Annons

Skall vi ta bort betygen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skall vi ta bort betygen?

  • Ja

    Röster: 61 39.1%
  • Nej

    Röster: 95 60.9%

  • Totala väljare
    156
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

xxx

Guest
Är inte problemet att vissa bara vill ha höga betyg och blir sura så fort de får betyg som drar ner medelbetyget för en viss bild? Att man vill ha betyg/kommentarer är ju inte så konstigt...

/ Fredrik
 

Liza

Aktiv medlem
Två olika begrepp

Visst är det kul att få ett bra betyg på sina bilder men det är alldeles för lätt att fixera sig vid dessa små siffror som egentligen saknar värde. Gillar jag inte en bild så hoppar jag över den istället för att ge dåligt betyg.

Likadant är det med kommentarer - dålig bild - ingen kommentar, bra bild eller bild med potential får kommentar.

Personligen anser jag en väl genomtänkt kommentar mer värdefull och utvecklande. Positiv eller korrigerande spelar ingen roll huvudsaken är att kommentaren får mig att tänka på alternativ och med det utvecklas.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Skott skrev:
Är inte problemet att vissa bara vill ha höga betyg och blir sura så fort de får betyg som drar ner medelbetyget för en viss bild? Att man vill ha betyg/kommentarer är ju inte så konstigt...

/ Fredrik
Visst, Fredrik..det finns problem med alla system..hur man än gör!
anser inte att ta bort ett så bra verktyg som betyg skulle leda till ett bättre system dock.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Två olika begrepp

Liza skrev:
Visst är det kul att få ett bra betyg på sina bilder men det är alldeles för lätt att fixera sig vid dessa små siffror som egentligen saknar värde. Gillar jag inte en bild så hoppar jag över den istället för att ge dåligt betyg.

Likadant är det med kommentarer - dålig bild - ingen kommentar, bra bild eller bild med potential får kommentarer

där är ju ett stort problem..dåliga bilder behöver oxå kommentarer.


Liza skrev:

Personligen anser jag en väl genomtänkt kommentar mer värdefull och utvecklande. Positiv eller korrigerande spelar ingen roll huvudsaken är att kommentaren får mig att tänka på alternativ och med det utvecklas.
Självklart! bra kommentarer är 100 gånger mer värdefulla än bra betyg..men betyget har sitt värde oxå..särskilt då kommentaren inte är så bra.
 

Liza

Aktiv medlem
Nja, försvinner betygen har jag den förhoppningen att folk tänker mer på vad och hur de kommenterar istället för att bara slänga dit ett betyg.
Om det dessutom är sant att favorisering och hämdaktionen existerar på denna site önskar jag att beygen försvinner omgående så att seriösa tyckare tar över.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Liza skrev:
Nja, försvinner betygen har jag den förhoppningen att folk tänker mer på vad och hur de kommenterar istället för att bara slänga dit ett betyg.
det kommer inte göra någon skillnad på kvalitén på kommentarerna.

Liza skrev:

Om det dessutom är sant att favorisering och hämdaktionen existerar på denna site önskar jag att beygen försvinner omgående så att seriösa tyckare tar över.
Kan inte se att det skulle förändra saken?
 

Liza

Aktiv medlem
Det handlar om attityd, vill man krångla blir det fyrkantigt, statiskt och tråkigt.
Vill man utveckla bör man konfrontera sina egna åsikter mot helhetsperspektivet.
 

ToLu

Aktiv medlem
Är ingen hejare på hemsidor men borde det inte funka att göra de satta betygen synliga endast för den som lagt in bilden. Personen i fråga kan då se vilka betyg som är satta utan att nästa som kommenterar ser något.

På detta sätt fixar man ju det mesta:

*Hämndaktioner blir, talar av egen erfarenhet, inte lika roliga när ingen annan ser dem.

*Betyget man sätter påverkas inte av några andra (givetvis kan man i viss mån tolka utifrån kommentarerna men vem orkar sitta och fundera på vad någon annan kanske har satt för betyg?).

