Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En systemkamera som klarar snabba objekt

Flilk

Aktiv medlem
Blev med en D300s idag. Kom till slutsatsen att en D700 är framför allt för dyr men blir även för stor om man vill ha 7-8 bps och bra optik till. D7000 må ha bättre hög-ISO men kändes mindre i handen och mindre förtroendeingivande. Vad gäller AF kändes D300s stabilare. Resonerade väl typ som så att en skarp fast brusig bild är bättre än vice versa. Fick lägga 10k för d300s + 16-85 för en i typ mint condition med ~3k exp. Hoppas att jag gjorde en bra affär =)

Jaa.. förstår att det finns sporter inomhus också. Syrran rider och det lär väl inte vara den optimala kameran attt fota i mörka ridhus...menmen. Känns som om D300sen hade minst dåliga sidor av de jag tittat på.

Telejakten fortsätter dock. Kanske inte köper ett imorgon men jag måste fortfarande nå nån typ av slutsats vare sig det ska bli 70-300 VR eller Sigma nånting eller typ en äldre 80-200.
Hmm :)
 
Senast ändrad:

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Blev med en D300s idag. Kom till slutsatsen att en D700 är framför allt för dyr men blir även för stor om man vill ha 7-8 bps och bra optik till. D7000 må ha bättre hög-ISO men kändes mindre i handen och mindre förtroendeingivande. Vad gäller AF kändes D300s stabilare. Resonerade väl typ som så att en skarp fast brusig bild är bättre än vice versa. Fick lägga 10k för d300s + 16-85 för en i typ minst condition med ~3k exp. Hoppas att jag gjorde en bra affär =)

Jaa.. förstår att det finns sporter inomhus också. Syrran rider och det lär väl inte vara den optimala kameran attt fota i mörka ridhus...menmen. Känns som om D300sen hade minst dåliga sidor av de jag tittat på.

Telejakten fortsätter dock. Kanske inte köper ett imorgon men jag måste fortfarande nå nån typ av slutsats vare sig det ska bli 70-300 VR eller Sigma nånting eller typ en äldre 80-200.
Hmm :)
Låter som en bra affär. Hoppas du blir nöjd.
 

Flilk

Aktiv medlem
Hej igen fotosidan!
Har tagit med D300an på semester nu och den är ju fantastisk! Snabb och rapp. Är också imponerad över att den i de halvautomatiska lägena sätter exponeringen så bra, i jämförelse med den gamla D70n jag har tillgång till, där alla bilder blir lite grådaskiga och man måste dra upp färgerna.. Men jag är ju allt bra sugen på ett sjysst ljusstarkt tele till porträtt och sport. Typ motorcyklarna är ju utomhus och bra ljus så där kan man ju gott blända ner till f/8 eller nått så där är väl det viktigaste bara att d300sen kan vrida runt objektivet tillräckligt fort. För porträtt och ridhus är det väl desto viktigare att skärpan verkligen är bra på full öppning.. Tänker att det borde gå att få nått OK för 4-5k beggat. Har spanat in mig lite på nikon 80-200 AF-D vridzoomen. Den verkar gå för ~5k. Vad jag förstått så är den skarpare fullt öppen än Sigma och Tamrons motsvarigheter. Men långsammare(?). Hur mycket långsammare är skjutzoom AF-D varianten av detta objektiv förresten?

Hursom:Vad jag frågar är nog hur bra funkar D300s + 80-200 AF-D för sport? Dvs är det tillräckligt snabbt? Kommer det funka i ett dunkelt ridhus? Sigma, Tamron, hastighet, skärpa? Kort och gott vad ger mest bang for the buck i denna prisklass?

Tack ännu en gång för de fantastiska svar som respondenterna i denna tråd har givit,
Mvh Fredrik
 
ANNONS