Annons

Färgrymd - hjälp till en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Har bara precis börjat fundera över färgrymder och har några nybörjarfrågor jag hoppas få svar på:

1) Finns det någon lättillgänglig förklaring över de steg man måste ta för att gå över från sRGB användning till Adobe RGB?

2) Hur ställer man in PS CS2 och hur konverterar man till sRGB?

3) Vid pappersframkallning av bilder - hur går man tillväga? Skickar man JPG i sRGB / Adobe RGB?

4) Och slutligen - vinner man något på att använda Adobe RGB om man har en okalibrerad skärm? Eller det är ändå värt att använda för att kunna göra större justeringar?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag brukar fota i sRGB. Mycket beroende på att Adobe RGB är en större färgrymd än vad skärmar och fotopapper klarar av.

Många fotolab hanterar inte något annat än sRGB. Jag brukar bli varse det de gånger jag har råkat beställa bilder med Adobe RGB som färgrymd. Bilderna blir gråa och färglösa.

Sedan finns det fotolab som klarar av större färgrymd. De labben är inte många.
 

mnilsson

Aktiv medlem
Vilka lab hanterar Adobe RGB?

Och vad är den stora fördelen är det just att den klarar av lite större justeringar?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel. Adobe RGB klarar av mer rött. Dvs starkare röd färg. För den skull behöver inte fotopappret klara av den färgrymden.

Jag brukar använda mig av Crimson. De kan ta emot bilder i Adobe RGB och omvandla den till deras egna färgrymd. Om det finns någon praktiskt vinst med detta låter jag vara osagt. Jag tycker sRGB duger bra åt mina ändamål.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
mnilsson skrev:
Har bara precis börjat fundera över färgrymder och har några nybörjarfrågor jag hoppas få svar på:

1) Finns det någon lättillgänglig förklaring över de steg man måste ta för att gå över från sRGB användning till Adobe RGB?

2) Hur ställer man in PS CS2 och hur konverterar man till sRGB?

3) Vid pappersframkallning av bilder - hur går man tillväga? Skickar man JPG i sRGB / Adobe RGB?

4) Och slutligen - vinner man något på att använda Adobe RGB om man har en okalibrerad skärm? Eller det är ändå värt att använda för att kunna göra större justeringar?
S-RGB är en utmärkt färgrymd och fungerar mycket bra i de flesta fall. Steget du får göra om du skall använda Adobe RGB är att välja denna profil i din kamera eller när du tar fram en rawfil och skall definiera de färger och kulörer du vill att bilden skall innehålla exv då Adobe rgb.

Här kommer en liten bild som illustrerar storleken vad för färger, nyanser och kulörer som
innefattas i en stor färgrymd ProPhoto , Adobe RGB och s-rgb. Största skillnaderna mellan Adobe RGB och s-rgb kan ses i grönt, cyaner och även lite i det röda.

Om du nu skall skriva ut/ få bilder/kopior från crimson så kan inte deras kopior återge de nyanser och kulörer som adobe rgb innefattar.
Eftersom Crimson även färghanterar dina bildfiler, dvs ser till att din färgrymd/profil anpassas mot sina utskrifter/kopior så fungerar hos Crimson Adobe rgb och s-rgb färgrymd bra.
Med andra ord-vill du göra det enkelt för dig fortsätt med s-rgb om du vill ha kopior. Andra lab som exv Fuji Frontier hos fotohandlare mfl färghanterar inte (de har oftast en profil som ligger väldigt nära s-rgb)och då är det definitivt fel att komma med bilderna i Adobe rgb då dessa blir platta och uddlösa eftersom dessa lab inte konverterar den större färgrymden till den mindre S-rgb liknande färgrymden/profilen.

Mikael
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
PS till ovan-kör RAW om du kan välja det i din kamera, då behöver du inte bry dig, valet av profil/färgrymd kan du välja vid uppräkningen, dvs Adobe RGB i de fall där du anser att det kan behövas, s-rgb när den färgrymden/profilen är tillräcklig exv för kopior eller webb.
Mikael
 

kreatören

Aktiv medlem
Mikael du gör mig lite konfunderad?

Så här skriver nämligen Crimson:

Välj en lämplig arbetsprofil - vi rekommenderar en rymlig profil som inte begränsar ditt färgomfång onödigt mycket, förslagsvis AdobeRGB.

Använd din arbetsprofil hela vägen och bädda slutligen in den när du sparar filen. Detta är viktigt för att vi skall veta hur färginformationen i bilden skall tolkas när vi på vår sida skall konvertera bilden med våra maskinprofiler.

Om din bildfil saknar inbäddad profil, då vet vi inte från vilken färgrymd den kommer och kan således inte konvertera den till någon annan, utan bilden kommer att exponeras ut helt linjärt. Vi bäddar alltså inte in någon förvald profil.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
kreatören skrev:
Mikael du gör mig lite konfunderad?

Så här skriver nämligen Crimson:

Välj en lämplig arbetsprofil - vi rekommenderar en rymlig profil som inte begränsar ditt färgomfång onödigt mycket, förslagsvis AdobeRGB.

Använd din arbetsprofil hela vägen och bädda slutligen in den när du sparar filen. Detta är viktigt för att vi skall veta hur färginformationen i bilden skall tolkas när vi på vår sida skall konvertera bilden med våra maskinprofiler.

Om din bildfil saknar inbäddad profil, då vet vi inte från vilken färgrymd den kommer och kan således inte konvertera den till någon annan, utan bilden kommer att exponeras ut helt linjärt. Vi bäddar alltså inte in någon förvald profil.
Om du har s-rgb eller adobe rgb som arbetsfärgrymd så ser crimson detta när de öppnar dina bilder, därefter konverterar de dina bilder till sin egen profil.

Valet av adobe rgb kan ge bättre återgivning, dvs i vissa klara intensiva färger och nyanser än s-rgb tillåter om bilden omhändertas riktigt -vilket crimson verkar kunna göra.Deras papper återger inte de färger och kulörer som innefattas i Adobe RGB.
Mikael
 
ANNONS