Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper man denna typ av skumplast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Är det någon som vet var man kan köpa denna typ av grå skumplast:

http://www.cloudynights.com/howto/eyecase5.htm

Jag behöver få tag på skumplast som man kan skära i och som inte "smular". Tänkte fylla en väska och skära ut så att jag får utrymme att lägga ner min Leica P300 IR-projektor.

Någon som har något förslag på hur jag annars ska förvara projektorn på ett smidigt sätt?

Skumplast...

Hejsan. Hittade en sorts skumplast på Elfa. Kolla på elfa.se
Sök på "skumplast" Träff nr 13 heter "Konduktiv skumplast". Kolla den.. annars kanske Clas Ohlson har?
Lycka till
/Claes

Jag har kollat på Clas Ohlsons webbplats, men hittar inga bra träffar.

Om någon vet, så skriv ut webbadress och artikelnummer :)

Ska kolla på Elfa.

--edit
Såg att skumplasten på Elfa bara är 5 mm tjock, vilket kanske är lite väl lite. :-(

Det är något sånt här jag vill göra:

Skyddsväska

Senast ändrad:
Kolla in liggunderlag av skumplast går bra att skära till och "smular" inte, finns nästan överallt.
/Bosse

Konduktiva plaster är för produkter känsliga för statisk elektricitet. Dyrt men förmodligen med de egenskaper du frågar efter.

Annars kan man alltid ringa direkt till nån tillverkare och fråga, osäker på om just dessa har konduktiv cellplast men prova:

FAGERDALA CELLPLASTER AB
Kinnahult
Tel: 0320 210900

Väcker en gammal tråd.

Daniel, sitter själv och letar efter skumplast för väskinredning så jag undrar bara om du hittat nåt ställe där man kan köpa det.

Såg även att Bosse rekommenderade liggunderlag här i tråden. Någon annan som har synpunkter på detta? Hur är det med gasångor från dessa?

Mvh
Darren

Tror att möbelfirmor/tapetserare och liknande har madrass-skumplast i olika tjocklekar. Hos tapetserare kan man säkert köpa spillbitar billigt. Denna skumplast är lagom hård för att inreda ryggsäckar, aluminiumboxar etc.

Men vill man verkligen inreda en kameraväska med vanlig skumplast med mjukmedel i? Jag skulle vara orolig för utgasning på linserna.

Här är för övrigt tråden jag hänvisade till tidigare. Av någon anledning har den gamla länken gått sönder.

Har faktiskt inte tänkt på utgasning. Har själv en ryggsäck inredd med plywood samt grå liggunderlagsplast på kanterna. Kan liggunderlag orsaka urgasning som skadar linserna? Vet att Plywood innehåller giftigt sk. blodlim som kanske också avger ångor? Trä i sig kan ju också avge gaser. Är de skadliga för linserna måntro?

Jag vet att det går att köpa "reservplast" till Pelikanväskorna bland annat på YFO. Frågan är väl bara att hitta rätt dimension.

Pelikanplasten är dyr men lättanvänd. Den är liksom "förperforerad" så det går på nolltid att anpassa den som man vill ha den.

Tack allihopa för era svar.

Jim, sidan du länkar till gjorde så jag inte inrett väskan än utan vill hitta skumplast som inte skadar mina grejor. :)

Jag fortsätter leta vidare. Om någon annan har flera tips skriv de gärna här i tråden.

Darren skrev:
Jim, sidan du länkar till gjorde så jag inte inrett väskan än utan vill hitta skumplast som inte skadar mina grejor. :)
Sorry ;-) Om skadeglädje är till någon tröst kan jag berätta att detsamma gäller min väska.

ANNONS
Götaplatsens Foto