Annons

Vilket ISO-tal behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

sneffy

Aktiv medlem
Hoppas på tips från er som har erfarenhet av att fota i kyrkor. Min frågeställning är villka iso-tal som behövs för att få skarpa bilder i "en ljus, normal respektive mörk kyrka" med ett 17-40/4L på bländare fyra.

Tacksam för svar!
Mvh Stefan
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Lågt iso-tal när det är ljust. Högt Iso-tal när det är mörkt.

Enklare kan det inte bli. Hur mycket brus kan du och det eventuella brudparet i kyrkan acceptera? Du måste testa att fota lite i mörka miljöer på olika iso så du kan bilda dig en egen uppfattning om vad som passar dig.
 

sneffy

Aktiv medlem
Tror inte min frågeställning riktigt kommer fram. Skall försöka uttrycka mig tydligare.

Bortse från brus etc utan skriv gärna vilka isotal (i snitt) just du behöver använda i vad vi skulle kunna kalla: 1) ljus kyrka 2) normalljus kyrka 3) mörk kyrka. Det jag söker är isotal vid bländare 4 (eller omräknat dit) och en slutartid på 1/50 eller snabbare. I befintligt ljus.

Jag försöker alltså få en indikation på hur många kyrkor min /4 optik räcker till i utan blixt och stativ.

Hoppas frågeställning är lite tydligare nu.
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag fotade ett bröllop i en mörk kyrka för några veckor sedan och då fick jag använda f/2.8, 1/40-1/60 och ISO 800. Så mitt tips är att du skulle behöva krypa upp mot ISO 1600 i en mörkare kyrka.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tror inte min frågeställning riktigt kommer fram. Skall försöka uttrycka mig tydligare.

Bortse från brus etc utan skriv gärna vilka isotal (i snitt) just du behöver använda i vad vi skulle kunna kalla: 1) ljus kyrka 2) normalljus kyrka 3) mörk kyrka. Det jag söker är isotal vid bländare 4 (eller omräknat dit) och en slutartid på 1/50 eller snabbare. I befintligt ljus.

Jag försöker alltså få en indikation på hur många kyrkor min /4 optik räcker till i utan blixt och stativ.

Hoppas frågeställning är lite tydligare nu.
Alltså det finns inga rätta svar för alla omständigheter är olika. Beror ju på hur mycket ljus som finns. Är det mulet så är det mörkare i samma kyrka än om det var fullt solsken.
Ibland har de mer tänt än vanligt och då är det ju mer ljus.

Sen beror det på vad du fotograferar, hur inzoomat, hur nära du står personen. Du kan inte tro att så samma inställningar i 17 mm överblicksbild i krykan än vid 40 mm närbild på en bruds blombukett.

du har väl ett par kyrkor där du bor. Åk dit o testa och testa fotografera personer i olika dresser och olika utsnitt så lär du märka av att det finns skillnad.

Övning ger erfarenhet och det är det viktigaste man kan komma med.

/Stefan
 

Anders Östberg

Guest
Det är omöjligt att svara på, du kan få allt från jättebra ljus till becksvart .. som sas tidigare, gå in i ett par kyrkor och prova själv, det ger dig bästa erfarenheten hur det kan vara att hantera ljus, bildvinklar m.m.

Framförallt skulle jag råda att testa ett par dagar innan i den specifika kyrka du tänkt fota i, så du inte får några otrevliga överraskningar då det gäller.
 

sneffy

Aktiv medlem
Andreas: Tack för svar!

Ni andra:
Jag söker inget exakt och vetenskapligt svar utan eran erfarenhet av vad som behövs i ISO vid bländare 4 och ungefär 1/50 i slutartid vid sämre och bättre förhållanden vid vad du tycker är en normal exponering. Yttre och inre faktorer som mulet, solsken, många eller inga ljus tända inkluderade. Ingen makrofotografering utan enbart överblicksbilder. En uppskattning alltså, din uppskattning, om vad du behövt använda för ISO-tal i de situationerna. Andra kommentarer är överflödiga. De allra mest extrema situationerna är jag inte så intresserad av.

Hoppas jag inte retar upp er alltför mycket utan att några delger sina erfarenheter ändå.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Andreas: Tack för svar!

Ni andra:
Jag söker inget exakt och vetenskapligt svar utan eran erfarenhet av vad som behövs i ISO vid bländare 4 och ungefär 1/50 i slutartid vid sämre och bättre förhållanden vid vad du tycker är en normal exponering. Yttre och inre faktorer som mulet, solsken, många eller inga ljus tända inkluderade. Ingen makrofotografering utan enbart överblicksbilder. En uppskattning alltså, din uppskattning, om vad du behövt använda för ISO-tal i de situationerna. Andra kommentarer är överflödiga. De allra mest extrema situationerna är jag inte så intresserad av.

Hoppas jag inte retar upp er alltför mycket utan att några delger sina erfarenheter ändå.
Fortfarande en väldigt svår fråga att besvara. Jag brukar överexponera en hel del i bröllop för att få upp känslan i bilden som mer drömsk och glatt än den äkta kyrkliga juset som är dunkel o mörk.

Men för att ta siffror från luften så prova först 1/40s, ISO 1600 och f/4. Justera därefter det du prioterar minst. OBS! 1/40 kräver egentligen IS handhållet vid 40mm på en APS-C kamera.

/Stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag ränner inte så ofta i kyrkor, men jag håller med de som antytt att svaret är snart sagt vilka ISO som helst, även utan stativ.

Det beror på för mycket olika omständigheter för att man ska kunna ge något vettigt svar på frågan. Jag tycker du ska vända på frågeställningen: Vilka ISO vill du använda? Hur duktig är du på att hålla kameran stadigt? Vilken kamera ska objektivet sitta på? Förstoringsgraden, och därmed skakkänsligheten är ju olika beroende på sensorformat.
Dessutom är det mindre känsligt för skakningar vid 17 mm än vid 40 mm.

När du redat ut detta för dig själv, tycker jag också du ska besöka någon/några kyrkor och se om dina förväntningar faller inom ramarna, eller långt utanför. Hamnar de långt utanför får man tänka om. Det finns ett antal lösningar som man kan tillgripa, mer eller mindre dyra.

Stativ (enbent är inte så bökigt, men gör ändå god nytta).
Ljusstarkare optik.
Bildstabilisering.
Kamera som ger lika bra bilder vid högre ISO.
Extra belysning (ibland kan man vrida upp den som finns i kyrkan lite, utan att förstöra hela miljön).
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är nästan samma frågeställning om vilka slutartider vid f/4 man ska ha utomhus mitt på dagen.
Låt säga att de varierar oerhört mycket. Det är därför man har man har ljusmätare i kameran samt olika sätt att mäta den på. Det finns inga genvägar.

/Stefan
 

Anders Östberg

Guest
Andreas: Tack för svar!
...
Hoppas jag inte retar upp er alltför mycket utan att några delger sina erfarenheter ändå.
Det är säkert ingen som retar sig, utan försöker bara ge så förnuftiga svar som möjligt.

Det är bara det att det inte finns något enkelt svar att ge, även de som har egen erfarenhet att fota just i kyrkor (eller andra lika mörka miljöer) kan bara ge ett så stort spann av kamerainställningar att det inte ger speciellt mycket konkret hjälp. Man kan ge dig ett ISO-tal, men det kommer förmodligen ändå inte att stämma i den kyrkan du kliver in i.
 

sneffy

Aktiv medlem
Jag ränner inte så ofta i kyrkor, men jag håller med de som antytt att svaret är snart sagt vilka ISO som helst, även utan stativ.

Det beror på för mycket olika omständigheter för att man ska kunna ge något vettigt svar på frågan. Jag tycker du ska vända på frågeställningen: Vilka ISO vill du använda? Hur duktig är du på att hålla kameran stadigt? Vilken kamera ska objektivet sitta på? Förstoringsgraden, och därmed skakkänsligheten är ju olika beroende på sensorformat.
Dessutom är det mindre känsligt för skakningar vid 17 mm än vid 40 mm.

När du redat ut detta för dig själv, tycker jag också du ska besöka någon/några kyrkor och se om dina förväntningar faller inom ramarna, eller långt utanför. Hamnar de långt utanför får man tänka om. Det finns ett antal lösningar som man kan tillgripa, mer eller mindre dyra.

Stativ (enbent är inte så bökigt, men gör ändå god nytta).
Ljusstarkare optik.
Bildstabilisering.
Kamera som ger lika bra bilder vid högre ISO.
Extra belysning (ibland kan man vrida upp den som finns i kyrkan lite, utan att förstöra hela miljön).
Här vi inte alls överens.. så här tänker jag:

Frågan är glasklar: bländare 4 och ungefär1/50 i slutartid ger vilket ISO för en normalexponering vid en vybild?

Svårigheten ligger i vad en ljus och mörk kyrka är men det beslutet lämnar jag åt dig bestämma helt efter dina åsikter. Det jag ber dig göra är att undvika de allra mest extrema förhållandena åt båda håll.
 

sneffy

Aktiv medlem
Det är säkert ingen som retar sig, utan försöker bara ge så förnuftiga svar som möjligt.

Det är bara det att det inte finns något enkelt svar att ge, även de som har egen erfarenhet att fota just i kyrkor (eller andra lika mörka miljöer) kan bara ge ett så stort spann av kamerainställningar att det inte ger speciellt mycket konkret hjälp. Man kan ge dig ett ISO-tal, men det kommer förmodligen ändå inte att stämma i den kyrkan du kliver in i.
Jepp, men allt ni gör är att undvika att ge mig det jag söker: ISO-spannet för att fota i vad ni definierar vara en mörk kyrka. Att det kanske itne stämmer för mig är inget jag kommer beskylla er för.
 

Anders Östberg

Guest
Kan bara upprepa tidigare råd - gå in i närmaste kyrka och kolla själv, det lär du dig mer på än att få ett svar här baserat på någon kyrka som du inte kommer att fota i. Lycka till!
 

sneffy

Aktiv medlem
Det är nästan samma frågeställning om vilka slutartider vid f/4 man ska ha utomhus mitt på dagen.
Låt säga att de varierar oerhört mycket. Det är därför man har man har ljusmätare i kameran samt olika sätt att mäta den på. Det finns inga genvägar.

/Stefan
Som inlägget ovan: Jag söker ISO-spannet till vad som behövs för att fota med bländare 4 och slutartid 1/50 i vad du definierar i en ljus respektive mörk kyrka.
 

sneffy

Aktiv medlem
Kan bara upprepa tidigare råd - gå in i närmaste kyrka och kolla själv, det lär du dig mer på än att få ett svar här baserat på någon kyrka som du inte kommer att fota i. Lycka till!
Tack men som jag skrev innan är det inte det jag söker. Vill endast ha tips om dina erfarenheter. Jag förstår ditt resonemang men det jag ber om hjälp med.
 
ANNONS