Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolkatalog

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Nu finns fotokatalogen på nätet. Är det okej? Man måste inte ha ett okej från folk? Man kan även söka på namn.

HÄR
 

m_emilsson

Aktiv medlem
detta tycker jag verkar väldigt konstigt! jag trodde också att man var tvungen att ha tillstånd från personerna som är med på bild, med tanke på PUL.

/mikael
 

Malaka

Aktiv medlem
Står på förstasidan att den ägs av en amerikansk medborgare så man kan misstänka att de gått igenom ett litet kryphål kanske..
//Erik
 

KGS

Aktiv medlem
Det där var lurigt... hittade utan större problem min dotter o andra bekanta skolbarn... kan det vara okej det där?

Undrar om killen med tröjan som det var så mycket surr om finns med också... *s*
 

KGS

Aktiv medlem
Enligt domänregistret ägs siten av en Anders Johansson i Österfärnebo...

Registrant Contact:

Anders Johansson (info@skolkatalog.net)
+1.0000000
Fax: +221.0000000
Timmerbackavagen
Oesterfaernebo, 81020
SE

Skolkatalogen såldes dock av Photomic eller nåt sånt... rimligtvis har de copyrighten på materialet, den här databasen erbjöds alla att köpa på CD... ännu ett komplement till alla ramar, nyckelringar och kombinationsbilder som erbjuds i samband med skolfotograferingen.
 

Norrbild

Aktiv medlem
Yes bilderna är tagna av Photomic där jag själv jobbar som fotograf, och bilderna finns på våran cd och har tagits därifrån och lagts ut på nätet!
 

KGS

Aktiv medlem
ren stöld m a o, för Photomic är väl inte inblandade i nätversionen? Många skolor undviker att ha bilder o uppgifter på sina elever alltför lättillgängligt numera för att skydda sina elever från skumma element. En sån här publicering lär inte glädja dem.
 

nikitin

Aktiv medlem
IDG.se har tagit upp detta i en artikel, saxat från IDG.se; Tusentals klassfoton med tiotusentals elever och lärare från hela Sverige ligger olagligt ute på nätet. Flera personer har anmält piratsajten till Datainspektionen för brott mot PUL.

-- Nicke
 

KGS

Aktiv medlem
Har egentligen funderat på varför Photomic tillhandahåller en CD med bilder på skolelever från hela riket... oftast är det väl skolkamraterna på den egna skolan som är intressantast.

Kanske är det någon ung man som publicerat CD´n av pur oförstånd, men att skriva att siten ägs av en amerikansk medborgare tyder på att han e medveten om att nåt e fel...
 

xdork

Aktiv medlem
Det är solklart inte någon från USA som står bakom siten, framförallt därför att om man läser den engelska stavningen och meningsbyggnaden på sidan är den inte skriven av någon med engelska som modersmål. Tycker snarare att texten känns producerad av någon med väldigt dålig kunskap i engelska. (ligger inte långt till hands att anta att det är en svensk person heller!).

Hoppas photomic fetstämmer personen, inte mer än rätt. Kan finnas folk i katalogen med skyddad identitet eller som av andra anledningar inte vill hängas ut på internet.

mvh Erik
 
Senast ändrad:

Johan Okker

Aktiv medlem
KGS skrev:
Enligt domänregistret ägs siten av en Anders Johansson i Österfärnebo...

Registrant Contact:

Anders Johansson (info@skolkatalog.net)
+1.0000000
Fax: +221.0000000
Timmerbackavagen
Oesterfaernebo, 81020
SE

Skolkatalogen såldes dock av Photomic eller nåt sånt... rimligtvis har de copyrighten på materialet, den här databasen erbjöds alla att köpa på CD... ännu ett komplement till alla ramar, nyckelringar och kombinationsbilder som erbjuds i samband med skolfotograferingen.
Men enligt Eniro bor mannen på en annan adress, samma ort dock.
 

.Z.

Aktiv medlem
xdork skrev:
Hoppas photomic fetstämmer personen, inte mer än rätt. Kan finnas folk i katalogen med skyddad identitet eller som av andra anledningar inte vill hängas ut på internet.
Japp.

Det värsta med detta är enligt mig inte bildstölden utan detta med att hänga ut privatpersoner som han gjort...
 

KGS

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Men enligt Eniro bor mannen på en annan adress, samma ort dock.
Njae... det är inte säkert att den Anders Johansson är identisk med "vår" Anders Johansson. Vår Anders kanske är en omyndig inhysing hos någon av alla de andra Johanssonarna i byn... Gatuadressen däremot verkar inte finnas. Måhända bor Anders inte ens i Österfärnebo... men nånstans hyr han ett webhotell och på nåt vis har han betalat sitt domännamn, så finns viljan o resurserna är det lätt att spåra honom...
 

KGS

Aktiv medlem
Grupptalan? *s* läst för mycket Grisham?
Om den inte vore så bra att ha skulle jag kunna satsa min kamerarem på att det handlar om en kille i 15-18 årsåldern som lagt ut CD´n av pur oförstånd. Såna grupptalar man inte, såna tillrättavisar man...
 

Johan Okker

Aktiv medlem
KGS skrev:
Grupptalan? *s* läst för mycket Grisham?
Om den inte vore så bra att ha skulle jag kunna satsa min kamerarem på att det handlar om en kille i 15-18 årsåldern som lagt ut CD´n av pur oförstånd. Såna grupptalar man inte, såna tillrättavisar man...
Om jag inte är alldeles felunderrättad heter det faktiskt så i svenskt juridiskt fackspråk.
Kiosklitteratur - däremot - läser jag inte.
 
ANNONS