Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja 70-200/2.8 till Nikon D850

Produkter
(logga in för att koppla)

chanel55

Aktiv medlem
Objektiven jag väljer mellan är:
Nikkor AF-S 70-200/2,8E FL ED VR
Sigma 70-200/2,8 S DG OS HSM
Tamron 70-200/2,8 Di UC USD G2
Någon som provat och jämfört eller sett något jämförelsetest.//Krille
 

pdahlen

Aktiv medlem
Här har du testerna FS har gjort. Kortfattat så skulle jag säga att nikons är bäst, men de övriga två är inte dåliga de heller. Har ingen av dessa, men hade tidigare Tamrons 70-200 G1, jag tyckte förstorningsskalan var dålig runt 1:8 Så jag bytte den mot en /4 istället. Den som har bäst närgräns av dessa är Sigmas


https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sigma-70-200-2-8.htm

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-tamron-sp-70-200-2.htm

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-nikon-af-s-70-200.htm
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej, har haft de två första Nikon-modellerna och en tidig variant av Sigmas. Har nu den hittills senaste - och tyvärr även dyraste - av Nikons, och är MYCKET nöjd. Den sätter alltid skärpan perfekt ihop med D850, även i ganska svagt ljus och konstigt scenljus under konserter. Nikons variant II fungerade nog lika bra eller nästan.
Sedan är det kanske att tänka på i vilken ordning man vill ha fokusring och zoomring. Men jag har nu helt vant mig vid att zoomringen sitter längst fram på objektivet och tycker också att det ger bra balans på det viset. Dock går zoomringen nästan helt utan motstånd, så det är en sak till att vänja sig vid.
Jag vet också att Tamron fått mycket fina recensioner, men har aldrig provat någon sådan telezoom.
Lycka till
 

Cope1

Aktiv medlem
Av dom tre valen hade jag utan tvekan valt Nikongluggen.

En 70-200 används kanske en hel del till rörliga objekt. Gluggen kan vara hur skarp och fin på alla vis men hänger inte AF med så spelar det ju ingen roll hur bra gluggen är för övrigt.

Nu är ju inte Sigmagluggen med i detta test men jag har otroligt svårt att tro att den skulle vara snabbare och säkrare än Nikons variant.

Så ser jag på det. Andra har säkert anda synsätt :)

https://www.youtube.com/watch?v=w_3CR_H-u8k
 

Grelber

Aktiv medlem
Utan att ha testat Sigma eller Tamron kan jag bara instämma i rekommendationerna av E-versionen av Nikons 70-200. Jag har tidigare haft Nikons 80-200 push-pull och 70-200 VR1, och den nya versionen klår de äldre med hästlängder. Generell bildkvalitet, kantskärpa, bokeh, snabbhet och exakthet hos autofokus, bildstabilisering, allt är bättre (nåja, gamla 80-200:an hade ju inte mycket till VR att tävla med). Han använt 70-200E på D800, D500 och Z6 med gott resultat på samtliga, huvudsakligen till mode- och konsertfoto.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du nämnde inte Sigma 70-200/2,8 OS HSM SPORTS. Detta är den senaste. Skörpemässigt skall den ligga nära Nikkor E även om den senare säkert är skarpare i synnerhet vid 200mm och f/2,8. Denna kostar dock mindre.

Är det sportfoto är Nikkor ett säkrare kort. Vill man ffa ha ett skarpt objektiv och den absolut vassaste AF inte är prio är det denna eller Tamron G2. Nikkor 70-200/2,8 VR 2 är även det ett budgetalternativ beg.

Jag skulle förespråka Nikkor eller Sigmat om du ämnar på sikt använda på en Z kamera då Sigma verkar lite bättre på att få igång kompatibilitet även om Nikon är klart säkrast.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag skulle förespråka Nikkor eller Sigmat om du ämnar på sikt använda på en Z kamera då Sigma verkar lite bättre på att få igång kompatibilitet även om Nikon är klart säkrast.
Märklig slutsats kring Sigma kontra Tamron när de har en uppdatering till 70-200/2,8 G2 och de som är nytillverkade ska vara kompatibla från början .

https://www.tamron.eu/service/compatibility-nikon-z-and-canon-eos-r/

Sigma behövde dessutom inte uppdatera de flesta någorlunda nya objektiv, vilket förmodligen mer var ett utslag av tur än skicklighet. En smärre detalj i just detta sammanhang är dessutom att Sports-objektivet släpptes efter Z-kamerorna.
 

chanel55

Aktiv medlem
Du nämnde inte Sigma 70-200/2,8 OS HSM SPORTS. Detta är den senaste. Skörpemässigt skall den ligga nära Nikkor E även om den senare säkert är skarpare i synnerhet vid 200mm och f/2,8. Denna kostar dock mindre.

Är det sportfoto är Nikkor ett säkrare kort. Vill man ffa ha ett skarpt objektiv och den absolut vassaste AF inte är prio är det denna eller Tamron G2. Nikkor 70-200/2,8 VR 2 är även det ett budgetalternativ beg.

Jag skulle förespråka Nikkor eller Sigmat om du ämnar på sikt använda på en Z kamera då Sigma verkar lite bättre på att få igång kompatibilitet även om Nikon är klart säkrast.
Oups, jag som glömt ett S på slutet. Var sport jag menade//Krille
 
ANNONS