Annons

Äntligen Nikon D800

The_SuedeII

Aktiv medlem
Sen förstår jag fortfarande inte varför folk så stenhårt tror att de behöver vara utan AA filter i en kamera med 36MP.

En liten, liten klick användare som vet hur man gör i situationer som skulle kunna ställa till problem, och som lätt kan tänka sig att arbeta runt problemet - och dessutom MÅSTE ha tillgång till 36MP för att göra vad de vill - DE behöver en 36MP kamera utan AA-filter.

För en normal användare går det alldeles utmärkt att skala bilden till 18MP och efterskärpa den, så har du en bild som är både skarpare och mångfalt mer lik verkligheten framför objektivet än den som ges av en 18MP AA-lös Leica M9. Alltså ser jag inte problemet som ett "problem". Extremt få människor BEHÖVER 36MP verklig upplösning.

BEHÖVER man 36 MP verklig upplösning rekommenderar jag definitivt en P65+ eller en HD3-50. En 36MP kamera ger inte 36MP verkliga detaljer i bilden, lika lite som en 12MP kamera ger 12MP verkliga detaljer i bilden. Aldrig. Någonsin.

Detaljeringsskillnad när man jämför en 36MP FX-kamera med en 12MP FX-kamera - i 12MP-kamerans orginalförstoringsgrad, båda i extra förstoring för att skillnaderna ännu tydligare, öppna båda bilderna i olika flikar och bläddra mellan dem. Skillnaden är ganska stor...
.
http://i1101.photobucket.com/albums/g429/theSuedeII/AA8um.jpg
http://i1101.photobucket.com/albums/g429/theSuedeII/AA47umdownsampled.jpg

Tänk dig att din D3s gav bilder som var lika skarpa och detaljerade som den andra bilden. Skulle du "behöva" 36MP då? Ingen av bilderna är speciellt skärpta, men änven här är det stora skillnader. 36MP-bilden tål mycket mer skärpning än 12MP-bilden.
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Det är inte mycket man behöver som amatörfotograf. Eftersom jag har en d7000 behöver jag egentligen inte en D800 eller en D700, men jag vill gärna ha en fullformatskamera ändå med de för/nackdelar det kan ge.

Att gå till D800 i stället för D700 är väl för att som teodorian(tror jag) skrev att man har en D7000 inbyggt, större sökare, bättre ljuskänslighet, videoinspelning o.s.v.

Jag tänker bara som så att om Nikon släpper 2st D800, varav en med "avstängbart" AA-filter för några tusenlappar mer, så tror jag att det märks på andrahandsvärdet den dagen man vill byta, eller att alla letar efter D800e och vill inte köpa den "vanliga" D800 för de har hört att den inte är lika skarp, även om den som du säger troligtvis är fruktansvärt kompetent och mycket bättre än de flesta som läser det här inlägget behöver.

Jag ser mycket fram emot ordentliga tester snart så man kan se vad de kommer att gå för! =)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det märkliga är att trots att D4 och D800 är oerhört mycket förbättrade på alla punkter verkar många uppfatta motsatsen: "Skillnaden är liten". Många förstår inte heller nyttan med 36 MP och tror att det bara handlar om hur stort man skriver ut. Så länge sådana föreställningar är allmänt förhärskande och många inte ser tillräcklig nytta med att uppgradera kan det bli färre kameror sålda än vad dessa nya kameror förtjänar. .
Inte jag i alla fall. Skillnaden är dramatisk. Så pass dramatisk att jag redan har bestämt mig för att D800 inte är en kamera för mig. Inte heller D4 även om den har klart mer som tilltalar mig. D4's stora nackdel för mig är form och vikt. Vill inte ha en sådan klump igen. Fördelarna är flödet, dvs fler saker kan bli klara direkt i kameran. D800 ser jag inte som en uppgradering av D700 utan en utveckling av D3X - åt rätt håll, dvs en mindre och lättare studiokamera.

Jag ser inga större användningsområden för MIG med 36MP jämfört med prislappen. Skriver redan idag ut bilder i jätteformat med mina fjuttiga 12MP. Jo där kom det :) Jag är faktiskt rätt pragmatisk i sammanhanget. Jag har ett antal behov att fylla med mina kameror, fylls dessa så spelar det ingen roll om kameran har 36MP eller 12MP. Redan idag är mina bilder tillräckligt detaljerade för att fungera för mina behov och mina kunder i de format vi använder dem i. Att en bild från D800 antagligen skulle ge mig ännu något bättre resultat..... är rätt ovidkommande om jag räknar in prislappen i sammanhanget. Är dessutom övertygad genom praktiskt erfarenhet om att i slutändan är skillnaden i alla fall oerhört liten. På print i mitt fall. Beskära gör jag ytterst sällan så det argumentet faller bort.

Har inte heller några större behov av mer detaljer i en nerskalad bild från D800 jämfört med min nuvarande D700. D700:ans resultat räcker för det jag använder bilderna till. Jag är mer intresserad av finesser och funktioner som ger mig nya bildmöjligheter eller kan förenkla flödet eller förkorta ledtiderna. D2X - D300 - D700 var en sådan resa som jag mig nya möjligheter men även i ett fall sämre. D2X var lysande i sin AF men brusade rätt svårt på högre iso. D300 gav mig ett par steg extra brusprestanda som gav nya möjligheter till bilder i situationer som var nästintill omöjliga med D2X, dock var dess AF sämre. Med D700 tillkom ännu nya situationer tack vare dess isoprestanda men även att AF vaknade till rejält. Alla tre har dock haft tillräckligt hög upplösning och DR för att uppfylla de utdata krav jag hela tiden har haft. Dvs storlek och media på de slutgiltiga bilderna. De har alltså alla tre räckt till rent pixel- och DR mässigt....
 

Teodorian

Aktiv medlem
Inte jag i alla fall. Skillnaden är dramatisk. Så pass dramatisk att jag redan har bestämt mig för att D800 inte är en kamera för mig. Inte heller D4 även om den har klart mer som tilltalar mig. D4's stora nackdel för mig är form och vikt. Vill inte ha en sådan klump igen. Fördelarna är flödet, dvs fler saker kan bli klara direkt i kameran. D800 ser jag inte som en uppgradering av D700 utan en utveckling av D3X - åt rätt håll, dvs en mindre och lättare studiokamera.

Jag ser inga större användningsområden för MIG med 36MP jämfört med prislappen. Skriver redan idag ut bilder i jätteformat med mina fjuttiga 12MP. Jo där kom det :) Jag är faktiskt rätt pragmatisk i sammanhanget. Jag har ett antal behov att fylla med mina kameror, fylls dessa så spelar det ingen roll om kameran har 36MP eller 12MP. Redan idag är mina bilder tillräckligt detaljerade för att fungera för mina behov och mina kunder i de format vi använder dem i. Att en bild från D800 antagligen skulle ge mig ännu något bättre resultat..... är rätt ovidkommande om jag räknar in prislappen i sammanhanget. Är dessutom övertygad genom praktiskt erfarenhet om att i slutändan är skillnaden i alla fall oerhört liten. På print i mitt fall. Beskära gör jag ytterst sällan så det argumentet faller bort.

Har inte heller några större behov av mer detaljer i en nerskalad bild från D800 jämfört med min nuvarande D700. D700:ans resultat räcker för det jag använder bilderna till. Jag är mer intresserad av finesser och funktioner som ger mig nya bildmöjligheter eller kan förenkla flödet eller förkorta ledtiderna. D2X - D300 - D700 var en sådan resa som jag mig nya möjligheter men även i ett fall sämre. D2X var lysande i sin AF men brusade rätt svårt på högre iso. D300 gav mig ett par steg extra brusprestanda som gav nya möjligheter till bilder i situationer som var nästintill omöjliga med D2X, dock var dess AF sämre. Med D700 tillkom ännu nya situationer tack vare dess isoprestanda men även att AF vaknade till rejält. Alla tre har dock haft tillräckligt hög upplösning och DR för att uppfylla de utdata krav jag hela tiden har haft. Dvs storlek och media på de slutgiltiga bilderna. De har alltså alla tre räckt till rent pixel- och DR mässigt....
Det är säkert många som precis som du är nöjda med D700, D3 och D3s och därför inte ser något skäl att lägga ut nya pengar på D800 eller D4. Som en konsekvens därav kommer det föga förvånande att säljas betydlgt färre D800 och D4 än D700 och D3.

Själv ser jag fortfarande betydande utvecklingsmöjligheter ifråga om sådant som AF, DR och effektiv räckvidd - och video!. Därför lockar D4, D800 och en framtida D400.
 

phool

Aktiv medlem
C:a 12h kvar till press. Ikväll kommer männen att skilja sig från mössen! Alla som går och lägger sig innan presentationen är möss! Jag har laddat upp med Red bull, några koppar kaffe ska bryggas! Öronproppar för att slippa kärringens gnäll "kom och lägg dig" Har lagat massa god mat, köttfärsgratäng! Mums... Mellan kl 05:00 och 06:00 så får vi äntligen veta vad vi har att vänta oss efter allt hype och alla rykten. Skulle det inte vara fantastiskt roligt om alla specar från länken i första inlägget i denna tråd stämde? Det är ju trots allt över 4 månader sen NR kom ut med dom ryktena. Massa eloge till NR om så skulle bli fallet.
 

afe

Aktiv medlem
C:a 12h kvar till press. Ikväll kommer männen att skilja sig från mössen! Alla som går och lägger sig innan presentationen är möss! Jag har laddat upp med Red bull, några koppar kaffe ska bryggas! Öronproppar för att slippa kärringens gnäll "kom och lägg dig" Har lagat massa god mat, köttfärsgratäng! Mums... Mellan kl 05:00 och 06:00 så får vi äntligen veta vad vi har att vänta oss efter allt hype och alla rykten. Skulle det inte vara fantastiskt roligt om alla specar från länken i första inlägget i denna tråd stämde? Det är ju trots allt över 4 månader sen NR kom ut med dom ryktena. Massa eloge till NR om så skulle bli fallet.
Du slipper åtminstone oroa dig för att det skulle bli drivor med coolpix (det räckte nog med drivorna som kom här om dagen), men det kanske är en D3200 de ska visa i morgon bitti ...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Dom skulle inte ha en pressinbjudning för att visa en instegsmodell, nej nej... Nu är det på riktigt. Frukta ingen ondska som coolpixar och andra leksaker denna kommande morgon =D
Jag har varit på pressträffar både för instegskameror och Coolpixar. En gång var huvudnumret den (då) nyöppnade Nikonstore ... :)

Vem vet, Nikon kanske tänker börja tillverka skrivare och konkurrera med Canon på allvar :-D
 

Benjamin83

Aktiv medlem
C:a 12h kvar till press. Ikväll kommer männen att skilja sig från mössen! Alla som går och lägger sig innan presentationen är möss! Jag har laddat upp med Red bull, några koppar kaffe ska bryggas! Öronproppar för att slippa kärringens gnäll "kom och lägg dig" Har lagat massa god mat, köttfärsgratäng! Mums... Mellan kl 05:00 och 06:00 så får vi äntligen veta vad vi har att vänta oss efter allt hype och alla rykten. Skulle det inte vara fantastiskt roligt om alla specar från länken i första inlägget i denna tråd stämde? Det är ju trots allt över 4 månader sen NR kom ut med dom ryktena. Massa eloge till NR om så skulle bli fallet.
Eller så lägger man sig tidigt och sätter alarmklockan på 5, om man har bråttom! =)

Själv räcker det att kolla efter frukost vid 9-tiden, 4 timmar sen kan jag vara utan att världen går under. =P
 

phool

Aktiv medlem
Jag har varit på pressträffar både för instegskameror och Coolpixar. En gång var huvudnumret den (då) nyöppnade Nikonstore ... :)

Vem vet, Nikon kanske tänker börja tillverka skrivare och konkurrera med Canon på allvar :-D
Nu får du sluta skrämmas! Nu ska vi vara positiva och glömma allt som faktiskt kan vara möjligt förutom en D800 presentation. Det är D800:an som ska presenteras! Det finns inget annat på kartan, visst får dom visa annat, bara D800:an är med på listan =)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Sen förstår jag fortfarande inte varför folk så stenhårt tror att de behöver vara utan AA filter i en kamera med 36MP.

