Annons

Vilket är ditt favoritobjektiv till din Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
I Canonforumet har det försigått en (lite rörig) diskussion om vilket favoritobjektiv Canonägarna har. För att tråden ska vara till någon praktisk nytta föreslår jag att du föreslår ett (och endast ett) objektiv du tycker är din absoluta favorit för användning på den Nikonkamera du använder mest, och gärna med en motivering varför du valt just det objektivet som favorit. (Det är alltså inte som tråden där du måste välja ett objektiv med fast brännvidd och inget annat.)

Min favorit är 45/2,8 P - en pannkaka som är bra, gör att motiven blir glada (det ser inte klokt ut när jag har det på min D3) och det är användbart för väldigt många motiv. Alla kameror blir hyfsat fickvänliga med det objektivet monterat (inklusive D3:an om man har stora fickor).
 

easyrider

Aktiv medlem
Det blir nog 60mm 2.8 G. Fina färger och kontrast. Det kan användas för macro också. Det fina tycker jag är att du både kan ta detaljbilder, porträtt och använda det för allmänfotografering (som en vanlig fast 50mm). Jag tycker det är fantastiskt att du vid porträtt kan gå närmare och ta en närbild på ögonan exempelvis. Det fokuserar tyst och säkert dessutom. Och kronan på verket är att det inte kostar skjortan.

På zoom -sidan är det Nikon 17-35mm 2.8 ED. Fina färger och smidigt trots sin vikt. Rejält byggd med 77mm filtergänga.
 

T--

Aktiv medlem
Mitt favoritobjektiv är Nikon 85 1.4g, som jag kör på en FX-kamera. Det är inte objektivet som jag använder mest, men det är det som jag tycker bäst om (när jag väl använder det).

Fantastisk bokeh och fina färger/kontrast.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
35 mm f/1,8 (DX).

Den brännvidd jag är bekvämast med. Litet, lätt, skarpt i mitten från f/2.

Hade på filmtiden ett 50 mm f/1,2 AIs, som jag älskade då, så brännvidden är praktiskt taget inskriven i mitt DNA ;-)
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker inte om fasta objektiv, så jag klämmer till med 70-300mm f/4,5-5,6G. Perfekt porträttobjektiv i den korta änden (nej, jag behöver inte större bländare) och bra räckvidd i den långa änden.

Jag hade med mig den på teater i helgen. 70mm täckte in nästan hela scenen och med 300mm kunde ja få finfina närbilder. Jag tog med en 35mm f/1,8G också eftersom jag räknade med dåligt ljus, men jag hade lika gärna kunnat lämna den hemma. Jag lyckades ta en bra bild med den.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
24-70/2,8 är min favorit, inte hotad av något på en enda punkt. Ibland är man ju tvungen att ha längre brännvidd och ibland är man tvungen att ha macro, men det är nästan med sorg jag byter ;-)

Men ok, 70-200/2,8 VR 2 ger det en god match!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Troligen AF-S 50/1,8G. Lätt, smidigt, ljustarkt, skarpt, billigt och användbart till lite allt möjligt. :)
 

millgard

Aktiv medlem
Jag gillar skarpt mitt Nikkor 18-200VR av första generationen. Objektivens SUV som funkar till allt och som gett mig möjligheter att ta bilder som annars aldrig hade varit möjliga. Dess nackdelar går till stor del att eliminera i LR och det sitter alltid på kameran per default sedan 2006.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Mitt favoritobjektiv är mitt Samyang 85mm/1.4. Manuell fokus, otroligt skarpt redan från f1.7 och fantastiskt fin och mjuk oskärpa. Nummer två är mitt 50mm 1.8 AF-d. Inte för skärpan på 1.8 eller att det har en snygg oskärpa, utan för att 50mm är min absoluta favoritbrännvidd. Det ramar in en scen på ett så perfekt sätt. :)
 

Falkman

Aktiv medlem
Just nu mitt 35mm f/2 ai-s. En trevlig brännvidd för alldagliga situationer och motiv och som inte är för vidvinklig. Nästa vecka är det säkert en annan glugg :)
 

tomenq

Medlem
Mitt 85 f1,8 G är det som oftast sitter på D600:an. Tveklöst ett kap för de under 4 kkr det kostar nytt!
 

horvendile

Aktiv medlem
Det får bli Sigma 85/1,4. På en DX-kamera är det inte precis något allroundobjektiv, men nu var det ju inte mest praktiska objektiv som efterfrågades heller!
En tråkig grej om jag migrerar till FX blir just förlusten av 85 mm-utsnittet.
 

JanRön

Aktiv medlem
Det mycket allrounda 70 - 200/ f 2,8 är helt underbart skarpt och återger färger snyggt / samt fin boké.

Annars finns ingen trevligare än 600/ f4.0 galet snygg boké och knivskarp även med konverter 1,4. (svettigt dyr men grym)
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur ofta får man skriva ett nytt inlägg. Fördelen med systemkameran är ju att man kan byta objektiv och jag brukar ofta snöa in mig på ett objektiv i ungefär 2-3 månader sedan blir det ett annat.

Just nu är det Nikkor AFS 85/f1.8G som sitter på för det mesta. I somras var det Nikkor AF-S 28-70/f2.8D och där mellan Nikkor AF 70-210f4.

/Karl
 

TTgH

Aktiv medlem
28mm 1,8G på FX

Lätt, "min brännvidd", och bra kvalitet på bilderna.
Hade nästan, men bara nästan, kunnat superlimma fast det objektivet på huset.
 

Uffer

Aktiv medlem
Mitt första fasta var ett AF-S Micro Nikkor 60/2.8, det är nog min favorit, Bra skärpa och användbart till mycket mer än Macro. På kameran sitter nog ändå oftast 18-200/3.5-5.6 VRII, då är man beredd på vad som helst.
 
ANNONS