Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Litteratur- och webbtips

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
Ingvar skrev:
Här kan du tipsa om bra böcker, tidskrifter och webbresurser (och varna för dåliga).
Misstänker du menar fotoböcker.. ;) :)
Annars!! ;)

Och då,
en viktig bok för ens fotografiska utveckling anser jag vara:
"Fotografera är nödvändigt"
av Kurt Bergengren.

Alfabeta Bokförlag.


Utan den boken som grund....
Klart det ändå kan fungerara... ;)
Men dumt att chansa!
Tycker jag! ;)
 

Ingvar

Aktiv medlem
Flyttat från tråden "Imponerad" och kompletterad med ett par böcker till.

Cathy Church: My Underwater Photo Journey.
http://www.cathychurch.com/. En fantastisk inspirationskälla med tillhörande, webbaserad fördjupning kring varje bild.

Jim Church: Jim Church's Essential Guide to Composition (£9.97 på Amazon.co.uk). Cathys make. Boken är från 1998, så det var före digitalkamerornas tid. Men boken är full av konkreta tips och bra bildexempel och priset är överkomligt, så jag kan rekommendera den för den som vill utveckla sina tekniker och planeringen av sin fotografi.

Larry Tackett, Denise Nielsen Tackett: The Essential Underwater Photography Manual: A Guide to Creative Techniques and Key Equipment. (£13.98 på Amazon.co.uk). Basal guide som passar den som är nybörjare eller funderar på att börja.

Nick Hanna, Alex Mustard: The Art of Diving: Adventures in the Underwater World. (£20.14 at Amazon.co.uk). Alex Mustard är min fotoguru och hans bilder illustrerar denna suveräna bok.

Martin Edge: The Underwater Photographer: Digital and Traditional Techniques. (£21.18 at Amazon.co.uk). Denna bok är en guldgruva av både kunskap och inspiration. Den bör bli bok nummer ett på önskelistan, om du måste prioritera. Se till att det är tredje upplagan du köper. Den utkom 2006 och innefattar en hel del av det som är specifikt för digital UV-fotografi.

Jack Drafahl, Sue Drafahl: Adobe Photoshop for Underwater Photographers. (£19.98 at Amazon.co.uk). Här hittar ni de bästa knepen och trixen för att efterbearbeta uv-bilder i Adobe Photoshop. Eftersom boken är speciellt anpassad för UV-fotografi så är den snäppet bättre än de flesta generella böcker och kurser om Photoshop. Denna bok ger snabbaste vägen till framgång i det digitala mörkrummet för oss UV-fotografer.

Jack Drafahl, Sue Drafahl: Master Guide for Underwater Digital Photography. (£19.98 at Amazon.co.uk). Trevlig bok med konkreta tips om både utrustning och fototekniker. För den intresserade nybörjaren och litet till.

Hälsningar Ingvar
 

Ingvar

Aktiv medlem
Re: Re: Litteratur- och webbtips

Benganbus skrev:
Misstänker du menar fotoböcker.. ;) :)
Annars!! ;)
Jag menar böcker och webbresurser, specifikt för undervattensfotografi, eftersom detta är ett forum för undervattensfotografi. Jag utgick ifrån att forumets titel satte denna avgränsning med automatik. Målet med detta forum är att det ska vara "to the point" för oss som jobbar med undervattensfotografi, eftersom vi har rätt så speciella förutsättningar som inte omfattas av den normala fotolitteraturen och de mera generella forumen här på Fotosidan. /Ingvar
 
Senast ändrad:
Motiv och Bild

Motiv och Bild, Nordisk Rotogravyr, 1958. Måtste tipsa er om denna intressanta bok. I den har några sidor ägnats åt fotografering under vattnet. Den är skriven i en tid då BCD i bästa fall såg ut som flytvästen från charterflyget... Mycket av vad som står är dock giltigt fortfarande! (Det är kanske inte en tiopoängare, men bilderna i den är ganska intressanta, kanske mest pga att de är så gamla).
 

dyk_pedda

Aktiv medlem
Själv skulle jag vilja slå ett slag för "An Essential Guide To Digital Underwater Photography" av Michael Aw och Mathieu Meur (ISBN: 1876381051).

Det är en bok i A5 format fullpackad med nyttig information och bra illustrationer som funkar bra för både novice och erfarna uv-fotografer.
 
ANNONS