Annons

Canon DSLR och bristande kompatibilitet med flera objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Tvivlar jag på. Funkar gluggen med andra eos-hus men inte med mitt är det rimligt att tro att det är något fel på kameran = canons problem :)

Jo, men grejen är att de garanterar inte funktion med annat än Canon-grejer, oavsett om de funkar på andra hus, t.o.m. av samma modell.
Om objektivet funkar på en annan individ av samma modell så är det att betrakta som en odokumenterad bonus som en köparen av en mindre lyckad individ inte kan åberopa.

Jag har iofs. för mig att jag har läst om någon som har lämnat in eventuellt ett Tamron 28-75 tillsammans med sin EOS för att få autofokusen kalibrerad till just den gluggen. Men jag tror inte att det gick på funktionsgarantin.

Däremot borde rimligen företag som Expert och andra som säljer Canonhus med piratgluggar i paket, vara skyldiga att fixa eventuella kompatibilitetsproblem. Eller?
Det finns ju fler än Canon som kan mecka Canon...

Jag kan ev. ha kommit lösningen på spåret.

I denna mörka årstid har testbilderna tagits med blixt inomhus på kvällstid med en Sigma EF 500 DG Super.
Låg och funderade igår ang. att problemen tycktes öka med avståndet till målet och även om det är mycket rött i bilden. Det behöver dock inte vara rött i bilden för att det ska bli oskarpt resultat, men en röd ballong med vita inslag kunde den inte få skarp vid något tillfälle. Kom att tänka på att blixten fyrar av ett rött ljus mot målet vid fokuseringen. Givetvis var jag tvungen att testa så jag hoppade ur sängen mitt i natten och drog igång.
Mycket riktigt ... utan blixt (på stativ) är det inga problem. Blandar jag in blixten blir det tämligen svajigt resultat, särskilt om avståndet överstiger ca 2 meter.

Min fråga är då om kameran får avståndsinformation från blixten som den använder istället för att fokusera på egen hand?

Om ja på den frågan, kan det ju vara blixten som ställer till det. Iofs är det i princip konstaterat, ska testa mer ikväll. Men kan någon svara på om avståndsinformation från blixten är prioriterat vid fokuseringstillfället i en eos-kamera?

/Johan

Mig veterligt har inte blixten något vettigt sätt att mäta avståndet på, därimot kan jag tänka mig att det skiter sig om autofokushjälpen i blixten är baserad på ljusfärgen och inte har ett mönster så det blir lite kontraster.

Bland annat sony är ju kända för att projecera ett mönster, som är väldigt distingt. Canons blixtar har också någon form av mönster fast jag kommer inte ihåg hur sigmas blixt uppförde sig eller hur starkt hjälpljuset var då det var något år sedan jag testade den.

Vad har vi lärt oss av det här. Jo man ska inte testa flera grejer samtidigt. Testa lungt och metodiskt en sak i taget. ;)

Kul att du hittade felet i alla fall nu har du ju motiverat en ny blixt. :D :D :D

-Markus- skrev:
Vad har vi lärt oss av det här. Jo man ska inte testa flera grejer samtidigt. Testa lungt och metodiskt en sak i taget.

Kul att du hittade felet i alla fall nu har du ju motiverat en ny blixt. :D :D :D

Blixten är ny, inköpt i oktober :((

Ska testa mer ikväll och kvarstår tendensen, att det är blixten, återstår att ta det med Expert, Fridhemsplan Stockholm där jag köpte den.

/Johan

Sigmas EF 500 DG Supers hjälpbelysning ser ut såhär:

Lägg märke till den horisontella i mitten..

Bilagor

• afhelp.jpg
    afhelp.jpg
    42.1 KB · Visningar: 177
Jag tvivlar på att mönstret från blixten skulle påverka fokuseringen, men om du testat utan och det blir bättre så är det väl så..i ditt fall.

Jag har aldrig haft problem med fokusering på mina objektiv, kan iofs bero på att jag bara haft ett SIgma och reten Canon ;)

Det verkar ju som om just din kamera inte lirar bra med Tamron.

Jag tvivlar på att mönstret från blixten skulle påverka fokuseringen, men om du testat utan och det blir bättre så är det väl så..i ditt fall.
Men det gör det ju. Eller borde iaf. Projecerar du mönstret på en slät vägg utan annan kontrast finns det ju en chans att du hittar fokus, utan mönstret finns ingen kontrast och kameran är i princip totalt chanslös.

Sonyn projecerar ju ett mönster med "laser" just av det skälet.

Det är väl iaf tanken med det. :p

Ja... påverkar fokus negativt var det jag menade..
Att den hjälper kameran att fokussera är väl allmän kännedom ;)

Utan blixt fokuserar kameran felfritt. Med blixt fokuserar kameran *samma mål* med oskarpt resultat ... beats me?

Fortsätter felsökningen med en canonblixt idag.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto