Annons

Vilket 50mm f/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det jag svarade på var mer att du sa att det är ett litet objektiv, jag håller såklart med om att det troligen är helt.

Det gör du rött i de är himla trevliga, men är det vikt och storlek du är intresserad av så är det bara Canon 1.2 som är i samma storlek, Zeiss Otus är dubbelt så stor och 10 gånger så dyr, så det kan vara ett alternativ. Nikons varianter är alla mindre och väsentligt lättare.

Storlek är subjetivt / relativt, har ett 80-400 på ena kameran jämt.

Har inte jämfört, hur skiljer sig Canons från Nikons 1.4, Nikons är väl nyare?
 
Storlek är subjetivt / relativt, har ett 80-400 på ena kameran jämt.

Har inte jämfört, hur skiljer sig Canons från Nikons 1.4, Nikons är väl nyare?

Canons 1.4 och Nikons 50mm 1.4 är relativt lika sett till storlek och pris. De är bägge två märkbart mindre och lättare samt dessutom billigare än Sigmas nuvarande (kommer bli ännu mer tydligt när deras nya 50mm 1.4 Art kommer ut på marknaden då den är ännu större och dyrare). Sen har Nikon sin nya 58mm 1.4 som är typ 50g tyngre än den "vanliga" varianten, och dessutom mycket skarpare, men den kostar 10000 mer. Canon har sin 50mm 1.2L som då är i ungefär samma prisklass som Nikons 58mm men har större maxbländare, och den väger 200gram mer, dvs mer i storlek som Sigmas nuvarande.
 
58/1,4 är framför allt skarp på långa avstånd och mycket bra för nattfoto om jag förstått det rätt (många objektiv är mycket skarpa på nära håll men inte så roliga på lite längre avstånd).
 
ANNONS