Annons

Smidigt backup-program

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag försöker göra backup med jämna mellanrum och skulle vilja ha ett program som underlättar hela processen. I dagsläget gör jag min backup manuellt, med andra så kopierar jag över all data på nytt som jag vill säkra. Det känns lite klumpigt och kan ta lång tid.

Det jag söker är ett pålitligt, bra och enkelt program som tar backup helst automatiskt i bakgrunden. Går inte det så är det lugnt. Jag vill att den ska känna igen ändringar jag gjort i mina bilder och ta backup på just dem så jag slipper hela köret med att föra över alla filer, även filer som redan finns och är identiska.

Är dessa rimliga krav? Jag är rätt ny i den här frågan. Vad har ni för tips och tankar?
 

Konke

Aktiv medlem
Svaret/svaren är till stora delar beroende på aktuellt operativsystem
Givetvis. Främst Windows 7 men vore uppskattat om det även var kompatibelt med OS X.

Jag skulle även uppskatta en kostnadsfri lösning men om det är sämre program så betalar jag gärna för något bättre.
 

jaan v

Aktiv medlem
Det behov du beskriver kan lösas mha rsync, som såvitt jag vet finns för de flesta OS. Det finns en flora mel eller mindre plattformsspecifika tillämpningar som bygger på rsync. Undrar i mitt stilla sinne om inte tidigare föreslagna synctoy är ett exempel.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Ytterligare en röst på rsync. Jag använder det både i jobbet och privat och har aldrig haft några problem. Dock har jag aldrig använt det i annat än unix/linux-miljö.

Schemaläggningen av backuperna löser du lämpligen på samma sätt som du schemalägger annan mjukvara (jag använder cron).
 

Konke

Aktiv medlem
Jag läste lite snabbt på wikipedia om rsync: http://en.wikipedia.org/wiki/Rsync

Vad jag förstår är rsync någon sorts "motor" som används i olika backup-program. Listan längst ned listar några program och de som fungerar både till PC och Mac är:

Grsync
Duplicati
rdiff-backup

Har ni någon erfarenhet av dessa eller finns det rent av andra program ni föreslår?

Att schemalägga har jag aldrig jobbat med förr men antar att jag lär mig så fort jag provar. Det jag vill understryka är att jag vill ha ett enkelt program att arbeta med. Om jag känner att det är omständigt eller svårt att navigera kommer jag tappa intresset rätt fort.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Själv använder jag SyncBackPro och de finns även en gratisversion som fungerar mycket bra, tyvärr finns programmet bara för Windows så har du även en Mac kanske du ska hitta ett program som stöder båda operativsystemen.

Som de flesta bra backup programmen kan man ställa in en massa villkor för när backupen ska ske, t.ex. när någon förändring skett, vid uppstart av datorn, en speciell tid mm. Det går också bra att ta backup till en ftp om man nu vill det.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag försöker göra backup med jämna mellanrum och skulle vilja ha ett program som underlättar hela processen. I dagsläget gör jag min backup manuellt, med andra så kopierar jag över all data på nytt som jag vill säkra. Det känns lite klumpigt och kan ta lång tid.

Det jag söker är ett pålitligt, bra och enkelt program som tar backup helst automatiskt i bakgrunden. Går inte det så är det lugnt. Jag vill att den ska känna igen ändringar jag gjort i mina bilder och ta backup på just dem så jag slipper hela köret med att föra över alla filer, även filer som redan finns och är identiska.

Är dessa rimliga krav? Jag är rätt ny i den här frågan. Vad har ni för tips och tankar?
För regelrätt backup med generationshantering finns två utmärkta program med proffskvalitet:
Norton Ghost..
Symantec Backup Exec Systemrecovery Desktop Edition. Själv använder jag detta.

Det är i princip samma program men de riktar sig mot två olika marknader. Främst på service sidan.

Ghost vänder sig till privatmarknaden och Backup Exec till företagsmarknaden.

Här kan Du göra allt Du vill och mycket mer än det.

