Annons

Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_145

Aktiv medlem
Puffar? (Leif GW favourite in repris)

Tror inte många har nått å säga än om det objektivet för det har väl inte kommit ut än? På dpreview.com har säkert nån fått nått förhandsexemplar. Kolla där.
 

AndyK

Aktiv medlem
http://www.kamerabild.se/nyheter/objektiv/Ljusstark-normal-med-stabilisering-fran-Sigma-1.248524.html

Kamera & Bild säger några ord om objektivet.


Har en liten fundering bara...
När det gäller objektiv med variabel bländare, varför är det så förbannat svårt att få reda på vid vilka brännvidder som bländaren ändrar sig (minskar)? Det är precis som om leverantörerna inte vill visa att den största bländaren får du bara på de första millimetrarna, sen minskar den raskt till den minsta i ett huj...
 
Senast ändrad:

David_J

Ny medlem
Hej!

Jag mailade till Sigma och frågade om vid vilka brännvidder som bländarstorleken stegar upp (eller kanske ner).
Detta blev svaret:

Thank you for your interest in Sigma products.

The following information is as a reference point only and may not be precise.



17mm F2.8
24mm F3.1
28mm F3.3
35mm F3.5
50mm F3.8
70mm F4.0


Sen är ju frågan hur man skall tolka detta. Bra eller dåligt?
Personligen hade jag hoppats på 2.8 även vid lite längre brännvidder än 17-24mm.

MVH David




http://www.kamerabild.se/nyheter/objektiv/Ljusstark-normal-med-stabilisering-fran-Sigma-1.248524.html

Kamera & Bild säger några ord om objektivet.


Har en liten fundering bara...
När det gäller objektiv med variabel bländare, varför är det så förbannat svårt att få reda på vid vilka brännvidder som bländaren ändrar sig (minskar)? Det är precis som om leverantörerna inte vill visa att den största bländaren får du bara på de första millimetrarna, sen minskar den raskt till den minsta i ett huj...
 

AndyK

Aktiv medlem
Tack för informationen. Låter inte så tokigt, kunde ju klart varit bättre, men man kan ju inte få allt.

Jag tycker att denna informationen borde specificeras på alla objektiv med variabel bländare.
Mitt 18-55/3.5-5.6 VR till min har t.ex. f/5.3 redan vid 35 mm, det kan jag tycka är uselt. Sen har jag inget att klaga på när det gäller bildkvaliteten, måste vara ett av de bättre kit-objektiven på marknaden, om man räknar optisk kvalitet per krona.
 

David G

Aktiv medlem
Hm, vad är det som kostar mest? HSM eller stabiliseringen?
Har redan ett 17-70 och om man som jag har konica minolta/sony-system så känns det ju lite onödigt att betala för dubbel stabilisering. Men HSM kanske är trevligt?
 
ANNONS