Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D mark III eller 6D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

mwahlgren85

Medlem
Tänkte byta upp mig från min 5D mark II som har fått stå ut många år. Anledningen är att jag vill ha ett bättre autofokus system, bättre ISO-hantering och givetvis för att man vill ha en ny modernare kamera.

Valen står mellan att hitta en begagnad 5D mark III eller en ny 6D mark II. Hade en 6Dmk2 i varukorgen och skulle klicka på beställ när jag började läsa om fokuspunkterna att de är väldigt centrerade. Nyligen börjat med porträtt fotografering, det hade varit troligt om man skall behöva rekompensera varje bild när man tagit fokus.
Men steget från 5Dmk2's få fokuspunkter så kanske det inte är något jag hade klagat på? Eftersom den yttersta fokuspunkten är lite seg ibland.

Förutom detta så känns det som att 6Dmk3 är bättre på de flesta andra punkter, dock att det bara är 1 SD-kort.

Skulle vara tacksam för tips och råd i mitt val av ny kamera.
 

pecillo

Aktiv medlem
Jag har kollat på gemförelser mellan dom 2 husen (har själv en MKIII). Jag skulle råda om en MKIII och mina argument är följande:

Emot 6D:
4mb extra i 6D'n är ingen major diff enligt mig dom 22.3 du har i MKIII räcker.

snabbare digic 7 processorn i 6D'n är bättre men inget man behöver.

Flippi tilty screen från 6D är inget som behövs vid porträtt foto enligt mig.

Vikt/storlek - sure 6d är mindre men ska du ha en liten kamera kolla på en spegellös istället :)

6D inbyggd wifi/bt - sure nice. Men det är just det... nice enligt mig.

6D MK2 - helt ny går inte att hitta begagnad och du får där av betala 21-22 tusen för den.


För 5DMKIII:

fler AF punkter (vist du behöver inte så många vid porträtt ändå men det är nice)

2 minneskortsplatser

du har snabbate shutter speed i MK3'an. Vist du behöver inte ha mer än 1/4000 del speciellt ofta. Men det är rätt nice om du tar porträtt ute i solljus.

Du kan hitta en begagnad MK3 relativt lätt nu då många uppgraderar till MK4. Jag själv bytte min MK2'a till en MK3'a och hittade en i superbra skick för 13000 (vist hade sjukt flyt men du hittar fortfarande hus för runt 15000 och det är minst 6000 billigare än den billigaste 6D MK2'an du hittar dom 6000 får du rätt mycket i form av blixtar och annan gear du kanske inte har eller rent sagt ett bra porträtt objektiv)
 

mwahlgren85

Medlem
Porträtt fotografering för mig rätt liten del av vad jag gör i dagsläget. Mer barn/djurfotografering. Sen mycket att man har en för dyr hobby och fotar mest natur/landskap och resebilder med den.

Att betala 22k för en ny är lugnt, budget ligger på 25k.

- Tilt-Skärmen känns som ett plus för mig, vet flera gånger man legat på backen och önskat att man slapp det.
- Wifi/gps/bluetooth spelar ingen roll, gps kan vara kul för semester bilder iofs.
- Hanteringen av högre ISO bättre är ett plus.

Emot 6Dmk2:
- Avsaknaden av joysticken skulle vara jobbigt, men kan vänjer sig.
- Att fokuspunkterna är för centrerade, hade varit intressant att se mer reviews. Vill se en jämförelse med 5dmk3 hur de ligger med varandra.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ka tänka mig att 5D3 är gjord för att tåla många exponeringar, vilket kan tala för ett begagnatköp. Man behöver inte vara orolig för att kameran inte ska hålla.

Handhavandet känns bättre med 5D3, och ett tåligare bygge. Det jag skulle kunna ha som argument för 6DII är det bättre dynamiska omfånget. Men det är nog det enda. Sedan som sägs i tråden, du får i nuläget betala 21k

Kan du hitta en fin 5D3 för13-15k, så låter det som mycket kamera för pengarna.

/Ulf
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jag står också inför en uppgradering.
Kör nu 5D2 sedan snart 10 år och en 7D2
För telefoto (fåglar).
Jag kommer förmodligen att välja 6D2
När jag ska uppgradera. Vikskärm har jag
saknat vid macrofoto. Ny censor och
processor intressant.
Jag tror att nuvarande pris kommer att
sjunka lite när 6D2 finns i lager.
Så jag kommer att köra med 6D2 och 7D2
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag känner mig lite skyldig till ditt dilemma. 6dmkii verkar vara en toppenkamera med massa nya fina funktioner och bäst av allt en vass sensor. Jag har fotat med kameror som har bra fokustäckning under många år nu och skulle ha jättesvårt att gå tillbaka till punkter endast i mitten. I ditt fall är det inte så. Du kommer tycka autofokusen är bättre än det du har idag och sen får du alla fördelar med ett nytt hus. Utgå från din synvinkel och välj det som lockar mest. Du har fått många goda anledningar till köp av 5dmkiii som också stämmer väl. Vad du än väljer så blir det en fin uppgradering från 5d mkii.

Lycka till
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Är det inte något ni har glömt?

Fotar man porträtt och använder stativ är det mycket bättre att använda live-view! Med denna kamera är det bara att peka på t.ex. ögonen på skärmen så blir skärpan där utan några microjusteringar och med alla objektiv oavsett om de har fram- eller bakfocus som normalt behöver justeras för. Tror inte att det finns någon fullformatare (kanske 5D4) som komner att klara det bättre. Med live-view använder du inte de vanliga fokuspunkterna utan utnyttjar kamerans tvådelade pixlar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Fotar man porträtt och använder stativ är det mycket bättre att använda live-view! Med denna kamera är det bara att peka på t.ex. ögonen på skärmen så blir skärpan där utan några microjusteringar och med alla objektiv oavsett om de har fram- eller bakfocus som normalt behöver justeras för. Tror inte att det finns någon fullformatare (kanske 5D4) som komner att klara det bättre. Med live-view använder du inte de vanliga fokuspunkterna utan utnyttjar kamerans tvådelade pixlar.
Jo jag har funderat över om dpaf skulle kunna vara en väg runt problemet. Har ingen erfarenhet av hur bra det fungerar. Jag hamnar rätt ofta i läget att bara en hand är ledig för att sköta var fokus ska hamna och att knäppa av bilden medan andra handen hindrar blixten på stativ från att blåsa omkull. Kameran är ej på stativ. Vet inte hur bra det skulle fungera med skärmen vänd som en fast skärm och att sätta fokus med tummen. På vissa spegelösa kameror är byte av fokuspunkt via skärmen det enda bra sättet om jag minns rätt
 

Curt L

Aktiv medlem
Jo jag har funderat över om dpaf skulle kunna vara en väg runt problemet. Har ingen erfarenhet av hur bra det fungerar. Jag hamnar rätt ofta i läget att bara en hand är ledig för att sköta var fokus ska hamna och att knäppa av bilden medan andra handen hindrar blixten på stativ från att blåsa omkull. Kameran är ej på stativ. Vet inte hur bra det skulle fungera med skärmen vänd som en fast skärm och att sätta fokus med tummen. På vissa spegelösa kameror är byte av fokuspunkt via skärmen det enda bra sättet om jag minns rätt
Har du provat att använda tumfokus, dvs koppla bort fokuseringen från avtryckaren?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har du provat att använda tumfokus, dvs koppla bort fokuseringen från avtryckaren?
Ja det har jag men bytte tillbaka igen. Styrpinnen är ställd så att jag hoppar direkt mellan fokuspunkterna så fort jag rör den och sedan använder jag avtryckarknappen som vanligt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det är ju et angenämt problem du har, för vilket av alternativen du än väljer så bli det en förbättring.

Eftersom jag själv går och överväger en uppgradering till 6D mk ii så kan jag slänga in några argument som talar för den.

* Mindre/Lättare
* Bättre bildkvalitet. Även om vi inte har några mätningar än så är det nog ett ganska tryggt antagande att 6D ii kommer att ha 1-2 stegs bättr DR på låga ISO, samt förbättrad ISO-prestanda. Faktum är att redan 6Dmk i var något bättre, framför allt hade/har 5D mk iii ett problem md bandningar om man lyfter lågt exponerade bilder/partier.
* Bättre jpeg-bilder, pga ny processor, nya bildstilar + fler typer av objektivkorrigeringar.
* Pekskärm. När man en gång börjat använda pekskärm så känns frånvaron av det väldigt gammaldags och omständligt.
* Bättre Liveview, vilket i kombo med pekskärm och vikskärm gör användningen enklare, snabbare och flexiblare
* Vikskärm
* Wi-fi. Jag trodde int att jag skulle använda det särskilt mycket i min 6D, men faktum är att jag gör det, delvis för tagning, men framför allt för granskning. Visst kan man leva utan, men det gör handhavandet trevligare.
* Flimmeravkänning, användbart om man fotar i t.ex. lysrörsljus
* "Scene"-modes. Visst, flera av dem är tämligen meningslösa för erfarna användare, men andra, t.ex. "Handhållet nattfoto" är enkla sätt att åstadkomma bilder som annars kräver efterbehandling.
 

mwahlgren85

Medlem
Lägger en beställning på en 6D mk2 nu, tror att den kommer väga upp till mina förhoppningar och den passar mina ändamål.
 

Staffis

Medlem
Jag har idag en 5D mark III (tillverkad 2016) som jag är välidgt nöjd med. Fotograferar mest bröllop och barn i studio professionellt.

På något sätt blir jag lite sugen på en 6D mark II istället för 5D:n. Är jag helt vrickad? Snälla, ge mig argument för att behålla min 5D. Ett argument är att den lirar perfekt med mina Profoto B2 i High Speed Sync. Några fler?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har idag en 5D mark III (tillverkad 2016) som jag är välidgt nöjd med. Fotograferar mest bröllop och barn i studio professionellt.

På något sätt blir jag lite sugen på en 6D mark II istället för 5D:n. Är jag helt vrickad? Snälla, ge mig argument för att behålla min 5D. Ett argument är att den lirar perfekt med mina Profoto B2 i High Speed Sync. Några fler?

Om du är pro, kör med båda :) Du lär ju tappa en del pengar på 5D3 och det är fortfarande en högst kompetent kamera med bra handhavande. Kanske det sistnämnda inte är lika avgörande i en studio.

Det enda som skulle få mig intresserad av 6DII är den nya sensorn, det nämns två steg bättre DR i tråden, det låter iof mycket? Den sensorn skulle jag vilja prova.
 

mwahlgren85

Medlem
Jag har idag en 5D mark III (tillverkad 2016) som jag är välidgt nöjd med. Fotograferar mest bröllop och barn i studio professionellt.

På något sätt blir jag lite sugen på en 6D mark II istället för 5D:n. Är jag helt vrickad? Snälla, ge mig argument för att behålla min 5D. Ett argument är att den lirar perfekt med mina Profoto B2 i High Speed Sync. Några fler?
Dubbla minneskort i 5Dmk3, fotar själv inte bröllop men hade varit rädd att kört det med bara 1 minneskort ifall det andra pajar.
Joysticken! Den kommer jag sakna i 6Dmk2.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Om du är pro, kör med båda :) Du lär ju tappa en del pengar på 5D3 och det är fortfarande en högst kompetent kamera med bra handhavande. Kanske det sistnämnda inte är lika avgörande i en studio.

Det enda som skulle få mig intresserad av 6DII är den nya sensorn, det nämns två steg bättre DR i tråden, det låter iof mycket? Den sensorn skulle jag vilja prova.
Vi får väl se när mätningarna börjar trilla in, men det är nog inte orimligt med tanke på hur mycket bättre 5D mk iv är, jämfört med mk iii. I och med att 6D har ett större pixlar så borde Canon teoretiskt iaf få ännu högre DR i 6D.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-5D-Mark-IV-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III-versus-Canon-EOS-5D-Mark-II___1106_795_483
 

mwahlgren85

Medlem
Fått för mig att köpa 5D Mark IV istället. Nån som vill tala mig ut detta eller hålla med mig?
Största anledningen är att jag såg i manualen hur centrerade fokus punkterna verkligen var vilket gjorde mig besviken. Sen har 5D Mark IV lite bonusar som dubbla minneskort, joysticken. Mer "pro"?
En anledning varför jag fortfarande vill ha 6D mark II är skärmen, tror att den kan komma till hands.

Resonerat så här, om man köper 6D mark II blir man nöjd i ett år eller två, sedan vill man har dessa mer spridda fokuspunkter och ändå uppgraderar.
Skulle man istället välja 5D Mark IV så kanske det blir en kamera jag har i 5-7 år.
 
ANNONS