Annons

sRGB, Adobe RGB, ProPhoto RGB avgörande för val av skärm..?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Skärmen som du hänvisar till har jag haft som ett alternativt, men ju mer man läser på ju mer får man reda på. Och det jag fått reda på om den skärmen är att den verkar ha stora kvalitetsbrister..eller snarare ojämn kvalitet från skärm till skärm. Annars är den helt klart ett av dem intressantaste alternativen.
Fast man kanske inte ska lyssna på allt som det klagas på på internet. Alla de som är nöjda med sina skärmar kanske inte skriver det på alla forum. Jag vet flera här på Fotosidan som är nöjda med sina Dellskärmar.
 

alfin

Aktiv medlem
En sak som tyvärr begränsar mina val lite är att jag gärna vill ha en VGA-ingång på skärmen. Ska koppla in en laptop med VGA eftersom HDMI-utgången på den inte verkar fungera som den ska. Ovan nämnda Asus-skärm finns även som 27-tummare, men på den saknas VGA har jag för mig. Vill man sedan att skärmen även ska fungera hyggligt för spelande så begränsas man förstås ytterligare i sitt val..
Det finns adaptrar till DVI-VGA och tvärt om, så det borde inte vara något hinder.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det är självklart för mig också! :) Det jag menade var att om det inte blir någon skillnad mellan att arbeta i AdobeRGB och därefter omvandla till sRGB jämfört med att arbeta i sRGB hela vägen så kan man ju lika gärna använda just sRGB hela vägen om man ändå bara tänker publicera sina bilder på webben. Sedan att det kanske är att måla in sig i ett hörn genom att bara köra med sRGB rakt igenom är en annan femma.. ;-)
Men det blir skillnad om man arbetar i en större färgrymd och sedan till slut konverterar till sRGB, om man på ett intelligent sätt minskar färgmättnaden i bilden så att den passar i det snäva utrymme som sRGB ger.
 

alfin

Aktiv medlem
Du kan läsa lite mer om hur du kan anpassa bilden inför en konvertering till en skrivarprofil, eller om du ska konvertera en bild till sRGB inför en webbpublicering på http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder
Du har ingen bra tutorial hur man kan göra detta i Lightroom? Det är trots allt Lightroom som de flesta här använder.

Jag har provat att softproofa i Lightroom, skapa en proofcopy och dra ner färgerna selektivt med hjälp av att jobba direkt i bilden med HSL-verktyget, men det verkar dämpa alla färger hur man än gör, jämfört med Photoshop.
.
 

Bilagor

forstheim

Aktiv medlem
Tack, men jag har koll på vad ETTR står för och brukar oftast själv använda mig av den exponeringsmetoden.. :)

För att andra som inte vet vad det står för kan jag nämna att det är en förkortning för "Expose To The Right" och grundar sig på det faktum att merparten av färgtonerna finns i den ljusa/högra delen av histogrammet. Genom att då exponera sin bild så ljus som möjligt utan att man bränner ut några högdagrar så bäddar man för att man får så många färgtoner som möjligt att jobba med i redigeringsprogrammet. I redigeringen drar man givetvis då också ner exponeringen så att den blir "rätt"!
 

forstheim

Aktiv medlem
Fast man kanske inte ska lyssna på allt som det klagas på på internet. Alla de som är nöjda med sina skärmar kanske inte skriver det på alla forum. Jag vet flera här på Fotosidan som är nöjda med sina Dellskärmar.
Absolut, så kan det vara - det är ofta de rösterna man hör, tyvärr. Senast i dag läste jag i en forumtråd här på fotosidan om några (åtminstone två personer) som beklagade sig en del över att ljuset inte var fördelat jämnt över skärmen. Tydligen var det ganska stora avvikelser. Har också hört om hemska historier där folk har fått reklamera sin Dell-skärm mer än en gång..kanske typ 4-5-6 ggr innan de fått en som varit bra.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har fem Dellskärmar (tre U2410 och två U2413) och är nöjd med alla. U2413 är förstås bättre eftersom de är nyare och går att hårdvarukalibrera, och jag är inte så kinkig med det där med jämnhet så jag har aldrig tänkt på det :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Däremot kan det nog vara klokt som Leif föreslår - att skaffa en sRGB-skärm nu...och därmed vänta med inköp av skärm som klarar större färgrymd till dess att man verkligen behöver en sådan.
Håller inte med dig här. Om du läst det senaste testet av skärmar på fotosidan så har du också läst att en skärm (av god kvalité) håller många år. Själv ser jag långsiktigt i det mesta jag gör (det är därför jag fotar med Nikon,Stefan ;)) och tänker investera i en skärm som har 99,9999999% ;) av Adobe RGB. Sedan att utvecklingen går framåt, det kan jag leva med, annars så kommer man aldrig till skott att köpa någon skärm överhuvudtaget.

Dessutom lär en modern skärm med dess prestanda som de högkvalitativa skärmarna har idag, täcka mina behov till mitt (mediokra) fotograferande (för att inte nämna mitt ännu mer mediokra redigerande) tills dess att jag går ur tiden, eller i alla fall nästan...
 

stefohl

Aktiv medlem
Du har ingen bra tutorial hur man kan göra detta i Lightroom? Det är trots allt Lightroom som de flesta här använder.

