Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring Z50

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Då det varit diskussion om gluggar till Z50 så fick jag idag superzoomen 18-140 som jag köpte på rea för ett tag sedan. Har nu alla tre Z DX-gluggar :) samt kompletterat med en fast ljusstark normal och en ultravidvinkel.

Nikon Z DX equipment 220928.jpg

Kan säga att Nikkor-gluggarna är riktigt bra, allihopa. De presterar väldigt bra optiskt, är ganska lätta och smidiga. Känns ganska välbyggda också. Samt att de har alla den här multifunktionsringen samt bildstabilisering.

Om jag ska säga något om de andra två så... Laowa cookien är "ok", den vinjetterar mycket och bilderna saknar den stuns man är vad vid från ovan. Men med lite efterbehandling blir bilderna bra. Viltroxen är rätt bra, den tar finfina bilder, fast det kan bli rätt ordentlig kromatiskt aberation och den klarar inte motljus särskilt bra. Men bilderna, om man hanterar den rätt, blir riktigt bra. Det går ju ganska lätt att bli av med CA i Lightroom, men man får justera in det manuellt.

Sedan apropå förstoringsgrad, den här superzoomen har 0.33x avbildningsskala. Det är riktigt bra, så det går att ta lite semi-makro nästan.

_DSC3560.jpg

Late lupine.jpg
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Då det varit diskussion om gluggar till Z50 så fick jag idag superzoomen 18-140 som jag köpte på rea för ett tag sedan. Har nu alla tre Z DX-gluggar :) samt kompletterat med en fast ljusstark normal och en ultravidvinkel.
Vilket är ditt favorit objektiv? När jag köpte Z50 så gick jag enbart på kamerahuset och har parat den med FX gluggar, men det vore smidigt med en native DX optik.

Vad jag ogillar är objektiv som först måste klicka upp för att användas och sedan dras in tillbaka när man ska stoppa undan kameran.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Vilket är ditt favorit objektiv?
Jadu, det beror lite på vad jag ska fota. Fotar lite av varje. Oftast tar jag bara kameran med ett objektiv på också får jag klara mig med det :) (har mobilen om det dyker upp något som absolut behöver någon annan brännvidd), tycker de tre Nikkor samt 33/1.4'an är riktigt trevliga.
Ultravidvinkeln är lite begränsande då det är fast 10mm, jag längtar som sagt efter zoomen, det hade varit kanon (isf blir det tvåglugg-kit med 50-250'n).

Men hur som helst, om jag bara fick ha en. Ja det måste ju bli superzoomen. Jag skulle sakna riktig vidvinkel men å andra sidan tycker jag inte 16mm är tillräckligt heller så 18mm går rätt bra ändå oftast. Den kan ju också användas till att fota lite semi-makro så den är väldigt användbar. Den behöver inte heller fällas ut för att användas :)

Men 16-50 är helt fantastisk också. Den är så liten och smidig, man får plats med hela alltet i en större jackficka :) så det är ju riktigt trevligt. Den tar kanonbilder också. Har 0.2x avbildningsskala så det är ändå godkänt. Den är riktigt bra också som vardagligt objektiv om man inte behöver den längre brännvidden.

Både 16-50 och 50-250 måste fällas ut för att användas. Det fungerar dock riktigt bra. Ingen låsknapp eller något utan man vrider bara lite granna så är det klart. 16-50 är så liten så den har man ju utfälld och klar hela tiden om man inte stoppar ner kameran i väskan då. Men har man den på axeln så har jag den hela tiden utfälld. 50-250'an är däremot betydligt större så den kanske man inte vill springa runt med utfälld hela tiden så den brukar jag fälla in. Fast den är lättare att hantera då den är just större, 16-50'n är så liten så man får nästan leta lite efter zoom-reglaget men med den här kommer det naturligt.

Jag har haft en del sådana här hopfällbara objektiv och håller väl generellt med om att man helst inte vill ha det :) men å andra sidan blir de ju väldigt kompakta när man ska packa ner dem. Det kanske inte är så viktigt för alla iofs. Men jag tycker det funkar rätt smidigt på de här två så det är inget större problem ändå. Välj baserat på den brännvidd du vill ha tycker jag.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker mig ha sett att det släpps eller kommer att släppas en del intressanta manuella objektiv till Z för APS-C, det är i området <45mm och jag tror det var f/0,95-1,4. Kommer inte ihåg tillverkare, men tror det var Voightländer, Irix o Laowa

Här är några ett 23/1,2 med bra närgräns är ju inte så tokigt. kommer en del till fullformat också



 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Tycker mig ha sett att det släpps eller kommer att släppas en del intressanta manuella objektiv till Z för APS-C, det är i området <45mm och jag tror det var f/0,95-1,4. Kommer inte ihåg tillverkare, men tror det var Voightländer, Irix o Laowa

Här är några ett 23/1,2 med bra närgräns är ju inte så tokigt. kommer en del till fullformat också



Det finns ju redan massa manuella objektiv. Både 7artisans och ttartisan har ju redan 50/0.95 objektiv. Dock verkar faktiskt Meike 50/0.95 vara snäppet bättre än båda. Det finns ju även 7artisans 35/0.95 samt Laowa 33/0.95. Det finns också ett väldigt billigt 50/1.2 från ttartisan som verkar prestera mycket bra för priset.
Sen finns även t.ex ttartisan 50/1.05 till FF. Sen har även Laowa både ett 35/0.95 samt ett 45/0.95 till FF. Även Meike har t.ex ett 50/1.2 objektiv till FF. Sen har vi ju också Mitakon 50/0.95 till FF.

Det är ju dock bara några av alla objektiv :) Finns många andra från 7artisans, ttartisan, Laowa, Mitakon, Samyang mfl.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Det finns ju redan massa manuella objektiv. Både 7artisans och ttartisan har ju redan 50/0.95 objektiv. Dock verkar faktiskt Meike 50/0.95 vara snäppet bättre än båda. Det finns ju även 7artisans 35/0.95 samt Laowa 33/0.95. Det finns också ett väldigt billigt 50/1.2 från ttartisan som verkar prestera mycket bra för priset.
Sen finns även t.ex ttartisan 50/1.05 till FF. Sen har även Laowa både ett 35/0.95 samt ett 45/0.95 till FF. Även Meike har t.ex ett 50/1.2 objektiv till FF.
Jo har sett att det finns ganska mycket kul. Med en spegelfri så har jag inga problem med ett manuellt objektiv, går nästan snabbare att fotografera manuellt än med AF, man behöver inte tänka på fokuspunkter utan kan göra en komposition som man gillar och enbart kolla in var fokus ligger någonstans. Personligen kommer jag köpa ett sådant till en FF, har också som krav att det är skaplig skärpa i centrum även på största öppning annars är det ingen mening att köpa ett ljusstarkt. Vill också ha bra närgräns så att det kan fungera som ett halvmakro
 

Brix

Aktiv medlem
Jo har sett att det finns ganska mycket kul. Med en spegelfri så har jag inga problem med ett manuellt objektiv, går nästan snabbare att fotografera manuellt än med AF, man behöver inte tänka på fokuspunkter utan kan göra en komposition som man gillar och enbart kolla in var fokus ligger någonstans. Personligen kommer jag köpa ett sådant till en FF, har också som krav att det är skaplig skärpa i centrum även på största öppning annars är det ingen mening att köpa ett ljusstarkt. Vill också ha bra närgräns så att det kan fungera som ett halvmakro
De flesta F0.95 objektiv har ju ingen jättebra skärpa eller kontrast vidöppna precis, men det kan ju faktiskt vara en fördel då det kan bidra till den "drömska" looken som dessa typer av objektiv oftast är väldigt bra till. Är själv också sugen på att skaffa nåt sånt objektiv, men just F0.95 objektiven känns generellt sett relativt dyra samt tunga. Kanske bättre att satsa på nåt F1.2 eller F1.4 tycker jag.

Sen har ju dock även dessa kinesiska manuella objektiv oftast karaktär på bilderna. De får mer av en "vintage" look jämfört med de flesta moderna objektiv, så jag tycker inte att de passar att använda till alla typer av bilder. Jag fotar själv makro och jag skulle personligen inte använt nåt av de objektiven till det. Det skulle förvisso kunna passa rätt bra till att fota t.ex blommor pga. färgrenderingen de ofta har.
Vill du fota makro så har ju annars Laowa fleratalet makro-objektiv tillgängliga. Flera av dem har ju tom. 2:1 förstoring.

Ett annat objektiv jag annars kollat på är ttartisan 50/1.4 som faktiskt verkar ha rätt bra skärpa och kontrast redan på F1.4 samt att det har väldigt fina färger och en helt underbar bokeh. Det är också rätt billigt då priset ligger på runt 2500-3000:-.

