Annons

Systemkamerors olika slutarljud

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Hejsan,

Ni som har erfarenheter av båda kamerorna. - Låter D700:ans slutare mer och ljudligare än den på D300? Eller är det bara på min som jag hör detta?

Jag vet ju att olika slutare låter olika och olika mycket. På min D40 som jag började med för ett par år sedan - där hör man knappt slutaren alls.

Men nu köpte jag en begagnad D700 och jag har direkt lagt märke till att slutare låter mer och på ett annat vis än den gamla D300:an som jag hade. Först tänkte jag "Oh nej! Trasigt!" - men så behöver det ju inte alls vara.

Så då tänkte jag fråga här om andra har samma erfarenheter av dessa två kameror?

Hälsningar
Fredrik
 

keckax

Aktiv medlem
Hejsan,

Ni som har erfarenheter av båda kamerorna. - Låter D700:ans slutare mer och ljudligare än den på D300? Eller är det bara på min som jag hör detta?

Jag vet ju att olika slutare låter olika och olika mycket. På min D40 som jag började med för ett par år sedan - där hör man knappt slutaren alls.

Men nu köpte jag en begagnad D700 och jag har direkt lagt märke till att slutare låter mer och på ett annat vis än den gamla D300:an som jag hade. Först tänkte jag "Oh nej! Trasigt!" - men så behöver det ju inte alls vara.

Så då tänkte jag fråga här om andra har samma erfarenheter av dessa två kameror?

Hälsningar
Fredrik
Den låter troligtvis mer, på grund av att D700 har en dubbelt så stor spegel.

/K
 

Helmetrock

Aktiv medlem
En liten historia:

I somras var jag ute på en vandring tillsammans med två andra fotografer. En hade en Canon 7D, en hade en D700 och jag hade en D300s. Vilken skillnad det var på slutarljuden som sagt! Man hörde direkt vem det var som var igång och fotade :)

D300s låter mekaniskt men rätt lågt, D700 låter liknande fast högre och 7D låter som en bankomat eller ett strykjärn eller något ;-)
 

pettisson

Aktiv medlem
En liten historia:

I somras var jag ute på en vandring tillsammans med två andra fotografer. En hade en Canon 7D, en hade en D700 och jag hade en D300s. Vilken skillnad det var på slutarljuden som sagt! Man hörde direkt vem det var som var igång och fotade :)

D300s låter mekaniskt men rätt lågt, D700 låter liknande fast högre och 7D låter som en bankomat eller ett strykjärn eller något ;-)
haha det lät som en början till en norgehistoria först :p

Men vad bra då har du samma erfarenhet som jag. =)
 

Lars_E

Aktiv medlem
Hur fanken låter ett strykjärn?

Hade en gång en OM-1 som "ploppade" när man fotade.
Det ramlade små svart skumplastbitar ur den när man böt film...
Funkade oklanderligt dock.

Dotterns 1000D låter inte slugt den heller, ett hest och ljust litet tjut följt av ett klapprande.

Värst låter dock min Nokiatelefon när jag tar en bild men det kan jag ju välja själv.
Troligen är det något i mitt kranium som gett upp eftersom jag ställt till den så...
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Hur fanken låter ett strykjärn?

Hade en gång en OM-1 som "ploppade" när man fotade.
Det ramlade små svart skumplastbitar ur den när man böt film...
Funkade oklanderligt dock.

Dotterns 1000D låter inte slugt den heller, ett hest och ljust litet tjut följt av ett klapprande.

Värst låter dock min Nokiatelefon när jag tar en bild men det kan jag ju välja själv.
Troligen är det något i mitt kranium som gett upp eftersom jag ställt till den så...
Haha!! Roligaste inlägget på länge!


Själv så tycker jag att alla Canons ljud låter fruktansvärda! Speciellt 1000d och 7d.
Bäst låter nog nikons fullformatare :)
 

erro.se

Aktiv medlem
Har för mig att det finns någon testsajt där man även kan lyssna på slutarljuden från kamerorna? dpreview kanske?
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Pentax K5

har underbart slutarljud. Å andra sidan är det häftigt när man drar på med D3s och all verksamhet i omgivningen avstannar och alla stirrar på en..

lma.
 

forry4U

Aktiv medlem
F2 is king

Tror nog en gammal Nikon F2 med Motor på fullfart klår det mesta, spegelljudet följs av mekansikt slammer när filmen rivs fram , kugghjul som maler i varandra . Övertrumfas nog bara av en gammal Hemi V8 med raka rör :) Ljuv musik mao.
 

emjo

Aktiv medlem
Så det är fler än jag som *lyssnar* på kameror:) Min gamla Canon 350D lät "tsi-klack", medan min nuvarande 5D är mer "schluff-klonk", en högst påtaglig skillnad som också känns som skakning. Det är verkligen något som rör sig krampartat därinne och tog faktiskt ett tag att lära mig att vara beredd på skakningen.

Skönast ljud har ändå Zeiss Ikonta på lång tid "pzzzzzz-tjick". Det borde verkligen finnas en nörd-sajt för kameraljud - allt annat finns ju på nätet....
 
ANNONS