Jag har provat att softproofa i Lightroom, skapa en proofcopy och dra ner färgerna selektivt med hjälp av att jobba direkt i bilden med HSL-verktyget, men det verkar dämpa alla färger hur man än gör, jämfört med Photoshop.
.
Nej, jag vet inte hur man skulle skapa den mask som krävs för att man ska kunna dra ner de mättade färger utan att påverka de bleka färgerna.
 

forstheim

Aktiv medlem
Håller inte med dig här. Om du läst det senaste testet av skärmar på fotosidan så har du också läst att en skärm (av god kvalité) håller många år. Själv ser jag långsiktigt i det mesta jag gör (det är därför jag fotar med Nikon,Stefan ;)) och tänker investera i en skärm som har 99,9999999% ;) av Adobe RGB. Sedan att utvecklingen går framåt, det kan jag leva med, annars så kommer man aldrig till skott att köpa någon skärm överhuvudtaget.

Dessutom lär en modern skärm med dess prestanda som de högkvalitativa skärmarna har idag, täcka mina behov till mitt (mediokra) fotograferande (för att inte nämna mitt ännu mer mediokra redigerande) tills dess att jag går ur tiden, eller i alla fall nästan...
Jag är väl i och för sig också mer inne på en AdobeRGB-skärm nu än en enklare sRGB-skärm, men ett stort dilemma är förstås att den förstnämnda typen av skärmar är lite dyrare. Vill helst inte lägga mer än max 7000 kr på en ny skärm vilket gör att urvalet blir ganska begränsat. I alla fall om man vill ha en 27-tummare. Jag är van att använda 27", så det känns inte helt bra att gå ner till en 24-tummare då tycker jag.

Jag har läst på lite om Asus PA279Q som har fått god kritik - inte minst som en skärm för bildredigering. Priset för den är 7000 kr, d.v.s. en tusing dyrare än Dell U2713H.

Bland 27"-skärmarna står nu valet mellan tre skärmar kan man säga:

- Asus PA279Q (aRGB, 6925 kr)
- Dell U2713H (aRGB, 5925 kr)
- Asus PB278QR (sRGB, 4290 kr)

Mest intressanta känns de båda Asusarna eftersom det har skrivits lite väl många negativa saker om Dells kvalitetskontroll på olika forum, tycker jag. Dessutom kan jag inte använda min Spyder 4 Pro till den skärmen om jag har förstått det hela rätt (vilket förhoppningsvis är möjligt till Asusarna!?). Så är det en 27-tums aRGB-skärm jag ska ha väljs med största sannolikhet Asus PA279Q framför Dell U2713H..och faller valet på en sRGB-skärm så har jag bestämt mig för Asus PB278QR.

Det blir nog bra till slut oavsett vad som väljs tror jag.. ;-)
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
För den som har läst hela tråden och undrar vilken skärm som till slut valdes så kan jag säga att det blev en Asus PB278QR. En "vanlig" sRGB-skärm alltså. I alla fall är en sådan beställd, sedan återstår det att se om man ångrar sig eller inte.. ;-)
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man konverterar för starka färger till en snäv färgrymd utan att bearbeta dom ordentligt kommer färgerna se konstiga ut. Väldigt starka färger hittar man oftast på blommor.

Problemet är att väldigt starka färger kan göra att vissa färgkanaler bottnar även i den stora färgrymden så när man konverterar ner dom till en snävare färgrymd blir felet ännu större om man inte hanterar det hela manuellt.

http://ninedegreesbelow.com/photography/icc-profile-conversion-clipped-colors-examples.html

/Karl
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hureka

Om man konverterar för starka färger till en snäv färgrymd utan att bearbeta dom ordentligt kommer färgerna se konstiga ut. Väldigt starka färger hittar man oftast på blommor.

Problemet är att väldigt starka färger kan göra att vissa färgkanaler bottnar även i den stora färgrymden så när man konverterar ner dom till en snävare färgrymd blir felet ännu större om man inte hanterar det hela manuellt.

http://ninedegreesbelow.com/photography/icc-profile-conversion-clipped-colors-examples.html

/Karl
Vid min senaste framkallning av mina RAF- filer ( Fuji X-trans) blev en del bilder helt konstiga.
Tänker inte diskutera Lr:s förmåga att framkalla X-trans, men jag använder mig av Photoninja.
Detta program får skapa TIFF-filer som jag sedan låter Lr i stort sett autobehandla. Pn föreslår för TIFF-filer Profoto RGB. När jag försökte få ordning på mina underliga färger i nämnda bilder upptäckte jag att om jag i stället för Profota satte Adobe RGB som profil, blev färgerna mer normala. Sen ändrade jag också JPEG från sRGB till Adobe RGB och resultatet blev klart bättre.
Nu förstår jag att det inte helt plötsligt hade blivit något fel på mitt Pn. Det var bara färgerna i dessa bilder som inte klarade omvandlingarna.
Ang. filen du länkade, får jag fördjupa mig i detta en annan dag.
n´Erik
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En liten fundering;

Om en skärm har a-rgb som färgrymd, hur går det då att använda profoto rgb, som är en ytterligare större färgrymd ? Går det friktionsfritt att använda den större färgrymden, eller klipper skärmen färgerna, då den är a-rgb ?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En liten fundering;

Om en skärm har a-rgb som färgrymd, hur går det då att använda profoto rgb, som är en ytterligare större färgrymd ? Går det friktionsfritt att använda den större färgrymden, eller klipper skärmen färgerna, då den är a-rgb ?
Den klipper färgerna. Vanligast är att man ser effekten på bilder av blommor.
Det påminner om när man bränt högdagrarna.
Där det borde finnas struktur och detaljer saknas dessa.En modern skrivare klarar oftast också aRGB och lite till i vissa nyanser.
I LR kan man softproofa med rätt pappersprofil och se var man har nyanser som skrivaren inte klarar.
Sedan får man försöka förändra mättnad, ljushet mm. och få in dessa i skrivarens färgrymd.
Det är inte helt enkelt. Om man lyckas bör det också ligga nära vad en aRGB skärm klarar.
 
ANNONS