Annons

Funderingar kring Z50

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tamron fungerade med FTZ adapter, dock inte Sigman.

Tittat runt lite kring Z objektiv och de är verkligen dyra. Tänker på tex NIKKOR Z 35mm f/1,8 S samt NIKKOR Z 50mm f/1,8 S. I dagsläget har jag redan nikon af-s nikkor 50mm f/1.8g, Nikon DX AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G som är liknande.

Kanske ett bättre val då att köpa Z50 med Nikon Z50 + 16-50mm f/3,5-6,3 och då FZT adapter där jag kan använda mina gamla objektiv förutom Sigma för att senare köpa ett bra teleobjektiv begagnat.

Några tankar?
Sälj Sigma eftersom att det inte funkar med FTZ.
Köp Z50 + medföljande 16-50 + FTZ.
Och en Godox TT685N, helst med en radiotrigger.

Du har redan ett 35 & 50/1,8 så det är väl knappast lönt att byta ut dessa, utan använd adaptern. Jag kan inte tänka mig att 35 / 50mm Z/1,8 har en såpass överlägsen bokeh.

Nu vet jag inte vilken sport du vill fotografera. Men om plånboken lider så är kitet med 50-250 ett fantastiskt objektiv till en väldigt liten merkostnad.
Räcker 2,8? och att du kan använda ditt Tamron på 90mm istället och skippa telezoom till sporten?

Nikons 70-200/4 finns ett på blocket för 6000.
70-200/2,8 VRII för 12000.
Är det intressant som pris?
Om det är för dyrt så hade jag också valt till kitzoomen 50-250.
70-200/2,8 Z-fattning är väldigt dyr men bra.

Handen på hjärtat!
Vad kommer du använda?
 

StatusX6

Medlem
Sälj Sigma eftersom att det inte funkar med FTZ.
Köp Z50 + medföljande 16-50 + FTZ.
Och en Godox TT685N, helst med en radiotrigger.

Du har redan ett 35 & 50/1,8 så det är väl knappast lönt att byta ut dessa, utan använd adaptern. Jag kan inte tänka mig att 35 / 50mm Z/1,8 har en såpass överlägsen bokeh.

Nu vet jag inte vilken sport du vill fotografera. Men om plånboken lider så är kitet med 50-250 ett fantastiskt objektiv till en väldigt liten merkostnad.
Räcker 2,8? och att du kan använda ditt Tamron på 90mm istället och skippa telezoom till sporten?

Nikons 70-200/4 finns ett på blocket för 6000.
70-200/2,8 VRII för 12000.
Är det intressant som pris?
Om det är för dyrt så hade jag också valt till kitzoomen 50-250.
70-200/2,8 Z-fattning är väldigt dyr men bra.

Handen på hjärtat!
Vad kommer du använda?
Tanken med kameran är främst att fota vår dotters uppväxt som nu är 3 månader. Tänker tex om några år då hon bland annat kommer att springa runt. Där ser jag att Z50 kan ta bra bilder när fokusen är fokuserad på, i detta fall dotterns öga. Samtidigt har jag alltid tyckt om att ta landskapsbilder tex vid solnedgång. Vidare kommer kameran att användas till semester men också nattbilder. Att fota sport är inget prio, mer en rolig sak vid sidan av som jag kan tänka mig att prova på.

Sedan tycker jag att 12000 kr för ett objektiv är lite att ta i. 6000 kr kan jag tänka mig att betala.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tanken med kameran är främst att fota vår dotters uppväxt som nu är 3 månader. Tänker tex om några år då hon bland annat kommer att springa runt. Där ser jag att Z50 kan ta bra bilder när fokusen är fokuserad på, i detta fall dotterns öga. Samtidigt har jag alltid tyckt om att ta landskapsbilder tex vid solnedgång. Vidare kommer kameran att användas till semester men också nattbilder. Att fota sport är inget prio, mer en rolig sak vid sidan av som jag kan tänka mig att prova på.

Sedan tycker jag att 12000 kr för ett objektiv är lite att ta i. 6000 kr kan jag tänka mig att betala.
Då hade jag satsat på antingen endast vidvinkelzoomen eller båda kitzoomarna. Jag kan inte bestämma det åt dig.
Den dagen du behöver ljusstyrkan... den dagen, den dagens plånbokssorg.

Personligen gillar jag the holy trinity.
 

StatusX6

Medlem
Då hade jag satsat på antingen endast vidvinkelzoomen eller båda kitzoomarna. Jag kan inte bestämma det åt dig.
Den dagen du behöver ljusstyrkan... den dagen, den dagens plånbokssorg.

Personligen gillar jag the holy trinity.
Har svårigheter själv att bestämma mig. Som jag ser det är båda kitlinserna bra, väldigt bra till det priset. Det jag oroar mig lite över är det mindre objektivet 16-50/3,5-6,3 hur det förhåller sig när kvällen börjar komma. Då att fota inomhus lär det behöva en blixt.

Tex om jag köper paktetet med båda objektiven kan jag senare möjligtvis köpa FTZ adapter begagnat.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Har svårigheter själv att bestämma mig. Som jag ser det är båda kitlinserna bra, väldigt bra till det priset. Det jag oroar mig lite över är det mindre objektivet 16-50/3,5-6,3 hur det förhåller sig när kvällen börjar komma. Då att fota inomhus lär det behöva en blixt.

