Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)

phool

Aktiv medlem
Nu börjar det komma lite uppgifter om kommande Nikon D4 , den ska ha stöd för nya minnesgränssnittet XQD.
Nikon D4 specs:

16.2 MP
11 fps
100-102,400 native ISO range, expandable to 50 and 204,800
CF + XQD memory card slots! That's right, the Nikon D4 will have the new Compact Flash XQD memory card slot.
Compatible with the new Nikon WT-5 wireless transmitter
Integrated Ethernet in the camera
Face detection/recognition function that will be working in the viewfinder (maybe some type of a hybrid viewfinder? Nikon had several related patents)
Improved video, I have no other details on that but my guess is 1080p/30/25/24 and 720p/60/30/25/24 similar to the Nikon D800
Uncompressed video out through the HDMI port
Ability to assign the two buttons on the front of the camera to smooth aperture control during video recording
Improved 51 AF points
AF detection range will go down to EV-2.0 (the D3s went to EV -1)
Autofocus system: 9 cross-type sensors that are operational up to f/8
The Nikon D4 is clearly made to compete with the Canon EOS 1Dx. I will stay conservative on the announcement date, but there is a very good chance that the Nikon D4 will be announced right before or during the PMA show in Las Vegas (January 10-13, 2012).
http://nikonrumors.com/2011/12/11/nikon-d4-specs-16-2mp-11-fps-102400-native-iso-xqd-memory-card.aspx/#more-27614
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag måste nog säga att jag är lite skeptisk till att en kamera som med stor sannolikhet redan är långt gången i utvecklingen (skall troligen finnas färdig ute till sommar-OS) skulle använda en kortstandard som inte ens börjat tillverkas, än mindre testas ännu.

I övrigt? Tja, kanske. Mycket rykten åt många olika håll just nu :)
 

exzrael

Aktiv medlem
Börjar trilla in information om både D800 och D4 nu - frågan är hur bra det var att köpa en D700 som jag precis gjort. Fast nya modeller kostar ju också rejält mycket mer.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag måste nog säga att jag är lite skeptisk till att en kamera som med stor sannolikhet redan är långt gången i utvecklingen (skall troligen finnas färdig ute till sommar-OS) skulle använda en kortstandard som inte ens börjat tillverkas, än mindre testas ännu.

I övrigt? Tja, kanske. Mycket rykten åt många olika håll just nu :)
Jag säger inte emot dig att det verkar lite udda... Men samtidigt så är ju egentligen XQD inget annat än ett minneskort med PCI-express anslutning så det är ju egentligen inte någon ny teknik i sig.

Vidare så tänker jag nästan sätta en peng på att den får dubbla kortplatser där iallafall den ena är CF.
 

Birdman

Aktiv medlem
Ja tack! Perfekt storlek, 11 bps och perfekt avvägning på sensorn. ;)

Nu återstår väl bara att se om det stämmer och när den i så fall blir presenterad.

// Daniel
 

Osquar

Aktiv medlem
Ja tack! Perfekt storlek, 11 bps och perfekt avvägning på sensorn. ;)

Nu återstår väl bara att se om det stämmer och när den i så fall blir presenterad.

// Daniel
..... samt den lilla prislappen.... ;-) Men i övrigt så låter "skapelsen" mycket trevlig. Hoppas dock att man trycker in den däringa galanta "gyro-funktionen" som vissa Canon-hus har, att huset känner av när jag skiftar mellan liggande resp. stående och automatiskt flyttar aktiv fokus-klammer så jag fortfarande har samma placering så att säga.

/Oscar
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag säger inte emot dig att det verkar lite udda... Men samtidigt så är ju egentligen XQD inget annat än ett minneskort med PCI-express anslutning så det är ju egentligen inte någon ny teknik i sig.

Vidare så tänker jag nästan sätta en peng på att den får dubbla kortplatser där iallafall den ena är CF.
Jo, det borde ju inte vara raketforskning direkt. Jag hoppas innerligt att jag har fel, men jag är skeptisk :)
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Skall bli kul att få se D4 och 1DX jämte varandra. Nikon har ju på senare tid legat en bra bit före Canon, speciellt i brushanteringen.

Är väl inte så konstigt om den har stöd för XQD, kretsen är väl redan designad, dvs hur den kommer se ut, så kortplatsen kommer säkert finnas, men kanske inte mjukvarustöd för det just när den släps .
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Att någon av de stora drakarna annonsera att en kamera ska ha en ny standard för minneskorten är inte alls konstigt. Med allra största sannolikhet har de vart med i utvecklingen av den nya standarden.
 

Ingju

Aktiv medlem
Vanskligt med rykten, men förhoppningsvis ska Japan slippa nya naturkatsrtofer den närmaste tiden framåt, så kanske. En lten tillbaklablick: Teodorians förutsägelser för 2011: 1Q:D800, 2Q:D5100, 3Q:D4 och D400. Ett rätt, inte illa med de förhållanden som var under året. Skulle han fått rätt lovade han att jag skulle få prova hans D4, nu gick jag misste om det, men mer ömkansvärda är ju japanerna och thailändarna. Lite osmakligt ibland med den stundom framskymtande otåligheten med tanke på vad som hänt, vi klarar oss nog ganska bra med de kameror vi nu har.
God fortsättning och Gott Nytt år önskas alla på forumet och alla andra också förståss.
 

phool

Aktiv medlem
Det är lite kaos på NR för tillfället så sidan ligger nere, men första bilderna på Nikon D4 och nya Af-s 85 1.8g har kommit upp. 6000 usd för huset påstås det.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är Fredag en helgdag i övriga världen?
I ortodoxa länder är det Jul. I anglosaxiska länder finns begreppet "Old Christmas" från tiden innan Julen flyttades från 6/7 Jan till 24/25 dec i samband med införandet av den Gregorianska kalendern (från den Julianska) på 1700 talet. Bland länder med Kristen dominans f u ortodoxa är det få länder, så vitt jag vet, som är lediga den 6/1. Så jag skulle tro att 6/1 är en möjlig lanseringsdag. Tittar man på alla kulturer, tron och länder verkar det som om de flesta dagar kan vara speciella på något sätt - inte lätt att lansera.
 
Senast ändrad:

Per Hesselgren

Aktiv medlem
November 2010

Jag måste nog säga att jag är lite skeptisk till att en kamera som med stor sannolikhet redan är långt gången i utvecklingen (skall troligen finnas färdig ute till sommar-OS) skulle använda en kortstandard som inte ens börjat tillverkas, än mindre testas ännu.

I övrigt? Tja, kanske. Mycket rykten åt många olika håll just nu :)
Helt ny är den inte:
http://en.wikipedia.org/wiki/XQD_card

De har nog testat på prototyper...
 
ANNONS