Annons

D5500 och HSS?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag har köpt en speedlight-blixt, en SB-700 till min D5500.
Nu försöker jag leta vägar runt att kamerahuset inte stödjer HSS. Jag har googlat en del och har hittat olika former av fjärrstyrningar så man tex kan sätta blixten på stativ. En bra funktion som ger många möjligheter. Dessa fjärrutlösare stödjer ibland HSS, men som jag fattar det så gör jag själva inställningen i kamerahuset, och om inte huset stödjer funktionen så spelar det ingen roll om övrig utrustning fungerar med denna funktion eller ej?
Kort sagt: Kan jag komma runt problemet med synktiden på 1/200 eller är det bara ett annat hus som kan rätta till detta problem?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Korta versionen: Nej Du behöver ett hus som stödjer HSS eller MER ljus.

Vet du vad kortaste blixtsynktid innebär?
Jo jag har hyfsad koll på det. Kortaste blixtsynktiden på mitt hus är 1/200-del. Men vid vissa tillfällen vill man kunna ha en kortare slutartid än så, tex om man vill fota något fartfyllt.
I andra fall kan man arbeta runt problemet, tex med ett ND-filter om man fotar tex porträtt i starkt solljus. (Motljus)
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag menar VARFÖR det finns en bixtsynktid.
Det beror på de 2 slutarridåernas hastighet.
Ja, det är den kortaste tiden där blixten klarar av att belysa hela bilden. (eller snarare så hinner hela bilden avbildas på sensorn) Skulle man ha en kortare tid än blixtsynktiden så skulle den bakre ridån hinna börja stänga sig och man får en svart kant i nedre delen av bilden. (Om man tar exponeringen horisontellt)

Duger den förklaringen som svar på läxförhöret? Hur hjälper detta mig, du sa att det inte fanns någon väg runt problemet?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Inget förhör.
Men det hjälper en att förstå varför blixtsynktid är som det är.
Även vad HSS egentligen gör om man har det
 

pdahlen

Aktiv medlem
Inget förhör.
Men det hjälper en att förstå varför blixtsynktid är som det är.
Även vad HSS egentligen gör om man har det
Har för mig att HSS skickar fler små korta blixtar istället för en längre som vid normal synk.

För TS är nog tyvärr lösningen är att byta hus, alternativt att använda en LED matris en sådan man använder för tex video. Jag brukar ha en sådan till makrofoto då min ringblixt inte fungerar med HSS
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan inte komma på varför det behövs något extra i kamerahuset för HSS (om det är High Speed Sync vi diskuterar). Det är ju blixten som ska ställas in för att sprida ut ljus över en längre tid än vid vanlig synk och den kan väl triggas som vanligt av kameran när första ridån öppnar?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är kameran som beordrar HSS och kan den inte ge rätta impulserna så blir det ingen HSS.
OK, på min Olympus F280-blixt sitter det en omkopplare där man ställer om mellan "Super FP", "Manual" och "Normal". Super FP är samma som HSS och Normal är X-synk. Kameran har ingen inställning för Super FP.

F280 var det första blixten som hade det här och kom i mitten av 1980-talet. Jag har aldrig använt någon modern HSS-blixt så jag tyckte att det var lite underligt att det behövdes en inställning för HSS i kamerahuset.
 

ztenlund

Aktiv medlem
OK, på min Olympus F280-blixt sitter det en omkopplare där man ställer om mellan "Super FP", "Manual" och "Normal". Super FP är samma som HSS och Normal är X-synk. Kameran har ingen inställning för Super FP.

F280 var det första blixten som hade det här och kom i mitten av 1980-talet. Jag har aldrig använt någon modern HSS-blixt så jag tyckte att det var lite underligt att det behövdes en inställning för HSS i kamerahuset.
Att det finns en brytare på blixten betyder knappast att det fungerar oavsett vilket kamerahus du sätter den på.
 

PMD

Aktiv medlem
Att det finns en brytare på blixten betyder knappast att det fungerar oavsett vilket kamerahus du sätter den på.
Nejvisst. Super FP med F280 fungerar förstås bara med de senaste kamerahusen ur Olympus OM-serie. Alla kameratillverkare har ju sina egna kommunikationsprotokoll mellan blixtar och kamerahus.

Poängen var att man sköter valet av X-synk eller HSS på blixten och inte på kameran.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nejvisst. Super FP med F280 fungerar förstås bara med de senaste kamerahusen ur Olympus OM-serie. Alla kameratillverkare har ju sina egna kommunikationsprotokoll mellan blixtar och kamerahus.

Poängen var att man sköter valet av X-synk eller HSS på blixten och inte på kameran.
Då har du alltså nu kommit på att kamerahuset spelar roll, i motsats till vad du inte kunde komma på i ett tidigare inlägg. ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Kanske. Om blixten bestämmer synkläge så behöver kameran knappast göra någonting. Möjligen att det kan vara en poäng med att kamerahus med snabba slutare skickar en signal om att andra ridån har stängts så att blixten kan sluta pulsa. Om kameran inte skickar en sådan signal kan blixten helt enkelt pulsa så länge som synktiden på de kameror som har långsammast slutare. Dessa kameror behöver då inte veta någonting om HSS.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag har köpt en speedlight-blixt, en SB-700 till min D5500.
Nu försöker jag leta vägar runt att kamerahuset inte stödjer HSS. Jag har googlat en del och har hittat olika former av fjärrstyrningar så man tex kan sätta blixten på stativ. En bra funktion som ger många möjligheter. Dessa fjärrutlösare stödjer ibland HSS, men som jag fattar det så gör jag själva inställningen i kamerahuset, och om inte huset stödjer funktionen så spelar det ingen roll om övrig utrustning fungerar med denna funktion eller ej?
Kort sagt: Kan jag komma runt problemet med synktiden på 1/200 eller är det bara ett annat hus som kan rätta till detta problem?
Sätt sb 700 an på su4 läge skaffa en blixt som inte är nikon, ställ den på låg uteffekt i kameraskon så kommer din sb700 lösa på alla slutrtider och bländare, allt trådlöst och helmanuellt men det funkar
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Men det går väl knappast att köra HSS på det sättet?
Jo!

Nikon D50, Canon 270Ex monterad, Nikon SB900 i handen på SU-4 läge och M på både kamera och blixt, full uteffekt. tricket är att blixtens utlysningstid är tillräckligt lång vid korta slutartider. Kruxet är att man måste använda höga uteffekter och styra exponeringen med bländaren.

Jag använder HSS och CLS hela tiden bemödar mig inte med detta normalt men det finns sätt att outsmarta även nikons system.

Slutartiden är 1/4000 kortaste som går på den kameran
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Men hur blir det om du har låg effekt på den "lösa" blixten?
Det blir ett slags handikappad HSS om jag förstår din metod rätt.
Och är brinntiderna lika vid olika effekter på SB-900 och SB-700 (som TS har)?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Men hur blir det om du har låg effekt på den "lösa" blixten?
Det blir ett slags handikappad HSS om jag förstår din metod rätt.
Och är brinntiderna lika vid olika effekter på SB-900 och SB-700 (som TS har)?
Så här blir det med effekten 1/64 och 1/4000

Bränntiderna lär väl variera men det kan nog inte spela så stor roll.

nikons hemsida brinntider
sb700 1/1042 sek. vid M1/1
sb900 1/880 sek. vid full effekt
 

Bilagor

ANNONS