Annons

HTC igen (i så fall vilken) eller iPhone?

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Tack för alla svar.
Jag var inne i en butik och kände lite på telefoner. Gillade not iPad bäst ;-) men den var lite stor att ha i fickan.
Nej skämt åsido.

Kläde lite på HTC desire HD, den är lite stor... och den jag hade tittat ut är bara några mm mindre, men det blir nog en sådan i alla fall.
 

fafner

Aktiv medlem
Roota /jailbreaks

Det sägs ju att det är så skönt att slippa Appels kontroll och att Android är så fritt, men du måste ändå roota den om du vill ha full kontroll. Och det är ungefär lika enkelt som att jailbreaka en iPhone...

Om den är jailbreakad får du ju samma kontroll över telefonen som en Androidlur.

Jag har dock gått tillbaka till standard iOS då man lätt lägger ner en massa tid på att optimera telefonen. Men när man inser att man har lagt dagar på att optimera telefonen för att få en personlig look och spara några sekunder då jag kan se mina senaste mail på lockscreenen så tappade jag intresset.

Om Android market, samt uppdatetingarna hade funkat så bra som app store iOS så kanske Android varit mitt val men att behöva vänta på en uppdatering på en ny telefon eftersom operatören skall göra några hack blir man ju less på...
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Det sägs ju att det är så skönt att slippa Appels kontroll och att Android är så fritt, men du måste ändå roota den om du vill ha full kontroll. Och det är ungefär lika enkelt som att jailbreaka en iPhone...

Om den är jailbreakad får du ju samma kontroll över telefonen som en Androidlur.

Jag har dock gått tillbaka till standard iOS då man lätt lägger ner en massa tid på att optimera telefonen. Men när man inser att man har lagt dagar på att optimera telefonen för att få en personlig look och spara några sekunder då jag kan se mina senaste mail på lockscreenen så tappade jag intresset.

Om Android market, samt uppdatetingarna hade funkat så bra som app store iOS så kanske Android varit mitt val men att behöva vänta på en uppdatering på en ny telefon eftersom operatören skall göra några hack blir man ju less på...
En icke-rootad androidlurs frihet går ju dock inte att jämföra med en icke-jailbreakad iPhone.

Sen får man väl lite skylla sig själv om man köper en brandad telefon, detta har dock inte med android att göra utan helt enkelt att telefonen är brandad och operatören skall godkänna uppdateringar etc. Jag får mina uppdateringar av applikationer automatiskt, jag får mina systemuppdateringar OTA, dvs jag trycker bara "godkänn" sen uppdateras android automatiskt, hur smidigt som helst.

Ska man ta diskussionen rootad vs. jailbreakad får man kolla lite längre, men även här finns större möjligheter med android.
 

Mesch

Aktiv medlem
Har HTC Wildfire på jobbet och den är instabil, drar massor av ström och Android gillar jag mindre än iOS.

Smaksak så klart
 

Sönder

Avslutat medlemskap
Hur snart vill du köpa nya telefoner? De flesta tillverkare släpper nya modeller nu på våren, april-maj. Har själv HTC Desire och som nämnts så är minnet för appar alldeles för lite och väldigt störande. Även jag har problem med att market inte meddelar om uppdateringar till apparna, det får jag först efter att ha gått in i market och kollat själv..

Trots lite småsaker som jag irriterar mig på så kommer jag definitivt köpa en telefon med Android igen, är sugen på Nexus S eftersom jag föredrar vanilla android framför tillverkarnas gränssnitt (innebär också snabbare uppdateringar).
Ser också iTunes som en stor nackdel, däremot så har iPhone4 har en överlägsen skärm.

Apropå appar har nog de båda butikerna ungefär lika många användbara appar men jag söker fortfarande efter någon Android-app att koppla samman min framtida aPad (android-Pad hah!) med systemkameran
 

janne_145

Aktiv medlem
Det sägs ju att det är så skönt att slippa Appels kontroll och att Android är så fritt, men du måste ändå roota den om du vill ha full kontroll. Och det är ungefär lika enkelt som att jailbreaka en iPhone...

Om den är jailbreakad får du ju samma kontroll över telefonen som en Androidlur.

Jag har dock gått tillbaka till standard iOS då man lätt lägger ner en massa tid på att optimera telefonen. Men när man inser att man har lagt dagar på att optimera telefonen för att få en personlig look och spara några sekunder då jag kan se mina senaste mail på lockscreenen så tappade jag intresset.

