Annons

Photoshop bok.

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Kanske inte passar in här. Men jag frågar er om det finns någon riktigt bra photoshop bok som tar upp mycket. Är inte ute efter att göra snygga texturer. Utan att få bra foton och, ja ni vet. :) retoutch...

Har hittat två intressanta
Martin Evening cs2 bok och en som är skriven av en tjej... Båda är på engelska givetvis. :)

* Photoshop CS för digitalfotografer - Scott Kelby, är en bra början.

Lite djupare finns förstås oxå:

* Photoshop CS: restaurering & retuschering - Katrin Eismann

Billigast är de på Adlibris.se

Beskrivning:
I denna vackra 4-färgsbok lär du dig allt om restaurering och retuschering med Photoshop CS. Boken vänder sig till dig som redan har arbetat med Photoshop en tid och som kan grunderna väl.
Boken är en översättning av "Photoshop Restoration & Retouching, skriven av Katrin Eismann, internationellt erkänd fackboksförfattare och utbildare med digitalfotografering, restaurering och retuschering av fotografier och modern teknik som specialiteter. Boken har översatts till flera språk och är en mycket populär och uppskattad bildbehandlingsbok.

Ämnen som tas upp är till exempel:
- restaurera veck, rivna kanter och saknade bitar på gamla fotografier
- förbättra färg, kontrast och ton samt korrigera exponering
- snabb och enkel damm- och repborttagning
- modefotografernas knep för att finjustera bilder

Photoshop CS för digitalfotografer

Jag har båda böckerna, Martins och Scotts. Jag tycker de kompletterar varandra på ett bra sätt men om jag blev tvungen att välja någon av dessa så skulle jag ta Scotts till att börja med. Martins bok är mer ingående och djupare.

Nu hoppas jag att du får fler svar för jag skulle vilja få tips om fler böcker för att komma vidare.

Robert

johan_w skrev:
Kanske inte passar in här. Men jag frågar er om det finns någon riktigt bra photoshop bok som tar upp mycket. Är inte ute efter att göra snygga texturer. Utan att få bra foton och, ja ni vet. :) retoutch...

Har hittat två intressanta
Martin Evening cs2 bok och en som är skriven av en tjej... Båda är på engelska givetvis. :)

Du har nämnt Martin Evenings bok, tjejen kan vara Katrin Eismanns Photoshop Restoration & Retouching. Båda mycket bra. En tredje som jag skulle rekommendera är Bruce Frasers Real World Photoshop CS. Finns också en om Camera Raw som han gjort som är mycket bra.

MVH/Stefan

pastorove skrev:
Katrin Eismanns tycker jag är bäst. Har själv recenserat den på: http://blogg.moderskeppet.se

Sen med lite tur kan du vinna den. Jag lottar ut två exemplar på webbplatsen ovan.

Robert som frågade om fler tips: Jag har en lista på: http://www.moderskeppet.se/bocker.asp Jag har inte skrivit om alla, men en del.

Tack. Jätte bra blogg! Nu har jag anvmält mig till tävlingen. :) Vinner jag inte denna månad blir det och köpa ett ex. Läst lite i den, den verkar vara bra. Hur är den översatt? Bra eller dåligt?

Ja, det är samma bok. Egentligen är boken skiven för v7 av Photoshop. I den svenska översättningen är det några få ändringar som hänvisar till CS med. Men sett till vad boken lär ut är det knappt nåt som är nytt i CS och CS2 så boken känns inte gammal.

Den svenska är faktiskt inbunden med hårda pärmar, det är inte den engelska.

Den förövrigt okej översatt, trots att den översatt från engelska till finska till svenska. Med undantag för de extra screenshotsen kring CS som av nån outgrundlig anledning är för svenska Photoshop. Resten av boken använder de engelska termerna

Senast ändrad:
beställde mig ett gäng böcker förut... =)

700 kronor.

Vem kommer bli FS mest bildade person? ;) *skämt*

johan_w skrev:
Vem kommer bli FS mest bildade person? ;) *skämt* [/B]

Du kommer att bli, inte skämt ;-)

Nä, men seriöst. Att arbeta genom en Photoshopbok är enormt accelererad inlärning. Visst finns det tutorials så webben svämmar över. Men en bok är en billig tidssparare. Allt på ett ställe och i samma språk samt med stigande svårighetsgrad.

Får man fråga vilka det blev?

Får man fråga vilka det blev? [/B]

Om jag säger vilken har jag mindre chans och vinna! ;) Det blev den där med Katrin Eismann. Den du rekomenderar. Dock är jag tveksam till översätttningen. Finns inget tråkigare än att läsa böcker som är översatt av någon som knappt är insatt i photoshop. Men det ska nog bli bra, läst en hel del bra reviews om den, och boken verkar vara den rätta för mig som vill lära mig allt om _alla_ funktioner samt hur man bearbetar problem på bästa sett. Kollade in Martin Evenetings bok också, på engelska, den verkade med vara bra. Men som sagt, eftersom jag inte är en fena på engelska fick det bli en svensk. Skönt att böcken använder engelska PS!! Är sugen på att beställa den där masking and composing med.. 700 sidor! Maffigt. Dvs 1 styck The Davanci Code + Strindbergs hemsöborna.. Fasiken, dom skulle ge ut böckerna i ljudformat! ;-)

Fick min bok idag! vart lite besviken till en början att bilder hon använde var mest inscannade bilder från <80 talet. Men dom teknikerna kan man ju använda sig av vid digitalkamera foto, inte alla kanske. Men sen skriver hon jätte bra, lättförståligt och tar upp allt i detalj. skulle kunna tänka mig att martin evenings bok skulle vara ett brakompliment. Ger boken betyget 8/10. 9 om hon hade valt lite roliga foton. hur många scannar in foton idag egentligen? Inte dagens ungdom iallafall. :) men jag är nöjd. Ska börja läsa i kväll. :)

Gott!

Så tänkte jag oxå först. men det visar sig att det är rätt skönt att börja med svartvita kort.

Sen handlar boken mycket om Restuarering i början och Retuschering sen.

Ska beställa eveningsbok när den kommer i cs2 version. och när jag är klar med den blir det masker och markeringar :)

Scott Kelbys Photoshop CS2 för digitala fotografer kommer enligt Pagina ut i svensk översättning till hösten (September).

Om man ska beställa eismans bok om masker... Någon som läst den? Försökt och få tag på massa böcker, men de verka rvara slut över allt!

johan_w skrev:
Om man ska beställa eismans bok om masker... Någon som läst den? Försökt och få tag på massa böcker, men de verka rvara slut över allt!

Jag är läst halva. Den är bra, om man vill lära sig maska :) Ruskigt vad många tricks hon kan. Mycket handlar om montageteknik men själva maskandet är tillämpbart även på retuschering.

Förövrigt finns Evenings bok till CS2 redan.

ANNONS
Götaplatsens Foto