Annons

Nikon lanserar nya objektiv: Nikkor 24mm/1.8, 24-70mm/2.8E VR och 200-500/5.6E VR

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Nikon har lanserat tre nya objektiv, Nikkor 24mm f/1.8G ED, 24-70mm f/2.8E ED VR och 200-500 f/5.6E ED VR

AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR
Saxat från http://www.nikon.se/sv_SE/press_room/press_presentation.page?ID=templatedata\sv_SE\news_article\data\BV-PR-WWA0408-AF-S-NIKKOR-200-500mm:
Stockholm, 4 augusti 2015: Nikon presenterar en helt ny superzoom som tar supertelefoto till en helt ny nivå. AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR är fullmatad med den senaste objektivtekniken och ger en otrolig räckvidd.

Oavsett om du fotograferar djur, fåglar, flygplan eller actionfyllda sporter ger den här kraftfulla nya zoomen i FX-format högsta möjliga prestanda. Bränviddsintervallet på 200–500 mm gör att du kan nå långt, medan den fasta f/5,6-bländaren ger konsekvent hastighet och jämn kontroll av skärpedjupet över hela zoomomfånget.

Prestandan säkerställs tack vare en optisk konstruktion som består av 19 element i 12 grupper och innehåller tre ED-glaselement som minimerar kromatisk aberration. I egenskap av den längsta zoomen med fast bländare i det aktuella NIKKOR-sortimentet har det nya NIKKOR-objektivet på 200–500 mm också den senaste generationen av Nikons VR-teknik (vibrationsreducering). Det här imponerande systemet gör att du kan fotografera med upp till 4,5 stegs längre slutartid och innehåller läget SPORT VR för att lättare kunna följa snabba händelser. Dessutom ger Nikons exklusiva Silent Wave-motor (SWM) snabb autofokus. Den elektromagnetiska bländarstyrningen gör AE-kontrollen stabil, även vid snabb serietagning.

− Superteleobjektiv kräver vanligtvis en stor budget och många fotografer tvingas ofta kompromissa när det gäller kvalitet. Det nya objektivet 200–500 mm är Nikons mest prisvärda superteleobjektiv som sträcker sig längre än 300 mm, så det är ett spännande alternativ för fotografer som vill ha extra räckvidd för att fånga avlägsna motiv, säger Zurab Kiknadze, produktchef för objektiv, tillbehör och programvara för Nikon Europe.
En aldrig sviktande prestanda

AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR är nästa steg i Nikons tradition att utveckla kameratekniken. Med det nyutvecklade läget SPORT VR integrerat i VR-systemet är objektivet perfekt för att fotografera motiv i rörelse, till exempel flygande fåglar eller fartfyllda sporter. SPORT VR utmärker sig i situationer där en fotograf behöver panorera kameran för att följa ett motiv. Läget ger en stabil sökarbild och en bildhastighet för serietagning som liknar det som går att uppnå när VR är avaktiverat.

Den fasta maximala bländaren på f/5,6 över hela zoomomfånget gör det också möjligt att använda AF med en 1,4× telekonverter monterad på en f/8-kompatibel kamera.

AF-S NIKKOR 200-500mm f/5.6E ED VR har ett zoomlås som säkrar objektivet när det inte används och en avtagbar stativfot som hjälper till att stabilisera objektivet när du använder ett stativ. Objektivet levereras också med ett avtagbart motljusskydd och ett mjukt fodral.

Säljstart är den 17 september och det rekommenderade priset är 16 490 kronor.


AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR
Saxat från http://www.nikon.se/sv_SE/press_room/press_presentation.page?ID=templatedata\sv_SE\news_article\data\BV-PR-WWA0408-AF-S-NIKKOR-24-70mm:
Stockholm, 4 augusti 2015: Nikon uppdaterar sin topptrio av ljusstarka zoomobjektiv med helt nya AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR. Det populäraste av de professionella zoomobjektiven i NIKKOR-serien har fått sig en total genomgång och är nu snabbare, bättre och har en starkare konstruktion.

Nikons imponerande vibrationsreducering (VR), en helt ny optisk konstruktion och en stadigare utformning förbättrar en redan klassisk zoom på alla punkter.

− 24–70 mm är standardobjektivet för alla professionella fotografer. Efter feedback från de yrkesfotografer som använder objektivet har Nikon förbättrat bokstavligt talat alla aspekter – bildkvaliteten, den robusta konstruktionen, hastigheten – och gett en ökad stabilitet med VR. AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR är en värdig efterträdare till det redan legendariska 24–70 mm f/2,8G-objektivet och kommer säkerligen att uppfylla kraven hos dagens professionella fotografer, säger Zurab Kiknadze, produktchef för objektiv, tillbehör och programvara på Nikon Europe.
Att förbättra en legend

Även om det aktuella 24–70 mm-objektivet (som introducerades 2007 tillsammans med Nikon D3) är väldigt hyllat, tar den nya versionen prestandan till nästa nivå. För första gången i NIKKOR-objektivens historia har den optiska designen ett asfäriskt ED-glaselement. Det nya elementet har utvecklats för att motverka kromatisk aberration och koma, och kan på så sätt minska vinjettering och möjliggöra upplösning utan förvrängningar i kanterna. Det nya VR-systemet minimerar effekterna av kameraskakningar och gör det möjligt att fotografera med slutartider som är upp till fyra steg längre.¹ AF har också förbättrats tack vare Nikons exklusiva Silent Wave-motor (SWM) som är upp till 1,5 gånger snabbare än SWM-motorn som används i 24–70 mm f/2,8G-objektivet. Elektromagnetisk bländarstyrning möjliggör konsekventa och mer precisa exponeringar under snabba bildserier, vilket minskar risken för exponeringsskillnader i bilderna.

Nikons nya 24–70 mm-objektiv är redo för det hårda arbete som daglig yrkesverksam användning innebär. Samtidigt som den optiska designen är komplex, har Nikon förstärkt objektivets konstruktion med 20 element i 16 grupper och Nano Crystal Coat för att skapa en mer slitstark produkt. Motljusskyddet som ingår är en liten men viktig förbättring. Nikon har lyssnat på feedback från yrkesfotograferna och dolt upplåsningsmekanismen i en nedsänkning för att förhindra att användaren råkar ta bort motljusskyddet av misstag. Objektivet är självklart vädertåligt. Ett fluorskikt på de främre och bakre elementen stöter aktivt bort vatten, damm och smuts utan att påverka bildkvaliteten. Och skiktet gör det enklare att rengöra glaset utan att skada ytan.

Säljstart är den 27 augusti och det rekommenderade priset är 25 990 kronor.


AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED
Saxat från http://www.nikon.se/sv_SE/press_room/press_presentation.page?ID=templatedata\sv_SE\news_article\data\BV-PR-WWA0408-AF-S-NIKKOR-24mm:
Stockholm, 4 augusti 2015: Nikon utökar sin f/1,8-serie objektiv med fast brännvidd med nya AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED. Det här ljusstarka objektivet i FX-format är lätt och kompakt och hjälper fotografen att enkelt fotografera vackra och fascinerande bilder.

− Vidvinkelobjektiven kommer till sin rätt när du vill överdriva perspektiven och 24 mm har alltid varit en populär brännvidd för fotografer som är ute efter kreativa möjligheter. Det nya objektivet på 24 mm kompletterar Nikons f/1,8-serie genom att fylla gapet mellan objektiven på 20 mm och 28 mm som nyligen lanserades. Det är ett bra objektiv som kan fånga dynamiska och fascinerande bilder som förtrollar tittaren. Det ger god prestanda i svagt ljus när du fotograferar inomhus och vacker oskärpa för mer stämningsfulla foton. Och om du filmar och vill ha filmsekvenser med en riktig biokänsla kan det här mångsidiga objektivet verkligen leverera. För DX fotografen är detta också ett intressant alternativ eftersom objektivet i DX format motsvarar 36mm f/1,8, säger Zurab Kiknadze, produktchef för objektiv, tillbehör och programvara för Nikon Europe.
Dynamiska och fascinerande bilder

Stilfull arkitektur. Imponerande landskap. Djärva gatubilder. Rymliga interiörer. För att ta sådana foton måste objektivet vara vidvinkligt och det måste vara ljusstarkt. Det nya 24mm f/1,8G-objektivet från Nikon passar bra med högupplösta D-SLR-kameror och ger snygga stillbilder och videosekvenser. Den stora bländaröppningen på f/1,8 ger ett kort skärpedjup, en mjuk bokeh-effekt, skarpa bilder i svagt ljus och en ljus sökarbild. Det korta fokusavståndet på endast 0,23 m ger ytterligare mångsidighet och kreativ frihet. Den kompakta designen och låga vikten gör det här ultravidvinkelobjektivet till en perfekt reskamrat.