Om Android market, samt uppdatetingarna hade funkat så bra som app store iOS så kanske Android varit mitt val men att behöva vänta på en uppdatering på en ny telefon eftersom operatören skall göra några hack blir man ju less på...
Men om man jailbreakar en iphone så får man väl funktionen å ladda ner apps gratis som egentligen kostar? Sånt e väl inte riktigt samma som å roota android? Det är väl ett brott då?
 

buspelle

Aktiv medlem
Har haft en HTC Hero under ca 1,5 år och bytte nyligen till en iPhone 4. ALLT fungerar avsevärt bättre; snabbare, enklare, bättre grafik, bättre appar, bättre kamera allt är helt enkelt bättre. Enda nackdelen är att iPhonen är hal som en tvål medans HTCn hade en skön gummiliknande yta på baksidan. Sedan är det antagligen orättvist att jämföra den lite Heron med nya iPhonen, men det är två helt skilda upplevelser.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ja det är oerhört orättvist att jämföra hero med iPhone 4, går lixom inte.

Redan min Legend är oerhört mycket rappare än hero som med originalrom är riktigt seg...
 

Ronnie Utter

Avslutat medlemskap
Mina åsikter

Hej!
Jag delar gärna med mig av mina åsikter då jag jobbar i telecom branchen. Får frågan varje dag och har själv kört iPhone, och Android (HTC och Samsung galax s).
Apple torskar kommer säga iPhone och Android Nördar kommer säga Android.
Jag är lite av båda =)

Först och främst håller jag med @morgan_klang med följande:
•If you just want to click and go, not geeking around, having something that "does what it says on the tin" then the iPhone is the way to go.
•If you want to configure, crack/hack, modify, grow, etc etc, then HTC HD is the way to go.

Och sedan lite plus och minus. Vi börjar med iPhone:
+Enkell att använda
+snabb
-Du måste använda iTunes när du syncar din musik
-Bara ett års garanti ( Det finns inga lagar som säger 2 år i sverige)

Android
+2 års garanti
+ Inte alls så jätte mycket svårare än iPhone.
+ Bättre för bild och ljud överföring till datorn. Bara drag n drop. Du slipper iTunes
- Billiga android kan vara sega och lagga.

Övrig information jag kan ge dig är att Htc Desire och Samsung Galaxy S skickas procentuellt mindre in på service än iPhone. Jag kör en Samsung Galaxy S och har en Macbook pro hemma. Jag har testat Android Nexus S och den kommer jag köpa.

Detta är ett forum och självklart kommer någon forum räv att hitta något jag missat så jag skriver följande:
(Med reservation för ev felskrivning och miss av information) så slipper jag övervaka med svar.
Lycka till.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Angående kameror i mobilen, mycket styrs av hur tjock mobilen är, Apple hade flera kameramoduler att välja på till Ipone 4 men valde en BSI modul från Omnivision för att den skulle passa i det tunna skalet.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Nu lutar det android i alla fall.
Men frågan är då vilken. Incredible S verkar inte ha den bästa hårdvaran. LG's nya med dubbelkärna från nVidia eller Samsungs med samma CPU verkar mest intressant. Men frågan är angående byggkvaliteten på dessa, där ligger ju HTC bra till med aluminium chassi.

Frågan är då om man ska köpa abonnemang med hårdvara eller varför sig. (står mellan Telenor och Tele2 nu, men jag måste testa deras kontantkort först, telia låg så mkt högre i pris)

Min fru vile ha en liten hyffsat simple android (inte X10 mini(pro))

Suck! (ilandsproblem)
 

Ronnie Utter

Avslutat medlemskap
Nu lutar det android i alla fall.
Men frågan är då vilken. Incredible S verkar inte ha den bästa hårdvaran. LG's nya med dubbelkärna från nVidia eller Samsungs med samma CPU verkar mest intressant. Men frågan är angående byggkvaliteten på dessa, där ligger ju HTC bra till med aluminium chassi.

Frågan är då om man ska köpa abonnemang med hårdvara eller varför sig. (står mellan Telenor och Tele2 nu, men jag måste testa deras kontantkort först, telia låg så mkt högre i pris)

Min fru vile ha en liten hyffsat simple android (inte X10 mini(pro))

Suck! (ilandsproblem)
Telenor är bra för deras obegränsade surf. Och Tele2 är ju kända för att vara billiga. Men jag kör Telia pga EDGE nätet.
Har du ingen HSDPA eller 3G täckning på tele 2 och telenor då har du bara gsm nät. Men på Telia har du oftast EDGE nät. EDGE är långsamare än 3g men snabbare än GSM men tilltäckligt för spotify.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Telenor är bra för deras obegränsade surf. Och Tele2 är ju kända för att vara billiga. Men jag kör Telia pga EDGE nätet.
Har du ingen HSDPA eller 3G täckning på tele 2 och telenor då har du bara gsm nät. Men på Telia har du oftast EDGE nät. EDGE är långsamare än 3g men snabbare än GSM men tilltäckligt för spotify.
Det var datamängden som var största problemet med telia, de ville ha ytterligare 199+moms/månad för att öka från 1Gb till 10Gb utan hastighets begränsning. Så med hyffsat fria samtal skulle det bli 797+moms/månad. Med Telenor och Tele2 skulle jag hamna gott under 600kr.

Fördelen med Telia är ju bland annat mottagningen som är bättre. Men Tre som jag har hittils är hyffsat och duger och Telenor och Tele2 lär ju vara bättre.

Vilken telefon ska man ha då (android är klart nu)? Köpa med abonnemang eller separat?
 

.Z.

Aktiv medlem
Gå in på Swedroid.se & sök eller fråga i forumet. Annars så verkar ju LG optimus 2x vara intressant, Swedroid har en omfattande test på den också.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Telenor är bra för deras obegränsade surf. Och Tele2 är ju kända för att vara billiga. Men jag kör Telia pga EDGE nätet.
Har du ingen HSDPA eller 3G täckning på tele 2 och telenor då har du bara gsm nät. Men på Telia har du oftast EDGE nät. EDGE är långsamare än 3g men snabbare än GSM men tilltäckligt för spotify.
Jag har Tele2 och blir ibland uppkopplad på Edge när jag inte har 3G. Det är sällan jag bara har GSM.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Använder 3 och det fungerar kalas. Fri surf.

Dock är deras kundtjänst/säljavd lite småmysko. Vårt avtal på jobbet har vi förnyat tre gånger nu och samtliga gånger har vi fått tjata på dem att vi vill göra det. Duktiga säljare ? Nja knappast.
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Använder 3 och det fungerar kalas. Fri surf.

Dock är deras kundtjänst/säljavd lite småmysko. Vårt avtal på jobbet har vi förnyat tre gånger nu och samtliga gånger har vi fått tjata på dem att vi vill göra det. Duktiga säljare ? Nja knappast.
Jo vi har haft tre sedan ca. 1½ år och sedan i Juni på företaget (jag och min fru), men de kunde inte få fram de fastnummer som vi blev lovade (0585) så de har gått med på att häva abonnemanget nu.
Sedan råkar det var så att Tre inte alls fungerar inomhus på huvudorten i kommunen (skola, bibliotek m.m.) och det skiter Tre i.
Har nu stoppat i ett Telenor abonnemang för att testa hur det funkar med mottagningen här på glesbygden. De har ju i alla fall GSM att falla tillbaka på.

Men gräset är inte grönare hos andra operatörer... (när man jämför priser)
Sen är det ju så att Telenor (som det lutar åt) har billigare om man ansluter sig för 24månader (men det känns lite si och så att ansluta sig så länge). Det är ju heller inte några jätteskillnader i pris på telefon om man plockar med den.
Frågan är om man ska ta den separat i alla fall.

Inte enkelt detta...
 

arneri

Avslutat medlemskap
Rent spontant känns det som om android lider utav många barnsjukdomar. Det dyker upp uppdateringar med fixar då och då, men samtidigt verkar mycket krut läggas på nya versioner.
Har använt HTC Desire sedan maj förra året och tycker att all OS-SW varit stabil. Visst kan vissa appar hänga lite, men operativet är mycket stabilt. Har bara varit med om 2 omstarter. Telefonen tuffar och går veckor i sträck utan att startas om.
iPhone4 har en bättre skärm och kamera. "Linsen" som sitter i skalet på min Desire är så pass repig att kameran är mer eller mindre oanvändbar. Plockar jag av skalet och fotar är kameran helt okej.
 

.Z.

Aktiv medlem
Har haft hero, först med android 1.6 & sen med 2.1. Har nu legend med 2.2 & inte förrän nu känns android riktigt stabilt för mig. Appar hänger sig i princip aldrig & luren har bara hängt sig två ggr på nåt år.

Nu gör ju i princip alla androidtillverkare egna skal till android, därför kan vissa modeller vara instabilare än andra. Man kan lixom inte dra alla androidlurar över en kam bara för att man haft en krånglande lur. Enklare då med iPhone då det bara finns en.
 

L40

Aktiv medlem
... "Linsen" som sitter i skalet på min Desire är så pass repig att kameran är mer eller mindre oanvändbar. Plockar jag av skalet och fotar är kameran helt okej.
Been there, done that.
Det går rätt bra att polera upp "linsen" mha enkel utrustning som många redan har hemma i lådan. Tandkräm (ngn variant med slipmedel, dvs de flesta vanliga) och tops funkar rätt bra.

...och för att förekomma ev svar av typen "Tandkräm?": Ja, tandkräm.
Det är ett rätt schysst slip/polermedel för lite finare tillämpningar.
 
ANNONS