Tex om jag köper paktetet med båda objektiven kan jag senare möjligtvis köpa FTZ adapter begagnat.
Z50 har inbyggd blixt!
 

lonian

Aktiv medlem
Du köper väl ändå inte allt på en gång? Välj ett objektiv till att börja med som kitobjektivet och känn efter vad som saknas.
Personligen känner jag att all objektik under 10 tusen är billigt men vi alla har olika levnadssätt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du köper väl ändå inte allt på en gång? Välj ett objektiv till att börja med som kitobjektivet och känn efter vad som saknas.
Personligen känner jag att all objektik under 10 tusen är billigt men vi alla har olika levnadssätt.
Z50 = 9000
16-50 = 3800
50-250 = 4300
Z50 + 16-50 = 10500
Z50 + 16-50 + 50-250 = 12500
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag har blivit förälskad i min Z fc med 16-50/3.5-6.3 kitobjektiv. Jag har även ett Rokinon 14/2.8 som jag ångrar lite.

Z fc är en något uppdaterad Z50 i en mindre och snyggare förpackning, med flipskärm men utan blixt.

Med tiden kommer du nog vilja ha ett snabbare objektiv typ 35/1.8, men det vet du bäst själv. Jag tror tyvärr Nikon kommer att vara långsamma med att komma ut med DX-objektiv.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Med tiden kommer du nog vilja ha ett snabbare objektiv typ 35/1.8, men det vet du bäst själv. Jag tror tyvärr Nikon kommer att vara långsamma med att komma ut med DX-objektiv.
Säger du det? Jag sitter här med min Z50 med båda kitgluggar och undrar när det ska komma något :) sitter och spanar på Viltrox fasta objektiv, kanske vore nåt.
 

jphotog

Aktiv medlem
Säger du det? Jag sitter här med min Z50 med båda kitgluggar och undrar när det ska komma något :) sitter och spanar på Viltrox fasta objektiv, kanske vore nåt.
Jag har bara hört bra saker om Viltrox DX-serie: 23mm, 33mm och 56mm och förnärvarande kostar de bara $279. Helt otroligt!

Jag funderar på 23/1.4 till min Z fc för lite street...
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Jag har bara hört bra saker om Viltrox DX-serie: 23mm, 33mm och 56mm och förnärvarande kostar de bara $279. Helt otroligt!

Jag funderar på 23/1.4 till min Z fc för lite street...
En sak som stör mig bara är att närgränsen är så dålig. Det står 0,1x förstoring i deras tabeller. Det är riktigt dåligt faktiskt. Skulle varit 0,2x åtminstone.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
...äh, det blev att jag köpte 33/1.4'an, ville ha någon ljusstark normaloptik. Det är inte så mycket bättre närgräns på de manuella alternativen heller. 23'an hade kanske passat bättre men jag tänker att den blir obsolote när Nikons 24'a kommer, vilket år som helst :)

Den imponerar faktiskt, byggkvaliteten är toppklass, fokusringen enormt skön. AF snabb. Manuell fokus override funkar precis som det ska. Bländare däremot, det är inte mekaniskt kopplad ring (man måste ha kameran igång för att det ska gå att ändra bländare med ringen, skumt). Har bara lekt lite ikväll men den gör sitt jobb bra verkar det som.

Priset förresten. Jag beställde från deras egna hemsida, då stod de att de har EU-lager. Men jag åkte på tull ändå, skumt. Men iaf, priset var 3102 kr med frakt + 1253 tull. Totalt 4355 kr alltså.

Lade in den på prylar här: https://www.fotosidan.se/prylar/objektiv/fasta-objektiv/viltrox-af-33-1-4-z_29033

20220905_203611.jpg

Testbilder

_DSC2994.jpg
_DSC2995.jpg
_DSC3004.jpg
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Ser fint ut Daniel. Finns en del intressanta objektiv nu, hitta tex denna, tycker närgräns är OK, tycker också det är viktigt. Nu gäller det ifs att den har skärpa runt f/0,95 annars är den ju ganska värdelös för det är ju där man vill fotografera.

 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan ju förresten posta min tabell jag gjorde över "porträttobjektiv" som finns just nu, jag använde nedan kalkylator för att få ut förstoringen.

Visa bilaga 166710
Intressant jag brukar mest fotografera natur och gillar kombinationen av ljusstarka och med bra förstorninggrad. Använder tex ofta Samyang 135/2 men det hade varit kul att ha något mer vidvinkligt med bländare runt f/1,2 också. Sätter ibland på en mellanring och kan då få lite bättre närgräns
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Intressant jag brukar mest fotografera natur och gillar kombinationen av ljusstarka och med bra förstorninggrad. Använder tex ofta Samyang 135/2 men det hade varit kul att ha något mer vidvinkligt med bländare runt f/1,2 också. Sätter ibland på en mellanring och kan då få lite bättre närgräns
ja, på mitt MFT-system som jag gått ifrån lite hade jag en 12-45 (motsv 24-90 då) med 0.25x förstoring. Det var svinigt bra. Saknar det lite. Har också en 100-400 med samma 0.25x, helt underbart att ha det. Finns många 0.25x objektiv till det systemet, så man är lite bortskämd på den biten 😀
 
ANNONS