Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ja men då kan ju jag få bilder av dig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
När jag varit ute och rest i grupp flertalet gånger så har det hänt att andra resenärer är intresserade av att få bilder av mig pga tex att dom inte är så bra på att fotografera, kameran gått söder, glömt batteri till sin kamera etc dvs allmänt dåligt förbereda.
Hur ställer du dig till frågan " ja men då kan ju jag få bilder av dig!" ?
 

cango

Avslutat medlemskap
När jag varit ute och rest i grupp fleratlet gånger så har det hänt att andra resenärer är intresserade av att få bilder av mig pga tex att dom inte är så bra på att fotografera, kameran gått söder, glömt batteri till sin kamera etc dvs allmänt dåligt förbereda.
Hur ställer du dig till frågan " ja men då kan ju jag få bilder av dig!" ?
"Absolut! Sponsra min utrustning och lärotid med lämplig summa."
 

Surgeon

Aktiv medlem
När jag varit ute och rest i grupp flertalet gånger så har det hänt att andra resenärer är intresserade av att få bilder av mig pga tex att dom inte är så bra på att fotografera, kameran gått söder, glömt batteri till sin kamera etc dvs allmänt dåligt förbereda.
Hur ställer du dig till frågan " ja men då kan ju jag få bilder av dig!" ?
Självklart, de får några lågupplösta bilder som de kan titta på, alternativt en länk till samma lågupplösta bilder som ligger på min webbsida.

Men där går gränsen
 

JaQoB

Aktiv medlem
Nu beror väl detta kanske lite på om jag känner personerna ifråga, men om det är någon jag känner så ser jag absolut inget problem med det. Vad vinner ni på att inte dela med er..?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
När jag varit ute och rest i grupp flertalet gånger så har det hänt att andra resenärer är intresserade av att få bilder av mig
Ta det som en komplimang till din skönhet!

:)

pga tex att dom inte är så bra på att fotografera, kameran gått söder, glömt batteri till sin kamera etc dvs allmänt dåligt förbereda.
Hur ställer du dig till frågan " ja men då kan ju jag få bilder av dig!" ?
Ungefär som till frågor om att man kan hjälpa till att bära eller hålla i något eller låna ut en mössa man inte använder. Det vill säga ungefär lika accepterande som jag är mot att andra bjuder på en kaka ur matsäcken eller pekar ut var toaletten är.

I allt socialt umgänge finns givetvis en gräns mellan normal hjälpsamhet och när människor utnyttjar varandra. En del tycker det är helt ok att man skall ägna en hel lunch att förklara hur de skall lösa sina datorproblem hemma, medan andra frågar men känner när de passerar en gräns för hur mycket av ens tid de vill ta upp. De flesta människor är nog trots allt snarare finkänsliga i överkant än motsatsen.

Så visst, om det urartar till att andra helt delegerar sitt fotograferande till dig och tar för givet att de skall få bilder som du lagt ned arbete på, då kan det vara läge att sätta ned foten. Precis som med vilka andra tjänster och gentjänster som helst.

Du kan ju vända på det, säg att du står och byter minneskort just den enda gången när en val viftar med stjärtfenan under en valsafari, skulle du kunna tänka dig att be någon av de andra ombord om en bild? Jag själv skulle inte tveka, lika lite som jag skulle tveka åt andra hållet.
 

KGS

Aktiv medlem
Det beror alldeles på vem som frågar. Privatpersoner får gärna bilder om de frågar. Ofta formulerar de frågan "får jag köpa några bilder av dig?" och då brukar de få dem gratis via ett webbgalleri i lagom hyfsat format. Vill de ha prints eller större bilder kan det bli föremål för diskussion, fast de flesta har ingen aning om vad en bild "borde" kosta. Är det arrangören som vill ha bilder till nästa katalog/reklamblad slår jag på taxametern *s*
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Jag bukar ofta skapa ett album som jag delar med de som är intresserade.
Det som är viktigt är att inte skapa arbete åt sig själv för att göra andra nöjda. Det måste vara för sin egen skull man lägger upp bilderna.
Jag tycker att det är en social aktivitet att fotografera och också dela bilder med de som är med på bilderna eller delaktiga i sammanhanget. Om ens omgivning ser resultatet av ens fotograferande så blir de också mer avslappnade med att man fotograferar och man får möjligheter att komma med i andra spännande sammanhang.
I sociala sammanhang så har folk ofta olika positiva egenskaper, en del kan leda sällskapet till den bästa stranden, så alla blir positiva, en del kan laga väldigt god mat, och en del tar fina bilder. Man får mycket tillbaka genom att vara generös.
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Kul med många och bra synpunkter. Jag delar med mig av bilder om personen/erna finns med på men andra bilder är jag restriktiv med, speciellt om jag personligen tycker att dom är bra. Hitintills har igen erbjudit sig motprestation, lite väl ego tycker jag. Jag känner inte dessa mer än att jag träffat dom på resan.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Eftersom frågan är ställd i forumdelen Foto som jobb så hanterar jag också mitt svar utifrån det.
Visst kan man var snäll med privatpersoner. Men vanligen lägger jag ut på webben så de kan se, vill de använda någon bild på webben så kan jag möjligen göra det om namn anges och att de ej gör någon form av efterbehandling. Högupplösta bilder släpper jag aldrig till någon som ej betalat, men kan sälja papperskopior till ett drägligt pris.
 

Christer2

Aktiv medlem
När jag varit ute och rest i grupp flertalet gånger så har det hänt att andra resenärer är intresserade av att få bilder av mig pga tex att dom inte är så bra på att fotografera, kameran gått söder, glömt batteri till sin kamera etc dvs allmänt dåligt förbereda.
Hur ställer du dig till frågan " ja men då kan ju jag få bilder av dig!" ?
Jag förundras över den tilltagande själviskheten bland amatörfotografer.
Bara för att man har en digitalkamera betyder det inte att man kommer att hamna på de stora gallerierna med sina "verk".

Otaliga är de gånger jag, på resor, tagit foton som andra tyckt vara bra, med eller utan sig själv som motiv, och jag har letat upp en fotobutik där jag kunnat göra direktutskrifter så att jag för småpengar kunnat glädja någon annan med en papperskopia.

Hybris ökar kanske i takt med megapixlarna?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag säger: självklart kan du få det. Ge mig din epost adress så skickar jag över ett par bilder.
Hade jag däremot varit på ett jobbuppdrag så hade bilden varit annorlunda, men nu var det ju på en semester och det handlade om semesterbilder.

/Stefan
 

gorred

Aktiv medlem
Ofta kan det vara kul att dela med sig, kul att få visa sina bilder för de andra i gänget som var med. Ett enkelt sätt är då, som också påpekats tidigare i den här tråden, att ge en länkadress till till något webhotell, som exempelvis Picasa, eller nåt.
Jag har gjort det flera gånger när man rest med ett sällskapsgäng, eller till exempel varit på resa med jobbet, kickoff eller liknande. Det är normalt väldigt uppskattat, har bara fått positiva kommentarer, och jag, ska erkännas, uppskattar att bli uppskattad ;).
Bilderna i Picasa är lågupplösta, och jag sätter alltid dit en vattenstämpel.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inga problem med att ge bort högupplösta bilder till nära vänner. En del har erbjudit sig att betala exv. för bilder från gemensamma resor men jag har inte tagit emot pengar för det hittills.

Min gräns har väl gått när någon av mina vänner exv. i sin tur haft vänner som velat ha en kopia av en A3 som jag tidiagre givit mina vänner monterad i ram. Det har jag tagit en femhundring för och där ligger väl min nivå som det är nu. Då handlar det om både kostnader för mig och ett viss omak.

Jag tycker annars också att man gott kan glädja någon men det är klart att det inte skulle vara så kul om förväntningar skulle bli till något upplevt tvång. Då skulle nog jag också lägga ner.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag delar med mig av de bilder jag själv är nöjd med. Ofta gör jag det dessutom på mitt eget initiativ. Bilderna jag delar ut har tillräcklig upplösning för visning på en full-HD TV. Vill någon ha högre upplösning för att göra egna utskrifter så får de det också.
Jag är glad amatör som tycker om att göra andra glada. Jag har ingen som helst ambition att ta betalt för min glädje att fotografera.

Jag ogillar dock att ha pressen på mig redan i förväg att lyckas. Så om någon ber mig i början på resan om att dokumentera och dela med mig så svarar jag att jag fotograferar det jag vill fotografera själv, och att jag bara delar med mig av bilder jag själv är nöjd med. Är de inte nöjda med det så får de ta egna bilder.

Petter ...
 

stefank69

Aktiv medlem
Min gräns har väl gått när någon av mina vänner exv. i sin tur haft vänner som velat ha en kopia av en A3 som jag tidiagre givit mina vänner monterad i ram. Det har jag tagit en femhundring för och där ligger väl min nivå som det är nu. Då handlar det om både kostnader för mig och ett viss omak.
För en femhundring, printar du då själv i A3? Letar själv efter något vettigt ställe att få endel av mina bilder, men tycker att så fort man kommer upp i storlek så springer även prislappen iväg om man lämnar bort jobbet.

Bara lite nyfiken, tycker det lätt så bra pris.
 
ANNONS