Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska bli spännande att se hur bilden blir!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Vill bara informera om att jag nu ställt ut kameran på ett stabilt stiv, ställt bländaren på 2.8, låst bulbläge på fjärrisen och tänker ta in kameran om cicus 15 minuter... Vad plåtar jag? jo stjärnorna! ska se om exponeringen räcker för att få stjärnorna att göra fina runda sträck på himlen :)

Det jobbiga är att brusreduseringen är ju lika lång som exponeringen i sig så det dröker en stund innan jag får se resultatet... men kunde man vänta 2 dagar innan på analogtiden så kan jag nog vänta i 35 minuter :)

Håll tummarna så jag slipper göra om exponeringen :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Om målet är att få cirkelformade stjärnrörelser, så räcker inte 15 minuter..tyvärr.

Dessutom blir det en hel del brus att jobba med..Min kamera klarar inte mycket längre än några minuter innan den kringliggande elektroniken blir så varm att det påverkar bildkvaliten (missfärgning).

Fast nu är ju exponeringen klar..så nu ska den bara brusreducera :)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Näe runt 23 minuter blev det.. plockade in den nu precis.. men nu sitter den och är "busy"

Jag var lite orolig över heta pixlar och lite färgstörningar från elektroniken, men jag måste testa.. precis som med månbilder så är det ju sanslöst tråkiga motiv, men man är fan ingen äkta fotograf om man inte har testat med godkänt resultat, att jag sedan aldrig mer kommer göra omd et är en annan sak! :) Men ajg ska hålla på inatt tills jag har en fin böj från stärnorna... hoppas dock påatt det inte blir för mycket störningar.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Men ZzzzzzzzZZZZZzzzzz....

Denna brusreducering tog ju evigheters evighet... nu får det vara klart snart.... inga roliga trådar heller att läsa på FS... livet suger just nu!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Första försöket: Failed

Bara o springa ut igen... Störningar var det gott om i bilden. Den blev också krafitg överexponerad... (!) samt att fokus låg inte på stjärnorna ialla fall...

Brus: 0% trodde jag skulle ha massa brus. Finns inte ett bruskorn i hela bilden...
 

Bilagor

  • 43.4 KB Visningar: 1,482

Jeppe

Aktiv medlem
Kalle! Tänk på att fokus på stjärnorna är precis innan "piggen" på det liggande L:et och inte hela vägen bort. Verkar som du ställt fokus där. Annars ser det bra ut...

Exponeringen (om du inte riktigt har koll) räknas lättast ut genom att ställa kameran på ISO800, största bländare och kolla tiden. Sen är det "bara " att räkna fram.. dubbel tid för varje minskning i ISO och dubbel tid för varje bländarsteg..men det visste du säkert. Underexponera två steg..Det är ju mörkt
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Haha bra o bra.. allt är ju relativt... jag tycker det är ett totalt fiasko och misslyckande, men ville visa bilden eftersom ajg trots allt drog igång tråden ;)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Andra försöket: Godkänt

Nu anser jag mig vara kalr med detta "projekt"
Om fler vill prova så skall jag redovisa hur jag gjorde.

Utrustning:

Canon EOS 20D
Objektiv: Canon EF 28-70 2.8L
Stativ av stabilare sort
Fjärrkontroll med Bulb låsning.

EXIF:

Slutartid: 608 sekunder = 10,133333 minuter
Brännvidd: 34mm
ISO: 100
Bländare: 2.8

Med detta anser jag mig vara klar med min astrologiska karriär. Over and out! :)
 

Bilagor

  • 45.1 KB Visningar: 1,441

mange78

Aktiv medlem
Skulle vara intressant att testa nattbilder med dia och exponeringstider på upp mot 5-6 timmar. Såg detta i Foto för ett bra tag sen, sjukt vackert! Tur man har kvar den gamla analoga sliträven :)!
 

Kalle_B

Aktiv medlem
ja.. jag anser mig vara nöjd med denna bilden, men det är inte utan att jag är sugen på att köra lite längre tider med mindre bländare för att få lite längre sträck.. men jag orkar inte rigga allt igen :)
 

paco

Aktiv medlem
mange78 skrev:
Skulle vara intressant att testa nattbilder med dia och exponeringstider på upp mot 5-6 timmar. Såg detta i Foto för ett bra tag sen, sjukt vackert! Tur man har kvar den gamla analoga sliträven :)!
Inte flera timmar, men ca. 45min med Velvia 50. BILD
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Men va faaaaan Jonne Ollakka!!! Var du tvungen o dunka upp den länken?!?! Jaja.. nu får jag gå ut inatt igen o göra om allt... får se om jag hittar något trevligt motiv...
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Japp... jag sticker ner till havet idag och provar med förgrund... det blir alltså klippor, hav, stjärnor öar, kan ju inte gå fel bara... hoppas ingen äcklig måne är med och förstör bara :)
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Skulle vara intressant att testa nattbilder med dia och exponeringstider på upp mot 5-6 timmar. Såg detta i Foto för ett bra tag sen, sjukt vackert! Tur man har kvar den gamla analoga sliträven :)!
Om du tänker på samma som mig så var ju en sten som stjärnorna snurrade runt såg det ut som. Exponeringstid: 7 timmar(!).

Måste man fota sånt med dia, eller funkar det med vanlig negativ film också? Nästan så att man är sugen på att köpa sig en billig analog kamera bara för att testa det :)
 

Janne.B

Aktiv medlem
Kalle det var väll onödigt att starta denna tråden..
Nu visade du ju något nytt som man bara MÅSTE ut och prova i kväll..
 

markusd

Aktiv medlem
Spännande. Har själv testat och bruset från min 300D blir tyvärr rätt påtagligt.

Hur mycket elektriskt ljus, jag tänkter på stadsljus, behövs det för att det ska "smitta av sig" på himlen? Jag har hört att man ska bort så långt som möjligt från stadsljus för att det ska bli bäst, hur mycket stämmer det?

/Markus
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag stod kanske 20 meter från en gatlykta... så du behöver nog inte gå ut på ett öppet ensligt fält.. men du ska ju naturligtvis inte ha lampor in i kameran eller ströljus som kan komma in...
 
ANNONS