*Sist men inte minst så slipper vi betygstopplistorna, man kommer ju att se vad ens bilder snittar för betyg ändå. För det kan väl aldrig vara så att proffsfotograferna, (dom som oftast toppar listorna) söker ännu mer status och bekräftelse än vad dom redan har här på fotosidan genom att tävla om vem som ligger etta på någon lista?

Mvh Tomas
 

ToLu

Aktiv medlem
Kollade efter, får ursäkta mig för den tabben, man skall inte ta saker för givet här i livet. Poängen är väl att det är status att ligga högt upp i listor, vilken det än är, inte för alla men för vissa...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Som en första åtgärd har jag fixat lite så att nu kan man välja om en bild skall kunna betygssättas eller inte. Då kan ni som verkligen inte gillar att få era bilder betygsatta också slippa det. Bra/dåligt?

Sedan tror jag topplistorna som lyfter fram en viss bild/fotograf nog måste bort helt. Försvinner de kanske motivet för vissa att rösta ner andras bilder och trixa också försvinner. Och de listorna känns väl inte helt väsentliga heller tycker jag.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Bra att man infört möjligheten att välja om man vill ha en bild betygsatt eller inte.

Om man också inför möjligheten att i sin profil ange om man vill se andra bilders betyg så är valfriheten total och ALLA bör bli nöjda.

Ingen dum idé va :=)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack, Arleklint. Redaktionen uppskattar kreativa idéer! Vi får diskutera om det behövs någon mer åtgärd.
 

Taiga

Aktiv medlem
clindh skrev:
Som en första åtgärd har jag fixat lite så att nu kan man välja om en bild skall kunna betygssättas eller inte. Då kan ni som verkligen inte gillar att få era bilder betygsatta också slippa det. Bra/dåligt?

Sedan tror jag topplistorna som lyfter fram en viss bild/fotograf nog måste bort helt. Försvinner de kanske motivet för vissa att rösta ner andras bilder och trixa också försvinner. Och de listorna känns väl inte helt väsentliga heller tycker jag.
Topplistorna bort, en mycket bra ide !!
 

xxx

Guest
clindh skrev:
Som en första åtgärd har jag fixat lite så att nu kan man välja om en bild skall kunna betygssättas eller inte. Då kan ni som verkligen inte gillar att få era bilder betygsatta också slippa det. Bra/dåligt?
Utmärkt ändring! Om betygen ska vara kvar eller inte spelar ingen större roll, särskilt inte efter den ovannämnda ändringen och borttagandet av topplistorna. Kanske är Arleklints förslag om att enbart fotografen ska kunna se betygen också en bra idé?
 

Efwa

Aktiv medlem
Mig kvittar det faktiskt. Det jag har haft hjälp av när det gäller betygen är när den som skrivit berömmer mycket, men sätter en 3:a.
Då vet jag att det inte var fullt så bra som orden vill säga. Det har många gånger varit en bra vägledning.

Men annars, så kvittar det vilket. Det blir bara en massa tjafs (även från mig) om hur man ska tolka bilder etc. I den här frågan har jag ändrat mig drastiskt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Efwa skrev:
Det jag har haft hjälp av när det gäller betygen är när den som skrivit berömmer mycket, men sätter en 3:a.
Då vet jag att det inte var fullt så bra som orden vill säga. Det har många gånger varit en bra vägledning.
Precis just det var faktiskt anledningen till att jag började sätta betyg igen. Efter en prövotid har jag ändå konstaterat att jag upplever nyttan med betygen som mindre än den hämmande effekt de ger. Så oavsett utgången av den här dubbelröstningen kommer jag nog att lägga av med betygen igen. I de situationer när jag upplever att min kommentar ger ett för positivt eller negativt intryck får jag helt enkelt vara tydligare.

Vad gäller betygens betydelse när jag tittar på mina egna bilder är det i princip noll. Variationen på snittet på mina 33 bilder håller sig i princip kring en poäng. Så om betygen vore ett sätt att rangordna sina egna bilder skulle min slutsats vara att alla mina bilder är ungefär lika bra, +/- 0,5 poäng. Och det kan ju knappast vara med verkligheten överensstämmande.

Så jag upprepar även i denna röstningsomgång; Väck med dyngan!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS