Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon DSLR och bristande kompatibilitet med flera objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Kan det vara så att min 10D fungerar bra med vissa objektiv men inte med andra?

Bakgrunden är att jag igår fick levererat ett andra exemplar av en Tamron 28-75/2,8 som inte fungerar tillfredsställande. Ibland lyckas den inte med skärpan till 100%. Men det här exemplaret verkar lyckas bättre än det första jag fick. Men, som sagt, ibland misslyckas det rejält. Detta fenomen uppstår inte med mina två andra objektiv Tokina 19-35 och Sigma 70-300.

Skickar med ett exempel hur det kan se ut ibland.

Här finns också en jämförelse hur det första exemplaret klarade sig mot mitt Sigma-objektiv.

Vad säger Jesper eller någon annan Canon-kunnig om min inledande fråga?

/Johan

Bilagor

• tamron2.jpg
    tamron2.jpg
    40.1 KB · Visningar: 1,390
Det är inte bara med DSLR som problemet finns ibland, skulle låna en Sigma till min EOS3 för länge sedan och där funkade inte AF alls, tror iofs att sigma fixade detta utan kostnad..

håller man sig till Canon objektiv så tror jag inte problemet finns eller är i alla fall mycket litet. jag har en del gamla objektiv fråm min eos650 som har fungerat utan problem alls på min 1D MKII och EOS3. fast Canon har ju inside info om hur dom skall byggas.

Frustrerande då denna Tamron-glugg höjts till skyarna och jag inte kan utnyttja det :(

Kan det vara ngn idé att lämna hus och alla gluggar på Canon-verkstad för kalibrering?

/Johan

skulle inte tro det heller, om du har Canon objektiv skall man tydligen lämna i allt... men jag är tveksam till att kalibrera mot Tamron objektiv.. men ring dom...

I senare och mer avancerade modeller har Canon höjt kraven på kommunikationen mellan optik och hus. De säger att detta är tvunget för flera av de avancerade funktionerna i kameran.

Alla Canon-objektiv funkar på alla Canon-hus. Sigma har tagit sitt ansvar och uppgraderat gamla objektiv. Samma krav bör man ställa på andra optiktillverkare också.

Att modifiera huset är som att banka fast en mutter som inte passar i gängningen.

froderberg skrev:
I senare och mer avancerade modeller har Canon höjt kraven på kommunikationen mellan optik och hus. De säger att detta är tvunget för flera avancerade funktioner.

Alla Canon-objektiv funkar på alla Canon-hus. Sigma har tagit sitt ansvar och uppgraderat gamla objektiv. Samma krav bör man ställa på andra optiktillverkare också.

Men flera här på FS är snudd på lyriska över detta Tamronobjektiv. Jag börjar misstänka att det är mitt kamerahus som spökar. Hur stor är sannolikheten att jag får två objektiv på raken som inte fungerar till 100% ?

/Johan

defiant skrev:
har du testat med något Canon Objektiv??

Har bara testat ett som ska vara av dålig kvalitet vilket det också visade sig vara. Inte riktigt hundra vad gäller skärpeåtergivning.

Men kolla länken som finns i ursprungsinlägget där du kan se hur min Sigma-glugg slår Tamronen på fingrarna. Denna Sigma ska inte komma i närheten av vad Tamronen ska prestera enligt tester och utlåtanden.

/Johan

Det är ju knappast Canons kameror som är inkompatibel med Sigma, Taron etc.. ;)

Det är väl tvärtom ;)

Jag har hört talas om (och det har diskuterats här) att vissa exemplar av Tamrons 28-75/2.8 har problem med 10D.. mest i 28mm-läget om jag inte minns helt fel...

Det finns skärpeproblem med 10D.

Om du får skarpa bilder med Canonobjektiv så är det givetvis Tamronobjektiven som ska justeras. Men om problemet är konsekvent oavsett objektiv så är det fel på kameran.

Jag köpte ett Sigma 120-300/2,8 i somras som fokuserade fel. Det fixades på garantin.

Jeppe skrev:
Det är ju knappast Canons kameror som är inkompatibel med Sigma, Taron etc.. ;)

Det är väl tvärtom ;)

Jag har hört talas om (och det har diskuterats här) att vissa exemplar av Tamrons 28-75/2.8 har problem med 10D.. mest i 28mm-läget om jag inte minns helt fel...

De bilder jag publicerat i de två trådar jag startat i ärendet är tagna i 75-läget.

Som Magnus är inne på kan det ju vara mitt hus som inte är kompatibelt med något :)
Men det förklarar ju inte varför mina andra två gluggar fungerar.

/Johan

Jeppe skrev:
Jo.. det gör det väl? Det bekräftar ju att felet inte ligger i huset....?

Min långsökta fundering bygger på att huset kanske har fokusproblem då flera har hyllat Tamrongluggen som på mitt hus inte fungerar med två olika exemplar av det. Men det är som sagt långsökt då det fungerar med två andra gluggar.

/Johan

Kim hade vänligheten att testa gluggen på sitt 20-hus där det fungerade fint. Testade hans 28-75:a och den fungerade lika dåligt på mitt hus som mitt eget exemplar. Ibland blir det skarpt och ibland inte.

Ser ut som att det blir en vända till Canonverkstaden :(

Magiskt att mina andra gluggar fungerar ?

/Johan

Problemet är som sagt bara att om du kommer till Canon och säger att huset inte fokuserar rätt med en Tamron så kommer de att säga: "Jasså, ja men du, ha en bra dag, hejdå!"

Men det är klart att man alltid kan skicka in den utan gluggen ("Vadå skulle den med också? Ni kan väl se vad ni kan göra ändå...?") eller säga att det fokuserar fel med t.ex. ett Canon-objektiv som du har tänkt köpa av någon du känner och därför inte kan tillhandahålla för felsökning... :-D

LeadHead skrev:
Problemet är som sagt bara att om du kommer till Canon och säger att huset inte fokuserar rätt med en Tamron så kommer de att säga: "Jasså, ja men du, ha en bra dag, hejdå!"

Tvivlar jag på. Funkar gluggen med andra eos-hus men inte med mitt är det rimligt att tro att det är något fel på kameran = canons problem :)

/Johan

LeadHead skrev:

Vet inte om du kört Minolta förut, men det där skulle kunna vara ett svar från det företaget ...

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto