Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fujifilm X100 fick i dagarna focus peaking, mer responsiv manuell fokus, förbättrade AF-prestanda och bättre närgräns innan man måste slå över den i macro-läge iom version 2.0 av firmware. Bland annat.

(Redan version 1.3 stöpte om kameran rejält i sig, konsoliderade auto-ISO och ISO-inställningarna samt gjorde RAW-knappen programmerbar bland en del annat.)
De första Sony-kamerorna hade inte heller peaking men fick det med ny firmware. Dessutom gick inte motorzoomen att använda för okompenserad ger den en otrolig distorsion som är nästan det värsta jag sett men kompenserad är den riktigt bra.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag säger som Sten-Åke, man kan inte få allt för 50 spänn.
Men det man får för under 15 000 från Sony nu är alldeles makalöst!


/Mats
Sony A7/A7r med en Olympus Zuiko 1,8/50 mm (MF) eller en Minolta Rokkor MD 1,7/50 mm (MF), samt även en normalglugg från Konica (man tar vad man har hemma), bör bli en svårslagen kombo, - för runt 15 000 spänn!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Går kanske snart att fynda RX1or......
Såg att den var nere under 20 kkr. A7an +35/2.8 ligger på drygt 22kkr. Känns som om 1 bländar steg och 2kkr är värt möjligheten att byta objektiv..... Lägger man till EVF så blir det ju billigare dock 1 bl steg ner...
Vilka skäl finns det att välja en RX1:a när A7 finns?

Kommer inte den att kännas både dyr och begränsad t.o.m. om den nu skulle säljas för 15 000?
 

Znutt

Aktiv medlem
Vilka skäl finns det att välja en RX1:a när A7 finns?

Kommer inte den att kännas både dyr och begränsad t.o.m. om den nu skulle säljas för 15 000?
Nä kanske inte! Möjligen om det är samma sensor så gör väl PDAF den lite sämre. Sedan kan ju 34 vara bättre. Men annars inte mycket.

A7 sjunker kanske framåt.....

RX1 har ju gått ner mycket från 26kkr ner till under 20kkr.
Dock har A99 bra droppat 24.5 kkr til 21.8 kkr (även om man får saker för 8600 med)
Verkar som man inte har för plan att sälja många mer A99
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vilka skäl finns det att välja en RX1:a när A7 finns?

Kommer inte den att kännas både dyr och begränsad t.o.m. om den nu skulle säljas för 15 000?
Strikt logiskt kan jag hålla med dig, men ...

RX1 är trots allt en aning mindre (i alla fall utan sökare monterad) och lättare (väl?).

Optiskt presterar RX1 mycket bra, du har ett objektiv och en sensor som specialanpassats för varandra, de behöver inte vara universiella som i en kamera med utbytbara objektiv. Jag vet att att här paketet presterar mycket bra, exakt hur bra är det nog bättre att fråga Martin Hertsius om - han har använt RX1 mer än jag har, han har använt fler extremt höpresterande objektiv med samma bildvinklar och framför allt är han nog helt enkelt mycket mer noga med sådant än vad jag är :)

Sedan lär väl RX1 ha mycket små problem med damm.

Sedan finns det mer fluffiga faktorer - en sak jag faktiskt inte kände till tidigare (eller hade glömt bort om det nu kommit upp tidigare) men fick veta på Sonys event i veckan som gick, det var att RX1 byggs helt för hand, på samma sätt som för de fullstora proffshusen från Canon och Nikon. Hur mycket kvalteten sedan verkligen tjänar på det beror förstås på processen, men det är nog ingen nackdel och framför allt något man nog kan ta betalt för :)

Generellt är hur som helst inte relationen mellan vad vi är beredda att betala och faktiska prestanda linjär - hade det fungerar så så hade Leica gått i konkurs för länge sedan.
 

Sabud

Aktiv medlem
Glad att man fattat att sitta still i båten till den grövsta sjön har lagt sig;) Om 7-8 dagar kommer Steve Huff, produktplaceraren ni vet testa vad A7 och A7r gillar en mängd Leica och Zeiss-optik. Inte minst vidvinklar.
Redan nu har Zeiss ZM 21/2,8 och Summicron 28 visat mycket nedslående resultat på A7. Inte bara färgproblem i hörnen utan på stora delar av bilden. Kan man förvänta sig att A7r är bättre??

Jag har använt NEX5 / 5N i tre år med M-optik och varit extremt nöjd med resultatet så bortsett från IBIS blir detta nästa `ödesfråga´. Än en gång, om Sony varit smarta att direkt släppa 2-3 fasta kvalitetsgluggar så skulle man mer eller mindre kunna vända `adaptermarknaden´ ryggen. Att klara sig på egna meriter så att säga.

/Stephan
 

Sabud

Aktiv medlem
Nu känner sig Nikon utanför... http://nikonrumors.com/2013/10/20/breaking-new-nikon-full-frame-hybrid-mirrorless-camera-coming-soon.aspx/ Och vill ha en del av kakan... Dock lär det väl vara utan focuspeaking?
Ser ut som om många Nikonister är höga av lycka just nu;)

Ingen spegellös utan en D4;a med äkta prisma i puckeln samt förvandlad till en FM2-F3HP och mått och vilkt som originalen. Sånt här är det bara Nikon som törs göra. De har gjort det tidigare och de gör det nu.
Heder åt en riktig kameratillverkare. Som sagt, sitt still i båten, det kommer mer, mycket mer;)

/Stephan
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ser ut som om många Nikonister är höga av lycka just nu;)

Ingen spegellös utan en D4;a med äkta prisma i puckeln samt förvandlad till en FM2-F3HP och mått och vilkt som originalen. Sånt här är det bara Nikon som törs göra. De har gjort det tidigare och de gör det nu.
Heder åt en riktig kameratillverkare. Som sagt, sitt still i båten, det kommer mer, mycket mer;)

/Stephan
En icke Sony-kamera som inte är spegelfri, inte ens delar sensor med någon a A7 eller A7r och dessutom troligen mest är ett löst rykte baserat på önsketänkande ... Går det att hamna mer off-topic? :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem

Faketastic

Aktiv medlem
Japanphoto har 1000 rabatt om man köper något av objektiven FE 35mm eller FE 55mm tillsammans med kamera. Handlar man i Norge så kommer man dessutom 850 SEK billigare undan för kitet.

Jag har förbokat Sony A7 + FE 35. :)
 

landen

Aktiv medlem
Jag hoppas Sigma släpper motsvarande sina 19mm/30mm 2,8 till A7/A7r och fotar med manuella gamla gluggar tills dess.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag hoppas Sigma släpper motsvarande sina 19mm/30mm 2,8 till A7/A7r och fotar med manuella gamla gluggar tills dess.
Nja, dessa är ju objektiv för crop-sensorer och går ju inte att bara "släppa motsvarande" med.

Däremot, Sigma 35/1,4 HSM Art och 50/1,,4 DG HSM är sådana objektiv som mycket väl kan utvecklas så att det får native FE-fattning.

Och kanske de nu rätt gamla iofs, 20,24,28/1,8

Det som behövs är små enkla ljusstarka primes.
Planar 50/1,4 och liknande finns ju hos alla tillverkare för bara 2500 kr eller så. Av nån anledning väljer Sony att istället släppa ett 10 000 kr stort 55/1,8 av annan konstruktion.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kanske just därför som Sony väljer att inte släppa ytterligare en 50/1,4 Planar-variant...
.
Hurså?

Menar du att man ska köra en Nikon eller Canon med adapter?
Eller deras eget A-mount 50/1,4 med skruvdrift?

Tredjeparts med adapter är en nödlösning som inte ger af mm.

Klart som sjutton att de måste ha prisvärda, små högklassiga objektiv som passar direkt på kameran med all funktionalitet.

Att bara ha en relativt ljussvag 35/2,8 för 8000 kr och en 55/1,8 för 10 000 kr är ju löjligt.

Alla kameratillverkare har ju egna små, smidiga och mycket bra moderna ljusstarka 50 mm objektiv so dessutom är billiga.

Till FE väljer Sony av nån anledning bort det och till A-mount så har de bara en gammaldags skruvdriven variant som därmed inte fungerar med de här kamerorna. Om man inte använder LA-EA4 förstås, men då för man ju in SLT med alllt vad det innebär i form av ljusförlust osv, vilket man ju nu gått ifrån genom att göra dessa spegellösa och med ett af-system anpassat för det.

Den här prioriteringen av objektiv är synnerligen märklig anser jag.

Gunnar, ser du något bra i att Sony avstår från de här "självklara" objektiven?


/Mats
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS