Annons

För mycket ljus? Korta slutartid trotts autoiso och raw.

Produkter
(logga in för att koppla)
Matris mätning med ansiktsigenkänning samt spotmätning ( inte säker på varför jag ställt det så, blir till att läsa pp hur det fungerar).

Då jag fotar raw så trodde jag att det inte var så noga med iso och i de flesta fall funkar der bra. Men är det riktigt ljust ute kan jag märka att det är svårt att få till exponeringen rätt, en del färger blir konstiga.
Du har nog missförstått något, för evaluerande mätning (kallad matris ibland) tillsammans med ansiktsigenkänning är en sak. Spotmätning mäter en liten fläck och det är en annan sak. Man kan inte ha spot och matris på en gång. Det är som stor och liten samtidigt.

Har du bottnat exponeringen i pixlarna tappar du information som du inte kan återskapa, även när du använder RAW.

En extremt gammal regel säger att vid solsken från molnfri himmel fungerar bländare f/16 och tiden 1/ISO. Alltså 1/100 s vid ISO 100 och så vidare.
Vill du köra med f/5,6 blir det då ungefär 1/1000 s.

Alltså kan du inte köra med 1/1000 sekund och f/2,8 och tro att bilderna blir bra i solsken på ISO 100. Delar av bilden, som i vanliga fall ligger två steg lågt exponerade, blir utmärkta, de som annars blivit rätt blir ganska ljusa men de som annars blivit ljusa blir helt utfrätta och kan inte återskapas.
 
Det är möjligt att jag missförstått mätning/exponering. Är inte helt påläst.
I kameran som är en Nikon D7500 står det
Meetering/exposure
b4 matris meterna och i submenyn står det Facebook detektion on.
B5 Center-weighted area och i submenyn 8mm.

Det är sällan jag tycker jag haft problemet jag ursprungligen skrev om men det händer och kortare slutar
Tid bör funka för mig.
Mätning/exponering är kanske i get problem alls men ju mer man lär sig desto större chans till bra bilder.
 
Oavsett exponeringsmetod kan histogrammet för den färdiga bilden avslöja om du slår i taket eller inte. Kan du visa ett histogram?

Per
 
Jag fotar mest sport och i de flesta fall så fryser jag bilden med en slutartid på 1/1000. Jag har största bländare också i de flesta fall för att få kort stjärpedjup.
Iso ställer jag på 100 samt auto iso, ljusförhållanden förändras över tid när man är ute och känns skönt att kameran löser iso om ett mörkt moln kommer in samtidigt som det är något intressant att fota.
Vet inte riktigt om iso är relevant då jag fotar i raw format.
Nu tycker jag att bilder tagna när det är riktigt skarpt ljus ute blir för ljusa och när jag mörkar ner dem i bildbehandling tycker jag inte att färgerna blir riktigt rätt. Funderar på om om jag lurar kameran när jag släpper in för mycket ljus (ljusmätare, vitbalans eller annat)? Har provat att minska slutartiden och tycker mig få bättre bilder då men jag kanske lurar mig själv.
Någon annan med samma funderingar eller erfarenhet?
Hur stor är största bländare i ditt fall.
På mitt tele är det f/4.5-5.6 som gäller. Riktigt ljusa sommardagar behöver jag köra på 1/2000 s med lägsta ISO.
Har du större bländare så blir det att korta tiden i paritet.
 
De flest moderna systemkameror klara väl en så kort exponeringstid på 1/4000 s(?). Har man ISO på 100 och plåtar en solig sommardag så bör bländaren ligga på 2.8 så jag ser inga problem här. (Om man nu inte har ett kort tele som har tex 1.8 som minsta bländare).
 
1/4000s är knappt redan på f2.8 om det är något som reflekterar ljus bra. Snö/Salt/stora glasväggar eller andra stora vita områden.
 
1/4000s är knappt redan på f2.8 om det är något som reflekterar ljus bra. Snö/Salt/stora glasväggar eller andra stora vita områden.
Den här gamla bilden motsvarar det:

1/8000 eftersom den är tagen med D700 med bas-ISO 200. julidag i Sverige och det är nog ganska mitt på dagen med tanke på skuggorna. Klockslaget syns inte där och jag orkar inte se efter.
 
Det är möjligt att jag missförstått mätning/exponering. Är inte helt påläst.
I kameran som är en Nikon D7500 står det
Meetering/exposure
b4 matris meterna och i submenyn står det Facebook detektion on.
B5 Center-weighted area och i submenyn 8mm.

Det är sällan jag tycker jag haft problemet jag ursprungligen skrev om men det händer och kortare slutar
Tid bör funka för mig.
Mätning/exponering är kanske i get problem alls men ju mer man lär sig desto större chans till bra bilder.
Det visar inte vad du har valt, utan är inställningar för respektive läge.

 
Vet inte om nån redan nämnt det, men varför inte köra i A-läge med auto-ISO? Du ställer in bländaren, och så får kameran sköta slutartid och ISO. Och sen är de bara att använda exponeringskompensering ifall motivet är väldigt ljust eller mörkt.
 
Jo, men det blir en riktig pseudodiskussion om man inte blandar in ISO när man diskuterar rätt exponering vid fotografering. Speciellt idag när du dessutom har kontroll över ISO på ett helt annat sätt än vad du hade förr.
Exponeringen är vad den är, dvs den beror enbart på bländare och slutartid. ISO-inställningen är en slags signalförstärkning och den påverkar förstås ljusheten i bilden. Ljusheten är vad man vill styra.
 
Jag har provat att korta slutartiden och fått bättre resultat men var vågade inte riktigt tro på det.
Men det är ju helt logiskt att för mycket ljus resulterar i att ljusa partier saknar en del information.
Jag kortar slutartiden ytterligare.
Titta på histogrammet. Det kan du få ganska mycket ledtrådar av om vad som behöver ändras.

Tillägg:
Redan förelagits i inlägg #23.
<repeat 1000>Jag ska läsa ut tråden innan jag kommenterar.</repeat>
 
ANNONS