betyg. Men offtast använder inte jag betygsdelen.
 

henab

Aktiv medlem
Definitivt inte ta bort betygen för alla!

Däremot kanske man borde kunna välja om man vill ha betyg på en bild eller ett album.
 

Maverick

Aktiv medlem
Personligen klara jag mig alldeles utmärkt utan betyg, det fick jag så gott om i skolan. Precis som i skolan så är dessa betyg intetsägande då det beror på så mycket annat. Om man är tjenis med kommentatorn och så vidare. Hämndbetyg osv...

Men om det finns de som vill ha kvar dem kanske man kan göra det valbart utan allt för mycket kodande.

Jag tycker frågan handlar om jag vill ha betyg på mina bilder och inte om jag vill sätta betyg på andras bilder.

Mvh
Maverick
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag undrar när "databasprestandaproblemen" vid sökning av bilder mha betygen är avhjälpta? Det anser jag vara en av de största poängerna med betygen. Jag vill kunna söka fram de bilder som communityn tycker är de bästa inom varje kategori. Denna funktion saknar jag mycket!!

Om denna funktion fungerar anser jag att betygen ska vara kvar. För övrigt anser jag att frågan är lite lik den äldre debatten om dåliga tv-program och dess existensberättigande. Liksom det finns en off-switsch på tv:n finns det valet på Fotosidan att inte använda betygen.
 

Hassan

Aktiv medlem
Jag upplever betygsättandet som ett lite besvärligt inslag i kommenterandet. Tycker ofta att jag är inkonsekvent. Utan betygen så går kommenterandet lättare. När jag kommer till betygen så börjar jag automatiskt tänka rangordning och det känns fel. Jag går nog ändå mer över till att inte sätta betyg så för mig är det ok om dom försvinner.
 

xxx

Guest
Vet inte riktigt vad jag tycker. Betygen är på sätt och vis bra då de (ibland) lite tydligare visar vad andra tycker om en viss bild. Till exempel kan ju en kort (och ganska meningslös) kommentar som lyder "Oj, jättebra bild" (åtföljas av en femma ena gången och en trea andra gången). Kommentaren i sig säger alltså (i ett sådant fall) inte speciellt mycket vad de tycker om bilden vilket däremot betyget gör. Samtidigt är betygen givetvis inget man ska ta särskilt allvarligt på och de leder uppenbarligen ganska ofta till helt meningslös osämja mellan medlemmar på fotosidan....

Som sagt var vet jag inte vad jag tycker i denna frågan men OM betygen ska vara kvar tycker jag att SAMTLIGA topplistor borde tas bort. På så sätt borde ju "tävlingen" (om den nu existerar) försvinna.....

/ Fredrik
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Bort med betygsättningen. Det kommer alltid att finnas lika många betygsdefinitioner som det finns medlemmar som sätter betyg. En bildkommentar säjer så mycket mer. (förhoppningsvis :)

/Jacob vP
 

Taiga

Aktiv medlem
Det spelar väl ingen större roll om ni tar bort betygen, men för egen del så tycker jag att betygen kan vara sporrande ibland.Sen tycker jag att det börjar bli alltför mycket tjafs på fotosidan,man ska helst inte ge för många kommentarer,man ska helst inte tacka för mycket, och nu ska man inte få sätta betyg på bilderna heller. När jag blev medlem och guldmedlem så var det för att jag tyckte att sidan var bra utformad och trevlig, men jag och många av mina vänner som jag fått på fotosidan börjar faktiskt bli tveksamma till detta eviga tjafsande. Tack för ordet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag förstår inte din kritik Taiga, med tjafsande, menar du att vi tar upp saker till diskussion INNAN vi genomför dem?

Vill ni hellre att vi på redaktionen skall göra som vi tycker och sen inte bry sig om vad ni tycker.

Fotosidan.se är långt ifrån färdigutvecklad och vi snirklar oss fram. På vägen så måste vi få lov att ändra på ursprungsidéer. Så kommer dessutom att fortsätta vara.
 

Jöörgen

Guest
Givetvis kan betyg fylla en viktig funktion men i sin nuvarande form anser jag att de inte gör det. Frågan är hur enkelt det är att hitta ''rätt'' form för dem.

Ta bort eländet.
 

Taiga

Aktiv medlem
Hej David
Vad jag menar är att jag tycker att det är synd att ni tar upp just dom här grejerna som jag skrev om. En sak som jag kanske tycker är viktigare att ta upp är alla topplistor på högst betygsatta mest kommenterade bild och liknande. Om nu möjligheten att sätta betyg på bilder försvinner, så tror jag i alla fall bilderna kommer att betygsättas i kommentarsrutan, det görs ju redan i vissa fall. Men ok, röstningen kan ju få avgöra frågan om betyg, och självklart ska ni ta upp saken till diskussion, och sjävlklart så kommer fotosidan att utvecklas. Men detta är ju bara vad jag tycker.
 

sagan

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
Skall vi ta bort betygen?
Nej!
Jag anser att betygen fyller än viktig funktion, det ger tydlig singnal om hur bra bilden uppfattas jämfört med ens andra bilder,
tydligare än vad en kommentar kan ge.
mycket värdefullt enligt min mening.

mvh
/Kim
 

Jöörgen

Guest
På vilket sätt är betyg mycket värdefulla? De berättar inte varför en bild upplevs som bättre eller sämre än andra bilder.

Visst kan betyg vara sporrande men deras tillförlitlighet är ungefär lika med noll. Dels med tanke på att det uppskattningsvis bara ges 2,5 betyg per bild och dels med tanke på hur olika vi sätter våra betyg, trots den gemensamma betygsdefinitionen.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jörgen skrev:
På vilket sätt är betyg mycket värdefulla? De berättar inte varför en bild upplevs som bättre eller sämre än andra bilder.

som sagt:

det ger tydlig signal om hur bra bilden uppfattas jämfört med ens andra bilder.

Jörgen skrev:
Dels med tanke på att det uppskattningsvis bara ges 2,5 betyg per bild och dels med tanke på hur olika vi sätter våra betyg, trots den gemensamma betygsdefinitionen.
Intressanta bilder får avsevärt fler en 2.5 betyg.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS