Annons

Istället för kvicksilver batteri 1,35V ?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Exponeringsmätaren, CdS, till många kameror är konstruerad att fungera med ett kvicksilver batteri, med en spänning av 1,35V, idag svåra att få tag på, nästan stoppad försäljning.

Vad jag vet, finns några olika typer av batterier, som kan användas istället för kvicksilver batteriet, de har olika egenskaper.

ALKALISKA, färska ger de 1,5V, men under sin levnad sjunker spänningen sakta, värdelöst!

ZINK-LUFT, färska ger de 1,4V, kort livslängd, varierar mellan 1-12 mån., även om batteriet inte används, varm sommar temperatur förkortar livslängden drastiskt, tveksam ersättare!

SILVER-OXID, färska ger 1,6V, sjunker efter 5-10% av sin livslängd till 1,55V, där ligger spänningen stadigt tills batteriet är förbrukat,
livslängden är ca.2år, något lägre än kvicksilver batteriet som ger ca.3år, bästa ersättaren?
Exponeringsmätaren måste med detta batteri justeras, från att tidigare fungera med 1,35V nu till 1,55V!
Alternativt stoppa in i batteri facket en konverterare som sänker spänningen från 1,55V till 1,35V.

Vilken är den bästa lösningen på batteri dilemmat?
Andra alternativ?
Någon som vet?
 

larsborg

Aktiv medlem
Olof!
LP Foto i Stockholm har just de här tveksamma
ZINK-LUFT batterierna, dit länken tar dig!
I övrigt en suverän fotoaffär.
Vem vill byta dessa batterier bara efter 1 mån., eller något längre tid, när det blir varmt ute, kort livslängd, inte att rekommendera alls, bättre än inget givetvis!
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap

aleklint

Aktiv medlem
Zink-Luft batterierna fungerar utmärkt. Använder dom i min ljusmätare. Har haft dom i ett år ca och batterimätaren har inte rört sig ens.
Ganska dyra dock.
 

larsborg

Aktiv medlem
Istället för kvicksilver batterier 1,35V ?

Olof!
Jag skall kolla dina länkar!

Mats!
Ja vet att de är dyra, visst 100 riksdaler, eller hur?
" ...batterimätaren har inte rört sig ens...
Snart, vilken sekund som helst blir det tvärdött, ha-ha!
1år måste vara max!

Kanske lika bra att gå emot givna säkerhetsregler för kvicksilver i batterier,- importera själv eller leta upp en fotoaffär med gamla inköpta lager av kvicksilver batterier!
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Har också hört att man kan tejpa för lufthålen i zink-luft batterierna för att på så sätt förlänga livslängden, sen vad som händer med spänningen vet jag inte men det kanske fungerar.
 

CJL

Aktiv medlem
Hej Lars.

Jag har byggt en egen spänningsreducerande adapter som tar silveroxidbatterier, den funkar bra.

Vill du ha mer information så hör av dig.

Ha dé gott
Carl
 

jaanK

Aktiv medlem
jag har en gammal konica som ska ha 1,35v batterier. Jag använder zink-luft hörapparat batterier som är billiga (10 kr st), de brukar räcka 6 månader.

Nu vet jag inte om det finns så stora (diametern) hörapparatbatterier som du behöver men man borde kunna fixa någon adapter en liten plastring eller så för att diametern ska passa. Är batteriet för tunnt får man lägga i en liten ledande bricka .

Cleas Ohlsson har dessa batterier.
 

larsborg

Aktiv medlem
Carl!
"...egen spänningsreducerande adapter ..."
Tack för tipset, men det är ännu enklare att justera exp.mätaren för ändring av spänningen!
Silver-Oxid batteriet anses vara den bästa ersättaren, skillnaden i spännning från 1,35 till 1,55, skall av vad jag har hört INTE FÖRSTÖRA ELSYSTEMET, det är bara 0,2V som skiljer!
Jag har en manual/instruktion hur det skall det göras, skriven av en samlare/kamerarep. av Minolta kameror i USA.
Justeringen är mycket enkel!
Här är det Minolta SRT 101/303 modellen det gäller!

Jaan!
"...Jag använder zink-luft hörapparat batterier som är billiga (10 kr st), de brukar räcka 6 månader..."
Tack för tipset, men att byta var 6:e månad, verkar som ett läge för att det blir stendött när man bäst behöver batteriet.
Ha ett i reserv med sig, kanske, nej det verkar bli en osäker metod!

Silver-Oxid batteri som spänningskälla, lång livslängd ca.2år, samt en justering av exp.mätaren blir förmodligen den bästa lösningen.
 

larsborg

Aktiv medlem
Gunte!
Tackar, skall studera photobattery sidan!

Men, vilken batteri typ används idag, till Minolta SRT 101/303, av fotosidans eminenta fotografer?
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Justering av exponeringsmätaren!

Åt vilket håll visar den fel om jag har högre spänning?

Jag har en Konika TC som indikerar på "mer ljus" än vad som känns rimligt, vet inte om detta då har med batterispänningen att göra, 1,5Vx2 ?

/Andreas
 

.Z.

Aktiv medlem
Här hittar ni billiga hörapparatbatterier från en svensk firma. Huruvida någon av dessa modeller passar i kameror vet jag dock ej, kan ju vara värt att kolla i alla fall... Batterierna är av luft/zinktyp men är mycket billiga (ca 50 kr/förpackning a'6 st), fraktfritt vid order över 100 kronor.

Om man beställer över nätet så har man batterierna i postlådan på ca 3 dagar, betalas via medföljande faktura.

/Larsa
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Andreas skrev:
..."Åt vilket håll visar den fel om jag har högre spänning?..."

Vid högre spänning,förmodligen, slår då exp.mätarnålen ner mot mindre bländare, än om spänningen är den rätta!
Underexponering som följd, t.ex du skall ha bl.8, men exp.mätaren anger bl. 16!
Jag förstår inte bakgrunden till Ditt fel?
Har Du redan lagt i för mycket spänning i systemet, inte original batteri?
Eller är exp.mätaren fel justerad?
Bäst om Du tar en lös exp.mätare, perfekt justerad, använder den som referens, mät mot en vit vägg inomhus, upplyst av en 100watts lampa, sätt filmkänsligheten på 400ISO, tiden 1/500sek, då bör det bli bl.5,6!
Jämför vad kamerans exp.mätare vill ge för värden!
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Nej Lars, min Konika visar helt åt skogen, den vill att jag skall överexponera rejält.
Mäter jag med min F80 mot samma ljuskälla/yta, som brukar exponera "perfekt" så är det flera bländarsteg.

Så detta har alltså icke med spänningen att göra?

Kan jag justera mätaren själv, hur?

Jag har "ärvt" den här kameran av en mycket speciell person så jag vill gärna använda den, den är skön att jobba med...

Mvh Andreas
 

larsborg

Aktiv medlem
Andreas!
Självklart, att du skall behålla din ärvda gamla kamera!
Bra, du har en referens i din Nikon F80, notera skillnaden i exp.värden, justera därefter!
Har ingen aning hur man justerar exp.mätaren på Konica TC?
Kolla med agenturen för kameran?
Oftast göres justeringen, genom att ta bort bottenplattan, där under finns säkert ett justerbart motstånd!
Kameran skall knappast behövas plockas sönder helt, bara för denna justering!
Men, en hel genomgång (rengöring-uppsmörjning-justering) av kameran kanske är aktuellt iaf.
 

acrylamid

Aktiv medlem
Drar upp en gammal tråd här.
Köpt en Minolta H-Matic F och säljaren sa att hörlursbatterier bland annat skulle fungera. Fint, kollade på apoteket och det finns ju en uppsjö batterier i alla dess former. Nu blev det lite klurigare, är det någon som erfarenhet av vilket batteri som passar?
 
Drar upp en gammal tråd här.
Köpt en Minolta H-Matic F och säljaren sa att hörlursbatterier bland annat skulle fungera. Fint, kollade på apoteket och det finns ju en uppsjö batterier i alla dess former. Nu blev det lite klurigare, är det någon som erfarenhet av vilket batteri som passar?
Nu drar jag upp en gammal bump från en gammal tråd haha.
Jag är skitsugen på just den kameran och har googlat batterier hela dagen. Har du lyckats lösa det här med batterierna och isf hur?
 
ANNONS