Annons
Gammal 2014-12-27, 16:02
bildterapeuten

AWid skrev: Läs gärna detta inlägg skrivet av en fotograf/fotolärare som vet vad han talar om. Dessutom - som flera andra sagt - det är fotografen som skapar bilden. Inte kameran. (Det är snickaren som bygger huset - inte hammaren:-)

FFvsAPS-c
AWd
gör han?
dvs förstår vad han pratar om?när det gäller sensor ytor, större är alltid bättre
Gammal 2014-12-27, 16:04
afe

bildterapeuten skrev: gör han?
dvs förstår vad han pratar om?när det gäller sensor ytor, större är alltid bättre
Rent tekniskt ja, men inte alltid bildmässigt :)

Ibland (ofta) räcker kvaliteten från den mindre sensorn gott och väl, och ibland kan det vara en fördel med den s.k. brännviddsförlängningen. Alla behöver inte bilder som går att skriva ut i A0 och 300 ppi ...
Gammal 2014-12-27, 16:05
PFH

Vill man inte förstå innebörden av hans resonemang då hjälper inga förklaringar i världen.
Gammal 2014-12-27, 16:23
eskil23

Så att man får med mer himmel runt omkring sin fågel menar du?
Gammal 2014-12-27, 16:23
unoengborg

afe skrev: Rent tekniskt ja, men inte alltid bildmässigt :)

Ibland (ofta) räcker kvaliteten från den mindre sensorn gott och väl, och ibland kan det vara en fördel med den s.k. brännviddsförlängningen. Alla behöver inte bilder som går att skriva ut i A0 och 300 ppi ...
Utskrift i A0 har mer med antal pixlar och bra optik att göra än med sensorstorlek, fast det är klart att det med många pixlar på liten yta ofta följer mycket brus vid svagt ljus men det går ju att kompensera för med ljusstarkare objektiv, som dessutom gör att skärpedjupet blir mera likt det man får vid fullformat, eller så har det ingen betydelse eftersom man kan kräma på med massvis med blixtljus som t.ex. vid studiotagningar.
Gammal 2014-12-27, 16:34
Janne Ar

Shabiano skrev: Synd att Zack Arias är betald av Fujifilm och därmed deras koncept att Xtrans är lika bra som FF.
[/url]
Frågan är bara om han skulle låta sig köpas om han inte tyckte att det han säger är sant?
Att han får betalt är ju inte samma som att han inte menar det han säger.
Gammal 2014-12-27, 16:39
afe

unoengborg skrev: Utskrift i A0 har mer med antal pixlar och bra optik att göra än med sensorstorlek, fast det är klart att det med många pixlar på liten yta ofta följer mycket brus vid svagt ljus men det går ju att kompensera för med ljusstarkare objektiv, som dessutom gör att skärpedjupet blir mera likt det man får vid fullformat, eller så har det ingen betydelse eftersom man kan kräma på med massvis med blixtljus som t.ex. vid studiotagningar.
Visst, och något annat har jag inte påstått.
Gammal 2014-12-27, 16:44
Abe Normal

Har tyvärr inte kunnat se YT-klippet pga dålig uppkoppling, men får en känsla av vad det handlar om ändå ;)

En "snickare" använder oftast riktigt bra verktyg, därför att det blir enklare att jobba. En kamera är ett verktyg men ger inga garantier att bilden blir bra, eftersom det handlar om någonting annat.

Det jag gillar med en riktigt bra kamera, är handhavandet, alla reglagen sitter som ett smäck, bättre viewskärm, större toleranser vid höga ISO-tal vilket ger mindre brus, mer detaljer och därmed större flexibilitet. Sedan är också en påkostad kamera vädertätad, mer välbyggd och tex linserna är mer smooth att fota med, det är min erfarenhet.

/Ulf
Gammal 2014-12-27, 16:46
Shabiano

Nej, der behövs väl inte men en person som får betald för att säga va han "TYCKER" blir mindre trovärdig, han kan tycka o resensera en kamera i hans privatablogg men resennsera i en video som är finansierad av företaget bakom den produkt får mig att tro litre mindre, du kanske tycker att det är 100% pålitlig, inte jag (det kallas opartidarisk) och Arias med lön från Fuji är knappas d.
Gammal 2014-12-27, 16:56
MarkusFjellsson

Man ska alltid vara källkritisk, och ta det för vad det är. Men i det här fallet så var han inte särskilt diskret med sina sympatier. Det är värre när de försöker dölja det. Så kan man bara se bakom hans reklam och bedöma om det låter trovärdigt ändå, så är det inga problem för mig. Så länge han verkar objektiv så får han gärna vara partisk för mig.
Gammal 2014-12-27, 17:03
PFH

Det är alltid kul att se hur många FF-fantaster mannar bastionerna när någon ifrågasätter FF:s förträfflighet.
Samtidigt i en annan tråd här på sidan läser jag om sådana som haft FF som vill gå över till mindre spegellösa systemkameror med mindre sensor.
Gammal 2014-12-27, 17:41
ErlandH

bildterapeuten skrev: när det gäller sensor ytor, större är alltid bättre
Om man bara vill pixelpeepa kanske det är sant. Vill man fotografera är det inte sant. Då kan mindre mycket väl vara bättre.
Gammal 2014-12-27, 17:47
Shabiano

ok, nu kan vi diskutera i 100 dagar om vilken är bäst, så varför inte ta en titt på riktiga exempel? jag skickar en länk där man kan jämföra 2 äldre FF som nikon 800 och 5d miii vs FF dödaren Fujifilm X-pro 1 och Nikon 71000 (deras bästa asp-c)?

första länk är på höga ISO.

http://www.dpreview.com/reviews/stud...c_0185&x=0&y=0

andra länken är för att se kontrast, detaljerna etc. (låg ISO)

http://www.dpreview.com/reviews/stud...aCameraCount=0
Gammal 2014-12-27, 17:59
bildterapeuten

PFH skrev: Vill man inte förstå innebörden av hans resonemang då hjälper inga förklaringar i världen.
förklara gärna vad du menar ,det finns bara en regel vad det gäller signal och brusförhållande om allt annat är lika, sensorstorlek, större är bättre
Gammal 2014-12-27, 18:01
bildterapeuten

ErlandH skrev: Om man bara vill pixelpeepa kanske det är sant. Vill man fotografera är det inte sant. Då kan mindre mycket väl vara bättre.
nej, men pixeldensitet, och det kan båda ytorna ha likvärdigt och större är alltid bättre
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:47.

Elinchrom ELB 500 TTL