Annons

tips på bra fotoplatser för fågel/djur foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Tamrock

Aktiv medlem
I den här tråden kan den som vill lämna fina
tips på bra fågel och djur foto runt om i
hela landet!
/micke
 

Epix

Aktiv medlem
Bra initiativ!

Det är inte alltid jättelätt att komma på bra platser. Samtidigt vet jag iofs inte hur många som vill avslöja sina smultronställen? ;)

Jag brukar bara kila runt i skogen så någon speciell plats kommer jag inte på just nu. Någon annan?
 

foto totto

Aktiv medlem
Jag brukar ta mig till angarnssjöängen, vet inte hur bra det är jämfört med andra ställen eftersom jag nästan bara har varit vid angarn.

Nackdelen med det är att det är fågelskyddsområde så man kommer inte så nära. Men det är ju för fåglarnas bästa!

Någon som har något tips om Tyresö nationalpark? Har länge varit sugen på att åka dit!
 

2L8

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet om det finns en karta där man kan sätta ut kartnålar med text på olika fotoplatser?
Hitta.se har en sådan funktion, men fotosidans forum fattar inte länken.

/Mvh
Magnus
 

2L8

Avslutat medlemskap
Min favoritplats för fågelfoto är Kyrkbytjärn som ligger i Vika utanför Falun. Det är Faluns största fågellokal med många häckande arter.
Här finns det en uppmärkt led runt sjön! 3 st fågeltorn med en fin vadarbank.
Här kan du ser fiskgjusen fiska dagligen, kärrhöken jagar måsungar och hägern brukar ses ofta.
Jag länkar till Falufågelklubbs sida för mer information.
http://www.falufagelklubb.se/7kyrkbtj.htm

här är en länk till Faluns andra fågellokaler
http://www.falufagelklubb.se/15lokalkarta.htm

/Mvh
Magnus
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jag har hittat en funktion som kanske kan fungera.
På google maps kan man göra egna kartor med kartnålar. Men det krävs att du har ett Gmailkonto!

/Magnus
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jag tjatar på lite till! det verkar finnas en funktion som gör att en bestämmer över kartan medans alla inbjudna kan lägga in kartnålar på kartan. Kanske kan vara nånting att tänka på!

/MVH
Magnus
 

SamuelA

Avslutat medlemskap
För dem som vill fotografera orm på våren kan jag tipsa om Öbykulle vid Kvismaren utanför Örebro. Ormarna övervintrar under kullen och kommer fram på våren.
 

månis

Aktiv medlem
Hej!!
I Uppland skulle jag vilja föreslå Kallrigafjärden.Där finns det gått om havsörn så gott som hela året.Vår och höst flyttfåglar av div arter.Mindre hackspett nötkråka etc etc.
Mvh P Månsson
 

2L8

Avslutat medlemskap
Hej!
Hur nära kan man komma havsörnen? är det på fotoavstånd eller?
Jag har hört att Ledskär ska vara bra för Havsörn och massor av andra fåglar! har du någon kolla på det?

/mvh
Magnus
 

2L8

Avslutat medlemskap
månis skrev:
Kolla min sida här på FS så ser du några ex på ör
n bilder kanske skit bakom spakarana.
P Månsson
Tack för informationen! det verkar ju som att det går och komma dom ganska nära med lite tur!
Är alla bilder tagna från stranden?eller var du ute med båt vid några av havsörnsbilderna?

Jag funderar på att åka mot Upplandskusten, dock vet jag inte om det är någon idé nu under julen!?

/Mvh
Magnus
 

månis

Aktiv medlem
Örnarna verkar vilja ha öppet vatten ganska nära,kanske för att jaga sjöfågel eller fisk.Just är hela fjärden ihoptjälad. Så skall du åka ända ifrån Falun så är kraftverket i Forsmark ett hetare tips. men då skall du ända ut till biotestsjön där finns div olika arter,du kan kolla på upplands ornitologiska.Dom har en rätt så bra OBS sida.
P Månsson
 

2L8

Avslutat medlemskap
Tack för det tipset! får ser hur jag gör framöver! har 12 dagars ledigt nu så det kan bli en tripp!

/magnus
 

Zimsson_1

Aktiv medlem
Hejsan jag har köpt ett Canon 100-400 och vill prova fotografera fåglar vid ev kusten.
Var i närheten av Stockholm finns det några bra fotoplatser för fågelfoto på en 10-15 mils radie?
 

LESTRA

Aktiv medlem
Favoritplatser för Naturfoto.

Mitt råd är att helt enkelt vistas i naturen så mycket som möjligt.
Mina egna "favoritplatser" hittar jag oftast i Norra delarna av Dalarna samt i närområdet där jag bor.
En plats som jag starkt vill rekomendera är Fulufjällets Nationalpark.
Där hittar ni fjällnära urskog med träd som är 500-600år gammla, ni hittar kalfjälls miljö med tydligt rörade leder samt att det finns ett rikt djur/fågel liv där.
mvh
Lennart
 

Andreas K

Aktiv medlem
Några bra platser runt Stockholm som jag brukade vistas vid.

1. Angarnsjöängen. Här hittar man det mesta, dock så kan det bli långa håll.

2. Ågesta ridstall. Här är det mycket bra att fota fiskgjuse på våren precis när isen går och gäddorna leker på dom översvämmade ängarna. Också mycket bra för enkelbeckasin.
Häckande brun kärrhök.

3. Sandemar, Haninge. Kan bli långa håll men mycket bra på våren för Rosenfink och Havsörn.
Här kan man även finna häckande Spillkråka.
Bra för Härmsångare, Svarthätta, Kärrsångare och Törnsångare.
Näktergal finns det gott om men dom kan vara lite knepiga att komma åt.
Ofta Brun Kärrhök och Ormvråk jagandes över strandängarna.

4. Järvafältet. Kan erbjuda det mesta. Ofta Fjällvråk på vintern och Duvhök jagandes bakom Ikea.
 

Taiga

Aktiv medlem
Fint ställe att fota fåglar på våren mars-april vid islossning är Bysjön vid Hästbo (Gästrikland), gott om sångsvan,tranor,gäss,sothöns,vadare och annat intressant. Många tranor flyger förbi den sjön i flockar, fint ställe för flyktbilder.
 
ANNONS