En liten, liten klick användare som vet hur man gör i situationer som skulle kunna ställa till problem, och som lätt kan tänka sig att arbeta runt problemet - och dessutom MÅSTE ha tillgång till 36MP för att göra vad de vill - DE behöver en 36MP kamera utan AA-filter.

För en normal användare går det alldeles utmärkt att skala bilden till 18MP och efterskärpa den, så har du en bild som är både skarpare och mångfalt mer lik verkligheten framför objektivet än den som ges av en 18MP AA-lös Leica M9. Alltså ser jag inte problemet som ett "problem". Extremt få människor BEHÖVER 36MP verklig upplösning.

BEHÖVER man 36 MP verklig upplösning rekommenderar jag definitivt en P65+ eller en HD3-50. En 36MP kamera ger inte 36MP verkliga detaljer i bilden, lika lite som en 12MP kamera ger 12MP verkliga detaljer i bilden. Aldrig. Någonsin.
.
Helt enkelt så är dessa alternativ alldeles för dyra för 99% av oss. Jo om fotar svart/vitt men visst det är klart sämre i färg. Här vinner Sigma SD1 men den är också svindyr....Jag vill kunna förstora till Ikeas största ram 100x70cm och då duger egentligen inte 24MP med AA-filter om jag har gott om fina detaljer. Det borde väl vara bättre att lära sig när problem uppstår utan filter & förbereda sig än att alltid ha en sämre/suddigare bild.....
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Tore, Tore, Tore och Mikael R, en ny hemsk Nikon, stor och ful som en brödrost, där gummit lossnar efter en timmes användning, är det kvalit'e?? men vad skall man göra åt Canons otroliga mäktiga Objektiv som 100-400, 400-5,6, 200-400/4-1,4, 800-5,6 , ajajaj någon som vägar sätta emot er, ojojoj

Normalt så ger jag blanka fan i vilket märke man använder, bara bilden är bra, men sånt förstår inte ni två, eller ??men när det finns såna otroliga märkestalibaner som ni så börjar man ge upp hoppet om denna sida, inget och läs inge annatt fotoforum har sådana fåniga diskussioner som här, mest pga er två !!
Är det mig du menar så har jag Canon som digitala huvudkameror sedan 2st D2x och Leica, Hasseblad, Sinar vad det gäller film.

Än har jag inte provat Canons 200-400/4 eftersom den inte har kommit men Nikons 200-400/4 är en pärla.
100-400 Canon är ok , ingen höjdare, 400/5,6 är optiskt mycket bra, 800/5,6 har jag testat och hade mer problem med var och vad jag skulle fotografera pga haze/disighet och det är dyrt med heltidsanställd sherpa'

Säg mig vad är det som jag har bidragit med som är så fånigt?
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag vill kunna förstora till Ikeas största ram 100x70cm och då duger egentligen inte 24MP med AA-filter om jag har gott om fina detaljer. Det borde väl vara bättre att lära sig när problem uppstår utan filter & förbereda sig än att alltid ha en sämre/suddigare bild.....
Jag som precis i förra veckan satte upp en sådan 100x70 med en utskrift som fyller ut hela ytan - tagen med gamla ynkliga D3 och 12 megapixel. Runt 100 DPI räcker mycket längre än många inser, i synnerhet på en så stor utskrift som man sällan betraktar från mycket närmre håll än sisådär en meter :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nog med tjafs nu.

Som jag skrev till dig Johan, det här är en tråd om en ny efterlängtad Nikon-modell, i ett Nikon-forum. Vill man diskutera andra märkens svagheter och styrkor i förhållande till Nikon, starta då en tråd i "vs."-forumet.
 
ANNONS