På spegellöst är det ju tveklöst enklare och roligare att köra manuell fokus iaf. :) Fast snabbare än AF vet jag inte, det beror väl på vad och hur man fotar i så fall :p
 

jphotog

Aktiv medlem
De flesta F0.95 objektiv har ju ingen jättebra skärpa eller kontrast vidöppna precis, men det kan ju faktiskt vara en fördel då det kan bidra till den "drömska" looken som dessa typer av objektiv oftast är väldigt bra till. Är själv också sugen på att skaffa nåt sånt objektiv, men just F0.95 objektiven känns generellt sett relativt dyra samt tunga. Kanske bättre att satsa på nåt F1.2 eller F1.4 tycker jag.

Sen har ju dock även dessa kinesiska manuella objektiv oftast karaktär på bilderna. De får mer av en "vintage" look jämfört med de flesta moderna objektiv, så jag tycker inte att de passar att använda till alla typer av bilder. Jag fotar själv makro och jag skulle personligen inte använt nåt av de objektiven till det. Det skulle förvisso kunna passa rätt bra till att fota t.ex blommor pga. färgrenderingen de ofta har.
Vill du fota makro så har ju annars Laowa fleratalet makro-objektiv tillgängliga. Flera av dem har ju tom. 2:1 förstoring.

Ett annat objektiv jag annars kollat på är ttartisan 50/1.4 som faktiskt verkar ha rätt bra skärpa och kontrast redan på F1.4 samt att det har väldigt fina färger och en helt underbar bokeh. Det är också rätt billigt då priset ligger på runt 2500-3000:-.

På spegellöst är det ju tveklöst enklare och roligare att köra manuell fokus iaf. :) Fast snabbare än AF vet jag inte, det beror väl på vad och hur man fotar i så fall :p
Dom har nog lite bättre skärpa per krona än Leica NOCT 50/0.95 :p
 

pdahlen

Aktiv medlem
De flesta F0.95 objektiv har ju ingen jättebra skärpa eller kontrast vidöppna precis, men det kan ju faktiskt vara en fördel då det kan bidra till den "drömska" looken som dessa typer av objektiv oftast är väldigt bra till. Är själv också sugen på att skaffa nåt sånt objektiv, men just F0.95 objektiven känns generellt sett relativt dyra samt tunga. Kanske bättre att satsa på nåt F1.2 eller F1.4 tycker jag.

Sen har ju dock även dessa kinesiska manuella objektiv oftast karaktär på bilderna. De får mer av en "vintage" look jämfört med de flesta moderna objektiv, så jag tycker inte att de passar att använda till alla typer av bilder. Jag fotar själv makro och jag skulle personligen inte använt nåt av de objektiven till det. Det skulle förvisso kunna passa rätt bra till att fota t.ex blommor pga. färgrenderingen de ofta har.
Vill du fota makro så har ju annars Laowa fleratalet makro-objektiv tillgängliga. Flera av dem har ju tom. 2:1 förstoring.

Ett annat objektiv jag annars kollat på är ttartisan 50/1.4 som faktiskt verkar ha rätt bra skärpa och kontrast redan på F1.4 samt att det har väldigt fina färger och en helt underbar bokeh. Det är också rätt billigt då priset ligger på runt 2500-3000:-.

På spegellöst är det ju tveklöst enklare och roligare att köra manuell fokus iaf. :) Fast snabbare än AF vet jag inte, det beror väl på vad och hur man fotar i så fall :p
När det gäller översiktsbilder så kan det gå lite snabbare, med Af så brukar jag sätta fokus mot något där jag vill skärpan ska starta och därefter sätta kompositionen, i manuellt kan jag börja med kompositionen och se var fokus är med färg.

Jo jag tror man ska nöja sig med kanske f/1,2 om man kan få bättre skärpa där. Med halvmakro tänkte jag på typ blommor fjärilar mm där man vill ha med lite softad miljö runt om, då kanske ett med f/1,2 eller liknade kunde vara fint
 

pdahlen

Aktiv medlem
De har ju redan släppts för längesen. De har överlag fått bra betyg och omdömen dessutom.
Jag såg att Cyberphoto hade de för FF med f/1,8, de har väl helt passerat under radarn för jag har inte hört att det skulle finnas AF objektiv till Z förutom ett Tamron som släpptes nu. Man är ju nyfiken på om AF fungerar som förväntat
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Kolla min tabell på förra sidan, där finns en sammanställning över det som fanns för ca en månad sedan. Det har kommit några nya nu, Nisi, Laowa, Voigtländer osv. Händer mycket på den fronten.

Men som sagt, jag har Viltrox AF 33/1.4, den är riktigt trevlig, bra skärpa redan fullt öppen, men har lite problem med motljus och CA, något som man oftast inte märker av men kommer ibland. Dock gillar jag den skarpt och använder ganska mycket. AF funkar bra, ögonfokus osv funkar som det ska.
 
ANNONS