Det nya NIKKOR-objektivet med 24 mm brännvidd ger utmärkt skärpa och kontrast i hela bildrutan. Den optiska konstruktionen har 12 element i nio grupper. Två ED-glas (Extra-low Dispersion, extra låg färgspridning), två asfäriska linselement och Nikons Nano Crystal Coat ger skarpa och klara bilder. Förvrängning är väl kontrollerad, precis som andra möjliga brister som vanligtvis uppstår i utkanten av ett vidvinkelobjektiv, t.ex. vinjettering eller minskad skärpa.

Det nya objektivet är också intressant för DX-fotografer eftersom det ger en brännvidd i DX-format som motsvarar 36 mm. Nu kan DX-användare dra fördel av FX-glas i hög kvalitet som kommer nära en klassisk brännvidd på 35 mm när objektivet används på en DX-kamera. Den traditionella brännvidden på 35 mm skapar tidlösa och spännande bilder. Det är en klar favorit bland fotografer som vill fånga bilder med ett klassiskt perspektiv. Utöver brännvidden säkerställer den slitstarka men lätta konstruktionen av det nya FX-objektivet att det även är väl balanserat på ett kamerahus i DX-format.

AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED levereras med ett motljusskydd av bajonettyp och en mjuk objektivväska.

Säljstart är den 17 september och det rekommenderade priset 8 790 kronor.


Se även här för mer information (inkl simulerade MTF-kurvor och specifikationer) om dessa objektiv.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Hmm.. låter billigt med 200 - 500 mm objektivet, kan det vara möjligt? Då får det nog bli ett sånt..
Hälsn!
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon verkar börja koncentrera sig på att täppa till de luckor i objektivutbudet som tredjepartstillverkare hittills har utnyttjat. Först 16-80 f/2,8-4 (riktat mot Sigma 17-70) och nu 200-500 (riktat mot Sigma/Tamron 150-600). Nikon-objektivet har visserligen kortare brännviddsomfång, men har i gengäld bländare 5,6 i stället för 6,3 vid 500 mm. När det gäller skärpa och andra optiska egenskaper får vi vänta lite på recensionerna, men om man jämför MTF:er så ser Nikons faktiskt bättre ut.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Pris vs prestanda

Blir intressant att se hur pass bra 200-500 kommer att prestera. Prismässigt lägger det sig någonstans emellan Tamron och Sigma. Det blir intressant att se om prestandan också kommer att ligga där.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Det är du inte direkt ensam om :)

Men kurvorna för 200-500 ser bra ut. Tyder bra hög skärpa över hela bildytan på både 200 och 500 mm.
Låter lovande :-D Känns i dagläget som om det va rätt att inte haka på Tamron/Sigma-tåget även om det naturligvis va ren tur att jag nu helt plötsligt har ett Nikon som alternativ :) Känns dock, utan att veta för mkt om objektivet, att det hade kompletterat mitt 70-200 grymt bra.
 

ErlandH

Aktiv medlem
200-500 ser mycket intressant ut. Väger visserligen en bit över två kilo, men ett pris på 16000! Nästan så att jag börjar fundera på om det var vettigt att jag just köpte nya 7D och 100-400..,
 

horvendile

Aktiv medlem
Kanske stökigt att prata om alla tre objektiv i en (1) tråd, men ok, låt oss försöka.
Jag har väntat i några månader på släppet av 24/1,8, och det blev väl ungefär som väntat. Jag gillar konceptet: hygglig ljusstyrka och förhållandevis låg vikt.
Problemen torde vara priset och Sigma.
Sigma har etablerat sig som ett gott alternativ för den som inte av någon (bra eller dålig) anledning bara vill ha Nikon-optik. Deras 24/1,4 är bra och kostar, i alla fall nu precis vid släpp, mindre än Nikons 1,8. Nikon-priset är fullt skäligt om man jämför med vad Nikons 24/1,4 kostar, men med Sigma i leken är det inte direkt någon no-brainer. Hade den kostat säg 3800 kr hade det legat närmare till hands att köpa den på impuls. Nu kräver det ordentlig eftertanke.