Här kan Du läsa ett inlägg där jag utvecklat detta med backupper lite grundligare:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1762003&postcount=36
 
Senast ändrad:

Matte_J

Aktiv medlem
Jag kapar tråden lite eftersom det verkar finnas folk här som har koll på backupprogram för Windows. Jag har letat med ljus och lykta efter ett backupprogram som fungerar ungefär som TimeMachine gör i MacOS. Kraven är alltså:
- Inkrementella backuper
- Schemaläggning med täta (gärna valfria) intervall
- I takt med att utrymmet tar slut på målvolymen glesas de äldre backuperna ut
- Fullständig system- och programbackup - om disken kraschar ska man kunna starta upp från en dvd och återställa hela datorn direkt från backupen, med system, program, drivisar, dokument, etc - såsom det såg ut när disken kraschade.
- Bläddringsbar backup, där man kan bläddra fram tex en enstaka bild från i september förra året och återskapa den.

Finns det något sådant? Jag har hittat flera som uppfyller alla krav, utom det att det ska gå att återställa hela disken/installationen som den såg ut innan kraschen direkt.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag kapar tråden lite eftersom det verkar finnas folk här som har koll på backupprogram för Windows. Jag har letat med ljus och lykta efter ett backupprogram som fungerar ungefär som TimeMachine gör i MacOS. Kraven är alltså:
- Inkrementella backuper
- Schemaläggning med täta (gärna valfria) intervall
- I takt med att utrymmet tar slut på målvolymen glesas de äldre backuperna ut
- Fullständig system- och programbackup - om disken kraschar ska man kunna starta upp från en dvd och återställa hela datorn direkt från backupen, med system, program, drivisar, dokument, etc - såsom det såg ut när disken kraschade.
- Bläddringsbar backup, där man kan bläddra fram tex en enstaka bild från i september förra året och återskapa den.

Finns det något sådant? Jag har hittat flera som uppfyller alla krav, utom det att det ska gå att återställa hela disken/installationen som den såg ut innan kraschen direkt.
Ja, läs föregående punkt (#9) och länken. Det är exakt vad dessa program gör.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Ja, läs föregående punkt (#9) och länken. Det är exakt vad dessa program gör.
Ja, jag har tittat på Ghost, men det är svårt att utröna exakt hur det fungerar bara genom att läsa "säljtexten". Bara så att vi inte missförstår varandra: Kan man använda Ghost så att när man ska/vill återställa bara kan välja en tidpunkt (typ igår kl 18) och så återställs hela Windows, programinstallationer som Photoshop, alla dokument och inställningar? Typ bara stoppa in den nya hårddisken, koppla in volymen där backuperna lagras och klicka "Återställ"?
 

AFJ

Aktiv medlem
Windows 7 har en inbyggd backup som fungerar.

Jag fick nyligen "nöjet" att hjälpa en kompis vars Vista dator dött. Hon skaffade ny dator med Win7 och det gick utmärkt att plugga in hennes backupdisk från den gamla dator i den nya och läsa tillbaka bildfiler, trots att det alltså var olika OS-versioner.

Själv kompletterar jag med ett simpelt ROBOCOPY kommando.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag kapar tråden lite eftersom det verkar finnas folk här som har koll på backupprogram för Windows. Jag har letat med ljus och lykta efter ett backupprogram som fungerar ungefär som TimeMachine gör i MacOS. Kraven är alltså:
- Inkrementella backuper
- Schemaläggning med täta (gärna valfria) intervall
- I takt med att utrymmet tar slut på målvolymen glesas de äldre backuperna ut
- Fullständig system- och programbackup - om disken kraschar ska man kunna starta upp från en dvd och återställa hela datorn direkt från backupen, med system, program, drivisar, dokument, etc - såsom det såg ut när disken kraschade.
- Bläddringsbar backup, där man kan bläddra fram tex en enstaka bild från i september förra året och återskapa den.

Finns det något sådant? Jag har hittat flera som uppfyller alla krav, utom det att det ska gå att återställa hela disken/installationen som den såg ut innan kraschen direkt.
Drobo har ett backup program som ar precis som TimeMachine men det ar for Windows. Man far det gratis om man koper en Drobo. Annars kan du kopa det. Drobo PC backup for 39 euro
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Ja, jag har tittat på Ghost, men det är svårt att utröna exakt hur det fungerar bara genom att läsa "säljtexten". Bara så att vi inte missförstår varandra: Kan man använda Ghost så att när man ska/vill återställa bara kan välja en tidpunkt (typ igår kl 18) och så återställs hela Windows, programinstallationer som Photoshop, alla dokument och inställningar? Typ bara stoppa in den nya hårddisken, koppla in volymen där backuperna lagras och klicka "Återställ"?
Du kan inte välja ett klockslag som inte varit ett backuptillfälle. Men jag kör inkrementella backupper 1 ggr / timma 24 ggr per dygn. Så kan Du lagra det för evigt. Jag låter systemet konsolidera backupperna villket innebär att jag kan backa timme för timme senaste dygnet och sedan dag för dag i 1 år.

