Annons

Kodak Duaflex

Produkter
(logga in för att koppla)

PANTY

Avslutat medlemskap
Hej har fått tag på en Kodak Duaflex. Nu undrar jag lite vart man kan få tag på film och vilken film man ska kolla efter?

Mvh Emilie
 

Olle

Aktiv medlem
Kameran skall ha 620-film. Sån vet jag inte om det går att få tag på idag, Själva filmen är dock identisk med 120-film, som går att köpa. Det är spolarna som är lite annorlunda. Man lär kunna spola över film från 120-spolar till 620-spolar. Till det behövs tomma 620-spolar och ett absolut mörkt utrymme. Jag har aldrig gjort det själv, men förhoppningsvis kan någon som gjort det förklara bättre.

Olle
 

PANTY

Avslutat medlemskap
tack för svar. Ja jag läste lite om det där nu. Men även 120-film verkar svår att få tag på =/
 

meldert

Aktiv medlem
I Retrokamerapoolen finns en artikel om "svåra" filmer.

120-film kan du köpa hos välsorterade fotoaffärer, Scaninavian Photo eller Photax. Det finns många utländska internetsajter också men du kan ju börja i Sverige.

Själv klipper jag ner spolgavlarna ner till papperet med en liten sidavbitartång. Sen går rullen smidigt i mina Kodak Brownies.
 

Olle

Aktiv medlem
Lite kuriosa.
I en liten broschyr med Kodak lådkameror mm, som följde med min Kodak Brownie E som min mor köpte i slutet av fyrtiotalet står det så här om Kodak Duaflex:

"En strålande kamera med bra objektiv som ger fin bildskärpa. Stor reflexsökare. Tar särskilt bra bilder med synkroniserad blixt. Ekonomiskt format: 12 bilder 6X6 på film 620. Kr 52:-"

Olle
 

Olle

Aktiv medlem
Ja det gör de, men med diafimerna (Color Slide) blir det nog inte så bra eftersom du inte kan påverka exponeringen med den kameran. Bäst blir det nog med svartvit film. T ex Plus-X eller Tri-X.

Olle
 
ANNONS