Annons

Bra bok om de "icke tekniska" delarna av fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Jag har fotograferat i ganska många år nu, och har bra koll på det tekniska. Jag är inte heller helt bakom flötet när det kommer till bildkomposition, men känner att jag fastnat lite.

Jag vill alltså inte ha en bok som börjar från början med brännvidder, bländare, diagonaler och tredjedelar, utan något lite mer avancerat än så.

Någon som skulle kunna rekommendera någon bra bok? Det vore skoj med en bok som går igenom berömda fotografier och resonerar kring vad som gör de bra, men kan även tänka mig en mer utpräglad lärobok.

Några bra förslag?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Något med Bo Bergström kanske? Jag har inte läst någon av böckerna, men han har skrivit en del som har mer fokus på bilder och deras innehåll. Tillammans med Stefan Ohlson knåpade han ihop en bok som heter Tala om bilder, t ex.
 

Googleye

Aktiv medlem
Jag har fotograferat i ganska många år nu, och har bra koll på det tekniska. Jag är inte heller helt bakom flötet när det kommer till bildkomposition, men känner att jag fastnat lite.

Jag vill alltså inte ha en bok som börjar från början med brännvidder, bländare, diagonaler och tredjedelar, utan något lite mer avancerat än så.

Någon som skulle kunna rekommendera någon bra bok? Det vore skoj med en bok som går igenom berömda fotografier och resonerar kring vad som gör de bra, men kan även tänka mig en mer utpräglad lärobok.

Några bra förslag?
Om du kan tänka dig engelska böcker kan jag rekommendera Michael Freeman. Särskilt the photographers eye då som handlar om hur man komponerar en bild, riktigt bra 😊
 

mombasa

Aktiv medlem
Bergström-Ohlson. Tala om bilder har som sagt intressanta resonemang om bildförståelse och kameraförståelse. Sen är också Kurt Bergengrens böcker fortfarande mycket läsvärda.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
David Duchemin, George Barr, Alain Briot.
Kolla in deras böcker på någon av nätbokhandlarna.
De har nog hemsidor också med mer eller mindre fylligt innehåll.

Lars
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
David Duchemin, George Barr, Alain Briot.
Kolla in deras böcker på någon av nätbokhandlarna.
De har nog hemsidor också med mer eller mindre fylligt innehåll.

Lars
Jag gillar också George Barr. Köpte hans "Kreativ fotografi - från inspiration till bild" och "Så tänker en fotograf - komposition och bildbehandling". En av mina bättre affärer då de kostade 59:- resp. 69:- på rea hos Scandinavian. Kul och givande.

Sedan är jag ju verkligen svag för 1X.com och de böcker i serien "Fotografernas bästa bilder ... och hur de kom till". Där kommenterar fotograferna utförligt hur bilderna kommit till. Jag tycker de har varit verkligt kul att läsa och kul är det ju för att man lär sig något också samtidigt som man får se en massa fantastiska bilder från bilddatabasen 1X.com. Inte bara bilder utan kunnigt och inspirerande kommenterade bilder. Inte var dag när man ser sånt.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Jag tackar! Många bra tips på precis exakt den sortens böcker jag syftade på.
Fortsätt gärna med fler tips, och jag återkommer när jag fått hem någon eller några av böckerna!
 

Leaflet

Aktiv medlem
På Moderskeppet Guld (99 kr per månad, ingen bindningstid) finns kursen "Visuell kommunikation" med bl.a Bergström. Jag gick den för flera år sedan när den låg under högskolan i Jönköping. Iofs ingen bok men ändå väldigt givande och ger betraktandet nya tankar och idéer.
Rekommenderas.
 

ducedo

Aktiv medlem
Jag har ägnat åtskilliga timmar åt att fråga efter liknande böcker men internationellt så är det huvudsakligen Michael Freeman och David Duchemin som återkommer. Jag har bara bläddrat i böckerna och spontant så håller jag Freeman högre men det är ju rena läroböcker med tekniker applicerade på deras egna bilder.

Göran Segeholms Konsten att ta vinnande bilder är extremt lättläst och finns tillgänglig på 26 bibliotek så det är en smidig bok om du spenderar en eftermiddag i solen. Innehållsmässigt så är det väl inget revolutionerande men jag tyckte inte att tiden var bortkastad och det var intressant att han försökte definiera vilka tekniker som skapar en specifik känsla i ett fotografi.

Är man intresserad av hur bilder kommer till så är jag väldigt förtjust i Magnum Contact Sheets. Den ska innehålla 130 kontaktkartor med tillhörande fotografi från några av världens mest kända fotografer. Du får se hur fotografen arbetar motivet tillsammans med en kortare text om fototillfället. Utan tvekan den fotobok jag spenderat mest tid med.

I övrigt så tror jag att fotografer har mycket att lära från andra områden såsom måleri, teckning, filmskapande, etc. Själv så fick jag Great Paintings - The World's Masterpieces Explored and Explained men det var mer en sammanfattning av vad som pågick i bilderna (t.ex. namn på historiska personer) än fokus på teknik. Är man intresserad av film så verkar Master Shots (vol 1-3) av Christopher Kenworhty, Cinematography av Blain Brown och The Filmmaker's Eye av Gustavo Mercado ganska lovande. Marcos Mateu-Mestres bok Framed Ink ska vara väldigt uppskattad bland tecknare. Sedan lämnar jag ämnet lite men är man intresserad av extrem bildbehandling (tänk Erik Johansson) så bör man kanske titta på böcker av Scott Robertson och James Gurney.
 
Senast ändrad:
ANNONS