Tillägg:
När Du backar kan Du leta upp en enskild fil ellet återstarta helas systemet precis som det såg ut vid backuptillfället. Även på helt nya diskar om Du behöver det. Sedan är Du uppe och kör igen.
 
Senast ändrad:

Matte_J

Aktiv medlem
Du kan inte välja ett klockslag som inte varit ett backuptillfälle. Men jag kör inkrementella backupper 1 ggr / timma 24 ggr per dygn. Så kan Du lagra det för evigt. Jag låter systemet konsolidera backupperna villket innebär att jag kan backa timme för timme senaste dygnet och sedan dag för dag i 1 år.

Tillägg:
När Du backar kan Du leta upp en enskild fil ellet återstarta helas systemet precis som det såg ut vid backuptillfället. Även på helt nya diskar om Du behöver det. Sedan är Du uppe och kör igen.
Ok, tack för hjälpen. Skall undersökas närmare.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Drobo har ett backup program som ar precis som TimeMachine men det ar for Windows. Man far det gratis om man koper en Drobo. Annars kan du kopa det. Drobo PC backup for 39 euro
Det verkar ju intressant. Tråkigt bara att deras svenska hemsida är full av 404:eek:r, särskrivningar och stavfel. Det ger ju inget gott intryck. Tex så får jag en 404:a på länken "Drobo och TimeMachine" och under "Drobo Shop" där man skulle handla.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag försöker göra backup med jämna mellanrum och skulle vilja ha ett program som underlättar hela processen. I dagsläget gör jag min backup manuellt, med andra så kopierar jag över all data på nytt som jag vill säkra. Det känns lite klumpigt och kan ta lång tid.

Det jag söker är ett pålitligt, bra och enkelt program som tar backup helst automatiskt i bakgrunden. Går inte det så är det lugnt. Jag vill att den ska känna igen ändringar jag gjort i mina bilder och ta backup på just dem så jag slipper hela köret med att föra över alla filer, även filer som redan finns och är identiska.

Är dessa rimliga krav? Jag är rätt ny i den här frågan. Vad har ni för tips och tankar?
Jag vill slå ett slag för Crashplan, finns till Win, OS X, Linux (och går att köra på de flesta *NIX-derivat sålänge det finns en JRE).

Gör allt du vill, och kostar inte en spänn sålänge du tillhandahåller backuputrymmet själv. Dessutom sätter man lätt upp backup mellan kamrater (låna disk av varandra) med denna lösning.
 

Konke

Aktiv medlem
Först och främst verkar Norton Ghost intressant men kundtjänsten är katastrof. Jag vet ju inte ens hur jag ska ställa frågor om produkten innan eventuellt köp. Är det bara jag som inte hittar hur jag kan nå dem via e-post? http://www.symantec.com/sv/se/feedback/contactus.jsp

Jag hittade följande sida som jämför bl a Norton Ghost och Crashplan: http://backup-software.findthebest.com/compare/63-134-149/Crashplan-vs-Macrium-Reflect-vs-Norton-Ghost-2011

Enligt sidan har Norton Ghost en månadsavgift. Stämmer det och hur fungerar det?
Enligt sidan fungerar bara Crashplan över internet och inte till datorns hårddiskar. Stämmer det? Crashplan verkar vara rena drömmen men hur kan den inte göra backup mot mina hårddiskar?

PS. Till OS X fick jag tipset om Tri Backup: http://www.tri-edre.com/english/index.html
 

j2^

Aktiv medlem
Enligt sidan fungerar bara Crashplan över internet och inte till datorns hårddiskar. Stämmer det?

Jag är mer fascinerad över att de lyckats testa Crashplan 3.8.2010 när den senaste versionen är 3.0.3.

Du kan defininvt kopiera lokalt. Du kan definiera hur många lokala mappar som helst och dumpa backupfiler där.
 
ANNONS