Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktproblem objektiv&Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Plötsligt slutade objektivet&kameran fungera. Det satt ett "klistermärke" på objektivet insida nära kontaktknapparna som nu "slitits" bort. Kvar finns som ni ser på bilden något slags klister. Antar det är detta som stör/skapar problem för kamerans elektronik att fungera. Har provat andra objektiv och har inga problem med dem. Ska man behöva lämna in objektivet eller fungerar det med svag alkohol att ta bort "klistret" som sitter fast? Vore tacksam för hjälp/råd.
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Ja det går fint att ta bort det med alkohol, jag har använt isopropanol som är vanlig vid elektroniktvätt
 

mac60

Aktiv medlem
Plötsligt slutade objektivet&kameran fungera. Det satt ett "klistermärke" på objektivet insida nära kontaktknapparna som nu "slitits" bort. Kvar finns som ni ser på bilden något slags klister. Antar det är detta som stör/skapar problem för kamerans elektronik att fungera. Har provat andra objektiv och har inga problem med dem. Ska man behöva lämna in objektivet eller fungerar det med svag alkohol att ta bort "klistret" som sitter fast? Vore tacksam för hjälp/råd.
Har det suttit ett klistermärke där så kanske det varit för att ha den "piggen" intryckt
Så tar du bort klistret så kanske du skall kolla efteråt om det fungerar och eventuellt sätta dit något annat
Bara det första som dök upp i mitt huvud
 

martinot

Aktiv medlem
Plötsligt slutade objektivet&kameran fungera. Det satt ett "klistermärke" på objektivet insida nära kontaktknapparna som nu "slitits" bort. Kvar finns som ni ser på bilden något slags klister. Antar det är detta som stör/skapar problem för kamerans elektronik att fungera. Har provat andra objektiv och har inga problem med dem. Ska man behöva lämna in objektivet eller fungerar det med svag alkohol att ta bort "klistret" som sitter fast? Vore tacksam för hjälp/råd.
Vad är det för objektiv det rör sig om (även om inte jag själv kan ge en lösning, så kan det nog vara bra information)?
 

solvargen

Aktiv medlem
Har det suttit ett klistermärke där så kanske det varit för att ha den "piggen" intryckt
Så tar du bort klistret så kanske du skall kolla efteråt om det fungerar och eventuellt sätta dit något annat
Bara det första som dök upp i mitt huvud
När jag köpte objektivet Nikon 16-35mm/4 sa de att man inte skulle ta bort "klistermärket"....det har kommit bort av sig efter några veckor användning. Har precis "rengjort" där klistermärket satt men det går inte använda objektivet. Det är nog som du säger angående "piggen" som jag inte riktigt förstår vad du menar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
När jag köpte objektivet Nikon 16-35mm/4 sa de att man inte skulle ta bort "klistermärket"....det har kommit bort av sig efter några veckor användning. Har precis "rengjort" där klistermärket satt men det går inte använda objektivet. Det är nog som du säger angående "piggen" som jag inte riktigt förstår vad du menar.
Hmm...
Det ska ju inte sitta någon klisterlapp där, utan det är ju en skruv och den ser inte ut att sitta ordentligt. Har någon fullagat objektivet?

Du bör kunna jämföra med annat valfritt orginalobjektiv med metallbajonett, så ser du hur det borde se ut.
 

solvargen

Aktiv medlem
Håller med föregående inlägg skumt med "klistermärket". Objektivet är inköpt i Ho Chi Minh tillsammans med Nikon D750. Har fungerat utmärkt i 4veckors tid men objektivet slutade plötsligt. Verkar inte ha något annat val än att återvända till Ho Chi Minh och få ordning på objeltivet. Mina andra objektiv fungerar utmärkt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nä där ska det ju inte sitta någon klistermärke, har du sett om skruven kanske är lös, någon med dålig gänga och därför har de satt en tejp över? Kan ju prova att dra skruven och se att den sitter, samt göra rent kontakterna
 

solvargen

Aktiv medlem
Nä där ska det ju inte sitta någon klistermärke, har du sett om skruven kanske är lös, någon med dålig gänga och därför har de satt en tejp över? Kan ju prova att dra skruven och se att den sitter, samt göra rent kontakterna[/QUOTE Ska göra som du skriver...förmodligen sista utvägen innan återresa till Ho Chi Minh och Nikon service-center.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Känn bara så att skruven drar, man kan ju befara att de satt tejpen där för att den annars trillar ur. Fast man tycker att en klick låslim hade varit en bättre lösning

Det är troligen en väldig liten risk att skruven skulle ramla in i kameran, men ändå vid objektivbyte... så se till att den sitter fast
 

iSolen.se

Guest
När jag köpte objektivet Nikon 16-35mm/4 sa de att man inte skulle ta bort "klistermärket"....det har kommit bort av sig efter några veckor användning. Har precis "rengjort" där klistermärket satt men det går inte använda objektivet. Det är nog som du säger angående "piggen" som jag inte riktigt förstår vad du menar.
Vad gav de för förklaring? Är det begagnat? Jag har ett sånt objektiv, utan klisterlapp.
 

solvargen

Aktiv medlem
Vad gav de för förklaring? Är det begagnat? Jag har ett sånt objektiv, utan klisterlapp.
Nej..det är ett nytt objektiv och de gav ingen förklaring till "klistermärket" mer än att det skulle inte tas bort. Hhum,förmodar jag gjort bort mig men hoppas på en lösning angående skruven att den sitter lite lös och blir fastskruvad ordentligt under morgondagen.
 

iSolen.se

Guest
Nej..det är ett nytt objektiv och de gav ingen förklaring till "klistermärket" mer än att det skulle inte tas bort. Hhum,förmodar jag gjort bort mig men hoppas på en lösning angående skruven att den sitter lite lös och blir fastskruvad ordentligt under morgondagen.
Tror inte på att det är nytt om en skruv är lös, de har säkert sålt ett dåligt renoverat objektiv. Vad är det för serienummer? Jag skulle begära pengarna tillbaka och inte handla mer av dom. Stämmer serienumret med gula lappen och kartong?

Kollade på mitt eget, kom inte på något som motiverar någon klisterlapp, tvärtom, den där skruven behövs och ska sitta fast.
 

solvargen

Aktiv medlem
Tror inte på att det är nytt om en skruv är lös, de har säkert sålt ett dåligt renoverat objektiv. Vad är det för serienummer? Jag skulle begära pengarna tillbaka och inte handla mer av dom. Stämmer serienumret med gula lappen och kartong?

Kollade på mitt eget, kom inte på något som motiverar någon klisterlapp, tvärtom, den där skruven behövs och ska sitta fast.
Jag hoppas du har fel men så kan vara fallet. Att objektivet plötsligt slutade fungera måste ha något skäl så förhoppningsvis beror det på en skruv som inte sitter fast ordentligt.
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer.

Verkar som man bör kolla upp säljaren och dess produkter lite mer noggrant (om jag var TS). Checka även med Nikon om de är godkända ÅF. Checka även serienummer på produkterna med Nikon.

Bra med koll på garantier, vad som gäller internationellt och hemma i Sverige, etc. Speciellt om de eventuellt sålt ett halvdant icke fabriksnytt objektiv som riskerar att rasa värre om ett tag. Bättre att ta det säkra för det osäkra.

Underliga klistermärken på märkliga ställen "som man inte får ta bort" verkar lite misstänkt och en klar varningsklocka (iaf. i mina öron) att undvika den säljaren helt.
 

solvargen

Aktiv medlem
Instämmer.

Verkar som man bör kolla upp säljaren och dess produkter lite mer noggrant (om jag var TS). Checka även med Nikon om de är godkända ÅF. Checka även serienummer på produkterna med Nikon.

Bra med koll på garantier, vad som gäller internationellt och hemma i Sverige, etc. Speciellt om de eventuellt sålt ett halvdant icke fabriksnytt objektiv som riskerar att rasa värre om ett tag. Bättre att ta det säkra för det osäkra.

Underliga klistermärken på märkliga ställen "som man inte får ta bort" verkar lite misstänkt och en klar varningsklocka (iaf. i mina öron) att undvika den säljaren helt.
Stämmer...har nog försatt mig i en underlig situation. Dock är firman jag köpte objektivet ifrån authoriserade av just Nikon så man kan ju fundera på varför Nikon i Vietnam vill göra bort sig och skicka ett begagnat/eller reparerat objektiv till försäljaren som i sin tur säljer vidare till mig. Skall bli spännande näst följande dagar och ev. en resa tillbaka Ho Chi Minh. Har registrerat objektivet på Nikon hemsida och 1års garanti ingår.
 
ANNONS