Om vi antar någorlunda likvärdiga optiska prestanda så är Nikons fördel vikten. Möjligen också vädertätning, det vet jag inte. Men framför allt vikten. Och det är förstås personligt om man högst värderar låg vikt eller f/1,4.
Skillnaden mellan f/1,8 och f/1,4 är visserligen på sätt och vis inte så himla stor. Men jag misstänker att ganska många som funderar på en 24-prime redan täcker 24 mm med en 2,8-zoom. Jag gör det i alla fall. Och då blir det plötsligt ganska stor skillnad mellan 1,8 och 1,4.

För DX-användare är det också lite knepigt. Bristen på en 24/1,8 för DX har länge varit pinsamt uppenbar. Nu finns det en modern lösning - för FX. Till ett pris som ligger högt över vad DX-användaren vant sig vid för 35 och 50 mm, och även 85 mm.
Jag undrar vad en 24/1,8 DX skulle kostat.
 

Keld

Aktiv medlem
24-70mm f2.8 för den nätta summan 26000:-. Jag tar två!
Det var inget dåligt pris, dra bort 8000-10000 så skulle jag kanske börja fundera.
Telezoomen verkar intressant, verkar mer att ha hamnat rätt med priset, jag kommer att vänta med spänning på lite tester.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Vill ha x 3!

Måste säga att Nikon överraskar positivt.

24 #
24-70 #
200-500 #

Kort sammanfattning vill ha x3!

Priset gör att det lär dröja innan jag är ägare till alla, men man ska ju ha något att längta efter också.

Nu hoppas jag bara på en 50 MPX/FX från Nikon så blir önskelistan komplett :)
 

eskil23

Aktiv medlem
24 #
24-70 #
200-500 #
24/1,8 - ja, den hade onekligen varit intressant om jag inte redan hade haft en 28/1,8 som jag är jättenöjd med.

24-70/2,8 VR - den riktar inte riktigt in sig på min målgrupp (DX ägare), vilket också märks på priset. Men jag förstår varför FX-fotografer vill ha den och varför Nikon har valt att lägga priset så högt; den här gluggen riktar sig till yrkesfotografer i första hand.

200-500/5,6 - här har vi definitivt en glugg som skulle kunna intressera mig. Jag har redan Sigma 150-500 och är rätt nöjd med den, men jag skulle vilja ha en lite smidigare glugg som ersättare för både min Sigma 150-500 och min Nikon 70-300. Därför är nog Nikon AF-S 80-400 mer intressant. Men jag är väldigt nyfiken på att se resultatet av en "shoot out" mellan de två och Tamron 150-600.
 

iSolen.se

Guest
Nikkor 24mm/1.8 - Tveksamt för min del. Varför har inga primes VR förresten? Är det 1.8 som omöjliggör det? Skaffar jag denna måste jag ha 35, 28 och 20 också och det blir dyrt :) Kör vidare med 14-24/2.8 och när jag behöver mångsidighet eller VR, 16-35 trots lägre kvalitet och sämre ljusstyrka. Fotade MTB-cyklister igårkväll och då hade jag dock velat haft ovan 24/1.8 pga det dåliga ljuset.

24-70mm/2.8E VR Köper definitivt. Använder min 24-70 idag oerhört mycket. 82mm filtergänga var inte bra, då kan man inte rotera objektivlocken och måste ha en ny uppsättning filter. Om VR tar extra plats kan väl ändå frontlinsen ha gamla storleken 77mm.

200-500/5.6E VR Intressant. Väntar med spänning på tester. Använder mycket 80-400 idag och just 80mm gör objektivet mångsidigt. VR är f ö fantastisk på just detta objektiv så jag förväntar mig att det blir otroligt på nya 200-500. 200-500 kommer säkert bli skarpare än 80-400.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikkor 24mm/1.8 - Tveksamt för min del. Varför har inga primes VR förresten? Är det 1.8 som omöjliggör det? Skaffar jag denna måste jag ha 35, 28 och 20 också och det blir dyrt :) Kör vidare med 14-24/2.8 och när jag behöver mångsidighet eller VR, 16-35 trots lägre kvalitet och sämre ljusstyrka. Fotade MTB-cyklister igårkväll och då hade jag dock velat haft ovan 24/1.8 pga det dåliga ljuset.
Inga är ju inte sant, för det finns telen som har det. Canon har några få med kortare brännvidd med IS, men de är ljussvagare, så kanske är det så att det än så länge inte ansetts försvarbart att klämma in VR i ljusstarkare, fasta lite kortare objektiv. Så var det ju länge med dessa ljusstarka normalzoomar också.

24-70mm/2.8E VR Köper definitivt. Använder min 24-70 idag oerhört mycket. 82mm filtergänga var inte bra, då kan man inte rotera objektivlocken och måste ha en ny uppsättning filter. Om VR tar extra plats kan väl ändå frontlinsen ha gamla storleken 77mm.
VR kan ju dock flytta bilden lite, det är ju så det fungerar, så kanske har Nikon ansett att det krävs en större främre lins för att få den bildkvalitet som efterfrågas från objektivtypen. Tamrons med VC har också 82 mm. Att det sedan inte är praktiskt om man har en arsenal med ojektiv som har 77 mm är ju en annan sak. Själv är jag hårt drabbad av olika storlekar då jag knappt har ett objektiv med samma storlek på den främre linsen.

200-500/5.6E VR Intressant. Väntar med spänning på tester. Använder mycket 80-400 idag och just 80mm gör objektivet mångsidigt. VR är f ö fantastisk på just detta objektiv så jag förväntar mig att det blir otroligt på nya 200-500. 200-500 kommer säkert bli skarpare än 80-400.
Det är onekligen intressant och skulle ju vara en fin fortsättning på mitt 70-200/4 (där VR också är riktigt bra). Jag har dock länge och väl velat om jag kommer använda ett dylikt objektiv. Inte för att det inte kan vara kul att ha lång brännvidd, för det möjliggör en del fotografering där 200 mm inte räcker. Problemet är istället att de ändå blir ganska dyra (allt är relativt, det här är ju "billigt") samtidigt som jag frågar mig om jag kommer orka ta med det i och med vikten. Jag får kanske köpa en stuga i skogen till så att jag kan sitta på farstubron och "skjuta" djur som går förbi. ;)
 

iSolen.se

Guest
...

Det är onekligen intressant och skulle ju vara en fin fortsättning på mitt 70-200/4 (där VR också är riktigt bra). Jag har dock länge och väl velat om jag kommer använda ett dylikt objektiv. Inte för att det inte kan vara kul att ha lång brännvidd, för det möjliggör en del fotografering där 200 mm inte räcker. Problemet är istället att de ändå blir ganska dyra (allt är relativt, det här är ju "billigt") samtidigt som jag frågar mig om jag kommer orka ta med det i och med vikten. Jag får kanske köpa en stuga i skogen till så att jag kan sitta på farstubron och "skjuta" djur som går förbi. ;)
Har du provat 80-400? Om inte...gör det!
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Nikkor 24mm/1.8 82mm filtergänga var inte bra, då kan man inte rotera objektivlocken och måste ha en ny uppsättning filter. Om VR tar extra plats kan väl ändå frontlinsen ha gamla storleken 77mm.
Om nu föreställer oss möjligheten att ökningen av gängstorlek beror på mekaniska orsaker och inte optiska, så borde det vara möjligt att permanent använda en stepdownring till 77mm, som man låter sitta kvar hela tiden. Om frontlinsen optiskt uppför sig som på den gamla, så att säga, vad gäller diameter och vinkel på ljuset som kommer med i bilden, så borde detta vara möjligt utan att få vinjettering. Det skulle vara bra om någon som köper objektivet kan testa detta, innan folk motvilligt börjar köpa nya filter!
 
ANNONS